Gjest heines Skrevet 8. juli 2004 #1 Skrevet 8. juli 2004 Vet folk hva det betyr? Leser stadig vekk innlegg hvor folk blir beskyldt for å være rasistiske. Rasisme betyr at du mener en annen rase er underlegen din egen uansett hvilke rase du tilhører. Å være kritisk til en kultur som er grunnlegende kvinnefiendtlig er ikke rasisme. Hadde det bodd 20 0000 mennesker som hadde tilhørt livets ord innenfor et avgrenset geografisk område hadde de samme konfliktene dukket opp. Jeg personlig er kritisk til enhver kultur som er sterkt knyttet opp til en relgion, uansett om det skulle være Islam eller kristendom.
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #2 Skrevet 8. juli 2004 ras|is´me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer . Det er definisjonen.
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #3 Skrevet 8. juli 2004 ras|is´me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer . Det er definisjonen. Også har man den juridiske definisjonen som er bredere og avgjørende for hvorvidt det man sier er straffbart eller ei.... § 135a. Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering. På samme måte straffes den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første ledd. Her omfattes eksempelvis islamhets, hvilket Jarle Synnevåg i Forsvaret er dømt for og derfor fikk sparken.
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #4 Skrevet 8. juli 2004 Du klarer nå alltid og komme opp med noe mbedre da Poirot
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #5 Skrevet 8. juli 2004 Rasimeparagrafen går utover dette begrepet. Hvis man skal ha et så snever definisjon på rasisme, så var faktisk ikke holocoast rasisme heller. Det er flere raser eller folkegrupper for den saks skyld innenfor jødedommen. http://www.sos-rasisme.no/page.php?tema=77
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #6 Skrevet 8. juli 2004 Du klarer nå alltid og komme opp med noe mbedre da Poirot Ikke nødvendigvis. Ulike fag har ulike definisjoner. Det betyr ikke at de er feil. Alt til sitt bruk...
Gjest Valhalla Skrevet 8. juli 2004 #7 Skrevet 8. juli 2004 Denne paragrafen burde fjernes øyeblikkelig. Tenk et samfunn som forbyr meninger den ikke liker,for en kommuniststat vi har blitt. Jeg skal aktivt gå inn for å bruke denne paragrafen neste gang jeg ser raddisene demonstrere mot Israel,der er det så mye jødehat at jeg blir kvalm.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #8 Skrevet 8. juli 2004 Utdrag fra rasismeparagrafen: "Med bøter eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved uttalelse eller annen meddelelse, herunder ved bruk av symboler, som framsettes offentlig eller på annen måte spres blant allmennheten, truer, forhåner eller utsetter for hat, forfølgelse eller ringeakt en person eller en gruppe av personer på grunn av deres trosbekjennelse, rase, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse. Tilsvarende gjelder slike krenkelser overfor en person eller en gruppe på grunn av deres homofile legning, leveform eller orientering." Kritikk av religion er tillatt, hvis du ikke skjønte det. Men trådstarter ville til at rasisme skulle gå innunder kun "rase". Loven der tar for seg rasisme som et videre begrep enn kun at man mener en bestemt rase er underlegen andre raser. Man kan f.eks ikke hetse eller spre usannheter om islam.
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #9 Skrevet 8. juli 2004 Jeg skal aktivt gå inn for å bruke denne paragrafen neste gang jeg ser raddisene demonstrere mot Israel,der er det så mye jødehat at jeg blir kvalm. Det er lov å demonstrere både mot Israel og andre staters aktiviteter. Fremsettes det kommentarer mot jøder amn finner lovstridige, kan selvfølgleig også disse anmeldes for rasisme etter denne paragrafen. Hva stopper deg? Lovverket er til for å brukes.
Gjest Valhalla Skrevet 8. juli 2004 #10 Skrevet 8. juli 2004 Man trenger da ikke spre usannheter om islam,det er nok sannheter til å skremme de fleste. Poirot jeg har sett folk bytte ut S'en i Israel med hakekors og angripe jøder som folk. Disse rødfascistene med sitt StalinJugend Blitz er de nye nazistene. Det virker som det er greit å være hatsk og udemokratisk så lenge man tilhører den "rette" siden,venstresiden
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #11 Skrevet 8. juli 2004 Man trenger da ikke spre usannheter om islam,det er nok sannheter til å skremme de fleste. Mulig det er det, men kan du gi noen eksempler?
Gjest heines Skrevet 8. juli 2004 #12 Skrevet 8. juli 2004 Problemet er vel at man tyr til rasisme begrepet hver gang noen setter fokus på kulturer som umulig kan integreres i den norske fordi det er så grunlegende uenigheter om så vel moralske, relgiøse og likestillings spørsmål. En muslim kan bla ikke gifte seg med en kristen.
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #13 Skrevet 8. juli 2004 Man trenger da ikke spre usannheter om islam,det er nok sannheter til å skremme de fleste. Poirot jeg har sett folk bytte ut S'en i Israel med hakekors og angripe jøder som folk. Disse rødfascistene med sitt StalinJugend Blitz er de nye nazistene. Det virker som det er greit å være hatsk og udemokratisk så lenge man tilhører den "rette" siden,venstresiden Som jeg sa: Hva stopper deg i anmelde dette hvis du føler at det er brudd på § 135a?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #14 Skrevet 8. juli 2004 En muslim kan bla ikke gifte seg med en kristen. Nå er det vel delte meninger om det også blant muslimer. Enkelte kristne eller jøder mener vel også at man ikke kan gifte seg med en muslim. Jeg har også hørt fra muslimer som sier det er greit å gifte seg med en ikke-muslim. Tror kanskje forskjellen ligger i første- og andregenerasjons innvandrere.
Gjest Valhalla Skrevet 8. juli 2004 #15 Skrevet 8. juli 2004 Nei forskjellen ligger i menn/kvinner. En mann kan gifte seg med en ikke muslim,men en kvinne kan det ikke. Og poirot. Det som stopper meg er at jeg har tro på ytringsfriheten. Jeg hater alt disse rødfascistene står for, men jeg synes de skal ha rett til å si sine meninger. Demonstrasjoner hvor de bedriver hærverk eller angriper sine meningsmotstandere er dog noe annet. Skremmer det deg ikke at staten skal ha mulighet til å forby meninger de er uenige med?
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #16 Skrevet 8. juli 2004 Og poirot. Det som stopper meg er at jeg har tro på ytringsfriheten. Jeg hater alt disse rødfascistene står for, men jeg synes de skal ha rett til å si sine meninger. Demonstrasjoner hvor de bedriver hærverk eller angriper sine meningsmotstandere er dog noe annet. Skremmer det deg ikke at staten skal ha mulighet til å forby meninger de er uenige med? Staten forbyr ikke meninger. De forbyr visse ytringer og det skal mye til for at man blir straffet, hvilket er slått fast av EMD. Nei det skremmer meg ikke. Men alle mener selvfølgleig ikke det samme som meg og det er greit for mein del. Men kiom da ikke og klag over at ingen straffes for jødehets, når man selv ikke gidder å ta affære.
Gjest Valhalla Skrevet 8. juli 2004 #17 Skrevet 8. juli 2004 Mulig det er det, men kan du gi noen eksempler? I stedet for at jeg skal skrive en hel masse eksemplar kan du jo som en start ta en titt på denne siden laget for og av eks muslimer. www.faithfreedom.org
Gjest Devil's Spawn Skrevet 8. juli 2004 #18 Skrevet 8. juli 2004 Hmm, meget subjektiv side det der. Her har du en annen subjektiv side: http://www.faithfreedom.com/ og svar til Ali Sina http://www.faithfreedom.com/ali_sina_exposed.html Skal lese litt mer av begge, men å få meg til å tro at en meget subjektiv side er "bevis" funker nok ikke.
Gjest Valhalla Skrevet 8. juli 2004 #19 Skrevet 8. juli 2004 Jeg oppfordrer deg til å lese begge. Det er et meget interesant tema. Sjekk ut forumet også. Dette forumet er for pakistanere og indere i Norge. Her er det også mye interesant å lese om problemstillinger for innvandrerungdom i Norge. http://www.desi.no/forum/toast.asp
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #20 Skrevet 8. juli 2004 I praksis kan en muslimsk kvinne gidte seg med en kristen mann. Dette forutsetter at han har god økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå