Gå til innhold

Feil i nettbutikk, vare til 0 kr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nettopp innom en nettbutikk og oppdaget en vare som stod feilpriset (vil jeg da tro) til 0 kr. Dette var tilfeldigvis (og flaks for meg :P) akkurat det jeg var ute etter, så jeg bestillte flere eksemplarer av denne varen. Betalte kun for frakt.

Da lurer jeg på; kan nettbutikken da nekte å sende meg varene/ kreve penger av meg?

Dette må da telle som feilreklamering av noe slag? Kan jeg stå på mitt og kreve å få varene, ettersom jeg har betalt for frakt osv?

Anonymous poster hash: fe21d...4c7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har nok godtatt forbehold om feil i kjøpsbetingelsene.

• Liker 7
Skrevet

...og sluttresultatet kan bli dyrt om du bestilte veldig mye av det. :fnise:

• Liker 3
Gjest brutal_mann
Skrevet

Nettbutikken både kan, og vil, nekte deg varen til denne prisen.

• Liker 4
Skrevet

Det stod ingenting om forbehold om feil på pris i kjøpsbetingelsene :)

Anonymous poster hash: fe21d...4c7
Skrevet

Hvilken nettbutikk er dette lurer jeg på :sjarmor:

Skrevet

Hvis jeg ikke husker helt feil er det noen reguleringer i loven (evt en dom) som sier at dersom kjøper skjønte eller burde skjønt at prisen er feil, så har den ikke krav på å få varen til den prisen.

Du skjønte (tydeligvis) at prisen var feil, så nei.. Du kan ikke kreve noe som helst.

Anonymous poster hash: aabe7...12a
  • Liker 8
Skrevet

Det pleier å stå at det kan stå feil i pris noen steder. Så nei, du vil ikke kunne få masse varer gratis fordi nettsiden har en feil. :)

Anonymous poster hash: 18875...033
Skrevet

Det er nok høyst usannsynlig.

Anonymous poster hash: 3be75...167
Skrevet

Men om butiken hade dessa som lockvaror? kanske tjäna på frakten? Finns möjligheter att handla för noll kronor men det är ju någon hake isåfall.

Skrevet

Ja, de kan nekte å sende varene og det er vel ganske stor sannsynlighet for at de gjør det. Enkelt og greit fordi du som forbruker har et ansvar for å skjønne når en pris er "for god til å være sann" - forbrukere har ikke mulighet til å utnytte åpenbare feilprisinger.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke kreve å få varene til kr. 0. Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke dette, men avtalelovens § 32 sier følgende:
"§ 32. Den, der har avgit en viljeserklæring, som ved feilskrift eller anden lignende feiltagelse fra hans side har faat et andet indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens indhold, hvis den, til hvem erklæringen er avgit, indsaa eller burde indse, at der forelaa en feiltagelse."

Her innså du at det var en feil pris, og selv om du skulle nekte for at du innså det er det helt åpenbart at du "burde innsett" det. Det er folk som f.eks. har fått varer til halvparten av den prisen de egentlig skulle ha som har vunnet frem ved å si at de ikke forsto at det var en feil, men å få en vare gratis er jo noe helt annet. Her kan de nekte deg varene, og da kan du bare glemme å få dem gratis. I så fall er avtalen ugyldig, så du må ikke betale fullpris for alt du har bestilt (selv om det kanskje hadde vært mest rettferdig).

Noen er sikkert forvirret om hva som faktisk skjer her fordi de har lest om andre som har fått gjennomføre kjøp til en svært rimelig pris etter feilprising. Det forutsetter altså at det ikke er åpenbart at prisen er feil, og som sagt, her er det helt åpenbart. Du har ingen sak i det hele tatt hvis de velger å kansellere det hele.

Anonymous poster hash: 75fd3...c35
  • Liker 2
Skrevet

Ganske stygt av Ts å prøve å utnytte en feil med nettsiden. Men det slår nok (heldigvis) tilbake på vedkommende.

Er som da det var en minibank i nærheten hvor man kunne ta ut så mye penger man ville, uavhengig av saldo. En bekjent tok ut over 10 000 kr, hadde under 1000 kr på konto. Trodde visst pengene var gratis, men fikk et kjempeproblem med å betale tilbake.

Anonymous poster hash: f9088...6cb
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner noen som har kjøpt feilprisede varer til 0 kr. Det gikk helt fint

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...