Gå til innhold

Melbiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært en mnd bortreist, og skulle lage vafler da jeg kom hjem..

Da jeg så inni skapet hvor vi har tørrvarer osv, så jeg to skall. Larveskall?

Har hatt melbiller en gang tidligere for flere år siden, og tenkte det måtte være det samme igjen. Har lite åpnet tørrvarer i skapet, men noe. Har dog mye uåpnet (Kruskakli, sammalt mel, havegryn osv)

Jeg sjekket de åpnede matvarene og så flere skall.. GRØSS.

Jeg fikk helt noia og begynte å kaste alt av matvarer, og åpnet de uåpnede melpakkene osv. Der lå det også skall. Hvordan kan de komme inn der? De kommer inn med matvarene har jeg lest, men alt av matvarer kan vel ikke inneholde biller???

Hvordan kan man unngå å få med seg melbiller hjem fra butikken? Eggene går jo ikke an å se. Risikerer man å spise billeegg når man kjøper nytt mel osv fra butikken? Og det eneste jeg har funnet er skall. Ingenting levende. Noen som har opplevd noe lignende? :frown:

Anonymous poster hash: f73bd...479
Skrevet

De spiser seg gjennom papirposer og pappembalasjen!

Derfor har jeg 99 % av alle tørrvarer i tette plastbokser.

Kjøper jeg sukker før jeg har nok plass til å helle over i sukkerboksen tar jeg en plastpose utenpå sukkerposen før jeg legger den i skapet. Det var en dame som sa at de kan spise seg igjennom plastposer og, men det er jeg usikker på.

Har du handlet alt på samme butikk?

Fikk høre at melbiller kan spise seg ut av Toroposer, men om dette stemmer vet jeg ikke.

Noen butikker har større problemer med å holde medbiller unna, jeg vet om en i min by og handler ikke der.

Når du har hatt udyrene før, så vet du jo hvilke tiltak du må til med for å få dette bort, igjen.

Anonymous poster hash: c580b...7c1

Skrevet

Men hva vil larveskall si? Er det døde larver/biller? Eller er det larver som har klekket/blitt om til biller?

Og er det ikke rart jeg ikke ser noen levende noen steder? Ikke én noe sted. Bare masse skall.

Noen som vet hva det betyr? Og kan det være noe annet enn melbiller? Synes ikke skallene ligner så mye når jeg googler melbiller.

Anonymous poster hash: f73bd...479
Skrevet

Melbiller er ikke jegnhelt oppdatert på, men googler du fhi.no melbiller så får du opp i hvertfall to pdf filer med info.

Evt. Kan du gå og søke på fhi.no etter melbiller.

Anonymous poster hash: c580b...7c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...