AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at sykehuset har oppdaget noen unormale funn i etterkant av en celleprøve, i lav grad. Likevel er jeg bekymret og sitter med mange tanker. Kan jeg få problemer med å bli gravid? Vil jeg få kreft? Er dette dødsdommen? Jeg ringte til sykehuset etter jeg fikk beskjeden i posten, og fikk beskjed om å ikke bekymre meg. Men unormale celler skal man vel aldri ta lett på. Er det flere her inne under 25 som har celleforandringer og som kanskje kan fortelle meg litt om hva dere tenker om det? Jeg skal til ny kontroll i neste uke. Anonymous poster hash: 8a65c...b44
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 Jeg fikk nylig beskjed om at sykehuset har oppdaget noen unormale funn i etterkant av en celleprøve, i lav grad. Likevel er jeg bekymret og sitter med mange tanker. Kan jeg få problemer med å bli gravid? Vil jeg få kreft? Er dette dødsdommen? Jeg ringte til sykehuset etter jeg fikk beskjeden i posten, og fikk beskjed om å ikke bekymre meg. Men unormale celler skal man vel aldri ta lett på. Er det flere her inne under 25 som har celleforandringer og som kanskje kan fortelle meg litt om hva dere tenker om det? Jeg skal til ny kontroll i neste uke. Anonymous poster hash: 8a65c...b44 Dette tror jeg du skal ta helt med ro, Veldig mange har celleforandringer hvert år. Selv har jeg hatt det flere ganger uten at noe alvorlig har kommet ut av det. Du blir fulgt opp en stund helt til celleforandringen har roet seg, svært få av de med celleforandringer utvikler seg i negativ retning og blir til kreft. Jeg var ikke stort eldre enn deg første gangen og jeg har født to barn etter det. Dette kommer til å gå veldig bra. Anonymous poster hash: 27981...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 Prøv å ikke være redd. Jeg hadde celleforandringer da jeg var 23, jeg var på kontroller litt oftere enn vanlig fordi de ville følge med på det. Plutselig var det normalt igjen. Aldri vært noe mer etterpå. Utrolig mange som har dette i løpet av livet. Anonymous poster hash: f6bc9...ed3 2
annev Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Står skrevet at man burde ta celleprøve etter fylte 25 år, da det er vanlig å ha celleforandring før det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 Det er helt vanlig. Celleforandringer skyldes ofte en eller annen form for HPV-viruset, som HPV 16 og HPV 18. Disse kan forårsake celleforandringer som i sin tur (etter lang tid uten oppfølging) KAN forårsake livmorhalskreft. Ca 70 % av voksne har en eller annen form for HPV-virus (det finnes mange typer, noen gir kjønnsvorter, andre celleforandringer). Men så lenge legen har disse under oppsikt er det INGEN fare (tar årevis for kreft å utvikle seg). Du må passe på å ta jevnlige celleprøver pga dette selv. Ofte går forandringene bort ettter en stund av seg selv. Noen ganger ikke. For meg gjorde de ikke det, de bare var der i lang tid (flere år) og forverret seg i et svangerskap, så jeg ble anbefalt å konisere- dvs å fjerne litt av livmorhalstuppen med laser. Da er problemet løst. jeg gjorde dette for 6 år siden, har ikke hatt celleforandringer etterpå. men det er uansett lurt å følge med! Anonymous poster hash: a1c56...61d 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #6 Skrevet 11. september 2014 Ikke bekymre deg. Når det er oppdaget så tidlig vil jeg påstå at du er så godt som 100 % trygg. De vil bare følge med videre og ta prøver litt oftere. Dette betyr bare at du er ekstra trygg, og at en eventuell økning i forandringer vil bli tatt tidlig slik at du får sjansen til å gjøre noe med det før det utvikler seg til kreft. Anonymous poster hash: ea18c...28c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå