Gå til innhold

Noen som har hatt eksamen i (samfunnsvitenskapelig) metode?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ha eksamen i metode på torsdag, har lest som bare det de siste dagene. Likevel føler jeg at jeg ikke kan nok... Jeg har nemlig strøket på eksamen to ganger tidligere, så dette blir mitt 3. eksamensforsøk! Jeg går på siste året på høgskolen nå, og derfor trenger jeg å bestå denne eksamen for å få skrive bachelor til våren. Altså jeg MÅ klare denne eksamen.

Er det noen her inne som har hatt eksamen i Samfunnsvitenskapelig metode eller lignende fag? Det dreier seg om kvalitativ og kvantitativ metode.. Isåfall er jeg veldig takknemlig for råd om hva man kan få som eksamensoppgave :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig fra skole til skole, men de pleier å gi liknende eksamener til studenter som skal ta den opp igjen etter stryk. Da jeg hadde denne eksamenen (2 år siden) gikk det på en mengde spørsmål om ulike begreper som jeg skulle avklare. Akkurat denne eksamenen var annerledes fra alle andre, ved at det ikke kom noen refleksjons-spørsmål eler drøfting på slutten. Kun to sider med spørsmål...

Så lenge du har lest godt og kan tenke tilbake til tidligere eksamen, tror jeg dette kan gå bra. Det er lett å bli nervøs for siste mulighet. Har vært der jeg også... Det gikk bra på siste forsøk, for da var jeg ekstra skjerpet!

Dersom det er noe du er usikker på om du kan, har det hjulpet veldig for meg å lage et rim/sang av begrepet.

Et teit eksempel jeg lagde når jeg ga opp lesingen:

Kvalitative intervju, her har du kanskje bruk for sju
Du svar må få, men trenger få

Det går på kvaliteten av spørsmål fra minoriteten

Kvantitative intervju, her må du bruke mer enn sju

Det skal dekke alle, du trenger mange

Det går på kvantiteten, av spørsmål fra majoriteten

Haha, i etterkant skjønner jeg at det er slike ting som gjør at det er fint å kunne være anonym på KG ;)

Masse lykke til på eksamen!!

Anonymous poster hash: d331a...550
  • Liker 3
Skrevet

Det er forskjellig fra skole til skole, men de pleier å gi liknende eksamener til studenter som skal ta den opp igjen etter stryk. Da jeg hadde denne eksamenen (2 år siden) gikk det på en mengde spørsmål om ulike begreper som jeg skulle avklare. Akkurat denne eksamenen var annerledes fra alle andre, ved at det ikke kom noen refleksjons-spørsmål eler drøfting på slutten. Kun to sider med spørsmål...

Så lenge du har lest godt og kan tenke tilbake til tidligere eksamen, tror jeg dette kan gå bra. Det er lett å bli nervøs for siste mulighet. Har vært der jeg også... Det gikk bra på siste forsøk, for da var jeg ekstra skjerpet!

Dersom det er noe du er usikker på om du kan, har det hjulpet veldig for meg å lage et rim/sang av begrepet.

Et teit eksempel jeg lagde når jeg ga opp lesingen:

Kvalitative intervju, her har du kanskje bruk for sju

Du svar må få, men trenger få

Det går på kvaliteten av spørsmål fra minoriteten

Kvantitative intervju, her må du bruke mer enn sju

Det skal dekke alle, du trenger mange

Det går på kvantiteten, av spørsmål fra majoriteten

Haha, i etterkant skjønner jeg at det er slike ting som gjør at det er fint å kunne være anonym på KG ;)

Masse lykke til på eksamen!!

Anonymous poster hash: d331a...550

Tusen takk for svar :-D Kjempe gode råd :-)

Forsøker å huske tilbake til hva jeg har fått som oppgave de to andre forsøkene, men husker veldig dårlig av hva oppgavene jeg kunne dårligst dreide seg om. Men jeg vet at det var om å analysere kvantitative data. Det er noe jeg sliter litt med, men jeg trooor jeg har mer dreisen på det denne gangen i hvertfall.

Ellers så er det bare fint om det er flere her inne som husker hvordan oppgaven deres var :-) Eller om dere vet noe om analyser av kvantitative data. Hva som helst.. :engel:

Skrevet

Les emnebeskrivelsen, læringsmålene er det du vil bli testet i under eksamen. Det er ikke sikkert det er det samme på din skole som på min skole.

Vi måtte i hvert fall:

- tolke et par utskrifter fra SPSS - en regresjonsanalyse og en korrelasjonsmatrise. her er det viktig å vite hva de ulike verdiene betyr (signifikans, korrelasjon, r-square etc.)

- forklare forskjellen mellom indre og ytre validitet

- forklare forskjell mellom reliabilitet og validitet

- forklare konsekvens av lav reliabilitet og av lav validitet

- beskrive ulike typer validitet: begrepsvaliditet, innholdsvaliditet ...

- beskrive ulike forskningsdesign (tverrsnitt, eksperimentell, casestudie etc.)

- beskrive ulike målenivåer (nominal, ordinal ..)

Hovedpoenget var å forstå hele gangen i en forskningsprosess - fra identifisering av informasjonsbehov, via formulering av forskningsproblem, valg av design og plan for datainnsamling, til behandling og analyse/tolkning av resultat.

Underveis er det mange begreper som er viktige og som man må vite hva betyr og hvorfor det er viktig: populasjon, utvalg, reliabilitet, validitet osv.

Kvalitativ og kvantitativ metode er på en måte steg 1. Du velger om du skal ha en kvalitativ eller kvantitativ tilnærming, og deretter kommer alt annet du må ta hensyn til (det som jeg har nevnt ovenfor).

Hvor omfattende er faget og eksamenen? Studiepoeng og antall timer til disposisjon på eksamen?

Anonymous poster hash: 8f435...03d
  • Liker 2
Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe, skal selv ha eksamen i dette i år. Men vi har hjemme eksamen, har fått en forskningsrapport, som vi skal analysere grundig. Og vi har gruppeprosjekt nå, som vi må bestå først.

Anonymous poster hash: a98ae...e21
Skrevet

Les emnebeskrivelsen, læringsmålene er det du vil bli testet i under eksamen. Det er ikke sikkert det er det samme på din skole som på min skole.

Vi måtte i hvert fall:

- tolke et par utskrifter fra SPSS - en regresjonsanalyse og en korrelasjonsmatrise. her er det viktig å vite hva de ulike verdiene betyr (signifikans, korrelasjon, r-square etc.)

- forklare forskjellen mellom indre og ytre validitet

- forklare forskjell mellom reliabilitet og validitet

- forklare konsekvens av lav reliabilitet og av lav validitet

- beskrive ulike typer validitet: begrepsvaliditet, innholdsvaliditet ...

- beskrive ulike forskningsdesign (tverrsnitt, eksperimentell, casestudie etc.)

- beskrive ulike målenivåer (nominal, ordinal ..)

Hovedpoenget var å forstå hele gangen i en forskningsprosess - fra identifisering av informasjonsbehov, via formulering av forskningsproblem, valg av design og plan for datainnsamling, til behandling og analyse/tolkning av resultat.

Underveis er det mange begreper som er viktige og som man må vite hva betyr og hvorfor det er viktig: populasjon, utvalg, reliabilitet, validitet osv.

Kvalitativ og kvantitativ metode er på en måte steg 1. Du velger om du skal ha en kvalitativ eller kvantitativ tilnærming, og deretter kommer alt annet du må ta hensyn til (det som jeg har nevnt ovenfor).

Hvor omfattende er faget og eksamenen? Studiepoeng og antall timer til disposisjon på eksamen?

Tusen takk for de punktene!! :) Det er ting det i hvertfall står en del om i pensum, så det skal jeg repetere litt for meg selv. Har sjekket med våre læringsmål, de lyder som følger:

• kunne reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet
  • forstå forholdet mellom teori og empiri og data
  • være i stand til å definere et forskningsspørsmål og foreta avgrensing og definering av begreper og problemer
  • ha innsikt i ulike forskningsdesign; kvantitative kontra kvalitative forskningsopplegg og aktuelle kombinasjoner av disse
  • kjenne til ulike kvalitative og kvantitative analyse- og datainnsamlingsmetoder, og kunne anvende disse i praksis
  • kunne bruke relevant dataverktøy i kvantitativ analyse
  • kunne utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger og som tilfredsstiller anerkjente akademiske standarder

Så det høres jo i hvertfall greit ut :-)

Faget gir 7,5 studiepoeng og eksamen varer kun i 3 timer. Så faget er ikke veldig omfattende, og burde gå greit, har klart 15 studiepoeng med mindre pugging før.. Men så er det det at jeg har strøket på dette 2 ganger tidligere da, så da blir jeg jo nervøs for at det skal skje igjen :klo:

Skrevet

Kan dessverre ikke hjelpe, skal selv ha eksamen i dette i år. Men vi har hjemme eksamen, har fått en forskningsrapport, som vi skal analysere grundig. Og vi har gruppeprosjekt nå, som vi må bestå først.

Anonymous poster hash: a98ae...e21

Okei, så det gjelder nok å kunne å analysere, altså. Takk for svar og lykke til til deg! :-)

Skrevet

Faget gir 7,5 studiepoeng og eksamen varer kun i 3 timer. Så faget er ikke veldig omfattende, og burde gå greit, har klart 15 studiepoeng med mindre pugging før.. Men så er det det at jeg har strøket på dette 2 ganger tidligere da, så da blir jeg jo nervøs for at det skal skje igjen :klo:

Vårt var også på 7,5 studiepoeng, men eksamen var på 5 timer og da er nok deres litt mindre omfattende. Det er bra :)

For å vise forståelse kan det være lurt å sørge for at du skjønner både

1) Hva betyr begrepet?

2) Hvorfor er det viktig å ta hensyn til i forskningsprosessen?

Lykke til, håper det går bra denne gangen! :)

• Liker 1
Skrevet

Vårt var også på 7,5 studiepoeng, men eksamen var på 5 timer og da er nok deres litt mindre omfattende. Det er bra :)

For å vise forståelse kan det være lurt å sørge for at du skjønner både

1) Hva betyr begrepet?

2) Hvorfor er det viktig å ta hensyn til i forskningsprosessen?

Lykke til, håper det går bra denne gangen! :)

Det var et godt råd :biggrin: Tusen takk for det! Håper det jeg også, huff, nervøs.. :redd:

Skrevet

Dum den ned. Hold det enkelt. Fokuser på kvalitativ vs kvantitativ. Det burde være plankekjøring å stå.

• Liker 1
Skrevet

Dum den ned. Hold det enkelt. Fokuser på kvalitativ vs kvantitativ. Det burde være plankekjøring å stå.

Hmm, den likte jeg. For jeg skjønner meg godt på kvalitativ og kvantitativ metode, men de analysene syns jeg er vanskelige :-)

Skrevet

Opp..

Sitter å leser, siste innspurt..

Skrevet

Anbefaler å løse gamle eksamensoppgaver.

Jeg hadde mye av det som AB nevner. Måtte beskrive ulike former studier (rct, tverrsnitt, kohort etc)

Fortelle hvilket design jeg ville valgt til ulike studier. Resten var vel regneoppgaver.

På kvalitativ mener jeg at vi fikk om analyse av data og beskrive ulike typer observasjon.

Skrevet

Hehe, ja mange stryker her. Jeg husker det var 40% stryk da jeg tok lignende fag, så du er ikke alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...