Gå til innhold

Grete Roede-kurs: nettkurs eller oppmøtekurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å starte på Grete Roede-kurs, og lurer på om noen har erfaringer fra både nettkurset og de vanlige kursene der man møtes "live".

Tenker som så at det er mer motivasjon i å faktisk møte kursleder og andre deltakere, men problemet er det finnes ikke kurs i umiddelbar nærhet.

Dere som har gått nettkurs, hva mener dere?

Anonymous poster hash: 8ebbc...c1b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppmøtekurs dersom du har mulighet. Uten tvil!

Anonymous poster hash: a1f97...459

Skrevet

Oppmøtekurs dersom du har mulighet. Uten tvil!

Basert på..?

Problemet er at nærmeste kurs er 7 km unna, og jeg har ikke tilgang på bil/annen transport. Når dørstokkmila allerede er et problem, tviler jeg på at jeg klarer å tvinge meg selv til å gå 1.4 mil for å komme meg til og fra kurs. Blir nok for lett å finne unnskyldninger for å bli hjemme.. :(

Skrevet

Det er absolutt en god ting å møte mennesker i samme situasjon. Man kan ikke bytte ut mennesker med en datamaskin og chatte - email med kursleder.

I den prosessen med livsstilsendring er det viktig å ha en heiagjeng. Den får du ikke gjennom nettkurset. I tillegg kan du knytte til deg mennesker som har samme mål som deg, finne treningspartnere og venner for livet.

Og så er det positivt at du møter opp og må stå til ansvar for dine resultater eller manglende innsats ovenfor kursleder. Det er lettere å ikke ta ansvar for godt og vondt gjennom en datamaskin.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd noen av delene, men tenker at det å møte opp fysisk vil føles mer forpliktende og at det da blir lettere å gjennomføre.

Du kan se på turen som en treningsøkt, så trenger du ikke å tenke på trening den dagen. Det er som regel en fordel å være i fysisk aktivitet når en skal gå ned i vekt.

Skrevet

TS her.

Jeg ser helt klart fordelene med å møte opp fysisk, og selvfølgelig viktigheten av å faktisk trene, hehe. Jeg har tidligere deltatt på kurs der vi møttes i gruppen, men følte ikke på noe samhold eller heiagjengtendenser. Mye kan sikkert forklares med at jeg da ikke var like overvektig som de andre på kurset, og var omtrent 20 år yngre. Følte jeg fikk litt blikk som sa at jeg ikke trengte å være der, fordi de andre hadde høyere vekt og større mål.

Nå er jeg derimot litt eldre, men tror fremdeles at jeg som 20-åring vil være en av de yngre.
Til å begynne med vil jeg nok teste ut matregistreringsiden på nettsiden, for å se om jeg kan klare å gå ned i vekt ved hjelp av denne.

Takk for alle svar :)

Skrevet

Jeg har prøvd begge deler - hadde mye mer utbytte av å møte opp på kurs - av så enkle grunn at konkurranseinstinktet i meg våknet , det blir sagt høyt på kurset foran alle hvor mye man har gått ned (eller opp) og det motiverte meg. På nettkurs fungerte det ikke helt på samme måte.

Man kan jo også faktisk treffe folk man finner tonen med og det kan være motiverende . Er jo også lettere å kunne stille spm.. - samt er man heldig stiller de andre deltagerne noen lure spm. også som man kan lære av.

Skal du gå ned i vekt er trim også en viktig del av det - derfor klarer du fint å gå de km. EVnt. om duskaffer deg en sykkel.

Det beste er jo selvsagt om du klarer dette på egenhånd - så det er jo ok å prøve deg med å registrere på nett. Du må jo uansett tilnærme deg et kosthold du skal leve med resten av livet - ikke bare nå mens du skal gå ned. Senere kan du spise det samme men litt mer.

Skrevet

Jeg skjønner at det er et marked for dette, men personlig ville jeg aldri ha meldt meg på kurs for å slanke meg. Har brukt matplanleggeren til GR, men det ble for mange regler... Synes heiagjengen her inne i de forskjellige trådene er bra, jeg, og kunnskapsnivået blant mange av de som har hjulpet meg i min prosess virker veldig mye høyere enn det jeg har inntrykk av den jevne GR-kursleders er.

Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd begge deler, først nettkurs så oppmøtekurs. Mine erfaringer:

Nettkurs: Jeg slurvet, syntest oppfølgingen var litt fraværende (sikkert siden jeg slurvet) og jeg gikk ned type 2kg på ett kurs og syntest det bare var ett mas.

Oppmøtekurs: FANTASTISKT! Der veide faktisk kurslederen oss og du kunne faktisk ikke lure verken henne eller deg. Derfor våknet det opp et konkurranseinstinkt, man vil jo absolutt ikke stå der og ha gått opp i vekt. Du føler du har noe å bevise for både deg selv, kursleder og kursdeltakere. Jeg begynner nå snart på mitt andre opphold grunnet et avbrekk i sommer.

Jeg har til nå gått ned 10,5kg og er storfornøyd med det. Samholdet i gruppen er godt (jeg gleder meg til å starte igjen), kurslederen er fantastisk og vi heier skikkelig på hverandre. Jeg har selv 35min å kjøre hver vei til kurset og det er virkelig verdt det!

Hadde jeg vært deg hadde jeg lett meldt meg på, og jeg hadde faktisk gått de 7km hver vei, uten tvil! Det er jo vinn-vinn, da det ikke er så forferdelig langt å gå. Er jo også mulig du møter noen på kurset som bor noenlunde samme sted som deg, og at dere kan avtale at du får sitte på :-)

Jeg har aldri angret et sekund på valget mitt om å starte på oppmøtekurs! :-D

Skrevet

Jeg skjønner at det er et marked for dette, men personlig ville jeg aldri ha meldt meg på kurs for å slanke meg. Har brukt matplanleggeren til GR, men det ble for mange regler... Synes heiagjengen her inne i de forskjellige trådene er bra, jeg, og kunnskapsnivået blant mange av de som har hjulpet meg i min prosess virker veldig mye høyere enn det jeg har inntrykk av den jevne GR-kursleders er.

Jeg vurderer å lage en ned-i-vekt-dagbok her inne, så kanskje jeg treffer på noen som kan heie meg frem .. :) For min del fungerer det bra med mange regler, særlig i startfasen. Det er jo ikke slik at du IKKE kan spise enkelte ting, men det er greit å få et perspektiv på hva som er bedre å spise.

Skrevet

Hei!

Jeg har prøvd begge deler, først nettkurs så oppmøtekurs. Mine erfaringer:

Nettkurs: Jeg slurvet, syntest oppfølgingen var litt fraværende (sikkert siden jeg slurvet) og jeg gikk ned type 2kg på ett kurs og syntest det bare var ett mas.

Oppmøtekurs: FANTASTISKT! Der veide faktisk kurslederen oss og du kunne faktisk ikke lure verken henne eller deg. Derfor våknet det opp et konkurranseinstinkt, man vil jo absolutt ikke stå der og ha gått opp i vekt. Du føler du har noe å bevise for både deg selv, kursleder og kursdeltakere. Jeg begynner nå snart på mitt andre opphold grunnet et avbrekk i sommer.

Jeg har til nå gått ned 10,5kg og er storfornøyd med det. Samholdet i gruppen er godt (jeg gleder meg til å starte igjen), kurslederen er fantastisk og vi heier skikkelig på hverandre. Jeg har selv 35min å kjøre hver vei til kurset og det er virkelig verdt det!

Hadde jeg vært deg hadde jeg lett meldt meg på, og jeg hadde faktisk gått de 7km hver vei, uten tvil! Det er jo vinn-vinn, da det ikke er så forferdelig langt å gå. Er jo også mulig du møter noen på kurset som bor noenlunde samme sted som deg, og at dere kan avtale at du får sitte på :-)

Jeg har aldri angret et sekund på valget mitt om å starte på oppmøtekurs! :-D

Fornuften sier at det er bedre med oppmøtekurs, men realisten i meg sier at det blir for lett å slurve unna. Tror jeg skal starte på egen hånd, og om det ikke fungerer får jeg ta fram lommeboka og betale for hjelp. Takk for svar! :-)

Skrevet

Basert på..?

Problemet er at nærmeste kurs er 7 km unna, og jeg har ikke tilgang på bil/annen transport. Når dørstokkmila allerede er et problem, tviler jeg på at jeg klarer å tvinge meg selv til å gå 1.4 mil for å komme meg til og fra kurs. Blir nok for lett å finne unnskyldninger for å bli hjemme.. :(

Hvis det ikke går, så går det ikke, men jeg ville prøvd å finne en løsning på logistikken. Ellers er jeg enig med de som snakker om konkurranseinstinkt og det å måtte stå ansikt til ansikt med kursleder og de andre deltakerene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...