Gå til innhold

Greier vi oss uten toastmaster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bryllupet er rett rundt hjørnet, og alle vi har spurt har takket nei.

Så, hva gjør man da? En av gjestene har ansvar for å kommunisere med kjøkkenet, så det trenger vi ikke tenke på. Det er å introdusere talere og sørge for at kjøreplanen utenom middag følges som altså er oppgaven ingen vil ta. Klarer vi å gjøre det selv?

Anonymous poster hash: 1b773...729

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg tenkt litt, og ser for meg dette:

- vi som brudepar ønsker velkommen og gir praktisk info, og gir beskjed når det er pause

- gjesten jeg nevnte holder kontakt med kjøkken

- vi avtaler på forhånd med de som skal tale når de skal tale, og skriver dette inn i kjøreplan, så tar de selv ansvar

- forloveren min får ansvar for at kjøreplanen etter middag følges (type sørger for at baren åpner, gir beskjed når det er kaker).

Funker dette?

Skrevet

Det kan gå, om du er sikker på at gjestene tørr å snakke uten å blitt gitt ordet. Selv hadde jeg nok hatt problemer med det. Mye greiere om det hatt vært noen som introduserte meg.

• Liker 1
Skrevet

Det kan gå, om du er sikker på at gjestene tørr å snakke uten å blitt gitt ordet. Selv hadde jeg nok hatt problemer med det. Mye greiere om det hatt vært noen som introduserte meg.

Sikker kan jeg jo ikke være, men jeg har jo ikke noe annet alternativ, eller? Er bare foreldre og forlovere (søsken) som skal tale, halvparten av dem har takket nei til å være toastmastere så de vet jo godt hvor mye vi sliter med å finne toastmaster...

Skrevet

Alt går, men er redd det lett blir eit lite stressmoment for dykk som brudepar. Vi valgte å spør "ekstern" toastmaster, altså ein som egentlig ikkje var tenkt å vere gjest, og eg er iallfall sjeleglad for at han var der!

Kan det hjelpe å spør ei runde til, om de fortel at de ikkje har fått nokon?

Lukke til :)

Skrevet

Uff, er skikkelig lei hele problemet nå. Ingen vil, vi har ikke råd til å ansette en ekstern (blir fort 6-8000 bare det), og alle (har spurt litt rundt) sier at det er skikkelig stress og kjipt uten toastmaster. Så nå kan vi se frem til å svi av titusenvis av kroner på en dag som blir stressende og kjip? :(

Hadde jeg visst at det var SÅ viktig å ha toastmaster og SÅ vanskelig å få noen til å gjøre det hadde jeg gått for tinghus og middag på restaurant. At en liten filledetalj skal være så viktig?!

Hvis noen har noen oppmuntrende råd så blir jeg sjeleglad!

Skrevet

Men altså...er det sååå viktig med toastmaster? Hvor mane gjester er det? Det viktigste er jo at maten kommer på bordet ;) Om folk har sagt seg villig til å holde tale må de da kunne klare å klirre i litt i glasset, reise seg og introdusere seg selv på egen hånd? Tror det kommer til å gå helt fint jeg :) Ditt innlegg nummer to her i tråden virker som en god plan!

Anonymous poster hash: e77e4...1fd

• Liker 1
Skrevet

50 gjester. Vi har jo ikke spurt folk om de vil tale, men foreldrene og forloverne våre hinter hele tiden til hva de skal tale om, så da blir de vel å tale. Vi forventer ingenting, så om de ikke tør å ta ordet uten en introduksjon er det jo bare å la vær...

Men alle med erfaring sier det er galskap å ikke ha toastmaster... Så jeg vet ikke. Dritlei hele greia og har mistet gleden pga denne fillesaken. Alle skal kommentere hvor viktig den toastmasteren er, men ingen vil stille opp.

Skrevet

Men altså...er det sååå viktig med toastmaster? Hvor mane gjester er det? Det viktigste er jo at maten kommer på bordet ;) Om folk har sagt seg villig til å holde tale må de da kunne klare å klirre i litt i glasset, reise seg og introdusere seg selv på egen hånd? Tror det kommer til å gå helt fint jeg :) Ditt innlegg nummer to her i tråden virker som en god plan!

Og takk, for et mer oppmuntrende innlegg. :)

Skrevet

Vi blir ca 35 og vi skal ikke ha toastmaster ;) Jeg synes toastmaster gjør et bryllup til noe showete og unaturlig og det passer ikke til det type bryllup vi ønsker. Vi ønsker at ting skal bli tatt litt på sparket;uformelt og uhøytidlig. Med 50 gjester vil dere kunne klare dere helt fint uten toastmaster tenker nå jeg :)

Skrevet

Det går sikkert fint. =)

Skrevet

For deres egen del - på bryllupsdagen - vil jeg anbefale at dere finner en toastmaster. Poenget er at toastmasteren styrer middagen for dere, slik at dere selv kan slappe av! Den som er toastmaster trenger ikke gjøre så mye ut av det, trenger ikke være vitsemaker etc., men introduserer talerne og holder kontakt med kjøkkenet, styrer pauser etc. Rollen er superviktig for at ting skal gå smooth! Kan ikke en av forloverne deres stille opp? Eller de kan gjøre jobben sammen?

Det går sikkert på et vis uten, men altså, for deres egen del - så dere kan slappe av på dagen deres! - anbefaler jeg å legge litt ekstra energi i å få overtalt en som kan styre det hele.

Anonymous poster hash: 09296...7b0
Skrevet

For deres egen del - på bryllupsdagen - vil jeg anbefale at dere finner en toastmaster. Poenget er at toastmasteren styrer middagen for dere, slik at dere selv kan slappe av! Den som er toastmaster trenger ikke gjøre så mye ut av det, trenger ikke være vitsemaker etc., men introduserer talerne og holder kontakt med kjøkkenet, styrer pauser etc. Rollen er superviktig for at ting skal gå smooth! Kan ikke en av forloverne deres stille opp? Eller de kan gjøre jobben sammen?

Det går sikkert på et vis uten, men altså, for deres egen del - så dere kan slappe av på dagen deres! - anbefaler jeg å legge litt ekstra energi i å få overtalt en som kan styre det hele.

Forloverne (våre søsken) har sagt nei. Foreldrene våre har sagt nei. De få øvrige gjestene som kunne passet til rollen kan ikke, eller har sagt nei fordi de ikke har lyst (de har jo også lyst til å slappe av, i likhet med oss..).

Som sagt har vi allerede en som holder kontakt med kjøkkenet, så det blir ikke toastmasters oppgave. Er det så vanskelig å styre pauser selv? Ser for meg at om vi hadde hatt en toastmaster hadde vi likevel måttet signalisere til denne at vi ønsker pause, så forskjellen er at nå sier vi det til alle, i stedetfor til toastmaster?

Hva kan vi gjøre for å minimere stresset da? Si til talerne at det ikke blir noen taler? Da kan gjestene også ta pause når de enn vil.

Skrevet

Forloverne (våre søsken) har sagt nei. Foreldrene våre har sagt nei. De få øvrige gjestene som kunne passet til rollen kan ikke, eller har sagt nei fordi de ikke har lyst (de har jo også lyst til å slappe av, i likhet med oss..).

Som sagt har vi allerede en som holder kontakt med kjøkkenet, så det blir ikke toastmasters oppgave. Er det så vanskelig å styre pauser selv? Ser for meg at om vi hadde hatt en toastmaster hadde vi likevel måttet signalisere til denne at vi ønsker pause, så forskjellen er at nå sier vi det til alle, i stedetfor til toastmaster?

Hva kan vi gjøre for å minimere stresset da? Si til talerne at det ikke blir noen taler? Da kan gjestene også ta pause når de enn vil.

Det er en grunn til at man bruker toastmaster ... I say no more.

Skrevet

Vi hadde ikke toastmaster og det gikk helt fint. Så ikke poenget med å ha det, så da droppet vi det bare :)

Anonymous poster hash: 74389...596

Skrevet

Det er en grunn til at man bruker toastmaster ... I say no more.

Så hva er ditt råd? Avlyse bryllupet? :)

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Da vi giftet oss for 2 år siden var det å ha en toastmaster meget viktig for oss. Vi har begge jobbet innenfor hotell og restaurant bransjen og vet hvor viktig dette er.

Det å ha kontakt med kjøkken og servering er bare en liten del av jobben. Kjøreplan skal settes opp i samråd med hovmester slik at kjøkken og servering vet hvor mange taler og sanger det blir, og når disse skal holdes/synges. Dette er meget viktig for at gjestene skal få varm mat og at middagen deres ikke blir langdryg og kaotisk. Som gjest ville du ikke merket så mye, men maten kan gå rett vest om ikke dette samsvarer.

For oss var det også viktig og delegere bort oppgaver slik at vi kunne nye dagen fullt ut.

Det skal sies at middagen i vårt bryllup varte i ca 3 timer, med pause mellom hver rett, slik at gjestene kunne bruke toalettet og evt ta seg en røyk og bevege seg litt, dette var noe som ble satt stor pris på.

Det er selvfølgelig ikke helt krise uten toastmaster, det blir bare veldig mye mer for dere og holde styr på.

Personlig ville jeg tatt en spørre runde til, bare for og være sikker på at ingen vil ha oppgaven.

Skrevet

Det er en grunn til at man bruker toastmaster ... I say no more. Anonymous poster hash: 09296...7b0

Det pleier å gå veldig fint med både konfirmasjoner og barnedåp til tross for at man ikke har toastmaster.

Skrevet

Kjøreplan skal settes opp i samråd med hovmester slik at kjøkken og servering vet hvor mange taler og sanger det blir, og når disse skal holdes/synges. Dette er meget viktig for at gjestene skal få varm mat og at middagen deres ikke blir langdryg og kaotisk. Som gjest ville du ikke merket så mye, men maten kan gå rett vest om ikke dette samsvarer.

Men hva har dette med toastmaster å gjøre? Kjøreplanen er jo satt opp allerede (inkl taler) og denne kjenner servitørene til. Om vi skulle få tak i toastmaster (noe vi fortsatt ikke gjør) ville jo ikke denne hatt noe med kjøreplanen å gjøre, annet enn å skulle følge den... Toastmaster har jo ikke større kontroll på om kjøreplanen går rett vest enn vi som brudepar eller den som kommuniserer med kjøkkenet har? Tidsplaner pleier jo å gå rett vest også i bryllup med toastmaster, nettopp fordi toastmaster ikke kan tvinge folk til å slutte å tale, tvinge maten varm eller hva det skulle være? :klo:

Har jo skjønt fra beskrivelsene deres at det er VELDIG viktig med toastmaster og at det er MYE jobb. Skjønner derfor godt hvorfor INGEN av gjestene våre vil ta denne innmari tunge jobben. Skjønner ikke hvorfor så mange brudepar får tak i toastmastere uten problem, hvis det er et så stort ansvar som enkelte hevder?

Men folkens - jeg hadde satt veldig stor pris på om dere kunne komme med konkrete råd, i stedetfor å overbevise meg om at vi kommer til å få det kaotisk og stressende i vårt eget bryllup. Det hjelper meg liksom ingenting, annet enn at det gir meg lyst til å avlyse hele greia, og med under to uker igjen er ikke det aktuelt, selv om det tydeligvis hadde vært det beste. Dessverre. Oppmuntring og råd = ja takk!

Skrevet

Er nesten så jeg får lyst til å høre hvor i landet dere skal ha festen og tilby meg for at du skal få slappe av... Får vondt av deg =/

Jeg tror nok det kommer til å gå helt fint uten toastmaster også. Har ikke giftet meg selv så jeg kan jo ikke påstå noe. Eneste jeg kan se som en fordel med toastmasteren er hvis noen plutselig vil holde tale sånn at de kan si i fra til toastmasteren og denne kan få plassert talen til et passende tidspunkt. Og dere kan få nyte dagen til det fulle uten å tenke på en eneste ting. Samtidig som jeg tror du eller din mann vil klare dette helt fint selv også :) Det er jo hva man gjør det til :) At folk plutselig skal klirre i glasset og holde tale kan være litt skummelt med tanke på mat som kanskje er på vei ut og da må vente. Skjønner det sånn at dere har profesjonelle på kjøkkenet og da går det sikkert bra :) Man har jo metoder å holde maten varm på selv om den er allerede er lagt opp :) Jeg tror dere får en fantastisk og minnerik dag med eller uten toastmaster! Det viktigste er jo at dere blir gift ;) Ting kan gå galt selv med en toastmaster. Som sagt så må dere da fokusere på det viktigste og det er at dere blir gift :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...