AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Vi er en familie på 4 som nå har det litt vrient økonomisk for tiden. Ønsker å ha ett matbudsjett på maks 6000 i mnd. Gi deres beste mattips på rema og rimi. Billige produkter der osv. Håper det finnes noe spare fruer her som vil dele sine beste tips for ett lavere matbudsjett.Anonymous poster hash: 2fce2...0fd
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Jeg handler på kiwi da. Når jeg sammenligner kvitteringer er det billigere der. Gir tips derfra, siden jeg regner også med at en del av tingene ligger relativt likt i pris. - Fiskepudding med poteter og frysegrønnsaker (vet ikke hvor sunt dette er, men har hørt at grønnsaker er så sprøytet at det ikke er så mye forskjell. Prisforskjellen er derimot ganske stor). - Kyllingkjøttdeig istedenfor karbonadedeig eller kjøttdeig. - Lag ting fra bunnen: Pai, pizza etc. - Omelett kan lages i mange varianter og er billig. Anonymous poster hash: 955e4...9d0 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Stor gryter som fryser i posjoner. poteter og ris. Formretter med rester fra hele uka Litt nykokt macaroni og hvit saus over masse rart blir overraskende godt.. Hvor kalorifattig det er, er en annen sak.. Billig og go mat. Nå er det elg jakt snart, hva med og kontakte lokale jaktlaget og kjøpe kjøtt?? kjøttdeig, steik o.l.? Vi benytter oss mye av dette og det er både go og kjempesunn mat Anonymous poster hash: c4b77...67c
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #4 Skrevet 9. september 2014 Skinkegrateng, brokkoligrateng, grønnsaksgratenger osv er greit å prøve. Anonymous poster hash: 955e4...9d0 1
skruf Skrevet 9. september 2014 #5 Skrevet 9. september 2014 Vi sparer matpenger på å ukeshandle, har gått betraktelig ned i matutgifter siden vi begynte å gjøre det Krever litt planlegging, men så absolutt verdt det. Gjør en storhandel, og heller evt supplere med melk f.eks hvis det går tomt. Planlegg ukens middager fra f.eks mandag-mandag (for oss så funker det best å storhandle mandagskveld, en av oss gjør det mens den andre er hjemme med barn). Noen vet jeg foretrekker fredager, men jeg synes det blir litt kav pga mange er ute å handler inn da. Skriv middagsliste, og skriv handleliste utifra det. Sjekk skap, kjøleskap og fryser for å se hva du har og hva du trenger å kjøpe inn. Jeg har ordnet med ei søt tavle som jeg hver uke skriver opp ukas meny på, så vet alle i huset hva kommende uke byr på. Både mann og barn er forresten delaktig i ukesmenyen. Planlegg gjerne restemiddag. Lag f.eks stor gryte med grønnsaksuppe som er beregnet til å ha i to middager (trenger ikke å være to dager etterhverandre). Har du f,eks torsk til middag endag så kok opp ekstra torsk og poteter og lag plukkfisk dagen etter. Har du fiskehandler i nærheten så er som oftest fisken billigere der enn i butikk (og bedre siden den er ferskere!). Likedan kjøp inn store sekker med ris fra innvandrerbutikker. Unngå dyr halv og helfabrikata, lag maten fra bunnen selv. Har du mulighet så bak gjerne brødmat selv også. Jeg baker 4 grovbrød i slengen og putter i fryseren. Litt kjedelig, men mye billigere (samt hjemmebakt smaker bedre enn kjøpbrød ) Sesonggrønnsaker er som oftest rimeligere enn grønnsaker som det ikke er sesong for. Kutt ut juice og saft på hverdagene, la det være til helg. Melk til måltider og vann til tørstedrikk er bra nok. Likedan la brus og snop være forbeholdt helg. Enkelte firstprice-produkter er like bra som dyrere merker. F.eks pasta, håndsåpe, oppvaskmiddel, grønnsaker.. Vi handler mest på Kiwi, Coop Extra og Rema 1000, unngår dyre butikker som f.eks Meny. 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #6 Skrevet 9. september 2014 Rema er definitivt billigst, men de har av og til veldig gode tilbud på Coop Obs. Anonymous poster hash: 532b8...618 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #7 Skrevet 9. september 2014 Hva spiser dere per i dag? Vi er en familie på fire som ikke har noen problemer med å holde et matbudsjett på 5000 kr/mnd. Anonymous poster hash: eb94b...043 2
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 Jeg handler på kiwi da. Når jeg sammenligner kvitteringer er det billigere der. Gir tips derfra, siden jeg regner også med at en del av tingene ligger relativt likt i pris. - Fiskepudding med poteter og frysegrønnsaker (vet ikke hvor sunt dette er, men har hørt at grønnsaker er så sprøytet at det ikke er så mye forskjell. Prisforskjellen er derimot ganske stor). - Kyllingkjøttdeig istedenfor karbonadedeig eller kjøttdeig. - Lag ting fra bunnen: Pai, pizza etc. - Omelett kan lages i mange varianter og er billig. Anonymous poster hash: 955e4...9d0 Selv om man er på budsjett trenger man ikke spise muk(kyllingkjøttdeig). Ville heller brukt ekstra ordentlig kjøtt og heller spart på andre produkter. Anonymous poster hash: 64245...666 4
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Ekstra på ordentlig kjøtt skulle det ståAnonymous poster hash: 64245...666
LilleBallerina Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 6000 er da ikke så lite? Vi har minst en dag i uka hvor vi har vegetarmat. Hjemmelaget tomatsuppe med makaroni er populært her. Supper er jo genialt. Eller omelett. Fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller... Det vi gjør er å ukeshandle. Da planlegger i middager som bruker mye like grønnsaker f.eks sånn at vi ikke må kaste mye i slutten av uka fordi vi bare har brukt en halv squash, en halv brokkoli osv. Vi handler også en del på tilbud. Karbonadedeig har vi nesten alltid i frysen fra forrige tilbud, samme med kyllingfilet (det spiser vi sjelden). Vi bruker rett over 6000,- i mnd på matvarer. Da kjøper vi fisk tre ganger i uka hos fiskehandleren, bruker mye økologiske varer og lager alt fra bunnen. Det tar litt tid å få det til, men man lærer fort. 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Hvis man er litt bevisst så er det overhodet ikke noe problem å leve på 6000,- kr pr for for en familie på fire. Hvis du virkelig går inn for saken så klarer du det for ca 4000,- også. Handle på tilbud. Lage store porsjoner og fryse ned. Lage litt "matchende" mat så rester fra forrige dag kan brukes sammen med middagen dagen etter osv. Anonymous poster hash: c7d01...ddc
Gjest Lille-pus Skrevet 9. september 2014 #12 Skrevet 9. september 2014 Ukeshandle, med handleliste. Det er alpha og omega. Sjekk tilbudene for hver uke, på søndag/mandag morgen. Se hva som er på tilbud denne uken, og se etter om det er noe av det dere trenger. Denne uken er det f.esk. 2 Libresse pakker for 30 kroner på Coop Extra, pasta til 10 kroner og litt annet småsnacks. Dôg regner ikke jeg 4 Gradis for en 100 lapp som et bra tilbud, men det har mye mer med næringsinnhold og smak å gjøre enn med selve prisen. Husholdningsartikler som tolettpapir/bind/tamponger/vaskepulver/oppvaskmaskintabletter, plastposer, bakepapir, matpapir o.l. kjøper du på Europris. Benytt anledningen når det er ok tilbud, slik som denne uken: Denne uken er det 99,90 for en pakke med 90 stk Yes oppvaskmaskintabletter og 4,5 kilo Ariel vaskepulver. Lag mest mulig mat hjemme. Ferdigmat er ofte dyr selv om den virker billig. Bruk innvandrerbutikkene til frukt og grønnsaker, og kjøp sesongens grønnsaker. 2
absinthia Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 6000 er ikke så verst budsjett, selv om man ikke kan spise biff hver fredag. Som noen sa er fiskepinner, fiskepudding og fiskekaker rimelig, men det hjelper godt på å bare bruke mindre kjøtt og mer grønnsaker og potet. Pastaretter er også rimelig. Det jeg har spart mest penger på er å handle hver uke og se i tilbudsavisene, samt å innføre en regel om at vi aldri skulle ha mer enn 3-5 pålegg i kjøleskapet ( om man handler ukesvis kan man bare velge å ikke åpne nytt pålegg før man har brukt opp ett av de andre. Det siste har sklidd ut de siste årene, fordi vi har mye bedre råd, men jeg har lurt på å gjeninnføre det, fordi jeg har oppdaget at vi kaster mye mer og ikke liker å sløse bort mat på den måten.
