Gjest Magdalene Skrevet 9. september 2014 #1 Skrevet 9. september 2014 Jeg legger den her jeg, da jeg tenker det er flest her som har erfaring med hodelus. Mitt store mareritt hodelus! Oppdaget det på datteren i dag tidlig. Bruker å sjekke håret en gang i uken ca, og i dag kravlet det 9 ekle lus der, også er det sikkert noe smått som jeg ikke har klart å se. Hva nå? Holdt henne hjemme fra bhg, og skal straks kjøre på apoteket for å kjøpe en aller annen kur. Hvilken er best? Og hva må vi gjøre her hjemme? Håper noen kan hjelpe
Mafalda Skrevet 9. september 2014 #2 Skrevet 9. september 2014 1. Dra på apoteket og kjøp Linicin (nok til to omganger, kuren skal gjentas etter en drøy uke, og til hele familien hvis du er redd for at flere har fått det. Ganske sannsynlig med barn i kose-alderen). Linicin er noe klin og tar en evighet å vaske ut, men silikonen er effektiv og du slipper den stanken som en del andre lusemidler har. 2. Og kjøp for all del en lusekam! Nå skal jo kur nummer 2 med Linicin ta de lusene som klekkes i mellomtiden, men hvis du greier med lusekam flere ganger i uka får du tatt eventuelle etterslengere før de rekker å formere seg. Vi har bare hatt lus to ganger her hjemme på 16 år, men etter de episodene er jeg nøye på å dra lusekammen innimellom som en rutine- både for å oppdage eventuell smitte og i så fall for å få vekk utysket før de slår seg ned og stifter familie 3. Vask sengetøy, og legg hårbørster, strikker osv i en pose i fryseren i 12 timer. Å vaske og koke "alt" er ikke nødvendig, siden lusa ikke overlever mange timene uten fersk tilførsel av menneskeblod. Men hårstrikker, børster og sengetøy er lurt å ta. -----> og med det bør lusefaren være over for denne gang. Men for alle tilfelles skyld er det lurt å si fra til barnehagen også, det kan gå mange barn rundt der som er smittet uten å vite det, og så går de rundt og smitter hverandre i en evig runddans... Lykke til, lus er noe herk!
Gjest Magdalene Skrevet 9. september 2014 #3 Skrevet 9. september 2014 Takk! Har sagt i fra til bhg. Det "går" lus der om dagen, så derfro har jeg av ren vane gredd hver uke nå. Uff og æsj! Da blir det kur på hele familien, minus minsten, for han har jeg sjekket grundig i dag, og fant ikke en prikk i det lyse håret hans.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Det sto en del tips i denne artikkelen her. http://www.klikk.no/foreldre/helse/article701165.ece Anonymous poster hash: de59b...fb2
Harlekin Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 Jeg oppdaget også lus hos min datter for to uker siden, og den hadde jammen rukket å spre seg til meg også! Enda den nettopp må ha kommet, for det var ikke mange lusene vi fant under / etter lusekuren. Har ikke sett noe til dem siden. Gode tips fra Mafalda. Jeg vasket sengetøyet, og vurderer sterkt å kaste børstene. De er gamle uansett. Men jeg har ikke sett noe til lus på dem, og nå er det som sagt 2 uker siden. Er faren over da? De vil vel ikke bare plutselig dukke opp nå?
Gjest Magdalene Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Da sitter vi med en oljete guffe i håret begge to, alt sengetøyet er slengt i maskinen, og hårpynt og hårbørster ligger i fryseren. Kjenner det kravler og klør i toppen, men det er nok psykisk Krysser fingrene for at dette går fort forbi.
la_luz Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Etter vi haddde lus så leste jeg en del om det. Det høres mye eklere ut enn det er, og det smitter jo nesten ikke… dvs kun fra hode til hode. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=List_6212&Main_6157=6263:0:25,8106&MainContent_6263=6464:0:25,6001&List_6212=6218:0:25,6024:1:0:0:::0:0 er jo litt pes å bli kvitt det da….
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Da sitter vi med en oljete guffe i håret begge to, alt sengetøyet er slengt i maskinen, og hårpynt og hårbørster ligger i fryseren. Kjenner det kravler og klør i toppen, men det er nok psykisk Krysser fingrene for at dette går fort forbi. Dersom det bare er psykisk at det klør, så lurer jeg på om du har funnet lus på deg selv? Fordi man skal ikke behandle med lusemiddel uten at man finner lus! Da blir lusa resistent mot lusemiddel, tilsvarende antibiotikaresistens. Ellers finnes det en del seriøs info om du søker på fhi.no og går videre på lus. Andre som klikk ol. Sider synes jeg du skal lese med "en klype salt". Skjønner bare ikke hvor lusa kommer fra! Hver høst så er det samme elendigheten, drar folk lus med seg fra utlandet eller er det folk som går med lus hele året og smitter andre når sommeren er slutt? Etter påsketider er det jo lite å høre om lus?Anonymous poster hash: 62b69...fe4 2
koldbruna Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Vi har også hatt en periode med lus og selvsagt måtte min datter få det. Vi tok lusekur og børstet og kammet håret. Hun fikk det igjen fordi ei mor i klassen hennes brukte eddik som lusekur. Jeg vasker alt av sengeklær og kosebamser og har det i tørketrommel etterpå. Kaster alle børster og kammer og kjøper nye. 1
Gjest Magdalene Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Dersom det bare er psykisk at det klør, så lurer jeg på om du har funnet lus på deg selv? Fordi man skal ikke behandle med lusemiddel uten at man finner lus! Da blir lusa resistent mot lusemiddel, tilsvarende antibiotikaresistens.Anonymous poster hash: 62b69...fe4 Dette stemmer ikke. Denne kuren er ikke et middel de blir resistent mot, sa de på apoteket, men de blir kvalt av oljen. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Dette stemmer ikke. Denne kuren er ikke et middel de blir resistent mot, sa de på apoteket, men de blir kvalt av oljen. Takk for oppdatering. Det vi hører og leser i media om lus og lusemiddel er at lusa blir mer og mer resistent fordi mange behandler "for sikkerhetsskyld". Videre følger lange tirader om å ikke behandle med mindre man ser lus eller egg. Derfor gjentok jeg dette. Også bør det være en lærdom til alle det som ble skrevet over her, om en som behandlet lus med Eddik! Og ikke fikk lusa bort, eddik er ikke lusemiddel! Huff, jeg klør i medfølelse.Anonymous poster hash: 62b69...fe4
Millimani Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Jaja, men man skal ikke behandle dem som ikke har fått lus, bare dem som har lus i håret
Millimani Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Jeg oppdaget også lus hos min datter for to uker siden, og den hadde jammen rukket å spre seg til meg også! Enda den nettopp må ha kommet, for det var ikke mange lusene vi fant under / etter lusekuren. Har ikke sett noe til dem siden. Gode tips fra Mafalda. Jeg vasket sengetøyet, og vurderer sterkt å kaste børstene. De er gamle uansett. Men jeg har ikke sett noe til lus på dem, og nå er det som sagt 2 uker siden. Er faren over da? De vil vel ikke bare plutselig dukke opp nå? Det gjør jo ingen ting å kaste børstene for sikkerhets skyld. Har du latt børstene ligge i fryseren i tolv timer om gangen så skal lusa ha dødd av den kulda
Muscae Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Dersom det bare er psykisk at det klør, så lurer jeg på om du har funnet lus på deg selv? Fordi man skal ikke behandle med lusemiddel uten at man finner lus! Da blir lusa resistent mot lusemiddel, tilsvarende antibiotikaresistens.Anonymous poster hash: 62b69...fe4 Akkurat hvordan foregår det der? Lusa finnes ikke på hodet som blir behandlet, hvordan utvikler den da resistens? Siden den ikke er der, så blir den vel ikke påvirket på noen måte...
Blackbird Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Sjekk ut nullus.no!! En kollega har god erfaring med dette middelet og anbefaler det. Brukes også som forebygging.
Gjest _LilleMy Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Frys sengetøy, kosebamser, børster og lignende i 12 timer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå