Gå til innhold

Fond som har gitt grei avkastning men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Hvorfor anbefaler kunderådgiver i banken at man ikke skal ta ut penger ( feks avkastningen) når fond/aksjer går bra? Det er ikke snakk om mye... 4-5000 men har tapt en del før på dårlig fond så er jo livredd for det jeg har igjen.

Og ja jeg vet jeg kanskje burde satt dem på høyrente konto..men renta er jo svært lav der ..

Anonymous poster hash: fd39f...197

Videoannonse
Annonse
Gjest hva som helst
Skrevet

Fordi de tjener penger på at du har penger stående der....

Dersom du ikke har lyst å tape pengene, så ta de ut! Man burde ikke ha penger innestående som man ikke føler man har råd å tape. Nå som markedene har steget så mye tror jeg ikke det er en dum ting å gjøre heller.

Skrevet

Du må gi flere opplysninger for å få noen råd her.

Hvor lang sparehorison har du? Hvor stort beløp dreier det seg om?

Hvis du selger, må du betale skatt av gevinsten. Lar du dem stå, vil de fortsette å "kunne tjene penger for deg". Dette er et vanlig argument fra eksperterfor å la pengene stå lenge.

Et annet spørsmål er om det er gebyrer ved kjøp og innløsning av dette/disse fondene.

Å gå ut og inn av fond vil i så fall medføre ekstrautgifter.

En del tror på at på at toppen er nådd og at det forventes en nedgang i aksjemarkedet. I så måte er det heller ikke dumt å innløse fondsandelene. Men bank gir nå elendig avkastning, siden rentene er veldig lave.

Anonymous poster hash: e2d9f...738
Skrevet

^ Er dine totale innkudd 4-5000 kr?

• 2 uker senere...
Skrevet

^ Er dine totale innkudd 4-5000 kr?

Neida det er avkastningen som er 4-5000.

beklager sen tilbakemelding

Skrevet

Du må gi flere opplysninger for å få noen råd her.

Hvor lang sparehorison har du? Hvor stort beløp dreier det seg om?

Hvis du selger, må du betale skatt av gevinsten. Lar du dem stå, vil de fortsette å "kunne tjene penger for deg". Dette er et vanlig argument fra eksperterfor å la pengene stå lenge.

Et annet spørsmål er om det er gebyrer ved kjøp og innløsning av dette/disse fondene.

Å gå ut og inn av fond vil i så fall medføre ekstrautgifter.

En del tror på at på at toppen er nådd og at det forventes en nedgang i aksjemarkedet. I så måte er det heller ikke dumt å innløse fondsandelene. Men bank gir nå elendig avkastning, siden rentene er veldig lave.

Takk for svar. De har stått i ca 7 år. Fondet gikk masse ned i 2008/2009. Men nå har det gått opp igjen til summen jeg satte inn + avkastningen er 4-5000. Den følelsen da det gikk nedover i 2008/09 var grusom. Det er derfor jeg er redd for beløpet som har gitt avkastning nå, selv om det ikke er stort.

beklager sen tilbakemelding på saken.

Skrevet

Amatører som prøver å hoppe inn og ut ettersom markedet går opp og ned tjener i snitt mye mindre enn de som bare blir sittende. For å jevne ut de store svingningene bør du spare jevnt i stedet for å sette inn et stort beløp.

Anonymous poster hash: 96440...3f8
  • Liker 1
Skrevet

Seriøst? avkastning på 5.000kr på 7år? Mener du 50.000, eller 500.000? :P

Anonymous poster hash: d7a44...9c7
Skrevet

Den følelsen da det gikk nedover i 2008/09 var grusom. Det er derfor jeg er redd for beløpet som har gitt avkastning nå, selv om det ikke er stort.

Dersom du føler det på denne måten og ikke tåler at markedet svinger ville jeg tatt ut pengene og satt de på høyrentekonto. Forventet avkastning er kanskje lavere, men det er en tryggere investering.

Anonymous poster hash: 3dd8c...165

• Liker 1
Skrevet

Hvilke fond er gode?

Jeg synes forresten det høres helt greit ut med gevinst på 5000 mtp tapet rundt 2008. Veksten de siste 4 årene har jo da vært mye mer enn 5000.

Anonymous poster hash: 153dc...68d

Skrevet

Sparer du i fond er det beste etter min mening en spareavtale. Da minimerer du risikoen for å handle på et dårlig tidspunkt siden du sprer investeringen over en lang periode.

Gevinst på 5000 kr behøver ikke være så dårlig dersom fondet ble kjøpt i én transaksjon på et litt ugunstig tidspunkt og beløpet det ble kjøpt for ikke var kjempestort. Er stor forskjell på en investering på 10.000 og 100.000.

Anonymous poster hash: 3dd8c...165
  • Liker 1
Skrevet

Hvilke fond er gode?

Jeg synes forresten det høres helt greit ut med gevinst på 5000 mtp tapet rundt 2008. Veksten de siste 4 årene har jo da vært mye mer enn 5000.

Anonymous poster hash: 153dc...68d

Indeksfond

Skrevet

Om du har lyst å ta pengene ut, så ta dem ut. Børsene har steget kraftig de siste 5 årene. De kan selvsagt stige litt til, men det meste av potensialet er nok hentet ut.

Anonymous poster hash: c675f...ba0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...