Gå til innhold

Råd om vielse i utlandet

Anbefalte innlegg

Gjest Frida
Skrevet

Hei!

Vi har bestemt oss for å gifte oss i utlandet, men vet ikke helt hvor.

Det hadde vært kjempefint om noen kunne fortalt meg litt om deres opplevelser. Hadde dere f.eks. en familie/venne- fest når dere kom tilbake, ja, jeg har lyst til å høre litt om dere erfaringer.

Kjempe glad for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal gifte oss på Gran Canaria den 23 august.

Vi tar med oss forloverene,og skal være borte i 14 dager.

I september skal vi holde en bryllupsfest her hjemme.

Da har vi invitert 50 gjester,leid lokale og levende musikk.

Tror det blir vel så fint som et "vanlig" bryllup.

Lykke til.

8) ismen 8)

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar

Har dere regnet ut hva det vil koste, blir det like dyrt som et "vanlig bryllupp"?

Skal du ha på deg brudekjole eller skal du gjøre det litt enklere.

Betaler dere for reisen til forloverne?

Skrevet

Vi giftet oss i den norske ambassaden i Madrid 14. juni i år. :D

Vi ankom Madrid på kvelden den 12. juni. Var 6 timer forsinket pga. bagasjetrøbbel på Heathrow, så det var godt å komme frem! Dagen etter var det ut for å finne en frisør som kunne ordne meg på håret på bryllupsdagen, samt finne en florist som kunne lage en fin brudebukett. Begge disse to tingene var i orden innen kl 14:00, og dermed kunne bruden slappe av og nyte resten av dagen! Disse to gjøremålene hadde nemlig hengt litt over meg...

Bryllupsdagen våknet jeg med feber, men ikke verre enn at jeg fikk døyvet det hele med litt spansk paracet... Avgårde til frisøren, hvor ingen kunne ett eneste engelsk ord (og jeg kan ikke spansk!) - men det gikk etterhvert bra. Nynnet "Mendelsohn" for dem, og løftet håret mitt opp for å vise at jeg ville ha det oppsatt. De stønnet over min hårklipp, og lurte på om jeg hadde gjort det selv - spansk frisørhåndverk er nok noe mer konservativt enn de sprellene min frisør i Oslo utfører!

Mannen min (!) var og hentet buketten mens jeg satt i frisørstolen, og den ble akkurat slik jeg hadde ønsket den! Jippi!

Et spent kjærestepar tok taxi til ambassaden, hvor fotografen tok FLOTTE bilder i parken utenfor. Billige og utrolig nydelige bilder. Inne på ambassaden ble vi møtt med blomster som venner av oss hadde sendt ned, samt mange gratulasjonsfakser og -mailer. Veldig hyggelig!

Selve vielsen var kort, men høytidelig. Deretter bar det tilbake til hotellet for å sette fra oss blomster, jeg byttet fra brudekjole til en litt lettere kjole, og så gikk vi ut for å spise tapas. Fikk masse oppmerksomhet fra folk ute i byen; alle så at her kommer det et brudepar. Mannen min var så stilig med svart dress og rød rose i knapphullet, og jeg så fortsatt ganske brudete ut (også uten selve brudekjolen) med oppsatt hår, og lys kjole.

På kvelden spiste vi middag på en meget fin restaurant - alle tiders!

Resten av oppholdet i Madrid var dessverre litt amputert pga. at jeg ble litt syk, men vi hadde fint air-conditionert hotellrom, så det gikk greit. Men gjett om det var en lykkefølelse å lande på norsk jord som herr og fru!

I helgen hadde vi familiemiddag for foreldre og søsken hjemme hos oss, og dermed fikk familien også feiret med oss. Det var utrolig koselig, og mye mer intimt enn om vi skulle ha feiret i et selskapslokale. Min svigermor og pappa holdt tale, og svigers hadde laget sang. Nydelig!

I juli blir det vennefest, og det gleder vi oss også veldig til! Føler at vi får "strukket" bryllupet litt utover ved å gjøre det sånn!

Oj, dette ble veldig langt - men det er litt vanskelig å være kort når det er så ferskt, og opplevelsen er så stor!

Lykke til med utenlandsbryllup!

Skrevet

Du betaler ingenting for selve vielsen når du gifter deg ved en norsk ambassade. Gifter du deg derimot i en sjømannskirke vet jeg at det er vanlig å ta et gebyr (tror ikke det er allverden - en tusenlapp eller noe sånt).

For øvrig er det flybilletter, hotell, mat, klær å gifte seg i, ringer, blomster osv... Dette kan man jo gjøre relativt billlig, hvis man bruker litt tid på å finne og tenke ut rimelige alternativer! (Jeg sydde f.eks. kjolen min selv!)

Lykke til med planleggingen - det er det gøyeste av alt!

Gjest Frida
Skrevet

Gud å flink du er da, jeg tror ikke jeg skal prøve meg på symaskinen.

Men jeg lurte litt mer på om det ble noe særlig billigere enn et vanlig bryllupp, inkl. vennefest ol.

Takk igjen for svar.

Skrevet

Vi har vel regnet med at totalt så kommer det hele på rundt 45.000,-. Og det er vel en del billigere enn et "vanlig" bryllup.

Vi har valgt å holde både familiemiddag og vennefest hjemme, og sparer nok en del på det. Mat og alkohol kjøper vi i Sverige, og det sparer vi mye på. Det vi ikke har spart på er ringene og hotellet vi bodde på i Madrid. Ellers har vi nok vært nøkterne, men vi kunne sikkert ha spart mer hvis det var om å gjøre.

Kan prøve å vise litt av utgiftene:

Flybilletter: 7000.-

Hotell: 5000,-

Brudekjole: 1500,-

Undertøy og sko: 3000,-

Dress: 3500,-

Ringer: 8500,-

Mat og vin familiefest: 3000,-

Mat og alkohol vennefest: 10000,-

I tillegg kommer diverse, slik som invitasjoner, porto, annonse i avis, frisør, blomster, servietter, lys osv.osv...

Men som sagt: det går helt fint å gjøre det billigere enn det vi har gjort! For oss var ikke det viktigste å skjære helt til beinet på alle budsjettposter.

Send meg gjerne en personlig melding hvis du lurer på mer.

Skrevet

Dette blir dyrere enn å gifte seg i Norge,ettersom vi skal ha vanlig bryllupsfest når vi kommer hjem.

Vi gifter oss i sjømannskirken og dette koster 2500 kroner.

Reisen for oss koster 11000 for 14 dager,og 9000 kr for forloverene som bare skal være en uke.( Vi betaler for forloverene)

I tillegg har vi beregnet ca 35000 i lommepenger der nede,noe som skal dekke bryllupsmiddag på alle+ frisør og brudebukett til meg.

Vi har kjøpt brudekjole og dress som vi skal ha med nedover.(7000 kr)

På festen hjemme skal vi ha koldtbord til 50 gjester+musiker,barkeeper og ryddehjelp.

Musikken koster 2500,og hva vi skal betale andre hjelpere vet vi ikke enda.

Koldtbordet kommer på ca 9000 kroner,leie av lokalet 700.

I tillegg må vi kjøpe inn duker,lys,servietter,mansjetter osv.

All drikken kommer på ca 8000.

Ingen billig fornøyelse,med andre ord. :lol:

Håper dette hjalp deg noe.

:kul: ismen :kul:

Skrevet

Hei!

Det er mange måter å få et bryllup i utlandet til å bli billigere enn hjemme! For det første kan man jo regne det som bryllupsreisen, og da er det jo ikke noe dyrere enne ellers.

Det du sparer mest penger på er hvis du reiser et sted der de ikke tar ekstra høy pris fordi det er brudepynting f.eks.

Selv giftet jeg meg i Spania i påsken, sjømannspresten skulle ha 2500 kr. (ambassader koster jo ikke så vidt jeg forstår)

For brudepynting hos frisør betalte jeg den nette sum av 160 kr. Da satt jeg der faktisk i 2,5 timer, og ble skikkelig fin. Brudebuketten kom på ca 200 kr. - , så bare der var jo et par tusen kroner spart.

For 30 gjester til 4-retters middag INKLUSIVE fri drikke, betalte vi ca 14000 kr. Da hadde de også pyntet med store blomsteroppsatser osv. Vi fikk 2.etagen i restauranten helt for oss selv.

I tillegg hadde vi mottagelse på dagen, med mat og champagne + rosevin. Dette hadde vi bestilt hos catering - og vi betalte ca.5000,- for nesten 40 gjester. Dette hadde vært mer enn nok hvis en ønsket en enkel fest.

Jeg vil anbefale dere å bestemme dere for hva slags type bryllup dere ønsker dere, og så sjekke prisene ut fra det. Hvis dere ikke skal ha med dere familie og venner, kan dere jo holde fest for dem når dere kommer hjem, og det trenger ikke bli så dyrt hvis dere f.eks. har koldtbord.

I vårt bryllup brukte vi nok uforholdsmessig mye penger til brudestasen i forhold til hva resten kostet. Men dette er jo en prioriterings- og smakssak.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...