Gå til innhold

Operert korsbånd for 2 gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2009 hadde jeg et uhell (ikke sportsrelatert) og røk korsbåndet. ingen andre skader. Fikk rekonstruert korsbånd fra hamstring. var flink å trene og fikk et godt resultat. (fysioterapeuten var fornøyd) hadde en del plager med kneet og fikk tilslutt en ny operasjon for å fjerne arrvev etter den første operasjonen. kneet ble etterpå mye bedre, men hadde ofte litt småvondt og ømt. ble liksom ikke helt bra uten at man kunne sette fingeren på noe. ble jo veldig vant til det og jeg jobbet 80 prosent. innen helsevesenet (turnus i hjemmetjenesten) det ble vel aldri helt bra men jeg ble veldig vant med det også.

Så i slutten av mai i år så hadde jeg et nytt uhell (fortsatt ikke sportsrelatert... driver ikke med sånt tull) og klarte å ryke samme korsbånd en gang til. Jeg tror det hadde kommet til å ryke uansett om det var kunstig eller ekte korsbånd på måten jeg ramla på. Så i slutten av juni fikk jeg ny operasjon med rekonstruksjon der det ble brukt 1 3 del av kne skjell sena. Nå er jeg godt i gang med opptrening på nytt og er ivrig på å trene og får oppfølging der jeg ble operert av fysioterapeut på Rosenborg Klinikken i Trondheim-

Er ikke veldig aktiv på fritiden og er litt overvektig. men jeg er flink i å trene opp kneet. går til vanlig i en aktiv jobb. men er nå sykemeldt

Er det noen her som har tatt korsbåndet to ganger som kan fortelle meg noe om hvor "bra" man blir... eller ikke og hva jeg må forvente meg å plages med... Alt tas i mot med takk !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det første rådet jeg kan gi deg; gå ned i vekt! Enklere sagt enn gjort, men det må til. Jeg røk bakre korsbånd etter en håndballkamp for noen år siden. Det har røket 3 ganger hittil (sluttet på håndballen etter skaden) Jeg este ut i vekt og kneet ble ikke bedre. Tok meg selv i nakkeskinnet og gikk ned 25(!) kg og er fortsatt hos fysioterapeut etter forrige operasjon, men du verden for en forskjell

Anonymous poster hash: 2c18d...f68
Skrevet

Du er på kanskje Norges beste plass for rehabilitering etter kneskader, så håper dette blir bra for deg! Jeg har selv operert korsbånd (dog bare en gang) på Rosenborgklinikken og oppfølgingen etterpå var helt super. De har virkelig peiling!

Tror også jeg ville forsøkt å gå ned i vekt. Desto flere kilo bena må bære, desto sterkere må de være. ;-)

Skrevet

Takk skal dere ha. Nå er jeg ikke veldig overvektig. men jeg tror nok at det er riktig det dere sier med å gå ned i vekt... trenger spark bak vettu. Akkurat nå er det ikke akkurat enkelt å gå ned i vekt pga at hovedfokuset er på kneet og trener kneet spesifikt 3 ganger i uka. Kanskje vente litt til at jeg er litt sterkere slik at jeg kan gjøre mer. Må jobbe litt med motivasjonen skjønner jeg

• 8 år senere...
Skrevet

Hei. 

Hadde en kårsband operasjon for 10 år siden som nå ser ut til å ha blitt røket igjen. Er det enklere andre gang, eller er det samme greia med opptrening og krykker. 

Var bakre kårsband

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...