mara2012 Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Last ned appen Mattilbud, og ta heller en tur på Coop Obs/Extra eller en stor lagerbutikk i nærheten av deg, å kjøp i store mengder. Der er det ofte mye bedre tilbud enn alle ukestilbudene på Rema/Rimi osv. Tenk lenger enn en uke frem og bruk gjerne frysegrønnsaker fremfor vanlig. Og det er heller ingen skam å spise suppe til middag iblant, bare å å tilsette pasta/potet, brød el. Tenk lenger
kvinneguide Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Vi er en familie på 4 som nå har det litt vrient økonomisk for tiden. Ønsker å ha ett matbudsjett på maks 6000 i mnd. Gi deres beste mattips på rema og rimi. Billige produkter der osv. Håper det finnes noe spare fruer her som vil dele sine beste tips for ett lavere matbudsjett.Anonymous poster hash: 2fce2...0fd Hva spiser dere per i dag? Vi er en familie på fire som ikke har noen problemer med å holde et matbudsjett på 5000 kr/mnd.Anonymous poster hash: eb94b...043 [/acronym Jeg bruker 4000, det er da alle husholdningsartikler, ikke kun mat men alt som kan handles på Rema. Men jeg handler til to personer. Så jeg synes 5000 på fire er lite, jeg lurer på hva dere spiser. Jeg er ikke spesielt interessert i å bruke mindre penger på mat, men synes det er litt rart at noen bruker så lite. Skal innrømme at det går med store mengder frukt, og f.eks to pakker ,med plommer koster hundre kroner så det blir jo litt.. Men ellers spiser vi mye grønnsaker og fisk, sjelden dyr kjøttmat som biff og lam etc. Det er litt dyrt å være få har jeg merket, f.eks lager jeg saus til maten heller vi jo ut resten, koker ikke opp en halv pose liksom. Greier heller ikke spise fiskeboller i en uke, så har det max to dager og hiver resten.Lagde mat til dobbelt så mange før, og trodde jeg kunne halvere matbudsjettet men det blir litt over halve.
Miss moneypenny Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Jeg har ikke lest igjennom alle svarene, så jeg beklager om du har fått tipsene før. 1. Bak brød selv. Ha en fast bakedag, hvor du baker brød til resten av uka. 2. Hjemmelaget lasagne. En pakke med fond holder til 2-4 lasagner. En pakke lasagneplater holder til 2-3 lasagner. Svinekjøttdeig 17 kr på Rema og Kiwi, dyrere på Rimi. 3. Spaghetti. Rema/firstprice spaghetti 10(?) kr, svinekjøttdeig 17 kr, løk/grønnsaker, økonomipakke med saus holder til 2-4 spaghettimiddager. 4. Fiskeboller med poteter og gulrøtter 5. Kjøttpølser med hjemmelaget kålstuing, billige kjøttpølser på Rema og Kiwi 6. Hyrdepai, igjen med svinekjøttdeig 7. Koteletter (nakke) av merket best pris på rema, (40 kr for en pakke?) med grønnsaker, poteter/ ris og en pose saus 8. Wok med svinekjøtt, 17 kr for svinekjøtt på Kiwi, velg grønnsaker selv. 9. Pannekaker og tomatsuppe 10. Omelett, med skinke/ billige pølser, grønnsaker 2
Gjest Selfie Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Vi bruker omtrent 1200 kr i uka på dagligvare, uten å prøve veldig hardt å spare. Vi handler en gang i uka, handler ikke indre dyreste butikkene som Centra og Mega, og kjøper heller ikke de dyreste produktene. Ukeshandling er det viktigste grepet man kan gjøre. Lag en ukesmeny med sunne middager, der du planlegger slik at du kan bruke de samme ingrediensene i flere middager.
caroprins Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 (endret) Lagen ukesplan til middag. Se hva du har og finn på retter ut i fra det. Følg med på tilbud og handle inn i litt større porsjoner av ting som dere bruker. Skriv handlelitste. Bruk også andre butikkkjeder om dere er i nærheten av de av og til. Obs har ofte kjøttdeig til 20 kroner pakken og det kan man lage mye godt ut av. En porsjon kjøttkaker og brun saus med kålstuing er god og blir billig mat med kjøttdeig på tilbud. Kjøttdeig bruker jeg også til å lage karbonader, hamburgere, kjøttsaus til spagetti, lasange, moussaka, pizzafyll og andre småretter. Røkt svineknoke får man for 40 kroner. Kjøp en pakke gule erter og litt grønnsaker så har du snart en stor gryte deilig ertesuppe til en billig penge. Svinekoteletter og nakkekoteletter kan man få på tilbud til 30 kroner kiloen. Ved siden av å steke koteletter så kan man også renskjære kjøttet og bruker det i andre retter slik som wok f.eks. Asiatisk mat er mye grønnsaker, nudler og litt kjøtt. Rester er fint å bruke her. Ha litt asiatiske sauser stående. Knoker og lettsaltet svinekjøtt kan man lage lapskaus av Lag potetmos og pommes frites og andre potetprodukter av poteter. Skjekk kilopriser på poteter. Ofte kan man få en 5 kilos uvaskede poteter mye billigere enn en 1,5 kilos vaskede poteter. Mange grønnsaker er mye billigere som first pris eller best pris . Gulrøtter, løk og paprika er blandt disse og de er like bra som de dyre. Squasj er av og til på tilbud til 5 kroner stykk. Veldig god basis å steke med andre grønnsaker. Løk på tilbud kan kjøpes i stort , stekes og fryses i porsjonsvis. Når det er gul ost på tilbud så kjøper jeg flere, strimler og fryser i porsjoner. Om du kjenner noen som skal til danmark så kanskje de kan kjøpe bacon til deg. Får masse for 200 kroner som porsjonspakkes og fryses. Kan du få tak i epler fra noen som har i hager. Eventuellt andre frukter og bær ( neste år kanskje). Saft og syltetøy lager man selv av disse råvarene. I frysedisken på rema finner du 2 kilos frosne kyllinglår til 50 kroner. Mye god mat her. Med ris og en god karrisaus med kokosmelk ( som er veldig enkel å lage) , litt stekte grønnsaker , så har man en deilig middag. Forslag til stekte grønnsaker: squasj, gulrot, løk, vårløk,hvitløk og paprika f.eks. Gjør en god blanding både til fisk, kylling og kjøttretter. Om du kjøper et par vårløk så behold rotsystemet og sett det i en potte med jord. Snart vokser det opp nye vårløk. Med hvitløk så planter du bare er fedd som har begynt å vokse i en potte og så får du nye hvitløk etterhvert. Frosne kyllinger er billig mat. Kjøp. Kok de lenge så de blir møre. Kraften er grunnlag for saus og supper og kjøttet renser vi av skroget og lager deilig kyllingfrikase. Jeg er så heldig at vi fisker all fisken vår selv så det kjøper jeg ikke i butikk men kan du få fersk seifilet på tilbud( det er ofte ikke så dyrt) så kan du lage fiskekaker og da kan man få en del mat ut av ikke så mye fisk. Torsk, lyr og kolje er fine å lage fiskepudding av også. Ellers er det å lage fiskegrateng, fiskepinner og fiskesuppe enkelt og det er god mat. Europris har akkurat nå igjen tilbud på endel hermetikk og deriblandt hermetiske tomater og tomatbønner. Tomatene er gode å lage tomatsuppe av og med noen hardkokte egg og makaroni så har du en god middag. Tenk også på løksuppe og gulrotsuppe. Snadder det. Bak alt av brød, kaker, rundstykker osv. selv. Masse å spare her og. Rema hadde 200 grams dronningsjokolade til 13 kroner. Kanskje de har det fremdeles. Sjokolademousse er god dessert. Av og til så får man en pose epler for 10 kroner og det kan man lage kaker og desserter ut av. Noen ganger så har de frosen brasilianske eller argentinsk indrefilet til 199 kroner kiloen. En slik koster da rett over 200 kroner og dette er rent og nydelig kjøtt. Så der ligger biffen. På vår rema butikk så har de en kasse med vare som går ut samme dag eller dagen etter. Har kjøpt endel kjøtt og kjøttpålegg på den måten til halv pris. Det som ikke skal spises med en gang går i frysen. Sjekk priser på egg. Her er det også store forskjeller i kilopris. Noen ganger er de på halv pris også på gru m av dato. Egg kan brukes lenge etter dato og jeg pleier å dra med meg en del pakker da. Om dere har en hageflekk så kan man dyrke grønnskaker og det er både gøy og nyttig. Om dere bare har en altan så kan man ha potter med tomat, paprika, persille, basilikum vårløk og andre småting på denne. Mye man kan gjøre om man bare ser på mulighetene. Endret 9. september 2014 av caroprins 9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Selv om man er på budsjett trenger man ikke spise muk(kyllingkjøttdeig). Ville heller brukt ekstra ordentlig kjøtt og heller spart på andre produkter.Anonymous poster hash: 64245...666 Er ikke MUK i kyllingkjøttdeig. Er ikke lov med MUK i råvare som selges rått. Anonymous poster hash: c11e3...57c 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #20 Skrevet 9. september 2014 - Ukes/månedsmenyer (månedsmenyer er greie hvis du passer på å slå til på tilbud på Coop, feks kilospakke med fisk eller tilbud på kjøttdeig - lag mat fra bunn av - fast suppedag, gryterettdag (kan spises to dager på rad) og eventuelt vegetar - bak brød selv (det krever litt tid, men det er mye penger å spare) - brus, juice og snop er unødvendig og dyrt Anonymous poster hash: eda7a...67f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå