AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Vet ikke helt hva som er så galt med det egentlig. Bortsett fra strålingen, men er det bevist? Uansett, ikke det jeg skal ta opp. Har ei søster som er født i 87 og husker at de fleste begynte å få mobil i hennes klasse da de gikk i 7-8. Selv i i 10 var det ikke alle som fikk og har hørt fra flere at det var ganske normalt. Min søster fikk ikke før i 9-ende ender årevis med mas, "alle har jo". Jeg er en del yngre da og var det vel 5 de fleste begynte å få. Nesten alle hadde da vi gikk 7 syvende uten om 3. Men det var de vanlige tre som ble nektet det meste av en eller annen grunn. i 8 hadde alle. Husker det var mye snakk om dette, bekymrede foreldre og hele verdens undergang og greier. Var sånn både i min og min søsters klasse.' Broren min fikk i 3. og tror alle der hadde en mobil innen 5, om ikke før. Nå i dag så ser det ut som at det er svært vanlig at de aller fleste førsteklassingene har. Vet også om barn som ikke en gang har begynt på skolen har nå en mobil. For ti år siden hadde sikkert svært mange kalt det for sykt. Jeg lurer på hvorfor? Hvorfor får barna tidligere og tidligere mobil? Hvorfor var dette noe som svært mange bekymret seg for og ville vente med for 10 år siden, men nå vet jeg om flere foreldre som bekymrer seg om barna ikke har nok penger på mobilen? Både jeg og mine søsken og vet de fleste i klassen også måtte uansett betale for den selv og hele greia. Nå virker det som det er mest vanlig at foreldre bare kjøper ut av det blå. Tipper når jeg får barn så blir barna født med den Synes det er litt rart at det har forandret seg så mye. Og hvorfor? Var foreldre før redd mobilen siden det var noe nytt? Anonymous poster hash: 7a25f...c38
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Og jeg mente får. Sorry, sorry, sorry Anonymous poster hash: 7a25f...c38 2
tussi84 Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 For 10 år siden var det fortsatt normalt å ha fast telefon i Norge. Om barnet skulle være hos venner eller noe etter skoletid ringte enten barnet hjem fra hus telefon der han var til hus telefon hjemme og fortalte hvor han var. Å ringe til mobil fra hus tlf var veldig dyrt og det er det enda. Nå i år 2014 er det nesten ingen som har fast tlf og folk er mer på farten. Ved å gi mobil telefon til barnet tidlig tror jeg en del foreldre føler en slags trygghet. Barnet får alltid tak i foreldrene og foreldrene får alltid tak i barnet. Samtidig er det mange som har en fri familie løsning slik at gutten eller jenta med kontantkortet ringer gratis til mamma eller pappa om det skulle være noe. Det var ikke så bra løsninger på den fronten for 10 til 15 år siden. Det er det jeg tror.. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #4 Skrevet 10. september 2014 Vanlig med mobil i 1. klasse? Her vet jeg at ingen i verken 1. eller 2. klasse har. I 3. har jeg ingen oversikt.Anonymous poster hash: 4b30c...22b
Mafalda Skrevet 10. september 2014 #5 Skrevet 10. september 2014 Jeg har heller ikke inntrykk av at førseklassinger har mobil i særlig stor grad. De er fremdeles så små at de aller fleste blir levert og hentet på skolen, enten av foreldre eller eldre søsken. Og jeg tror at mobilbruken hos barn "tar av" når de etter hvert begynner å bevege seg rundt på egenhånd. Når det er varierer sikkert litt, men utover i 2. og 3. klasse er det nok flere som begynner å ta seg fram og tilbake til skolen og evt venner/aktiviteter selv, og da er det jo veldig enkelt for oss foreldre å utstyre dem med en (gammel) mobil. Det kan nok hevdes at det er for foreldrenes skyld heller enn for barnas, i det det gir oss en (falsk?) trygghet for at vi kan få tak i barna og vite hvor de er. Ungene selv har ikke egentlig hatt behov for mobilen før i 4.-5. klasse, da begynner det å bli viktig for de fleste. Og kommer vi over i ungdomsskolen er det nok mange barn som har langt mer fancy telefoner enn sine foreldre Grunnene til at dette gjøres tidligere enn før, er nok mange. At fasttelefon var vanlig før er allerede nevnt. En annen ting er at mobilen har blitt både vanlig og billig. Veldig mange har en gammel telefon slengende som barna kan få et kontantkort på til å bruke ved i starten. Ikke koster det stort heller. Da mobilen kom på markedet var det jo rådyrt både å kjøpe og bruke den, og ikke noe man ga til barn i hytt og pine. Det er i alle fall det inntrykket jeg sitter igjen med, i forhold til egne barn og deres bekjente.
Jade Skrevet 13. september 2014 #6 Skrevet 13. september 2014 (Litt forvirrende med alle numrene i posten din, så mulig jeg svarer helt feil her) Vår gutt fikk mobil når han var åtte år, da vi hadde blitt "enige" i klassen om at det var en grei alder. Da er man gjerne hjemme alene etter skolen, og mange har ikke fasttelefon. Dermed er det eneste måten for foreldre å nå barna, selv når de har kommet hjem. Og det er også eneste måten barna kan få ringt ut ved en nødsituasjon om de ikke kan løpe til naboen. Nå har vi fasttelefon, siden mobilene ofte ligger utladet i en skuff, jakkelomme eller i sekken, men greit å ha når han skal til kompiser, eller om det skulle være noe på skoleveien. Han gikk seg forresten vill på en skoletur en gang, og da er vi glad for at han hadde mobilen sin med. Han fikk forøvrig en helt enkel mobil med sms og ringing (ikke kamera, og ikke mms eller internett), og måtte spare til mer avansert mobil selv om han ønsket det. Fordelen med en sånn enkel mobil var også at batteriet varte i nesten en uke Ellers så er det vel mange som får fancy mobiltelefon pga at foreldrene ikke klarer å si nei, og skal konkurrere om hvem som er beste forelderen og hvem som har mest trendy barn, osv.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2014 #7 Skrevet 13. september 2014 Våre barn får mobil i 3 klasse, for da skal de ikke lenger gå på SFO, men gå hjem selv. Og siden vi da ikke har hustelefon synes jeg det er trygt at de har en enkel mobiltelefon så de kan få tak i oss og vi i dem. Anonymous poster hash: f4004...a8f
masekopp Skrevet 13. september 2014 #8 Skrevet 13. september 2014 Jeg fikk mobil i 2. klasse. Altså iiii år 2000, vel. Det var fordi jeg gikk på trening langt hjemmefra og måtte ha en måte å gi beskjed på dersom det ble avlyst, tidlig ferdig, ferdig senere osv. Fikk dog kontantkort og hadde den bare med dit. Det syns jeg var fair. Fikk den etter jeg en gang hadde stått 3 timer i -20 grader og ventet på å bli hentet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå