Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #21 Skrevet 8. juli 2004 Dersom det er for dyrt kan du jo takke nei. Vi inviterte flere studievenner til kaffen. Disse kom langveisfra. Vi forventet ikke at alle skulle komme. Vi forventet ikke dyre gaver fra dem. Men vi ønsket virkelig å dele dagen med dem selv om vi ikke hadde anledning til å ha dem til middag. Langt flere enn forventet takket ja. Det er noe av det jeg satte mest pris på i vårt bryllup. Ikke den dyre gaven tante X kjøpte, men at våre venner prioriterte oss og kom til kaffen selv om det var langt å reise.
Gjest Ta opp forbrukslån? Skrevet 8. juli 2004 #22 Skrevet 8. juli 2004 Det blir vel feil idet man må ta opp et forbrukslån for å få råd til alle brylluper og fødselsdagene som hoper seg opp...
Gjest Esther Skrevet 8. juli 2004 #23 Skrevet 8. juli 2004 Jeg hadde aldri vært med på et utdrikningslag hvor det ble forventet at jeg skulle bla opp 1000-1500 kroner - det høres rett og slett helt sprøtt ut :-? Synes heller ikke det virker riktig å invitere gjester som bor langt borte kun til kaffe ... Jeg har bare vært i ett eneste bryllup som kaffe-gjest ... Da hadde brudeparet kun den nærmeste familie og forlovere til middag - resten av slekt og venner (nærmere 100 mann) ble invitert til en gedigen bryllupsfest med kaffe, kaker, åpen bar og musikk - uten tvil det mest vellykkede bryllupet jeg har vært i. Jeg synes ikke det virker riktig å plukke ut noen venner som får komme til middag mens andre må finne seg i å komme til kaffe ... Enten hadde jeg kun hatt den nærmeste familie til middag - eller alle ... heller litt færre gjester hvis jeg ikke hadde hatt råd til å la alle stille på like fot.
Tusenfryd Skrevet 8. juli 2004 #24 Skrevet 8. juli 2004 Jeg synes ikke du er sær. Så dyrt utdrikningslag hadde jeg takket nei til. Det hadde jeg simpelthen ikke hatt råd til. Og det hadde jeg sagt! Jeg hadde heller ikke tatt fly til Nord-Norge for å drikke kaffe (for å sette det på spissen) - dersom det da ikke hadde kunnet kombineres med noe annet. Det var akkurat det som var én av grunnene til at vi ikke hadde kaffegjester, men alle til middag. De som i så fall ville vært aktuelle som kaffegjester, var langveisfarende og hva skulle de gjøre mens vi andre mesket oss med middag? Spist kjøttaker og ertestuing på veikroa? Ikke alle har bryllupsfest midt i Oslo med alle mulige slags spisesteder. Og mat må man ha! Jeg tror ikke kaffegjester er annenrangs, men jeg ville heller hatt lapskaus til middag for alle enn noen til kaffe, altså. Vi inviterte også mange langveisfra og hadde full forståelse for de som ikke tok turen. Jeg skjønner du er frustrert. Men du må bare rett og slett sette foten ned og si at du fx helle bruker pengene på bryllupet enn på utdrikningslaget - eller omvendt om du ønsker det.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juli 2004 #25 Skrevet 8. juli 2004 Det jeg reagerer mest på, er prisen på utdrikkingslaget! :o Det syns jeg var uhorvelig dyrt! Og ikke kan brudeparet no' for det heller... Jeg tror ikke at brudeparet forventer at langveisfarende gjester kommer til å stille opp når reise og opphold vil koste dem tusenvis av kroner - men som noen skrev her - kanskje de ber for å vise at de gjerne vil dele dagen sin med deg? Hvis du ikke føler at du har råd, så må du bare takke nei - jeg syns ikke du kan legge ansvaret over på brudeparet når det gjelder hva din personlige økonomi kan tåle. De inviterer jo bare... K
ringblomst Skrevet 8. juli 2004 #26 Skrevet 8. juli 2004 Jeg personlig synes det er en uting å invitere folk langveisfra "kun" på kaffe, og forstår godt at noen må melde avbud pga pengeforbruket i forbindelse med et bryllup. Likevel tror jeg det er hyggeligere å ha blitt invitert for så å takke nei, enn å ikke motta invitasjon. Invitasjonen viser jo at de virkelig ønsket deg der .
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #27 Skrevet 8. juli 2004 Det er rett og slett uhøflig å innvitere folk til kaffe når de vet de må reise langt. vi ble selv innvitert til kaffe inn i juletidene. sjekka med fly og det viste seg at vi måtte komme tidlig på plassen. hvor skulle vi gjøre av oss før kaffen på kvelden+ Kaffen var så sent at vi rakk ikke fly hjem. så da ble det overnatting i tillegg. Det var også en time med tog fra flyplass til der festen var. Det var skrevet i innbydelsen at det var reservert rom til gjester på stedets hotell. Anerkjent plass som koster skjorta. selfølgelig skulle gjestene betale det selv. Mister folk helt hue når de skal gifte seg+ 14 dager før jul, og hvordan skulle vi greid julen i tillegg?
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #28 Skrevet 8. juli 2004 Mister folk helt hue når de skal gifte seg+ 14 dager før jul, og hvordan skulle vi greid julen i tillegg? Blir nok jul selv om man reiser bort en helg....
Chiquita Skrevet 8. juli 2004 #29 Skrevet 8. juli 2004 En grunn til at noen blir invitert til kaffen også, er jo at brudeparet gjerne vil dele dagen med dere, men at det ikke er fysisk plass til alle i lokalet heller. Det er da vel ikke uhøflig å invitere folk til kaffe - selv om de bor langt unna.. Hadde da vel vært mer uhøflig om en ikke hadde invitert dem, men sagt at "nei, de bor så langt unna at de gidder sikkert ikke komme..." Når de får en invitasjon, så er det jo opp til de som blir invitert å avgjøre om de ønsker å ta den prisen det koster, eller ikke... Bedre det vel, enn om brudeparet tar den beslutningen for en... (Det hadde jeg syntes i allefall)
Kittykat Skrevet 8. juli 2004 #30 Skrevet 8. juli 2004 Det er bare til å si at det blir litt i dyreste laget for deg. Man kan takke nei og jeg tror alle har forståelse for det. Man må ta forbehold om at alle ikke kan komme.
Gjest Blakk Bryllupsgjest Skrevet 9. juli 2004 #31 Skrevet 9. juli 2004 Takk for tilbakemeldinger! Hva angår utdrikningslagene som er så dyre, så er det selvsagt forlovers feil - håper noen forlovere kan ta dette til etterretning!! Grunnen til at mine har vært dyre, har vært at de enten har foregått i Sverige, eller har innebåret aktiviteter for bruden som kostet skjorte (f.eks noen timer på spa). Håper noen forlovere leser innlegget og tenker litt før de setter himmel og jord i bevegelse for bruden! Jeg synes i det minste brudeparet kan gjøre sitt for å minske kostnadene for gjestene sine, som f.eks å sørge for at det finnes rimelige overnattingsmuligheter (de fleste steder har jo campingplasser) i nærheten av festlokalet. På ett bryllup jeg var på, bodde alle de "unge" på campingplassen, og etter festen (som gjerne slutter før ett), hadde brudeparet nachspiel for venner på campingplassen - også en glimrende idè! Da føles det ikke så kjipt å bli avspist som kaffegjest.
Laban Skrevet 9. juli 2004 #32 Skrevet 9. juli 2004 Jeg ble en gang forventet å delta i et dyrt utdrikningslag til en jente som ikke hadde invitert meg i bryllupet sitt! Vi var alle barndomsvenner, og hun hadde invitert noen av jentene, men ikke alle. Forlover ble rasende da jeg sa at jeg syntes det ble for dyrt å være med i hele utdrikningslaget, men at jeg veldig gjerne kom og deltok i middagen på kvelden. Jeg fikk beskjed om at jeg enten måtte være med på alt eller ingenting (samme beskjeden fikk to andre jenter som var i samme situasjon som meg). Dette syntes vi var helt sprøtt, men hva kan man gjøre? Det endte med at vi ga jenta (bruden) en gave som en av de andre jentene tok med til henne og ga henne på utdrikningslaget.
nessi Skrevet 9. juli 2004 #33 Skrevet 9. juli 2004 Jeg håper virkelig ikke forloveren min legger opp til et utdrikkningslag som koster alt for mye. Det viktigste for meg er at alle er med og at vi har det koselig, ikke at jeg får gjøre dyre ting. Jeg ville aldri ha bedt noen langveisfarende kun på kaffe, og jeg ville heller ikke takket ja til en invitasjon til kun kaffe, hvis dette betydde store reise/overnattingsutgifter.
Piarina Skrevet 9. juli 2004 #34 Skrevet 9. juli 2004 At man ikke har råd eller har lang reisevei er helt akseptable unnskyldninger for ikke å komme. Og prisen på utdrikningslag kan ikke brudeparet noe for. Når det gjelder hvor lokalene er, så vil det være en ulempe for noen uansett. Som feks at vi har bryllupet i Norge istedenfor Canada...det er lang reisevei for gjestene det, bare flybilletten koster 8000,- Men skulle vi hatt det der borte hadde det vært samme problem for nordmenn. Og et sted må vi jo ha det. Ang kaffegjester/middagsgjester så må man også huske på at ikke alle syns det er så festlig i en bryllupsmiddag heller. Må jo være mye artigere å feks gå et sted for å spise med vennegjengen, ta noen øl, mens middagsselskapet lider seg gjennom onkel Alfs 45-minutters tale...
Gjest Anonymous Skrevet 9. juli 2004 #35 Skrevet 9. juli 2004 Det blir vel feil idet man må ta opp et forbrukslån for å få råd til alle brylluper og fødselsdagene som hoper seg opp... Det skal da ikke være nødvendig. Dårlig råd er da en fullgod grunn til å kjøpe mindre gave eller ikke komme i det hele tatt.
Gjest MrsL Skrevet 9. juli 2004 #36 Skrevet 9. juli 2004 En grunn til at noen blir invitert til kaffen også, er jo at brudeparet gjerne vil dele dagen med dere, men at det ikke er fysisk plass til alle i lokalet heller. Det er da vel ikke uhøflig å invitere folk til kaffe - selv om de bor langt unna.. Hadde da vel vært mer uhøflig om en ikke hadde invitert dem, men sagt at "nei, de bor så langt unna at de gidder sikkert ikke komme..." Når de får en invitasjon, så er det jo opp til de som blir invitert å avgjøre om de ønsker å ta den prisen det koster, eller ikke... Bedre det vel, enn om brudeparet tar den beslutningen for en... (Det hadde jeg syntes i allefall) Enig i det meste, bortsett fra at vi ikke ville ha invitert langveisfarende bare kaffe. Dette selv om vi ikke ser på kaffegjester som annenrangs, men fordi langveisfarende bør være med på hele greia når de først skal reise langt. Når det gjelder utdrikningslag så mener jeg at pengene som blir lagt i slikt for tiden bare øker og øker, og det erhelt horribelt. Det går an å ha utdrikningslag uten at det koster skjorta for de som skal delta. Jeg hadde heller ikke blitt sur om noen av mine venner hjemmefra ikke kunne kommet pga. reisekostnader. Og en invitasjon er nettopp det......en INVITASJON......og da er det opp til gjesten om han vil takke nei eller ja.
Varja Skrevet 10. juli 2004 #37 Skrevet 10. juli 2004 Personlig tror jeg at jeg ville invitert langveisfarere i middagen også. Når det er sagt så ville jeg selv blitt glad for en kaffe-invitasjon også. Å bli invitert betyr jo ikke at man må komme. Du behøver jo ikke fortelle at årsaken er dårlig økonomi heller? Du kan jo bare si at det var kjempehyggelig å bli invitert, men at du dessverre ikke har anlednig til å komme? Ang utdrikningslag. 1000 kroner for det høres jo veldig mye ut. Synes ikke du skulle føle deg forpliktet til å komme. Hva med å si til forloveren at du stikker innom på et eller annet tidspunkt med en liten gave/en hjemmelaget sang/en tale/et eller annet annet morsomt? Forloveren bør jo ha forståelse for at ikke alle har like god økonomi. Med mindre det var min beste veninne eller et søsken så tror jeg ikke jeg ville tatt opp forbrukslån for å komme i et bryllup. Hvis det var eneste alternativ så ville jeg nok heller blitt hjemme.
Veslejenta Skrevet 10. juli 2004 #38 Skrevet 10. juli 2004 1000 kroner for utdrikningslag. Er det også inkludert det en selv skal være med på og spise. eller kommer det i tillegg? Siste utdrikningslaget jeg var med på så var alle med på nesten alt. Det som var for bare bruden var ting som var så og si gratis. Tror vi betalte rundt 600-800 kroner per pers, men da betalte forloveren alt (!) for bruden. Så vi betalte for egne aktiviterer og mat. Om man skal invitere alle langveisfarere på kaffe kommer vel litt an på hvor mange som er langveis fra. Om man har flytta til Nord-Norge fra Oslo og har en haug med venner i Oslo som man har lyst til skal være med i bryllupet, så må det gå an å be alle disse vennene til kaffen. For det første blir det veldig dyrt å be alle til middag, dessuten så kan vennene legge planer sammen for at det skal bli billigst mulig. Men hvis det bare er snakk om en og annen som bor langt unna, så synes jeg at de kan bli bedt til middagen.
Laban Skrevet 10. juli 2004 #39 Skrevet 10. juli 2004 utdrikningslag er gjerne kjempedyre fordi forlover skal lage en suuuper dag for bruden og ikke tenker økonomi. Vi snakker spa, strikkhopp, go-kart, magezone, danseinstruktører, trapes, lomousine, stripper, suite på hotell med boblebad og lignende ting... 1000-1500 kr per person blir det fort, og i tillegg kommer da egen drikke og mat på restaurant - gjerne både kunsj og middag. :o utdikningslag er rååådyre :o
Gjest Madam Felle Skrevet 10. juli 2004 #40 Skrevet 10. juli 2004 Er så glad for at jeg skal planlegge mitt eget utdrikningslag selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå