duja Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Jeg er 70kg og 160 høy. Ønsker å gå ned til 60kg. Første delmål er 5kg. Lastet ned my fittnesspal, og den sier jeg skal ha 1210 kalorier om jeg skal ned 0,5kg i uken. Har en sittestillende jobb, men prøver å få trent 3 ganger i uken 😊
Cata Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Det høres litt lite ut ja. Har du latt den regne ut fra "liten aktivitet" siden du har stillesittende jobb? Min er ganske snau på kaloriene også, men jeg passer på å spise en del av treningskaloriene når jeg rører på meg.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Det er ganske mye å gå ned en halv kilo i uken når man ikke har sånn kjempemye å ta av. Selv veier jeg noenogfemti og fikk et absurd lavt kaloritall da jeg plottet inn at jeg ville ned noen få kilo ganske fort. Med andre ord: Enten må du sultefore deg selv, trene fryktelig mye eller ta vektnedgangen i et litt roligere tempo. Jeg ville satset på det siste. Anonymous poster hash: 113aa...a4b 1
duja Skrevet 8. september 2014 Forfatter #4 Skrevet 8. september 2014 Plottet inn sittestillinde, ja. Men er hjemme 3 dager i uken med tvillinger på 8mnd. Kanskje ikke så sittestillende da når jeg tenker meg om 🙊
Maximillian Cohen Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Det er ikke så lite, men du må være ganske streng på hva du putter i deg for å dekke behovet ved så små mengder mat.
Beccy87 Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Synes ikke det var såå lite, skal man ned i vekt så må man jo spise mindre enn man forbrenner.... Du kan forøvrig spise veldig mye mat pr dag og fortsatt holde deg under 1200, google i vei
illywhack Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Når du bruker den appen, regner den ut forbruket når du er stillesittende. Dersom du trener, og forbrenner 500 kcal, skal du spise 500 kcal mer og likevel gå ned 0.5 kg i uka. Så den regner i "netto".
Gjest Runforit Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Regn ut hva du har spist frem til nå og trekk fra 500 kcal.
duja Skrevet 8. september 2014 Forfatter #9 Skrevet 8. september 2014 Hva jeg har spist til nå? Langt over dagsbehovet mitt vertfall!! Ellers hadde jeg ikke lagt på meg. Har spist 1218 kcal i dag, men jeg har også vært på spinning i en time. Burde kanskje spise mer da?
anybody Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Hva jeg har spist til nå? Langt over dagsbehovet mitt vertfall!! Ellers hadde jeg ikke lagt på meg. Har spist 1218 kcal i dag, men jeg har også vært på spinning i en time. Burde kanskje spise mer da? Ja, du skal spise alle kaloriene du har "forbrent" på spinningen. Ellers syns jeg 1200kcal er alt for lite, og pangstart med så lite kcal.inntak har ingenting for seg. Trapp ned 200kcal litt og litt for en lettere tilnærming.
Gjest Runforit Skrevet 9. september 2014 #11 Skrevet 9. september 2014 Hva jeg har spist til nå? Langt over dagsbehovet mitt vertfall!! Ellers hadde jeg ikke lagt på meg. Har spist 1218 kcal i dag, men jeg har også vært på spinning i en time. Burde kanskje spise mer da? Poenget er at en vanlig, normalvektig dame som spiser som hun skal, skal ligge på ca. 2000 kcal for å opprettholde vekta hun har. Du har spist langt over dette i en lang periode for å nå den vekten du har i dag. Altså; legger du deg på 2000 kcal så vil du gå ned fordi det er mye mindre enn du har spist for å nå 70 kg. 1200 kcal er for bittesmå barn. 1
duja Skrevet 9. september 2014 Forfatter #12 Skrevet 9. september 2014 Jeg har fått 3 barn på 2 år også da 😜 men, ja. Jeg har spist alt for mye, og forstår hva du mener 😊 Og har en tendens til å spise for mye mat. Det er ikke det at jeg spiser så usunt, men hva hjelper det når jeg spiser det dobbelte av det jeg har behov for 😜
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #13 Skrevet 9. september 2014 Jeg gikk ned 7 kg på å spise 1200 kalorier med myfitnesspal, og sluttet å telle kalorier, og har opprettholdt vekta i 1 1/2 år nå. Men du må huske å spise opp kaloriene du har forbrent - i hvertfall ca Anonymous poster hash: 16e14...90a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 1200 er ganske lite. Det er faktisk det laveste som er anbefalt at man skal ta inn, og utifra det har endel hangt seg opp i at det er det "riktige" inntaket. Jeg har gått ned noen kilo de siste månedene, og en periode spiste jeg 1200. Jeg hadde ikke så mye å ta av, og jeg er 175 cm. De dagene jeg spiste 1200 - selv om jeg spiste veldig sunn mat (mye proteiner, sunt fett osv.) la jeg meg alltid skrubbsulten til sengs. Det var kroppen som strittet imot. Regn ut din TDEE. Det er hvor mye du forbrenner ved daglig aktivitet for din vekt. Eksempelvis er min 1900 kalorier om dagen, ergo er 1400 om dagen passelig for vektnedgang. Forbrenner jeg 400 ved spinning, spiser jeg 1800. Du vil se at du er ekstra sulten etter trening og virkelig trenger de ekstra kaloriene, men ikke spis tilbake alle slik at du har en margin. Det er veldig lett å overdrive hvor mange kalorier man har forbrent. Anonymous poster hash: 54446...a96
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 MyFitnessPal foreslår at jeg skal ligge på 1230 kalorier for å gå ned et halvt kg i uken, så ganske likt som deg. Jeg er kvinne, 173 cm og 63 kg. Nå er jo ikke jeg overvektig, men jeg vil gjerne ned 3-4 kg. Er veldig inaktig, så det er nok derfor kalkulatoren ga meg et så lavt kaloribudsjett. Ser noen skriver at man kan spise ganske mye og likevel holde seg innenfor ca 1200 kalorier, jeg er ikke helt enig. Noen dager går det helt greit, mens andre dager spiser jeg 13-1400 kalorier og går likevel til sengs sulten, og våkner tidligere enn jeg ville gjort ellers fordi det rumler i magen. Og jeg spiser fornuftig Så sultfølelsen og hvordan kroppen fungerer varierer nok veldig fra person til person. Uansett, om du er usikker på hva du kan få til eller hva som er bra for deg, kan du ikke starte på 13-1400 kalorier for å se hva som skjer? Hvis du føler deg bra og går ned i vekt er jo det supert. Hvis ingenting skjer etter flere uker kan du vurdere å forandre på opplegget. Men 1200 kalorier høres litt lite ut for en som trener tre ganger i uken, uten at jeg er en ekspert, jeg bare synser. Anonymous poster hash: 6ab3f...159
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 MyFitnessPal foreslår at jeg skal ligge på 1230 kalorier for å gå ned et halvt kg i uken, så ganske likt som deg. Jeg er kvinne, 173 cm og 63 kg. Nå er jo ikke jeg overvektig, men jeg vil gjerne ned 3-4 kg. Er veldig inaktig, så det er nok derfor kalkulatoren ga meg et så lavt kaloribudsjett. Ser noen skriver at man kan spise ganske mye og likevel holde seg innenfor ca 1200 kalorier, jeg er ikke helt enig. Noen dager går det helt greit, mens andre dager spiser jeg 13-1400 kalorier og går likevel til sengs sulten, og våkner tidligere enn jeg ville gjort ellers fordi det rumler i magen. Og jeg spiser fornuftig Så sultfølelsen og hvordan kroppen fungerer varierer nok veldig fra person til person. Uansett, om du er usikker på hva du kan få til eller hva som er bra for deg, kan du ikke starte på 13-1400 kalorier for å se hva som skjer? Hvis du føler deg bra og går ned i vekt er jo det supert. Hvis ingenting skjer etter flere uker kan du vurdere å forandre på opplegget. Men 1200 kalorier høres litt lite ut for en som trener tre ganger i uken, uten at jeg er en ekspert, jeg bare synser. Anonymous poster hash: 6ab3f...159 Jeg er et par cm mer enn deg og omtrentlig samme vekt og skal også ned noen få kilo. Det rette begrepet når man er normalvektig og vil nede noen få, er "forfengelighetskilo". Disse kiloene er jo kilo kroppen helst vil la bli, da du biologisk sett kan trenge dem ved sykdom eller en lang kald, vinter. Hovedregelen er at man må ta sikte på at de siste kiloene tar lenger å ta av, altså at man ikke belage seg på en halvkilo per uke, men litt mindre. Dersom man vil ha dem av raskt vil kroppen stritte veldig imot, som du har erfart - den skriker etter mer mat når du er går i minus. Svaret er derfor å ofte å spise sunt, men litt mer og legge inn noen dager med trening der du f.eks. spiser tilbake halvparten av treningskaloriene. Dersom du skriver i MFPs forum vil de fleste også si at styrketrening antakelig er lurt. Ikke bare for å vektnedgang, men fordi det du har behov handler mye om å få en fastere og sterkere kropp med bedre proporsjoner, kanskje mer enn å ta av flere kilo. MFP regner kun ut automatisk hvilket kaloriinntak som tilsvarer en halvkilo i uken. Det er ikke en profesjonells mening at du skal spiser 1200, det er den automatiske utregningen. Anonymous poster hash: 54446...a96
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Jeg er et par cm mer enn deg og omtrentlig samme vekt og skal også ned noen få kilo. Det rette begrepet når man er normalvektig og vil nede noen få, er "forfengelighetskilo". Disse kiloene er jo kilo kroppen helst vil la bli, da du biologisk sett kan trenge dem ved sykdom eller en lang kald, vinter. Hovedregelen er at man må ta sikte på at de siste kiloene tar lenger å ta av, altså at man ikke belage seg på en halvkilo per uke, men litt mindre. Dersom man vil ha dem av raskt vil kroppen stritte veldig imot, som du har erfart - den skriker etter mer mat når du er går i minus. Svaret er derfor å ofte å spise sunt, men litt mer og legge inn noen dager med trening der du f.eks. spiser tilbake halvparten av treningskaloriene. Dersom du skriver i MFPs forum vil de fleste også si at styrketrening antakelig er lurt. Ikke bare for å vektnedgang, men fordi det du har behov handler mye om å få en fastere og sterkere kropp med bedre proporsjoner, kanskje mer enn å ta av flere kilo. MFP regner kun ut automatisk hvilket kaloriinntak som tilsvarer en halvkilo i uken. Det er ikke en profesjonells mening at du skal spiser 1200, det er den automatiske utregningen. Anonymous poster hash: 54446...a96 Takk for svar Dette var jeg ikke klar over, at kroppen lettere kan reagere med sultfølelse om man bare skal ned noen forfengelighetskilo som du så passende kaller dem, i motsetning til når en overvektig person skal ned i vekt. Hvis dette stemmer kan det jo forklare litt. Jeg har dessverre ikke mulighet til å trene pga. kronisk sykdom, de fleste dagene tilbringes i sofaen med kun små turer til kjøkkenet og badet. Det gjør jo det hele litt mer komplisert. Men jeg får kanskje heller tilpasse dagene etter sultfølelsen, spise rundt 1200 kalorier de dagene kroppen ser ut til å takle det fint, og heller bare godta at jeg må spise opptil mitt egentlige dagsbehov de dagene kroppen er kronisk sulten. En annen ting som kanskje gjør at jeg fort føler meg sulten er at kroppen er syk, slapp og dårlig, og dermed er det vel ikke så rart at den tror det vil hjelpe med mer påfyll av energi. Man kjenner dessuten ekstra mye på sultfølelsen når man ligger og føler seg syk og dårlig, og i tillegg kjeder seg uten å orke å gjøre så mye med det, i motsetning til når man har mye energi og er ute og gjør ting som distraherer deg. Er klar over at alle slike kalkulatorer kun er automatiske utregninger som man ikke automatisk (hehe) skal ta for god fisk. Samtidig føles det unødvendig å snakke med lege eller ernæringsfysiolog om det her ettersom jeg tross alt allerede har en slank kropp, så det handler jo kun om utseende og å få på seg favorittbuksene mine igjen. Så da er det veldig kjekt å få litt meninger og tips fra nettet, som jeg så kan lese mer om via Googling o.l. Anonymous poster hash: 6ab3f...159
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 Jeg klarer ikke følge slike ekstremt restriktive dietter, som knappest dekker hvileforbrenningen. Jeg spiser minimum 1500, helst 1700-1800 kcal, og så øker jeg heller aktivitetsnivået til jeg oppnår det resultatet jeg ønsker. Derfor bruker jeg MFP til å registere måltidene, og ingenting annet. Anonymous poster hash: 140c2...427 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå