Gå til innhold

Hvordan fikk du råd til leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på å tenke på dette med å kjøpe noe eget. Jeg er 20 år og bor fremdeles hos mine foreldre. Jeg har tenkt på muligheten å leie. Men samtidig så bruker jeg jo penger på leie og andre utgifter, som kunne gått til egenkapital om jeg hadde spart.

Jeg kan vel også nevne at jeg studerer, så noe ville jo blitt omgjort til stipend. Men hva lønner seg? Spare på bsu, og når den er "fylt opp", så spare på en høyrentekonto? Lønner det seg å spare studielånet og bruke dette som egenkapital?

Det beste hadde jo vært å kunne kjøpt leilighet sammen med noen, slik at utgiftene ble delt i to, men jeg kan jo ikke vente på at jeg finner en å dele med.

Hvordan fikk du det til? Hvor mye hadde du i egenkapital, lån?

Anonymous poster hash: 84c7b...8c4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet når jeg var 27. Da hadde jeg en inntekt på 375k og kjøpte til 1,4 mill. Fikk et veldig stort lån med banken, men det gikk heldigvis bra. Før det leide jeg i årevis, hadde aldri orket å bo hjemme frem til jeg kunne kjøpe meg noe.

Hadde 0 i EK. Kjøpte en litt sliten 1-roms sentralt i hovedstaden (2008).

Anonymous poster hash: 42163...f61
Skrevet

Når vi lånte til vår bolig hadde vi ikke noe egenkapital. Vi kjøpte bolig rett før EK kravet kom så vi lånte ca 1,9 millioner for en 3 roms leilighet. Nå sparer vi begge i BSU og jeg sparer i aksjer.. Slik at vi etterhvert kan kjøpe ny og større bolig.

men ja ville nok spart mest mulig på BSU da dette er super sparing samt skattefordeler.

Anonymous poster hash: 1f209...bb9
Skrevet

Jeg hadde litt EK, ikke noe på BSU. Har en helt grei inntekt og fikk lån på 1.5 mill. Kjøpte en 4 roms leilighet, bor alene. Sparer BSU nå, og skulle ønske jeg hadde begynt mye før :)

Lykke til :)

Skrevet

Jeg og kjæresten var veldig heldige og fikk en del penger av våre foreldre og hadde samtidig spart opp litt egenkapital selv. Jeg ville bodd hjemme under studietiden hvis jeg var deg, selv om man får borteboerstipend så kommer det en del andre utgifter!

Anonymous poster hash: 40e8b...1e9
Skrevet

Ta opp fullt studielån og bruk som EK. Finnes ikke et mer gunstigere lån. Utover det så fyll opp bsu.

Anonymous poster hash: 3cc74...8d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bodd hjemme. Er jo veldig greit å kunne spare, i tillegg bo gratis og komme hjem etter en lang dag på lesesalen og maten bare er klar

Anonymous poster hash: 51c4a...cdf
Skrevet

Vi fikk pappa til å stå som kausjonist for egenkapitalen, kjøpte leilighet i firmannsbolig for 1,9 mill :-)

Det er ganske hardt nå uten egenkapital, var i en bank som ikke godtok kausjonist heler men ordnet seg heldigvis i en annen bank! Å spare mest mulig i BSU og høyrente vil jeg absolutt anbefale.

Skrevet

Har ikke hatt studielån men jobbet ved siden av studiene 50-60% på daglig basis. Har bodt på studentshybbel under studietiden og betalt ca tredjedel av intekter for å bo der (Oslo). Har spart på alt jeg hadde etter at maten var kjøpt.

Etter master grad fikk jeg fast jobb veldig fort. Jeg har leid en to-roms leilighet i ca 6 mnd før jeg fant en passende leilighet ute på markedet og fikk mulighet (nok EK) for å kjøpe den.

Kjøpte 2-roms leilighet utenfor Oslo for 1,4 mil i 2007. Alene. Hadde ca 300 i EK, 360 i årslønn og ingen banklån i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 67df6...6da
Skrevet

Kjøpte da jeg var 27, leide frem til da. Sparte penger, og etterhvert fikk jeg et bra betalt jobb (etter å ha studert i seks år), så da kunne jeg kjøpe.

Anonymous poster hash: 0a9f4...75c

Skrevet

Jeg hadde litt arv stående og brukte dette som egenkapital. Var 23 da jeg kjøpte min første leilighet og da var prisene veldig mye lavere enn de er nå (Oslo). Hadde veldig flaks, ettersom verdien 4- eller 5-doblet seg de neste årene.

Men jeg anbefaler deg ikke å kjøpe sammen med noen. Det er mange komplikasjoner med slike ting. Blant annet vil den ene komme til å selge etter hvert eller man blir uenige om saker og ting. Da er det bedre å kjøpe en leilighet med et rom ekstra og leie ut i så fall.

Mange unge jeg kjenner får hjelp av foreldrene. Dvs. foreldrene stiller med egenkapital og blir kjøpt ut etter hvert som de håpefulle tjener mer. I tillegg betaler de unge ned på gjelden til banken og bygger derfor opp egenkapital selv også.

Den dagen boligen selges får foreldrene tilbake egenkapitalen som ikke er betalt ut av barna og evt tap eller forjeneste deles (avtales på forhånd). Men det er selvfølgelig ikke alle som har mulighet til å stille med flere hundre tusen i sikkerhet for barna sine (særlig om det er flere barn).

Spar på BSU og senere der du får best rente. Snakk med banken din og hør hva som evt skal til for at du skal kunne få lån til noe i din prisklasse der du bor. Om du kan er det sikkert lurt å bli boende hjemme mens du sparer.

Anonymous poster hash: 573a2...535
Skrevet

Jeg har begynt på å tenke på dette med å kjøpe noe eget. Jeg er 20 år og bor fremdeles hos mine foreldre. Jeg har tenkt på muligheten å leie. Men samtidig så bruker jeg jo penger på leie og andre utgifter, som kunne gått til egenkapital om jeg hadde spart.

Jeg kan vel også nevne at jeg studerer, så noe ville jo blitt omgjort til stipend. Men hva lønner seg? Spare på bsu, og når den er "fylt opp", så spare på en høyrentekonto? Lønner det seg å spare studielånet og bruke dette som egenkapital?

Det beste hadde jo vært å kunne kjøpt leilighet sammen med noen, slik at utgiftene ble delt i to, men jeg kan jo ikke vente på at jeg finner en å dele med.

Hvordan fikk du det til? Hvor mye hadde du i egenkapital, lån?

Anonymous poster hash: 84c7b...8c4

Jeg kjøpte min første leilighet da jeg var 26. Hadde jobbet ved siden av studiene og sparte siden jeg var 21. Levde veldig billig og bodde på en studenthybbbel fremfor en leid bolig, det er mye billigere. Ble ferdig med høyere utdanning og fikk en god jobb med inntekt som tillot meg å ta et lån. Da hadde jeg 225 000 kr i EK, ingen studielån. Kjøpte meg en 45 m toroms leilighet utenfor Oslo. Alt dette uten hjelp av noen andre.

Skrevet

Kjøpte når jeg var 21, fikk startlån da jeg ikke hadde EK. 3-roms sentralt i Trondheim. Har nå fått en verdivurdering på 500 000 mer enn jeg har i lån(betalt ned mye og bygd terrasse og garasje), men skal ikke selge før jeg har betalt ned mer av lånet. Er fortsatt student også, så blir her i mange år til. Medlåntaker er samboeren min, hadde ikke eid noen av oss hadde vi ikke vært to!

Anonymous poster hash: 474c8...464
Skrevet

Arv :(

Anonymous poster hash: e137a...323
Skrevet

Vi har kjøpt bolig nå, 23 år begge to, og ett lite barn. Vi er nyutdannet begge to også, så har ikke veldig mye i egenkapital.

Vi fikk startlån av kommunen som er vår egenkapital og har fått resten av lånet i banken. Vi har lånt 1,6 millioner. Da vi bor på landet var dette nok til å kjøpe en enebolig..

Om du har mulighet til å bo hjemme noen år og spare ville jeg definitivt gjort det.

Skrevet

Vi fikk hjelp av foreldre. Men hadde det vært aktuelt for deg å kjøpe med en venninne? Jeg kjenner flere som har gjort det, med hell. Det er jo ikke noen permanent løsning, men kan være en god måte å komme inn på boligmarkedet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...