Gå til innhold

Tale til brudgommen - hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt grønn når det gjelder å holde tale, men vil holde en tale til min mann i bryllupet.

Det jeg sliter med er at jeg vet så lite om hva en slik tale skal inneholde.

Skal jeg takke alle gjestene?

Skal jeg nevne ved navn de som har bakt kake f.eks?

Skal jeg takke foreldrene hans for at de har oppdratt en så bra sønn?

Hvor lang bør en slik tale være?

Og - hvordan avslutter man en tale? Den jeg har prøvd meg på å skrive til nå slutter liksom brått med at jeg slutter å prate ;-)

Noen som vil dele noen gode tips?

Anonymous poster hash: 3e275...44e

Skrevet

Å takke alle som har hjulpet kan andre enn brudeparet gjøre, synes jeg.

Synes ikke slikt hører hjemme i en personlig tale til sin ny kone/mann.

Skrevet

Et lite tips ang det å takke de som har bakt kaker ect er å skrive en sang fra brudeparet til de, som alle er med å synger :)

Ellers forslag til oppbygging av tale;

*Først takke mor og far, dele en artig histirie fra oppveksten el. +evt søsken

*Takke svigerforeldre (for den flotte svigersønnen de har oppdradd feks)

*Takke forlover

*Til slutt "hovedtalen" til brudgommen.

En fin måte å avslutte denne på kan være,

"Til slutt vil jeg utbringe en skål for brudgommen, jeg elsker deg" -eller noe i den duren.

En venninne av meg avsluttet talen med "overlevelses-kit" til brudgommen, siden han nå skulle være gift med henne.. oppi der hadde hun lagt ørepropper, paracet og diverse.. så avsluttet hun liksom med å overrekke den ;)

Du kan sikkert også søke på youtube for å få litt ideer :)

Anonymous poster hash: 00424...ac0

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Å takke alle som har hjulpet kan andre enn brudeparet gjøre, synes jeg.

Synes ikke slikt hører hjemme i en personlig tale til sin ny kone/mann.

Jeg synes det er brudeparet som må gjøre dette, men det kan bli gjort på takkekort heller. Jeg er enig i at det ikke passer inn i talen fra en brud til sin brudgom.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

I talen så kan du jo ta med kanskje noe om ditt aller første møte med brudgommen, hva du tenkte om han da, og hvorfor du elsker ham nå. :)

Skrevet

Kan hende jeg er litt rar, men jeg ville ikke dra ut tiden ved å stå å takke alle under talen, den ville jeg holde kortest mulig og kun til og om min mann. Både for at jeg skulle slippe å stå så lenge og stotre og for at det ikke blir for langteklig for gjestene. Men om du føler for å takke og ikke har problemer med å stå forran en mengde folk så for all del gjør det, de som blir takket setter sikkert veldig stor pris på det! Uansett synes jeg du er tøff som tør. Jeg har aldri hatt problemer med å snakke forran mye mennesker, men kjenner at i mitt eget bryllup har jeg veldig lite lyst, så vi har planer om noe annet sammen.

Skrevet

Det er vanlig at "takk for maten"-talen blir delegert bort til en gjest. Vedkommende vet da på forhånd hvem som skal takkes.

Eventuelt kan dere bruke toastmaster til dette.

Bruden og brudgommens taler skal være til hverandre, inkludert en takk til partners foreldre.

Skrevet

Jeg synes det er brudeparet som må gjøre dette, men det kan bli gjort på takkekort heller. Jeg er enig i at det ikke passer inn i talen fra en brud til sin brudgom.

Bakerst i festprogrammet vi har trykket (et lite hefte med bordplassering, dagens meny, en sang) har vi takket de som har hjulpet oss (enten det er mamma som har hjulpet med kjolen eller tante som baker en kake). Høres det fint ut?

Vi tenkte at på takkekortene så takker vi hver enkelt personlig for at de kom, for gaven, og for det de evt har hjulpet med. Da trenger jeg kanskje ikke å

takke i talen i tillegg (blir det for mye?), eller er det fint å ha med i talen også?

TS

Skrevet

I talen så kan du jo ta med kanskje noe om ditt aller første møte med brudgommen, hva du tenkte om han da, og hvorfor du elsker ham nå. :)

Det har jeg med :-)

TS

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Bakerst i festprogrammet vi har trykket (et lite hefte med bordplassering, dagens meny, en sang) har vi takket de som har hjulpet oss (enten det er mamma som har hjulpet med kjolen eller tante som baker en kake). Høres det fint ut?

TS

I så fall bør dere nok skrive noe a la "takk til alle som har hjulpet oss på ulike måter til å gjøre bryllupsdagen vår så fin som den er".

Vi nevnte presten og diverse andre navn på vårt hefte (arket i kirka), men tror faktisk vi klarte å glemme forloverne. Det er så mange ting å tenke på når man planlegger bryllup, så jeg tror det er best å ikke nevne konkrete navn i fare for å glemme noen.

Endret av Spirrevirrevipp
Skrevet

Synes at skal kretti og pletti takkes så får toastmaster overbringe dette fra brudeparet, dersom brudeparet ønsker å takke foran gjestene - eller som du sier i et takkekort.

Skrevet

*kreti og pleti

Anonymous poster hash: b4fdd...08e
  • 2 uker senere...
Skrevet

Min tale var på ca 5 minutter. Jeg takket først foreldrene til mannen for hvordan de oppdro han og hvordan de har ønsket meg velkommen i sin familie. Så takket jeg mamma for det hun har gjort for meg, deretter forloverne. (1-2 setninger til de jeg har nevnt til nå).

Så kom jeg til "hoveddelen". Begynte med hvordan vi møttes på en litt morsom måte (slo veldig godt an blant gjestene). Deretter forklarte jeg hva det er med han som gjør at jeg vil tilbringe resten av mitt liv med han. Noe søtt og noe morsomt (fortalte litt morsomme hendelser som samtidig viser hvordan han er for meg). Avsluttet med noe a la "jeg vil gå med deg i all slags vær - fordi jeg elsker deg, og noe annet ville vært utenkelig. Skål for brudgommen!". Brudgommen gråt og jeg var fornøyd :P

Lykke til!

Skrevet

Jeg tror det er viktig at talen ikke blir for tåredryppende. Prøv å få inn noen morsomme historier osv. Man har mye følelser på bryllupsdagen sin. Og da vil man ikke stå der som brud, og strigråte under talen til sin mann... "hulk hulk, du er verdens hulk beste hulk" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...