Gjest Blakk bryllupsgjest Skrevet 8. juli 2004 #1 Del Skrevet 8. juli 2004 Ok, dette emnet kunne vært postet under bryllup, men dreier seg jo like mye om oss som blir invitert... Jeg er singel og midt i giftealdreren. Dvs, alle mine venner/venninner/fettere/kusiner gifter seg om dagen. Og det er såååå dyrt! Først kommer utdrikningslaget, som ser ut til å være obligatorisk (og gjerne det morsomste også). Problemet er at forlover er gjerne en veldig nær person som gjerne vil gi bruden det flotteste utdrikningslaget ever! Følgelig må vi alle være med og spleise på ekstravagante aktiviteter (pot'en ligger vanligvis på ca 1000-1500 kr per person) og i tillegg kommer mat og drikke ute, minst to måltider (og alle blir skuffet om du ikke drikker alkohol), så utdrikningslaget kommer fort opp i over 2000 kr for alt. Kunne reist på hopp-på-tur til syden for de pengene! Så kommer gave (minst 300), reise til stedet de skal gifte seg (det ligger oftest laangt unna) og hotell (enkeltrom) = som oftest over en tusenlapp til sammen, noen ganger det dobbelte fly til Nord-Norge osv). På hvert av fire bryllup denne sommeren må jeg altså ut med MINST 3000 kr (tilsammen ca 13500), og det er helt groteskt at jeg må bruke hele feriebudsjettet mitt på å dra i bryllup!! Og det verste er (unnskyld, men jeg synes faktisk det er ganske ille) at på tre av bryllupene er jeg "bare" invitert til kaffen. Jeg er altså en annenrangs gjest, men forventes likevel å møte opp og bære alle kostnader på lik linje med "fullverdige" gjester. Jeg vet at det er feil å tenke slik, men kommer likevel ikke unna at jeg synes det er altfor dyrt å betale 3000 kr for kaffe, et par drinker og synet av brudevalsen... Jeg forstår at det er dyrt å gifte seg, at de må prioritere osv... men ærlig talt må jeg si det hadde vært mye bedre å bli prioritert vekk enn å bli forventet å komme som "annenrangs" gjest. Jeg har MYE annet jeg skulle ønske å bruke pengene mine på! I følge skikk og bruk er det jo liksom heeelt galt å melde avbud, også. Og selvsagt gleder jeg meg over at mine venner har funnet noen de vil dele livet sitt med, ikke misforstå meg. Spørsmålet er igrunnen; er det fair å invitere folk langveisfra bare til bryllupskaffe, når man vet at de vanskelig kan si nei og også bør være klar over hva det egentlig koster gjesten din å komme?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Lotte-ikke innlogga Skrevet 8. juli 2004 #2 Del Skrevet 8. juli 2004 SÅ la vær å komme da vel!!! Jeeeezzzz... :o Jeg har ikke noe tro på at du er annenrangs gjest selv om du blir bedt til kaffen, det har kun med økonomi å gjøre. Tenk deg hva et bryllup koster for brudeparet!!!!!! La heller vær å gå er mitt tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 8. juli 2004 #3 Del Skrevet 8. juli 2004 Spørsmålet er igrunnen; er det fair å invitere folk langveisfra bare til bryllupskaffe, når man vet at de vanskelig kan si nei og også bør være klar over hva det egentlig koster gjesten din å komme?? Jeg synes det er utrolig dårlig gjort å invitere folk langveis fra til bare kaffe. Det hadde jeg aldri aldri gjort. De må vel forstå hvis du vil melde avbud. Tror det verste er hvis du bare lar være å komme, bare de får beskjed må det vel være greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #4 Del Skrevet 8. juli 2004 . Tenk deg hva et bryllup koster for brudeparet!!!!!! La heller vær å gå er mitt tips. Det er et ganske tåplig argument. De har jo selv valgt det. DE velger å gifte seg , så jeg hadde ikke bekymret meg et døyt om hvor kostbart det var for de. skjønner heller ikke at de inviterer folk langveis fra kun til kaffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blakk Bryllupsgjest Skrevet 8. juli 2004 #5 Del Skrevet 8. juli 2004 Takk for svar, men jeg føler det som svært ukomfortabelt å melde avbud uten noen god grunn (selv om jeg er litt fristet til å fortelle dem at å komme koster meg over 3000 kr og det har jeg faktisk ikke råd til - tror ikke det hadde falt i god jord). Har hørt om folk som laget til egen vennefest etter bryllupet, hvor ting var gjort litt enklere (og billigere) for brudeparet og festen ble holdt på deres bosted (hvor også de fleste vennene bor)... Hvorfor gjør ikke flere slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #6 Del Skrevet 8. juli 2004 Makan til syting. Har man ikke råd, så har man ikke råd. Meld avbud og takk nei til dyre utdrikningslag. Du kan da ikke seriøst mene at man bør ha to fester så folk skal slippe å reise til bryllupet, når det ikke er slik brudeparet vil ha det? Har man bryllup langt unna må man også regne med at folk takker nei. SÆRLIG om de kun er inivtert til kaffen (som er merklelgi så langt unna, men i mine øyne har lite med rangering av gjester å gjøre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 8. juli 2004 #7 Del Skrevet 8. juli 2004 Vi er også invitert i kaffen til et bryllup i sommer. Vi må reise langt. Fra oslo til et sted i Nord-Norge som er usentralt, selv til Nord-Norge å være. Jeg skjønner at man kansje ikke har råd og ha masse gjester til middag, men jeg syntes heller man kan la være å invitere de som må reise så langt enn å invitere de til kaffen. I vårt tilfelle må vi bruke over 8000 kroner, samt 2 feriedager på å reise/overnatte for å dra på en (sikkert veldig hyggelig) fest som begynner klokken 2000. Jeg syntes at når de vet hvor mye vi som reiser langt må legge i dette kunne man som en høflig gest ihvertfall inviteres i "hele" bryllupet. Men det kan være bare meg som er sær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #8 Del Skrevet 8. juli 2004 Men det kan være bare meg som er sær. Jeg synes også det er sært. Var i liknennde bryllup i fjor i Nord Norge, da var alle fra Sør invitert til hele. Ville selv ikke brukt penger (med mindre jeg var rik) på å dra så langt i kaffen (som i brylluppet vi var i startet tildlig og ble en kjempefest med super stemning, koldtbord kl 02, midnattsol og fest til kl 08.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #9 Del Skrevet 8. juli 2004 Må bare si at nå som vi inviterer til bryllup inviterer vi de vi ønsker å dele dagen med. Men vi tar det absolutt ikke som en selvfølge at min fetter i Australia, kusine i Hammerfest og venner i Peru kommer. De fleste har da også takket nei pga blir for dyrt, men de vet ihvertfall at vi tenker på dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #10 Del Skrevet 8. juli 2004 Jeg er enig i at det virker merkelig å invitere folk til kaffe og be dem komme langveisfra. Da prioriterer en kun seg selv og sin økonomi uten å tanke for sin gjest, noe som selvsagt bare er halvgjort arbeide i et bryllup. Det er heller ikke enkelt å takke nei, jeg har selv en slektning som bor i "nabolaget" som skal gifte seg i sommer. Kan ikke melde avbud i dette bryllupet. For at bryllupet skal bli billigst for paret, har de valgt et sted som er langt utenfor allfarvei, med den følgen at vi må overnatte på hotell og i tillegg regne med store utgifter til taxi. Bra for paret, bånn for oss :-? Takk nei til kaffe, med god samvittighet, sier nå jeg. Og invitere til utdrikningslag som koster 1.000,- til 1.500,- pr person er hårreisende, synes jeg :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #11 Del Skrevet 8. juli 2004 (Forøvrig er det jo ikke akkurat brudeparets feil at utdrikningslag er overmåtes dyrt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siam Skrevet 8. juli 2004 #12 Del Skrevet 8. juli 2004 Vi hadde også bryllupet vårt et sted hvor ingen av gjestene bor, (bortsett fra mamma) og det er et par timer med bil fra Oslo. Og av den grunn inviterte vi alle til hele bryllupet. Synes det er litt ufint å be folk kun til kaffe når de må reise langt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 8. juli 2004 #13 Del Skrevet 8. juli 2004 Dersom du vil følge skikk og bruk så kan det bli dyrt, ja. Men hva med å stå for dine holdninger og din lommebok? Det var flere som gjorde dette i vårt bryllup og jeg synes det er helt greit. Hva slag venner er egentlig dette - som har utdrikningslag til 2000,- pr. pers??? De jeg har vært i (en håndfull siste år) har kostet noen hundrelapper pr. pers og har vært oppdelt slik at folk kunne komme og gå litt i løpet av dagen alt ettersom hva de hadde råd til. Det var også et par av våre gjester som av økonomiske grunner måtte si nei. Og jeg synes det er helt greit! Og gavemessig så gir vi søren i hva vi fikk av hvem. Vi byttet noe og elsker mange av gavene. Vi koser oss med dem, men går ikke rundt og tenker på hvem som la hvor mye i gave til oss! Det viktigste er at folk kom! Litt merkelig, men man får en følelse den dagen som gjør at man bare vil dele den med flest mulig. Man er ikke annenrangs selv om man blir bedt til kaffen. Vi brukte over 100.000,- på bryllupet og måtte ha lagt ut mye mer om vi skulle bedt alle til middag. Vi hadde en liste over de vi ønsket å be. Så måtte vi ta vekk noen og be noen "bare" til kaffe. Det var kjempesårt. Og alle de som har giftet seg av våre venner har sagt det samme. De langveisfarende ble selvfølgelig bedt til middag. Dersom du ønsker å følge skikk og bruk, så gjør det. Eller bruk din egen lommebok og nyt dagen. Er ikke brudeparet fornøyd med din innsats, så får det være deres problem og ikke ditt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #14 Del Skrevet 8. juli 2004 Skulle jeg måttet ta fly for å komme på kaffen, ja da har jeg takket nei. Mulig noen har veldig god råd, men det blir for dyrt. Det er ikke tvang så en kan takke nei til en innvitasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #15 Del Skrevet 8. juli 2004 Det er ikke tvang så en kan takke nei til en innvitasjon. Nettopp. Det er en invitasjon, ikke en ordre.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mel-anie Skrevet 8. juli 2004 #16 Del Skrevet 8. juli 2004 Det var dyre bryllup !!! Er lista lagt så høyt? Gjestene skal vel ikke betale for bryllupsreisa? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille Lotte-ikke innlogga Skrevet 8. juli 2004 #17 Del Skrevet 8. juli 2004 Det er et ganske tåplig argument. De har jo selv valgt det. DE velger å gifte seg , så jeg hadde ikke bekymret meg et døyt om hvor kostbart det var for de. skjønner heller ikke at de inviterer folk langveis fra kun til kaffe Ja, og du som gjest velger selv om DU vil komme. Enklere blir det ikke. Det er vel bare å takke nei på en høflig måte, og bare si at det kræsjer med noe annet - må vel ikke utbrodere mer enn som så? Hvorfor gjøre ting mer komplisert enn de er...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 8. juli 2004 #18 Del Skrevet 8. juli 2004 Det er ingen som forventer at du bruker så mye. Det er jo veldig trist hvis du ikke greier å si fra om at du ikke har råd, men det er faktisk den eneste løsningen. Det går litt begge veier her, bruden/brudeparet har en tendens til å bli litt fornærmet hvis alle ikke gir 110% prosent ifbm bryllupet- gjelder ihvertfall enkelte bridezillas- og enkelte gjester føler at de må prøve å "overgå" de andre. Det som angår brudeparet kan du ikke gjøre noe med, de kommer til å se ting på avstand siden og du kan regne med at de kommer til å "tilgi" deg uansett. Så er det gjestene som av og til kan se ut til konkurrere litt. Du sier jo at du "må" bruke så mye; det er ikke sant. Det er bare inni hodet ditt. Som sagt, det eneste du kan gjøre er å si fra og det bør du absolutt gjøre. Be utdr.lag-ansvarlig redusere kostnadene. Utdrikningslagene jeg har vært i har kostet maks 2-300 per pers pluss evt reise og drikke, men har man ikke råd så drar man ikke! Jeg forstår problemstillingen men svaret er at det er bare du som kan styre det. Forresten er du helt sikkert ikke annenrangs gjest fordi om du er bedt på kaffen, jeg blir ganske sint når jeg hører sånt. Det høres fryktelig utakknemlig ut og jeg ville foretrukket at du ikke hadde kommet til kaffen i mitt bryllup med den innstillingen der. Mange har liten middag og stor kaffe for å få med flest mulig og det synes jeg er en god tanke. Er enig i at det kan virke litt pussig dersom det er 100 til middag og 103 til kaffe. Det er selvsagt viktig å ha en naturlig inndeling av middags-og kaffegjester, at man ikke rangerer venner og sånt men sier at f.eks. søsken, foreldre og forlovere ONLY i middagen og resten til kaffe. Så. Alt i alt synes jeg du ikke har noe å klage over. Synes du er heldig som er bedt i så mange bryllup jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. juli 2004 #19 Del Skrevet 8. juli 2004 Jeg skjønner godt at du synes dette blir dyrt når det blir såpass mange bryllup på kort tid. Når det gjelder utdrikningslag synes jeg godt man kan si fra om at det blir litt i overkant hvis forloveren mener man skal betale godt over tusenlappen for å delta. Siste utdrikningslaget jeg var i, tror jeg vi betalte 600 og det var inkludert mat. Egentlig hadde jeg tenkt til å skrive her at det var dumt å invitere gjester langveisfra til bare kaffe, men etter å ha tenkt meg litt om vet jeg ikke helt. Det å sette opp en gjesteliste til et bryllup er litt av et puslespill. Få brudepar kan invitere absolutt alle de gjerne vil ha til stede. I noen tilfeller kan det jo hende at kaffegjester kan dra til området i forbindelse med ferie e.l. MEN brudeparet kan ikke regne med at gjester reiser land og strand for å komme til kaffen. Jeg hadde selv helt sikkert takket nei til en kaffeinvitasjon i Nord-Norge f.eks. Så min konklusjon er rett og slett at du får takke nei til de bryllupene du ikke synes du kan dra i. Det bør ikke brudeparet ta ille opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peluche Skrevet 8. juli 2004 #20 Del Skrevet 8. juli 2004 (Digresjon til hovedtema: hvis man blir bedt til kaffe et stykke unna er man sannsynligvis fler som å "vente" på at middagen blir ferdig. Jeg tror egentlig en sånn uformell samling kan være vel så morsom for dem som deltar som en middag med taler fra folk en kanskje ikke kjenner så godt, dessuten blir det mye festligere på kvelden når man har fått minglet litt.....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå