Gå til innhold

Faste før operasjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan jeg drikke saft og kaffe(!!) mens jeg faster til operasjon, men ikke melk?

Anonymous poster hash: b2eaf...116
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Trodde ikke man skulle drikke i det hele tatt.

Skrevet

Har kanskje noe med at kaffe og saft er basert på vann, og at det er bakterier i melk? :vetikke:

Skrevet

Du kan drikke klare væsker. Det fordøyes lett, og går raskt videre fra magesekk til tarmer. Melk o.l. inneholder fett som tar lengre tid å transportere. Cluet er at du ikke skal ha innhold i magesekken når du legges i narkose, pga fare for oppkast og aspirasjon (oppkast i lungene).

Anonymous poster hash: 91727...3a9
  • Liker 4
Gjest Magdalene
Skrevet

Du kan ikke drikke det helt opp til operasjonen.

Skrevet

Min erfaring er at hvis man drikker mye væske med sukker i så vil man få store svingninger i blodsukkeret og det blir svært ubehagelig å faste.

Hold deg hovedsaklig til vann og lys buljong. Kaffe og te kan være alternativer også. Koffein demper apetitten.

Skrevet

Min erfaring er at hvis man drikker mye væske med sukker i så vil man få store svingninger i blodsukkeret og det blir svært ubehagelig å faste.

Hold deg hovedsaklig til vann og lys buljong. Kaffe og te kan være alternativer også. Koffein demper apetitten.

Rareste svaret jeg har lest her. Det er ikke derfor en ikke kan drikke melk tett på operasjonen.

Se her:

Du kan drikke klare væsker. Det fordøyes lett, og går raskt videre fra magesekk til tarmer. Melk o.l. inneholder fett som tar lengre tid å transportere. Cluet er at du ikke skal ha innhold i magesekken når du legges i narkose, pga fare for oppkast og aspirasjon (oppkast i lungene).

Anonymous poster hash: 91727...3a9

Anonymous poster hash: b7d5b...293

• Liker 1
Skrevet

Eh hæ?

Anonymous poster hash: 40a35...121

• Liker 1
Skrevet (endret)

Rareste svaret jeg har lest her. Det er ikke derfor en ikke kan drikke melk tett på operasjonen.

Se her:

Anonymous poster hash: b7d5b...293

Eh hæ?

Anonymous poster hash: 40a35...121

Mitt svar er ikke relatert til melk. Det var allerede svart ut. Men siden man kan drikke saft og jus er det ganske mange som bare drikker dette hele dagen for å prøve å få i seg næring.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Grunnen til at man skal faste før en operasjon er også for at kroppen ikke skal lage magesyre. Spiser man mat eller annen drikke som ikke er "klart" vil magesekken stimuleres til å lage magesyre, og under en operasjon kan dette samt mageinnholdet aspireres uten at pasienten kan gjøre noe med det fordi han/hun er i narkose.

Når det er sagt er hovedregelen at man ikke skal spise og drikke seks timer før operasjon, med unntak av klare vesker som man kan drikke inntil to timer før operasjon. Man kan heller ikke røyke, tygge tyggis eller snuse fordi dette også stimulerer magesekken til å lage magesyre.

Skrevet

Dytt

Anonymous poster hash: 95995...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...