AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Dersom du (som dame) og en mann står og venter på bussen, er det da noe i deg som forventer å få gå først inn på bussen? Jeg tar nemlig meg selv i å synes at det burde være slik Men jeg har kanskje ingen rett til det? Lar dere damer få gå på bussen / gå av bussen først? Og synes dere det er frekt dersom man var førstemann som ankom busstoppet, men at folk som kom etter deg likevel kjapper seg inn i bussen først? Jeg overhørte nemlig en dame som akket seg over at hun ikke fikk gå inn på bussen først da hun var tidligst ute! Men ærlig talt, det syntes jeg faktisk ble for dumt!Anonymous poster hash: f3ecf...fd6
Wilma- Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Jeg tenker at det er jammen meg ingenting man ikke skal kunne irritere seg over. #ilandsproblemer 1
Gjest bustyvel Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 Jeg går bare jeg. Gir bæng i om folk var der før meg eller om det er masse damer der. Stresser folk seg inn, så værsågod, jeg trenger ikke gå på først
Pottepalme Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 (endret) Hæ nei? Endret 9. september 2014 av Pottepalme
Gjest M1A Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 Syns begge deler er for dumt. Du kan ikke forvente å gå først fordi du er kvinne. Du kan ikke forvente å gå først fordi du var førstemann på holdeplassen. 1
Pottepalme Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Jeg går bare jeg. Gir bæng i om folk var der før meg eller om det er masse damer der. Stresser folk seg inn, så værsågod, jeg trenger ikke gå på først Hyggelig du. 2
Faina Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Jeg forventer ikke å få gå først inn fordi jeg er dame, heller ikke om jeg kom først. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Virker som folk har litt delte meninger om dette Og til deg som sier "ilandsproblemer"; For oss som tar buss/trikk/tog hver eneste dag, så oppstår situasjoner. Sier ikke at det er et "problem", men bare undrer meg over hva folk tenker i gitte situasjoner. Snakker altså mer om "forventninger". Som jeg sa selv; jeg merker jeg har en forventning om at mannen ikke skal brøyte seg inn foran meg dersom det bare er meg og han som skal på. Da merker jeg at jeg synes det høfligste er at han på en måte lar "damen gå foran". Men skjønner jo at dette kanskje er litt sært, så moro og høre. Vi er jo tusenvis som tar kollektivtrafikk hver dag, så må jo være lov å høre litt.. Anonymous poster hash: f3ecf...fd6
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Den som står nærmest døra når bussen stopper, går inn først. Anonymous poster hash: 7fd01...0d7 9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Jeg var heller aldri kjent med "den som kom først" tankegangen, men kan forstå det dersom man var tidlig ute og har stått og ventet lenge, og når bussen endelig kommer så løper folk foran deg slik at du er den som havner bakerst i køen, og kanskje får ståplass Men likevel, synes ikke man kan ha en forventning om å gå på først. Anonymous poster hash: f3ecf...fd6 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Jeg forventer absolutt ikke særbehandling fordi jeg er kvinne. Men må innrømme at jeg har blitt sjokkert når menn i 50 årene regelrett har dyttet meg vekk for å komme seg på buss og trikk så fort som mulig....... Det finnes faktisk grenser. I tillegg har jeg som høygravid opplevd å bli fysisk dyttet (med begge hendene) av en mann som mente jeg var i veien på bussen, når jeg desperat forsøkte å finne meg en sitteplass pga kynnere. Da begynte jeg nesten å grine, fordi det var så vondt. Anonymous poster hash: da321...152
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Når vi er inne på det, må jeg bare nevne at jeg tar meg selv i å irritere meg veldig over folk som sitter og spiller musikk for hele bussen. Skjønner ikke at hørselen deres holder? Du hører bare sånn skikkelig bassmusikk fra karen rett foran / ved siden av / eller rett bak deg! Aaaaargh! Så irriterende! Bussen er ikke ditt private utested for metallica sanger.. Det verste er at de sjelden tar hintet når man gir de et blikk flere ganger... Anonymous poster hash: f3ecf...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Når jeg tar buss lar jeg eldre gå ombord på bussen før meg. I forhold til hvem som ellers går først på bussen er ikke så nøye for meg. Men blir litt irritert hvis det er kø, og folk som kommer og går forbi køen og stiller seg foran. Anonymous poster hash: 1ad33...f0f 2
Cathrine88 Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 (endret) Dersom mannen er ung og frisk og dama er gravid, går med krykker eller noe lignende, eller er langt oppe i årene, så bør hun få gå først. Ellers ikke. Endret 9. september 2014 av Cathrine88 3
Claptrap Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Om hun er eldre eller har vansker så synes jeg hun skal gå først, men det gjelder om det er gammel mann eller en mann som har vansker også. Ellers synes jeg ikke det er noen riktig rekkefølge hvem som skal på bussen først. Kommer mest an på hvor bussen stopper i forhold til hvor man står. Den som er nærmest inngangen går først.
Gjest _LilleMy Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Forventer absolutt ingenting i den situasjonen Hadde ikke tenkt over det før jeg leste tråden heller, haha. Med unntak av eldre og gravide, de lar jeg selvfølgelig gå først uten å tenke over det.
Faina Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Eldre og gravide (eller folk på krykker eller what ever) er jo en selvfølge at får gå først. Ellers kommer det jo an på hvor man står i forhold til døra. Jeg tar buss hver dag, og her er et par skruer som bare måå først på bussen. En mann litt oppi årene (han bøller og tar tilfart for å komme inn først) og en godt voksen dame. Det er bare å skygge banen om man er på samme stopp som dem. Man har allerede tapt
Kjempeliten Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 Bryr meg ikke sålenge jeg kommer meg på bussen.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Jeg lar eldre, gravide, de med barnevogn og tilsvarende grupper gå på først (med mindre jeg bør gå på og hjelpe med å få inn barnevognen), men det har aldri falt meg inn at jeg skal la kvinner gå inn før meg fordi jeg er mann. Jeg kan godt åpne dører og trekke ut stoler jeg, og ombord på bussen reiser jeg meg selvsagt for de samme gruppene som jeg lar gå inn på bussen først, men ikke helt vanlige, funksjonsfriske kvinner. Anonymous poster hash: 02bc5...8de 1
Infinite Skrevet 10. september 2014 #20 Skrevet 10. september 2014 Jeg forventer aldri noe som helst "bare fordi jeg er dame". Er ikke det en ganske gammeldags tankegang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå