Gjest eva gjest Skrevet 7. juli 2004 #1 Skrevet 7. juli 2004 HEI ALLE SAMMEN! Jeg driver for tiden med å utrette gode forretningsidéer for min samboer. Han er kokk og er i ferd med å starte et nytt prosjekt.. uten å si for mye, ønsker jeg å få tips fra personer som vet å nyte livet med god mat og venner! Hva savner dere av matkultur i deres hverdag? Hvordan ville deres drømmecafe eller resturant vært? Har idèer om forskjellige temakvelder, spennende menyer osv. men vil gjerne ha tips fra andre også! Det viktigste er at ting blir variert...ingen tips er dumme..alt er mulig for gud og kokker!:)hehe
glaciera Skrevet 7. juli 2004 #2 Skrevet 7. juli 2004 Noen ting jeg ville vært interessert i: Muligheter for skreddersydde lukkede selskaper til en fornuftig kuvertpris (dvs under 400 for min del, og gjerne billigere) Cateringalternativer med mat jeg ikke kan/gidder å lage selv. Eks tapas/meze som skiller seg fra mengden. BYO - bring your own (dvs vin). Konsept fra Australia der gjestene kan ta med seg sin egen vinflaske og bestille mat som kan passe til. "Lei en kokk" - kokken/e steller istand festen hjemme hos deg i hht dine egne preferanser. Matlagingskurs med høy sosial faktor. Funker kanskje best med kjendiskokker, men sikkert verdt et forsøk for en nyetablert hvis prisen er riktig. Høy standard kombinert med lav snobbefaktor. Dvs mat, vin og service må være på topp, og personalet må ta det som selvfølge at de fleste gjester har budsjetthensyn å ta og ikke heve på øyenbrynene hvis gjesten ber om feks vinalternativer under en viss pris. Er gjestens krav umulig å oppfylle, må man ikke legge ansvaret på gjesten men beklage på egne vegne. Selv om det vitterlig er gjesten som er urimelig. Og selvsagt: servicen bør alltid overgå gjestens forventninger. Hver gang.
jordbær Skrevet 7. juli 2004 #3 Skrevet 7. juli 2004 Jeg ville satt stor pris på gode valgmuligheter på menyen. Gjerne forskjellige retter fra mange land. Ikke glem en bred vegetarisk meny for de som ikke ønsker kjøtt og alternativ for allergikere(uten vanlig mel og uten nøtter f.eks.)
Gjest eva gjest Skrevet 7. juli 2004 #4 Skrevet 7. juli 2004 Tusentakk for tips, bare å fortsette! Blir kjempeglad og enda mer ivrig når jeg får andres synspunkter! Virker som vi tenker i samme retning.... Det vil i tilegg til cafè bli snakk om catering. I forhold til det, tenker jeg at kundene skal kunne få akkurat det de ønsker. F.eks til bryllup kan det fikses en full pakke med mat, blomsterdekoratør, fotograf og transport. Har et godt støtteapparat bak meg, og med de rette kontaktene tror jeg dette kan fikses. Hva syns dere om det? Noe dere vil tilføye? Hva har dere savnet når dere har holdt selskaper?
Gjest GreenSky Skrevet 7. juli 2004 #5 Skrevet 7. juli 2004 Jeg savner som regel gode vegetarretter på menyen. Ofte har de bare en rett å tilby, eler jeg må spise salat. :-?
glaciera Skrevet 8. juli 2004 #6 Skrevet 8. juli 2004 Hensyn til gjester med spesielle dietthensyn er kjempeviktig. Vegetarisk mat er egentlig lett å gjøre mye ut av, så det er ingen unnskyldning å tilby salat eller råkost. Likeledes må man ha stålkontroll på diabetes, cøliaki, forskjellige allergier osv, slik at gjester med sånne problemer opplever at de er velkomne og ikke brysomme. Og man må ikke bomme her, altså! vet av smertelig erfaring at det kan få alvorlige konsekvenser å inkludere matvarer som noen ikke tåler.... Et attraktiv uteserveringsområde er sikkert innbringende.
Gjest Poirot Skrevet 8. juli 2004 #7 Skrevet 8. juli 2004 Jeg blir alltid kjempeglad om man drikker vin/øl og man får noe snacks gratis ved siden av, eks peanutter, gulrot og dip , potetgull osv. Dette er slikt jeg husker leeeenge. (Skal lite til for å glede meg)
tuji Skrevet 8. juli 2004 #8 Skrevet 8. juli 2004 Jeg savner et sted med gode stoler som man kan slappe ordentlig av i, og en meny med maaange deilige småretter.
Gjest eva gjest Skrevet 8. juli 2004 #9 Skrevet 8. juli 2004 :-) Nok en gang må jeg bare vise min takknemlighet... Blir utrolig glad for alle svar, så det er bare å fortsette! Synes også det er viktig med vegetariske retter og mat for allergikere. Har selv jobbet som servitør på et sted hvor det var lite av dette, og det var ikke mye gøy å måtte skuffe gjester som f.eks ville ha glutenfri pizza... Slike ting er jo egentlig ganske lettvint å ha på lager, men det er vel ofte slik at man glemmer allergikere... Desverre. Skal prøve å få til en bra ordning på sånt! Er også enig i at det er ekstra kos å få noe til ølen/vina..Husker fortsatt et sted jeg var på da jeg var 14, hvor det alltid sto popcorn på bordet!Det lille ekstra har mye å si... For deg som liker gode stoler, så har jeg tenkt på temakvelder (særlig om vinteren) med masse puter, kosekroker og deilige sitteplasser..gjerne med en kopp hjemmelaget kakao i hånden...hva syns du om det? Okey, fortsett å send inn tips! Blir glad for alt av tilbakemeldinger!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå