Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er usikker på om jeg har satt dette i rett kategori men..
Jeg lurer rett og slett på når jeg evt. har krav på å få hevet et mobilkjøp. Jeg kjøpte en Samsung s4 på Elkjøp i fjor (husker ikke når), og den har vært på reparasjon 5-6 ganger, av forskjellige grunner. Jeg spurt om å få hevet kjøpet, men fikk høre at samme feilen må oppstå flere ganger for å få det. Jeg føler ikke jeg har fått det produktet jeg har kjøpt, da jeg bare har hatt telefonen ca 50% av tiden da de andre 50% har den ligget på service, og føler da jeg har rett på å få hevet kjøpet.

Er det noen kloke mennesker der ute som vet hva som er mulig å gjøre i denne saken her..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv "heving av kjøp, mobil" i søkefeltet. Så trykker du enter. Deretter klikker du deg inn på de linkene som kommer opp:-)

Har rett på heving pluss å få tilbake det abonnementet kostet ekstra, om du har abb med nedbetaling av mob:-)

Anonymous poster hash: 6248f...4a4
  • Liker 1
Skrevet

Skriv "heving av kjøp, mobil" i søkefeltet. Så trykker du enter. Deretter klikker du deg inn på de linkene som kommer opp:-)

Har rett på heving pluss å få tilbake det abonnementet kostet ekstra, om du har abb med nedbetaling av mob:-)

Takk :)

Skrevet

I utgangspunktet kan du kreve å få hevet kjøpet ved første gangs feil, men butikk/leverandør har rett til å forsøke å utbedre produktet to ganger. Det er viktig å legge merke til at heving kan kreves om det ikke volder selger urimelige kostnader, men at dette må veies opp mot at en retting av mangel på produktet heller ikke skal være til din ulempe.

Husk også at det er "opplevd feil" som er tellende, ikke faktisk feil. Det vil si at om du opplever at skjermen slutter å virke tre ganger, så er det samme feil selv om det er først ledningsfeil, så skjermfeil og så ..skjermkort-feil. (Muligens et dårlig eksempel.)

I dette tilfellet ville jeg uansett argumentert for omlevering av produktet siden du som du nevner har hatt mindre nytte av produktet siden det har vært mye på service. Retting av mangler på et produkt skal skje "uten kostnad eller ulempe for kjøper".

Du har også krav på en Android-lånetelefon, og du har en styrket sak for heving/omlevering om du ikke har fått dette tilbudt.

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet kan du kreve å få hevet kjøpet ved første gangs feil, men butikk/leverandør har rett til å forsøke å utbedre produktet to ganger. Det er viktig å legge merke til at heving kan kreves om det ikke volder selger urimelige kostnader, men at dette må veies opp mot at en retting av mangel på produktet heller ikke skal være til din ulempe.

Husk også at det er "opplevd feil" som er tellende, ikke faktisk feil. Det vil si at om du opplever at skjermen slutter å virke tre ganger, så er det samme feil selv om det er først ledningsfeil, så skjermfeil og så ..skjermkort-feil. (Muligens et dårlig eksempel.)

I dette tilfellet ville jeg uansett argumentert for omlevering av produktet siden du som du nevner har hatt mindre nytte av produktet siden det har vært mye på service. Retting av mangler på et produkt skal skje "uten kostnad eller ulempe for kjøper".

Du har også krav på en Android-lånetelefon, og du har en styrket sak for heving/omlevering om du ikke har fått dette tilbudt.

Helt enig med Fjompen her. Det første svaret her finner du ingen støtte for i lov, selv om det alltids kan være avtalt noen særrettigheter i selve kjøpsavtalen.

Du har ikke noe automatisk hevingskrav med mindre du (som bruker) opplever samme feil tre ganger, men du kan nok her kreve omlevering (ny vare). Argumentene i reglene for avhjelp (reparasjon) kan nok på et vis brukes: Reparasjon skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for deg. Riktignok handler dette om hvert enkelt forsøk på reparasjon, slik at de kan si at hver enkelt reparasjon har gått ganske raskt og smertefritt, men jeg tror nok de vil gå med på å gi deg ny vare hvis dette skjer igjen.

Heving kan man etter forbrukerkjøpsloven kun gjøre når varen ikke repareres eller erstattes med tilsvarende vare slik den skal, i tillegg til at mangelen må være "ikke uvesentlig". Akkurat det siste kravet er mildere enn i den gamle kjøpsloven, så du kan godt få dem med på at feilen ved telefonen er "ikke uvesentlig", men du har altså likevel ikke automatisk hevingsrett. Ikke før tredje gang du opplever samme feil. Husk da, som Fjompen sier, at det ikke har noe å si om det er en annen feil med skjermen enn tidligere dersom den viser seg på samme måte for deg som bruker telefonen. Hvis skjermen streiker for tredje gang, selv om det er forskjellige komponenter i skjermen som har streiket hver gang, kan du heve.

Anonymous poster hash: 75804...738

Skrevet

Slik du beskriver saken har du dessverre ikke rett på å heve kjøpet. Selger har rett til å rette samme mangel på produktet 2 ganger. Ved 3 gangs feil kan du først heve. Og hvis det stemmer at det er ulike feil hele tiden har elkjøp sitt på det tørre (å ikke tilby omlevering, men fortsette å rette ett selv etter å ha blitt levert inn så mange ganger, er i min bok meget dårlig kundeservice, men men)

En annen ting som kanskje kan komme til din hjelp, er hvor lenge de har hatt mobilen inne til reparasjon hver gang. I lovteksten står det at avhjelp skal skje innen "rimelig tid".

Der er det ikke noe lovbestemt tid, men avgjørelser gjort i FTU sier at avhjelp ikke bør ta lenger enn 4 uker, og 6 uker er utenfor rimelig tid, og du kan ofte få hevet kjøpet.

• Liker 2
Skrevet

Helt enig med Fjompen her. Det første svaret her finner du ingen støtte for i lov, selv om det alltids kan være avtalt noen særrettigheter i selve kjøpsavtalen.

Du har ikke noe automatisk hevingskrav med mindre du (som bruker) opplever samme feil tre ganger, men du kan nok her kreve omlevering (ny vare). Argumentene i reglene for avhjelp (reparasjon) kan nok på et vis brukes: Reparasjon skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for deg. Riktignok handler dette om hvert enkelt forsøk på reparasjon, slik at de kan si at hver enkelt reparasjon har gått ganske raskt og smertefritt, men jeg tror nok de vil gå med på å gi deg ny vare hvis dette skjer igjen.

Heving kan man etter forbrukerkjøpsloven kun gjøre når varen ikke repareres eller erstattes med tilsvarende vare slik den skal, i tillegg til at mangelen må være "ikke uvesentlig". Akkurat det siste kravet er mildere enn i den gamle kjøpsloven, så du kan godt få dem med på at feilen ved telefonen er "ikke uvesentlig", men du har altså likevel ikke automatisk hevingsrett. Ikke før tredje gang du opplever samme feil. Husk da, som Fjompen sier, at det ikke har noe å si om det er en annen feil med skjermen enn tidligere dersom den viser seg på samme måte for deg som bruker telefonen. Hvis skjermen streiker for tredje gang, selv om det er forskjellige komponenter i skjermen som har streiket hver gang, kan du heve.

Nuvel.

Siden jeg skrev det første svaret, og feilaktig får kritikk for mitt svar må jeg nok korrigere hobbyjusserne her inne.

Uavhengig av hva de andre svarer over meg, har jeg rett. Du kan heve kjøpet ditt om du har samme feil på mob 3 ganger, eller forskjellige feil 4 ganger.

Er og mye lettere for TS om hobbyjusserne legger ved linker som dokumenterer deres godt ordlagte, men desverre feilaktige påstander.

Her står alt du trenger å vite:

http://www.amobil.no/artikler/hjelp-_odelagt_mobil-/21597/3

Du kan også ha krav på tilbakebetaling av bindingsabbonement:

http://www.dinside.no/912944/reklamasjon-paa-mobil-med-bindingstid

Sånn:-) Håper dette klarner opp endel.

Mvh: Advokat:-)

• Liker 1
Skrevet

Og hva baseres dette på? Praksis i bransjen? Bransjepraksis er noe helt annet enn "støtte i loven", selv om det er fint om den er så utbredt at Elkjøp går med på den (noe de later til å ikke gjøre). At det er avtalt andre vilkår når man har abonnement med binding tror jeg så gjerne. Synes ellers begepet "hobbyjusserne" er sånn midt på treet hvis man først skal bli personlig, især fra en påstått advokat som ikke kan ordet abonnement. Men det er bare fint om TS kan heve, selv om det altså fortsatt ikke er noe som helst i loven som sier at hun har krav på det. Kjenner ikke all verdens rettspraksis på området, men bransjen har kanskje lagt seg på et slikt nivå.

Skrevet (endret)

Nuvel.

Siden jeg skrev det første svaret, og feilaktig får kritikk for mitt svar må jeg nok korrigere hobbyjusserne her inne.

Uavhengig av hva de andre svarer over meg, har jeg rett. Du kan heve kjøpet ditt om du har samme feil på mob 3 ganger, eller forskjellige feil 4 ganger.

Er og mye lettere for TS om hobbyjusserne legger ved linker som dokumenterer deres godt ordlagte, men desverre feilaktige påstander.

Her står alt du trenger å vite:

http://www.amobil.no/artikler/hjelp-_odelagt_mobil-/21597/3

Du kan også ha krav på tilbakebetaling av bindingsabbonement:

http://www.dinside.no/912944/reklamasjon-paa-mobil-med-bindingstid

Sånn:-) Håper dette klarner opp endel.

Mvh: Advokat:-)

Du har rett i tre ganger samme feil gir i de fleste tilfeller hevingsrett, men ikke i din neste påstand.

Kan du ikke vise til hvor i loven (ikke nettsider som dinside osv) det står at man ved 4 gangs feil har rett på å heve kjøpet (hvilken lov og hvilken paragraf). Siden du påstår at du er advokat burde det ikke ta så lang tid å vise at vi tar så grundig feil.

(ps advokater pleier å henvise til lovverk, ikke mer eller mindre useriøse nettsteder)

hilsen hobbyjurist Steele :)

Endret av Steele
  • Liker 2
Skrevet

Du har rett i tre ganger samme feil gir i de fleste tilfeller hevingsrett, men ikke i din neste påstand.

Kan du ikke vise til hvor i loven (ikke nettsider som dinside osv) det står at man ved 4 gangs feil har rett på å heve kjøpet (hvilken lov og hvilken paragraf). Siden du påstår at du er advokat burde det ikke ta så lang tid å vise at vi tar så grundig feil.

(ps advokater pleier å henvise til lovverk, ikke mer eller mindre useriøse nettsteder)

hilsen hobbyjurist Steele :)

Det er som Hr. Hobbyjurist Steele sier; Å linke til nettsider som ikke er f.eks lovdata.no fungerer veldig dårlig. Spesielt når nettstedene man linker til ikke har henvisninger til lovtekster eller har faktiske feil i teksten, enten pga slurv eller fordi de er for gamle. Nevnte artikkel på amobil.no har ikke fått med seg en avgjørelse i FTU som sier at man har krav på en tilsvarende gjenstand som erstatningsprodukt mens ens eget produkt repareres.

Det er jo også litt forunderlig at Mr.Advokat litt lenger opp her heller ikke har fått det med seg.

Dagens forbrukerlov gir ikke forbrukeren støtte til å automatisk heve kjøp etter 4 forskjellige feil, men det er korrekt at det er både tilnærmet bransjestandard og god kundeservice å innrømme heving av kjøp ved så mange feil. Jeg synes jo personlig at leverandør burde ta et større ansvar her, siden det umulig kan være god reklame for produktet at det har vært inne til reparasjon for produksjonsfeil halve tiden siden kunden kjøpte det.

Uansett kan det ved slike situasjoner være greit å be om å få snakke med butikksjefen der du kjøpte mobiltelefonen. Det kan hende at den du forholder deg til i butikken ikke har full oversikt over lover og regler, samt ikke har tillatelse til å gå utenom faste rutiner. Om ikke det heller hjelper, så hjelper det ofte å legge igjen en syrlig kommentar på butikkens Facebook-side. Merk, syrlig, ikke ufin.

• Liker 1
Skrevet

Siden det jeg referer til gjelder Elkøp og TS har kjøpt sin mob på Elkjøp, behøver jeg ikke utbrodere mer, gjør jeg vel:-)?

Ts får hevet sitt kjøp uavhengig hvor mye dere kverulerer videre med deres skvalder.

Jeg har rett, dere har feil og prøver bare å ro dere inn igjen.

Ts: Vis Elkjøp det jeg har linket og referert til her, og post gjerne på nytt her når du har fått hevet kjøpet på din mob:-):-).

• Liker 1
Skrevet

Siden det jeg referer til gjelder Elkøp og TS har kjøpt sin mob på Elkjøp, behøver jeg ikke utbrodere mer, gjør jeg vel:-)?

Ts får hevet sitt kjøp uavhengig hvor mye dere kverulerer videre med deres skvalder.

Jeg har rett, dere har feil og prøver bare å ro dere inn igjen.

Ts: Vis Elkjøp det jeg har linket og referert til her, og post gjerne på nytt her når du har fått hevet kjøpet på din mob:-):-).

Så du klarte ikke å finne noe i lovverket om påstanden din om 4 gangs feil, så nå prøver du å ro for harde livet, vel vel. Ikke så rart, det står ingenting om det. Så du tar dessverre feil (hadde dog vært fint hvis det gjorde det), selv hvor mye du hevder du har rett.

Det er mulig elkjøp, for god kundeservice, har en egen regel om 4 gangs feil så kan man heve. Kan du prøve å vise til det da, siden du feilet forrige gang å vise at du har rett. Hadde vært fint for TS å slå i bordet med.

Men en ting er sikkert, advokat er du ikke (håper ihvertfall ikke det, da du ikke kan noe om juss), så ikke presenter deg som det i fremtidige tråder. Du har jo ikke kontroll på noe av det du sier, og du vet ikke hva de forskjellige ordene betyr engang.

Sitat:"Får legge til at dersom det tok/tar mer enn 4 uker når Elkjøp skulle fikse den, har du også krav på reklamasjon:" Dette er jo bare vissvass. FTU har sagt at tar det lengre enn 4 uker kan man ha krav på å heve kjøpet, ikke reklamere. Å reklamere har du krav på å gjøre når som helst, trenger ikke å være noe feil på produktet engang. Det eneste du oppnår er å måtte betale for at produsent ser at produktet er feilfritt, men reklamere kan du.

Men det stemmer at det kanskje ikke gjeder TS, da hver sak i FTU behandles individuellt, og man kan ikke vite utkommet før den saken har blitt gjennomgått.

Så igjen av respekt for andre som har et problem, ikke tituler deg med noe du ikke er, for late som om du kan noe/er flinkere enn andre. Det blir bare så feil, spesielt når du blir tatt for det.

Men link gjerne til der det står at hos elkjøp så kan du heve etter 4 gangs feil. Hadde vært kjempefint om de har det slik.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så du klarte ikke å finne noe i lovverket om påstanden din om 4 gangs feil, så nå prøver du å ro for harde livet, vel vel. Ikke så rart, det står ingenting om det. Så du tar dessverre feil (hadde dog vært fint hvis det gjorde det), selv hvor mye du hevder du har rett.

Det er mulig elkjøp, for god kundeservice, har en egen regel om 4 gangs feil så kan man heve. Kan du prøve å vise til det da, siden du feilet forrige gang å vise at du har rett. Hadde vært fint for TS å slå i bordet med.

Men en ting er sikkert, advokat er du ikke (håper ihvertfall ikke det, da du ikke kan noe om juss), så ikke presenter deg som det i fremtidige tråder. Du har jo ikke kontroll på noe av det du sier, og du vet ikke hva de forskjellige ordene betyr engang.

Sitat:"Får legge til at dersom det tok/tar mer enn 4 uker når Elkjøp skulle fikse den, har du også krav på reklamasjon:" Dette er jo bare vissvass. FTU har sagt at tar det lengre enn 4 uker kan man ha krav på å heve kjøpet, ikke reklamere. Å reklamere har du krav på å gjøre når som helst, trenger ikke å være noe feil på produktet engang. Det eneste du oppnår er å måtte betale for at produsent ser at produktet er feilfritt, men reklamere kan du.

Men det stemmer at det kanskje ikke gjeder TS, da hver sak i FTU behandles individuellt, og man kan ikke vite utkommet før den saken har blitt gjennomgått.

Så igjen av respekt for andre som har et problem, ikke tituler deg med noe du ikke er, for late som om du kan noe/er flinkere enn andre. Det blir bare så feil, spesielt når du blir tatt for det.

Men link gjerne til der det står at hos elkjøp så kan du heve etter 4 gangs feil. Hadde vært kjempefint om de har det slik.

Alt jeg har linket til stemmer. Hvorfor skulle det ellers stå der? Når andre har fått sine krav gjennom på dette grunnlaget er det en selvfølge at TS også får det. Eller skulle h*n av en eller annen merkelig grunn bli behandlet annerledes?

Beklager at du ikke likte at jeg hadde rett og du måtte bite i det sure eplet og av den grunn strø rundt deg med sure setninger og kommentarer.

Det forandrer likevel ikke fakta: Jeg hadde rett og du hadde feil. Du har ikke linket til en dritt av dine latterlige påstandet, btw :fnise:.

Får legge ved nok en link, slik at du forstår hva reklamasjon er. Det må foreligge en mangel på produktet. At man reklamerer uten feil på produktet, slik du påstår, ville da vært latterlig :fnise: ?

http://gratisrettshjelp.no/blog/6-1-hva-er-en-reklamasjon/

Så må du roe deg ned nå da. Kommer ikke noen vei likevel, serru.

Endret av Stjernesol
Skrevet (endret)

Alt jeg har linket til stemmer. Hvorfor skulle det ellers stå der? Når andre har fått sine krav gjennom på dette grunnlaget er det en selvfølge at TS også får det. Eller skulle h*n av en eller annen merkelig grunn bli behandlet annerledes?

Beklager at du ikke likte at jeg hadde rett og du måtte bite i det sure eplet og av den grunn strø rundt deg med sure setninger og kommentarer.

Det forandrer likevel ikke fakta: Jeg hadde rett og du hadde feil. Du har ikke linket til en dritt av dine latterlige påstandet, btw :fnise:.

Får legge ved nok en link, slik at du forstår hva reklamasjon er. Det må foreligge en mangel på produktet. At man reklamerer uten feil på produktet, slik du påstår, ville da vært latterlig :fnise: ?

http://gratisrettshjelp.no/blog/6-1-hva-er-en-reklamasjon/

Så må du roe deg ned nå da. Kommer ikke noen vei likevel, serru.

Du har fremdeles ikke linket til noen ordentlige kilder (lov eller elkjøp sine egne garantier), noe som ville støttet teoriene dine.

Så igjen, av respekt for TS så ikke skriv om ting du ikke kan, og skap falske forhåpninger.

Men linker kan du få: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34 paragraf 30. står ingenting om det du hevder.

http://www.elkjop.no/cms/20131205_142848/aftersales-0016-din-garanti-reklamasjon-og-servicevilkar/ Står heller ingenting om det du hevder, bare at du kan heve etter 3 gangs samme feil.

Endret av Stjernesol
  • Liker 1
Skrevet

Det er samme feilen som må oppstå flere ganger for at du skal kunne reklamere iflg loven. iflg advokaten i tråden 4 ulike feil, men det husker jeg ikke nå 1 år etter jeg sluttet på kundeservice.

stikk innom forbrukerloven og les litt :)

Anonymous poster hash: 7a540...96b
Skrevet

Det er samme feilen som må oppstå flere ganger for at du skal kunne reklamere iflg loven. iflg advokaten i tråden 4 ulike feil, men det husker jeg ikke nå 1 år etter jeg sluttet på kundeservice.

stikk innom forbrukerloven og les litt :)

Anonymous poster hash: 7a540...96b

Forbrukerkjøpsloven er linket til og der står det ingenting om det. Elkjøp sine garantisider er linket til men det står ingenting om det der heller.

Denne advokaten har visst ikke lyst til å lese dette, heller gnåle om at h'n har rett og alle andre har feil. Uten å linke til noe som helst relevant for TS.

Så prøver en siste gang. Er det mulig å vise til at Elkjøp har en slik regel om 4 ganger feil er lik heving. Isåfall hadde det vært kjempefint med tanke på TS situasjon. Men det har ikke kommet enda, dog personangrep florerer fra vår advokat-venn.

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for personangep.

Stjernesol, mod.

Skrevet

Se det, ja:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...