AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Jeg mistet min sønn i dødfødsel for et år siden. Det er tungt, og det er viktig for meg å holde graven hans flott til enhver tid for å komme gjennom dette. Men jeg har problemer med at noen stjeler det jeg setter ut på graven hans (!). Jeg er på kirkegården ca annenhver dag og steller graven hans, og det står alltid bamser, pyntefigurer, gravlykter og en stor flott blomsterbukett på den. Men flere ganger i måneden er noe tatt. Særlig blomstene, gravlyktene og bamsene. Hva i alle dager er det for en ting å gjøre?! Noe mer respektløst kan jeg nesten ikke tenke meg. Jeg trenger virkelig et svar på hva slags folk som gjør dette, og ikke minst - hvorfor? Er det ungdommer som vil gjøre hærverk? Gjerrige folk som ikke gidder å kjøpe blomster selv til sine graver? Romfolk (er en liten leir rett ved kirkegården)? Jeg aner virkelig ikke. Det jeg vil med denne tråden er å se om noen har noen svar eller fornuftige teorier (samt få fram at dette faktisk skjer i samfunnet). Har du gjort noe sånt selv, eller kjenner noen som har gjort det? Svar ærlig og anonymt, setter kjempestor pris på det Anonymous poster hash: e5fb8...20c
Gjest lillelarve Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Har ikke peiling på hvem som gjør sånt, men uansett er det utrolig frekt og respektløst. Råttent, egentlig. 2
Aule Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Det er sigøynerne...Ikke uvanlig at de raider kirkegårder. Så hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet å legge ut fristelser til dem. Litt av et land Norge har blitt. Sigøynerne robber gravplassene, mens litauerne rundstjeler kirkebygget for kobber. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Var jeg deg ville jeg satt opp et skjult kamera og lagt ut svina på youtube Anonymous poster hash: 36482...9b5 2
Millimani Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Folk er så frekke at det er helt ubegripelig. Det er respektløst å ta fra gravene sånn, både med tanke på avdøde og pårørende. Og i det hele tatt ja... Politiet burde hatt mer oppsyn med kirkegårder, - eller de burde vært kamera-overvåket. Hvem som gjør det? Det kan være andre som ikke har noe å sette på gravene sine. Jeg vet ikke, jeg har aldri opplevd det, men har ikke noen graver jeg er "hoved-forsørger" for heller. 1
Millimani Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Det er sigøynerne...Ikke uvanlig at de raider kirkegårder. Så hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet å legge ut fristelser til dem. Litt av et land Norge har blitt. Sigøynerne robber gravplassene, mens litauerne rundstjeler kirkebygget for kobber. Det trenger ikke være sigøynere, det kan være helt andre. Slutte å legge ut fristelser? Utrolig hva folk bare forsyner seg med fra andres graver av blomster og pynt. En grav som stelles skal være pent pynta med blomster, og andre ting de pårørende ønsker å sette fra seg. Det er et sted å minnes den avdøde, ikke måtte oppleve at er raidet av respektløse og frekke mennesker 3
Gjest Evans Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 (endret) Det er sigøynerne...Ikke uvanlig at de raider kirkegårder. Så hadde jeg vært deg hadde jeg sluttet å legge ut fristelser til dem. Litt av et land Norge har blitt. Sigøynerne robber gravplassene, mens litauerne rundstjeler kirkebygget for kobber. Vi har hatt dette problemet der jeg kommer fra, i mange år, og det var leeenge før romfolket kom til landet for å tigge. Endret 8. september 2014 av Evans
Gjest Evans Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 (endret) Jeg vet ikke hvordan mennesker som stjeler fra andres graver, men noen ganger kan det sikkert være unger som napper med seg en bamse i all uskyldighet når de besøker bestemors grav med foreldrene. Andre ganger er det kanskje ungdommer som gjør det bare for å være leie. Blomster og bamser på en grav har ingen verdi (for den som tar de), så jeg tror nok det er mest for å være lei folk gjør dette. Endret 8. september 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Kondolerer! Helt forferdelig at folk kan synke så dypt. Leste en sak om dette fra USA, der et foreldrepar opplevde at det stadig vekk ble stjålet fra sønnens grav. (Bamser og lignende). De satte opp kamera som filmet i sjul i noen dager, og det viste seg at det var ei voksen dame som stjal. Anonymous poster hash: b9de4...cd3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Kondolerer! Helt forferdelig at folk kan synke så dypt. Leste en sak om dette fra USA, der et foreldrepar opplevde at det stadig vekk ble stjålet fra sønnens grav. (Bamser og lignende). De satte opp kamera som filmet i sjul i noen dager, og det viste seg at det var ei voksen dame som stjal.Anonymous poster hash: b9de4...cd3 Dette? http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/kvinna-stjal-gosedjur-fran-babys-grav/ Anonymous poster hash: 4ea32...3a1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Her hvor jeg bor er det ikke romfolk på mange mils omkrets, men ting forsvinner fra kirkegården likevel. Mitt inntrykk er vel at romfolket har veldig stor respekt for familie og tradisjoner så jeg syns ikke det er riktig å skylde på dem for alt galt som blir gjort. Trist å høre at du mistet barnet ditt TS. Jeg føler med deg.Anonymous poster hash: de9ee...9eb 2 1
Gjest Silverstream Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Å rane fra de døde er utilgivelig og så lavmål som det går an å bli. Utrolig frekt og hensynsløst at jeg ikke har ord. Ja, jeg vil si at de er av den frekkeste sorten kjeltringer. Har hatt samme problem på bestefars grav, pyntegjenstander blir borte over natta. Går ikke an å la noe ligge lengre, hvordan er verden blitt sier jeg bare.
Hypnotica Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 (endret) . Endret 4. januar 2016 av Hypnotica
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Når vi er inne på temaet om å stjele ting som ligger ute.. Er det noen som opplever dette hjemme også? At blomster i potter utenfor døra blir stjålet? Eller sånne keramikkfigurer som man kan pynte opp med på plenen? Det har vært et problem der jeg bor iallfall, nå tør jeg ikke pynte opp med noe som helst utenfor! Bor i blokk, og ikke så langt fra veien! Stusselig! Anonymous poster hash: ebe58...6dc
Hypnotica Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 (endret) . Endret 4. januar 2016 av Hypnotica
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Her vi bor forsvinner det også ting, vi har blitt frastjålet "Velkommen til oss"-skilt (som var skrudd fast i ytterdøra) da vi var bortreist en helg, klesvask (duker) som hang ute, gamle slitte joggesko som sto på trappa, noen plukket tulipanene i blomsterbedet (det kan jo være barn men...) og en paraply som sto lent inntil veggen ved trappa for å renne av seg etter en regnskur... en time etterpå var den borte. Mistenker at vi har en kleptoman eller to i nabolaget, kan ikke ellers skjønne hvorfor så relativt billige ting stjeles. Alt dette har blitt stjålet i løpet av de fem årene vi har bodd her. Anonymous poster hash: 26b94...175
Supernova17 Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Dette høres helt vanvittig ut! Jeg får vondt i hele meg. At folk har samvittighett til slikt!
Gjest Pop! Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Jeg er ikke spesielt overrasket dessverre. En del folk virker som om de nesten gjør slike ting med vilje for å være så ekle som mulig, eller at de synes noe er fint og så istedenfor å kjøpe det selv så tar de det. Naboen min hadde to store krukker med blomster i rett utenfor inngangsdøren og de sto i fred i to dager-da var de forsvunnet. Noen hadde rett og slett stoppet bilen og tatt dem med seg. Naboen min prøvde én gang til, men dagen etter var begge krukkene ødelagt-hadde blitt hevet i asfalten. Noen folk mener jeg har seriøse problemer. Jeg har sett på kirkegårder planter og blomster som har blitt revet opp og ødelagt-uvisst av hvilken grunn, men uansett mener jeg at på en kirkegård..! så er stjeling og ødeleggelse så lavmål at det ikke går an. Og ellers mener jeg at foreldre må passe på barna sine når de er på kirkegårdene. En gravstein/støtte er ikke et leketøy, og i hvert fall ikke en tegneblokk! 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #20 Skrevet 9. september 2014 Romfolk har vært kjent for å gjøre slike ting før. Tar f.eks blomstene og forsøker å selge dem vidre til andre sørgende. Det var en sak om dette i Trondheim for ett par år siden. Det er helt forjævlig at sønnen din får ikke ha hvilestedet sitt i fred. Du kan takke EØS-avtalen! Anonymous poster hash: 17799...2c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå