Gå til innhold

Reise i konfirmasjonsgave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Nå er det noen år til min datter skal konfirmere seg, men jeg har allerede begynt å tenke på konfirmasjonsgaven. Vi har reist en del opp igjennom, stort sett meg og henne alene. Hun har arvet reiselysten til sin mor, og vi liker å oppleve ting sammen. Har veldig lyst til å gi henne en rundreise til noen utplukkede steder i verden, hvor vi er ute på farten i 8 uker ca (legger turen til sommerferien). Ser en del på reiserute forslagene på Kilroy. Det er enda 4 år til konfirmasjonen, men har allerede begynt å spare til denne gaven. Det jeg lurer på er om det er andre her som har gitt tur i konfirmasjonsgave, både små og store? Tips og råd mottas? Vi skal selvfølgelig ha selskap også. Bunad har hun arvet etter eget ønske, men får ny jakke og mer sølv til den av besteforeldrene. Min mor tilbydde seg å sy bunad, men hun ville heller arve min mor sin siden den har så mye historie.

Anonymous poster hash: 8c076...499
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den beste konfirmasjonsgaven jeg gikk var en langhelg til Paris sammen med de jeg fikk gaven av :D

Anonymous poster hash: 9df1b...1a1

Skrevet

Den beste konfirmasjonsgaven jeg gikk var en langhelg til Paris sammen med de jeg fikk gaven av :D

Så gøy :) Var det fra foreldrene dine?

Skrevet

Så gøy :) Var det fra foreldrene dine?

Nei, det var fra tante og onkel :)

Skrevet

Jeg har ingen erfaring selv med å gi eller få reiser, men jeg må si at det høres ut som en fantastisk gave! Konfirmasjonsgaven skal jo være noe som varer, og ingen ting er vel bedre enn opplevelser som man husker resten av livet.

Skrevet

Jeg fikk reise i gave da jeg ble konfirmert. Stoooor stas for unge reiseglade meg :) Den gaven vil hun sikkert sette utrolig stor pris på :)

• Liker 1
Gjest daisydaisy
Skrevet

Fy søren! Hadde foreldrene mine gitt meg en sånn gave hadde jeg vært i ekstase.

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk reise i gave da jeg ble konfirmert. Stoooor stas for unge reiseglade meg :) Den gaven vil hun sikkert sette utrolig stor pris på :)

Så flott :) Hvor gikk turen?

Skrevet

Så flott :) Hvor gikk turen?

London

Skrevet

TS her.

Jeg har alltid vært glad i å reise, og har bodd utenlands i forbindelse med studier tidligere. da jeg fikk min datter har jeg ikke sett på det å ha barn som et hinder for å kunne reise. Klart det blir litt annerledes ferier når de er små, da må mer planlegges og man reiser ofte til typiske turiststeder, men vi har kost oss uansett og har utforsket de stedene vi har vært istedet for å bare ligge på stranda. Når hun har blitt større har hun vært involvert i planlegging av reisemål og hva vi skal gjøre der. Stor stas for jenta mi og hun har virkelig arvet morens reiselyst :fnise: Vi har vært på de typiske reisestedene som Gran Canaria, Mallorca, osv frem til hun var fem. Sommeren før hun begynte på skolen reiste vi på øyhopping i Hellas, vi var innom tre øyer på turen, fantastisk opplevelse!:) Min datter har kart på rommet sitt hvor man skraper frem de landene man har vært i. Og så langt er land som Hellas, spania, Kroatia, Frankrike, Italia, India, Japan, Skotland, England, Singapore, Tyskland, Østerrike, Marocco osv. Den reiseruten jeg har sett på er Oslo- abu dhabi- Sydney/brisbane- Fiji/Bali - Los Angeles - New York og hjem. har også tenkt på om det hadde vært gøy å fått med seg safari i Afrika også. Har jo fortsatt litt tid til planlegging :fnise::danse:

Skrevet

TS igjen, jeg har bodd i austraiia selv og vil veldig gjerne at hun skal oppleve dette fantastiske landet. Kan godt være jeg legger hele turen til Australia for å kunne oppleve det meste de har å by på med en eventuell shoppingstopp et sted på vei hjem. :fnise:

Gjest _LilleMy
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en helt fantastisk gave! :)

Skrevet

TS igjen. Jeg og min datter har et utrolig nært og knyttet forhold, litt slik som gilmore girls, men vi har våre feider vi også - hun er jo tross alt på vei inn i puberteten. Jeg har aleneansvaret for henne og har god og stabil økonomi. Derfor har jeg muligheten til å gi en slik gave med å spare skikkelig opp et par år. Så det blir litt mindre ekstravagante turer frem til konfen, men det får gå ;) Hun har pekt seg ut Kina som neste øsnke reisemål, hun har så lyst til at vi skal gå på Huashan fjellt (grøss og gru - google det så skjønner dere fort at mora ikke er så interessert i å "gå" (klatre) på det fjellet der! Men Kina har jo mye mer og by på. Må legge til at min datter er veldig aktiv, er med på mye forskjellig idretts aktiviteter og er generelt veldig glad i fjellturer/friluftliv. Det vil jo være praktisk i disse spare til tur tidene ;)

Skrevet

Høres ut som en fantastisk flott ide :) blir sikkert en flott tur. Jeg hadde vertfall blitt sjeleglad hvis jeg fikk en slik gave som konfirmant.

Skrevet

Fysøren så heldig hun er, skulle ønske det var meg! :laugh:

• Liker 1
Skrevet

I min familie har det vært tradisjon å gi reiser i konfirmasjonsgave. Selv var jeg på språkreise i Oxford, som var en gave fra mine foreldre. For en bok- og dramafrelst 14-is var det fantastisk å oppleve skikkelig engelsk landsbygd, få reise til Shakespears fødested og så videre :) Det var en språkreise uten fyll og fanteri, og stor motsetning til det jeg leser om språkreiser i avisene. Turene som blir gitt er ikke charterturer, men turer som har mer "dannelsespreg" over seg om du skjønner.

Anonymous poster hash: 86527...889
  • Liker 2
Skrevet

I min familie har det vært tradisjon å gi reiser i konfirmasjonsgave. Selv var jeg på språkreise i Oxford, som var en gave fra mine foreldre. For en bok- og dramafrelst 14-is var det fantastisk å oppleve skikkelig engelsk landsbygd, få reise til Shakespears fødested og så videre :) Det var en språkreise uten fyll og fanteri, og stor motsetning til det jeg leser om språkreiser i avisene. Turene som blir gitt er ikke charterturer, men turer som har mer "dannelsespreg" over seg om du skjønner.

Anonymous poster hash: 86527...889

Det er jo en kjempe fin tradisjon :)

Skrevet

Så gøy! Jeg fikk også reise i min konfirmasjongave, det var stor stas,og når man er så 'stor' så er det jo ekstra fint å ha en sånn tur alene med foreldre, det er jo ikke mange årene til hun er voksen og flytter ut...

Skrevet

Jeg fikk en uke på Kreta sammen med mamma i konfirmasjonsgave hos mine foreldre. Jeg ble rørt og glad, og vi storkoste oss :) Mange gode minner fra den turen.

Skrevet

Her blir det også reise i konfirmasjonsgave- det står liksom mellom det og penger, synes jeg, for det er vanskelig å finne en materiell gave som en ungdom setter pris på og som samtidig skal tåle tidens tann. Dyre klokker og smykker er det ikke alle ungdommer som setter pris på (og hva skal de nå egentlig med det?), og ting som laptop osv har jo såpass kort levetid at jeg synes det blir litt synd at konfirmasjonsgaven er utdatert før de fyller 18...

Har inntrykk av at det er mange som gir reiser i konfirmasjonsgave, det er i alle fall ganske vanlig her. Mye mor-datter-turer til New York osv, og andre slår virkelig på stortromma og reiser til eksotiske reisemål eller tar rundturer.

Men det kommer jo litt an på barnet også. For min del må jeg ærlig innrømme at begge mine eldste barn er såpass ferdigreist og "bortskjemte" allerede (ikke dermed sagt at de har sett hele verden, for det har de så langt derifra. Men de er jo utenlands mange ganger i året, mye mer enn hva jeg hadde vært på samme alder, og selv om de setter pris på reisene og er veldig takknemlige frykter jeg at det kan gå en viss inflasjon i hele reisingen...) at jeg la vekk tanken på mor og datter/sønn på shopping i storby, og heller går for en kombinert tur der vi både skal være turister og jobbe et par uker frivillig på et barnehjem. Det hele er i planleggingsfasen ennå, men vi har kortere tid til rådighet enn deg så må snart få programmet spikret.

Det passer sikkert ikke for alle, men for min del håper jeg at det kan vise dem en del av verden de ikke kjenner så godt til fra før, og som er en realitet for veldig mange. Det passer jo også godt til opplegget rundt konfirmasjon, det å bli voksen og enda mer bevisst på verden rundt seg.

Min eldste datter var for øvrig også i Oxford på språkreise i sommer, som nevnt over, og det var en kjempefin tur med masse moro og læring i skjønn forening! Kunne godt ha funnet på å gi noe slikt i konfirmasjonsgave også.

Uansett tror jeg ungdom blir glade for å få opplevelser i gave, det viser jo også denne tråden :) Lykke til med planleggingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...