Gå til innhold

Pass av hest- krav???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Chicosuppoy

Hei.

Jeg skal snart på ferie i 14 dager, og har fått en til å passe min kjære søte lille hest!!!

Er bare usikker på hvor mye jeg kan "kreve" av henne, og hvor mye retningslinjer jeg kan legge.

Jeg trives med å ri hesten min på tur 5 dager i uken og på ridebanen 2, men jeg tror at hun som skal passe den heller rir 5 på banen og 2 på tur....

Og jeg synes hesten min kan stå ute så mye som mulig, og dekken er bare nor tull om sommerne, men hun tror jeg gjør det motsatt....

Osv. osv. Hvor mye "retnlingslinjer" kan jeg gi henne? ER redd for om jeg kommer med for mye så sier hun at da gidder hun ikke å passe henne og da sliter jeg....

Tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Hva med å lage en liste på hva du bruker å gjøre, men si at det ikke er noe krav fra henne. Men da har hun noen retningslinjer på hvordan du bruker å gjøre tingene, og kan se på de om hun blir usikker.

Men er det noe du krever at hun skal gjøre, bør det også stå på den lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Mat, drikke og stell bør jo være et krav, men når det gjelder at hun rir ol vet jeg ikke om du bør kreve det av henne. Så lenge det er hun som gjør deg en kjempe tjeneste. Men siden du har valgt henne til å ta seg av hesten regner jeg med at hun sikkert vil gjøre sitt beste. :wink:

Men jeg tror jeg ville laget en liste på hva du bruker å gjøre, og så får du håpe at hun følger den ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruk av dekken syns jeg du kan kreve at hun følger det du pleier å gjøre. Det er tross alt din hest. :wink:

Ridningen kan du jo diskutere litt med henne da, og komme frem til ett kompromiss.

Hun kan jo f eks ri annenhver gang på bane og tur. Tviler på at hesten har vondt av å gå så mye på bane som hun har tenkt å gjøre, men det er ingen vits i å ta helt av siden hesten da kan gå lei ettersom han ikke er vant til å gå så mye på banen. (du får si det at det er for hesten sin skyld at hun ikke bør ri så mye på banen. hvis hun ikke godtar det ville jeg heller funnet en annen vennlig sjel til å passe den :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan "avtale" dere har i forhold til penger osv (betaler du, og hun har hesten gratis!? eller betaler hun noe!?)

Føringer hva angår dekken osv. syns jeg virkelig du kan kreve, det er din hest, og ingen er tjent med at den blir syk fordi den står og ser svett hele dagen. (det bør jo også ferievikaren din skjønne skulle jeg tro)

Dette med ridning kan man jo se litt ann utfra hvor god hun er, om hun behersker alle gangarter men antagelig ikke kommer til å jobbe hesten din hardt så ser jeg ikke noe stress i at han blir ridd litt hyppigere på bane (da det ikke blir veldig slitsomt for han). Dessuten er det "bare" 14 dager, og da kan det jo være like trygt at hun befinner seg inne på en ridebane som at hun skal "fise rundt" på tur med hesten din også.

Det eneste jeg syns du virkelig skal kreve er at hesten får utegang, den maten den skal ha (om du selv forer) og at all vissitering/skadebehandling skjer slik du vil. Så du kan være trygg på å komme tilbake til en hel og frisk hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chicosuppoy

Dette er en meget erfaren rytter, mye flinkere en meg. Hun har selv to hester + at hun rir flere av hestene til de på stallen på bakken (dressur) mot betaling, så han kommer ikke akkuratt til å "dasse" rundt på banen. SÅ hun er liksom ikke en 14 år gammel jente jeg kan "befale" til å ri på tur mesteparten av tiden jeg er borte.

Hennes egene hester står alltid med dekken, og ris mye på bakken og skrittes på tur 1-2 ganger i uken. Men dette er jo topp konkurransehester, og det har jo ikke jeg...

Jeg tror heller ikke hesten min tar skade av å bli ridd så mye på bakken, men det går litt i mot mine prinsipper på hestehold... Skal være masse kos og litt jobb...

Hun skal ikke betale for å ri han, men jeg slipper også å betale henne for å gjøre det.

Vi stårm på en stall der alle foringer er inkludert, samt utslipp på hvedager, så han får jo stått litt ute, men jeg pleier å ha han ute til jeg kommer + masse i helgene og jeg tviler på at hun gidder å komme på morgnen i helgenesor å sette ut...

Huff, det er kanskje bare det at jeg ikke driver med "proffhestehold" som gjør at jeg synes det er litt kiipt. Dyr får en jamme til å bli skrullete!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt ok at du bestemmer de tingene som går på vaner etc. Ikke noe poeng i å bruke dekken hvis hesten ikke er vant til det - da blir den bare for varm :roll: Du kan også bestemme andre faste rutiner. Si f.eks. fra at du vil at han skal gå mest mulig ute.

Hvis hun er så flink til å ri som du sier, så har ikke hesten det granne vondt av et par uker med ekstra dressur - se på det som en bonus! :wink:

Det går sikkert kjempefint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...