Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg prøver meg her inne jeg om det er noen som vet mye om dette. (Lang post)

For 3 mnd siden flyttet vi inn i ny leilighet, kjempefin og stor for oss. Det var ikke lov å ha bil, for det ville de ikke ha i sin oppkjørsel, og det var veldig viktig for dem at vi var rolige, og at vi ikke har kjæledyr. Helt greit, og det er vi. Så flyttet vi inn.

Fra første stund har det vært et sabla bråk ovenifra. Huseieren har 4 barn på 4, 6, 8 og 12 år. Og alle disse liker å springe kappløp over gulvet, det høres ut som Simba blir drept av gnuer her altså. Og det knirker noe helt forferdelig i taket, så det skjærer i ørene.

Vi har tatt dette opp med huseieren, og hun sier hun skal forsøke å få de til å ikke springe. Hver morgen våkner vi kl kvart over 7, da ungene skal på skolen, og liker å springe over parketten, ikke en gang, men gjerne en halvtime i gangen. Vi holder på å bli gale gaah.gif

I helgene er alle oppe senest kl 8 og liker gjerne å trampe og hoppe oppe. 5 av lyspærene på stua har kapitulert etter dette, og jeg blir like forbanna hver gang det skjer, da jeg liker å sove lenge i helgene, men dette er da KLIN umulig. Jeg har marsjert opp til de og sagt i fra, og det blir da stille, helt til dagen etter. Jeg har sagt i fra flere ganger, men det er bare på-igjen etterpå eller dagen etter.

HVA kan vi gjøre, det er ikke til å leve med! Har vi noen rettigheter? Vi ble ikke informert om at vi må ha hørselsvern for å sitte å lese (Vi er begge studenter), og jeg har måttet gå til innkjøp av Sov-i-ro for å sove, men jeg synes ikke det er riktig at man skal måtte innrette seg helt etter huseier. Vi betaler tross alt nesten 11 000 kr i mnd for å bo her, men vi kan ikke ha fest, ikke ha bil. Ikke ha kjæledyr. Det er nesten som å bo med mamma igjen.

Er det noen som har tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv og finn en ny plass. Man må regne med støy når det er barn i huset uansett hvor isolert det er. Det er deres hus så tviler på dere kommer noe vei med klage.

Anonymous poster hash: f3ef4...24c
  • Liker 4
Skrevet

De høres urimelige ut ja. Altså, for 11000,- som dere betaler i mnd så får ikke dere lov til å ha bil engang. Sånt kan de faktisk ikke nekte dere. Hvis de har så sykt behov for å trampe og mase så får de fikse på leiligheten litt. Taket deres og gulvet sitt. Tror du kan ringe til forbrukerrådet å høre med dem om hvordan dere kan få frem.

• Liker 2
Skrevet

Prøv og finn en ny plass. Man må regne med støy når det er barn i huset uansett hvor isolert det er. Det er deres hus så tviler på dere kommer noe vei med klage.

De har godkjent leiehybel i huset sitt som de de har som en inntektskilde, de bør gjøre noe med saken da det skal være beboelig. Huseiere har regler de skal følge de og.

• Liker 2
Skrevet

Men må man ikke da regne med støy fra studenter? De fleste studenter liker jo å feste?

Skrevet

Vi skulle gjerne ha flyttet, men vi har 3 mnd oppsigelsestid, og det er ikke mange leiligheter ute fra 1. jan. Når vi flyttet hit tapte vi 7500 kr da vi flyttet for tidlig fra andre leiligheten vi hadde (hadde 3 mnd der og, flyttet etter 2 mnd), så vi har ikke råd til å tape 11000 kr :(

Skrevet

Forstår at det er slitsomt.

Hva leien er, er ikke så veldig relevant. Den er jo satt etter en viss standard og marked og den har dere akseptert. At dere ikke kan ha dyr, bil osv. var også en del av avtalen.

At bråk er uutholdelig forstår jeg. Men er det sent bråk, dvs. etter det som er normal "leggetid"? F.eks. i sameier har man som regel et tidspunkt da det skal holdes rolig - f.eks. kl 22.

Dersom barna bråker er det vel ikke noe å endre på med mindre de klarer å drastisk oppdra dem annerledes, hvilket er tvilsomt. Eneste mulighet er å flytte, hvilket jeg ville gjort. Hvis dere har behov for kortere oppsigelsestid, kan dere jo diskutere med huseier og legge frem disse momentene.

Og i neste runde, sjekk om de over har små barn og evt. hvor godt polstret/beskyttet takene er.

Anonymous poster hash: fe02d...335
Skrevet

Forstår at det er slitsomt.

Hva leien er, er ikke så veldig relevant. Den er jo satt etter en viss standard og marked og den har dere akseptert. At dere ikke kan ha dyr, bil osv. var også en del av avtalen.

At bråk er uutholdelig forstår jeg. Men er det sent bråk, dvs. etter det som er normal "leggetid"? F.eks. i sameier har man som regel et tidspunkt da det skal holdes rolig - f.eks. kl 22.

Dersom barna bråker er det vel ikke noe å endre på med mindre de klarer å drastisk oppdra dem annerledes, hvilket er tvilsomt. Eneste mulighet er å flytte, hvilket jeg ville gjort. Hvis dere har behov for kortere oppsigelsestid, kan dere jo diskutere med huseier og legge frem disse momentene.

Og i neste runde, sjekk om de over har små barn og evt. hvor godt polstret/beskyttet takene er.

Det er greit nok det, men greia er at vi føler oss litt lurt. Så opptatte de var av av vi var stille, og så er det de som er problemet. Neida, barna legger seg kl 8, og det er herlig. Men når barna kommer hjem kl 4, ja da er det bare å legge vekk boka, for det er umulig å lese når ting vibrerer, og det hoppes oppe. Om morgenen er de jo oppe før 8, så innenfor er de jo egentlig, men det er fryktelig irriterende og slitsomt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, man må ikke regne med støy i huset bare fordi det er barn der. Hvis dette huset hadde vært bygget for utleie hadde de isolert skikkelig mot trinnstøy.

Så opptatt som disse har vært av å begrense deres frihet så er de rett og slett frekk.

Nei, jeg tviler på om dere kommer noen vei med noe som helst når det gjelder støy. Det skal mye til for å heve leiekontrakten grunnet støy. Jeg ville sett meg om etter et annet sted å bo og bedt dem isolere med gipsplater mellom etasjene før de leier ut igjen.

Skrevet

Det er greit nok det, men greia er at vi føler oss litt lurt. Så opptatte de var av av vi var stille, og så er det de som er problemet. Neida, barna legger seg kl 8, og det er herlig. Men når barna kommer hjem kl 4, ja da er det bare å legge vekk boka, for det er umulig å lese når ting vibrerer, og det hoppes oppe. Om morgenen er de jo oppe før 8, så innenfor er de jo egentlig, men det er fryktelig irriterende og slitsomt.

Det forstår jeg. Jeg har opplevd bråkete boforhold tidligere, både fra naboer og bygging ute. Det var dessverre ikke noe å endre på - jeg var også student og foretrakk å lese hjemme. Men normen er jo at de fleste er ute på dagen, enten på jobb eller universitet. Så så lenge man overholder "stilletid" når folk skal sove, pleier man ikke bryte mange regler. Jeg begynte å lese på skolen i stedet, og flyttet deretter når jeg kunne.

Gjest Blondie65
Skrevet

Lovverket sier at det skal være alminnelig ro mellom kl 23 og 7. Så der har dere ikke mye å fare med.

Dere kan prøve dere med at boligen med de støyende barna ikke er egnet for dere og at dere ikke ble advart mot at det var unormalt lytt og at dere derfor vil heve kontrakten og flytte så snart dere har funnet dere noe nytt.

Skrevet

Dere kan be dem erstatte lyspærene som ødelegges grunnet vibrasjonene. Hvis 5 lyspærer har gått på 3 måneder er det helt klart noe som er galt.

Anonymous poster hash: 952b4...725
Skrevet

Hei, jeg prøver meg her inne jeg om det er noen som vet mye om dette. (Lang post)

For 3 mnd siden flyttet vi inn i ny leilighet, kjempefin og stor for oss. Det var ikke lov å ha bil, for det ville de ikke ha i sin oppkjørsel, og det var veldig viktig for dem at vi var rolige, og at vi ikke har kjæledyr. Helt greit, og det er vi. Så flyttet vi inn.

Fra første stund har det vært et sabla bråk ovenifra. Huseieren har 4 barn på 4, 6, 8 og 12 år. Og alle disse liker å springe kappløp over gulvet, det høres ut som Simba blir drept av gnuer her altså. Og det knirker noe helt forferdelig i taket, så det skjærer i ørene.

Vi har tatt dette opp med huseieren, og hun sier hun skal forsøke å få de til å ikke springe. Hver morgen våkner vi kl kvart over 7, da ungene skal på skolen, og liker å springe over parketten, ikke en gang, men gjerne en halvtime i gangen. Vi holder på å bli gale gaah.gif

I helgene er alle oppe senest kl 8 og liker gjerne å trampe og hoppe oppe. 5 av lyspærene på stua har kapitulert etter dette, og jeg blir like forbanna hver gang det skjer, da jeg liker å sove lenge i helgene, men dette er da KLIN umulig. Jeg har marsjert opp til de og sagt i fra, og det blir da stille, helt til dagen etter. Jeg har sagt i fra flere ganger, men det er bare på-igjen etterpå eller dagen etter.

HVA kan vi gjøre, det er ikke til å leve med! Har vi noen rettigheter? Vi ble ikke informert om at vi må ha hørselsvern for å sitte å lese (Vi er begge studenter), og jeg har måttet gå til innkjøp av Sov-i-ro for å sove, men jeg synes ikke det er riktig at man skal måtte innrette seg helt etter huseier. Vi betaler tross alt nesten 11 000 kr i mnd for å bo her, men vi kan ikke ha fest, ikke ha bil. Ikke ha kjæledyr. Det er nesten som å bo med mamma igjen.

Er det noen som har tips?

Jeg ville flyttet...

Anonymous poster hash: f4a14...b8e

Skrevet

Har samme greia her.. Bråker noe helt vanvittig både fra barn og en far som er over gjennomsnittet glad i å pusse opp.. Jeg irriterer meg hele tiden over det, men tenker å bli boende for er greit her ellers. I deres tilfelle ville jeg nok forsøkt å gå i dialog med huseier og deretter finne en annen leilighet.

Skrevet

Med fire barn i hus så kan dere nok ikke forvente så mye stillhet. Så lenge det er relativt rolig mellom 23 og 0700, så er det jo ikke så mye dere kan gjøre bortsett fra å flytte. Er jo kjipt for dere, men slik er det når vi bor oppå hverandre :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...