Gå til innhold

Hvorfor fjerne ting fra wikipedia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker og lese der. Hender jeg leser historie, vitenskap eller noe eller kanskje om fiktive karakterer, egentlig alt mulig som intresser meg. Men har lagt merke til at hvis jeg leser noe der og det er bilde av karakteren, så er plutselig karakteren fjernet på et senere tidspunkt. Masse bilder har blitt tatt bort, alt fra bilder fra en film, eller en filmkarakter eller noe.

Vet at hvem som helst bare kan endre der, men kjønner liksom ikke vitsen med å fjerne bilder og slikt, så lenge det ikke er støtende eller ikke stemmer. Oppdatere kan jo være greit kanskje da, men hvorfor fjerne det? Har sett artikler der før som hadde masse bilder av ting, nå er de samme artikkelene kun ren tekst.

Er det noe med copyright eller er det bare vanlige folk som tar det vekk? Og er virkelig denne copyrighten så sterk at man ikke en gang kan vise et stillbilde fra en film, et filmcover eller kanskje et bilde av filmkarakter?

Ser også at tekst også blir fjernet, altså noe jeg vil kalle nyttig informasjon, kanskje noe funfacts eller trivia eller noe fra en konsert eller noe f.eks. Skjønner rett og slett ikke hvorfor det skal fjernes så lenge det er bevist sant, og det vet jeg det har vært i mange tilfeller om ting andre bare fjerner.

Er det ting som ikke stemmer er det jo greit da, men er selvsagt ikke det jeg snakker om.

Anonymous poster hash: b0c08...c65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er som regel copyright. Når tekst fjernes skyldes det vandalisme, manglende objektivitet eller at det som skrives er litt for langt ute på siden av temaet. Det skal helst ikke inneholde for mye unyttig informasjon, selv om den skulle være sann. I en artikkel om Norge kan man godt nevne at vi har to målformer her, men hvis noen skriver flere hele avsnitt bare om målformene bør det jo fjernes selv om de forsåvidt er korrekte.

Anonymous poster hash: 0affa...cc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...