Gå til innhold

Syvåring (2. klasse) alene hjemme etter skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det horribelt, eller ok?

Min syvåring liker seg dårlig på SFO og synes det det er ok å være litt alene hjemme (har øvd oss på det gradvis og han er innimellom alene i opptil en halvtime).

To dager i uka slutter han på skolen så han kommer med bussen ca 15:00, han tok skolebussen hver dag i første klasse da jeg var hjemme i mammaperm så det er han vant til. Jeg lurer på om jeg kan la ham være alene i en times tid de to dagene i uka fra 15-16:10 når jeg kommer hjem fra jobb? Han er er veldig selvstendig, vet godt hvordan han bruker telefon for å få tak i meg og jeg har aldri vært bekymret for at han skal finne på noe tull, det har han aldri gjort tidligere når han har vært alene. Han er en rolig og fornuftig tass, sulter ikke ihjel ved brødboksen og vet hva han må gjøre hvis brannalarmen går, hvis lyset går, om noen ringer på døra etc. Skulle det være noe så jobber jeg kun 10 min unna.

Hva mener dere? Er syv år for tidlig for en time alene om ettermiddagen? Ville dere levert bekymringsmelding om naboen deres hadde gjort det slik?

Anonymous poster hash: 0ceee...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syntes at det kommer helt an på syvåringen. Noen barn er alt for umodne/usikre/redde til å skulle være alene hjemme noen timer, men du kjenner ditt barn best.

Om han er komfortabel med det og du føler deg trygg på at dette går fint, så syntes jeg ikke du skal bry deg så mye om hva andre tenker.

Gå igjennom ting som er viktig at han vet: hvor du er, hvem han kan ringe om han ikke får tak i deg, hvor han finner mat etc.

Dette høres brutalt ut, men jeg var selv mye alene hjemme som barn fra jeg var i seksårsalderen (noe som forøvrig gikk veldig fint), og foreldrene mine gikk også gjennom nødnumrene med meg og hva jeg skulle gjøre om noe skulle skje (brann etc). Kanskje det blir litt voldsomt, men det gav i hvert fall meg en trygghet å vite hva jeg skulle gjøre om noe skulle skje.

Edit: ser at jeg ikke leste innlegget ditt ordentlig siden han åpenbart allerede vet disse tingene :)

Lytt til magefølelsen!

Endret av altflyter
Skrevet

Dette var helt utenkelig da jeg var 7 år (kanskje jeg var en umoden 7-åring?) :( .

Skrevet (endret)

Det kommer som sagt an på sønnen din. Alle er forskjellige. Jeg ser ikke noe problem i at en på 7 år er alene i 1 time etter skolen. Han er vant til å ta bussen alene, som betyr at han vet hvor han skal gå av og han kan nå deg på telefonen hvis det skulle være noe. Det er jo bare til å prøve det og se om det går bra.

Og jeg synes ikke det er noe bekymringsverdig at et barn er alene i kun 1 time etter skolen. Bare tenkt på før i tiden, når våre foreldre jobbet. Da var det mange nøkkelbarn fordi begge foreldrene jobbet. Da var barna alene hjemme i mer enn 1 time gitt.

Jeg tror du skal være trygg på at dette vil gå bra. Du kjenner ditt barn best.

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

jeg var aleine hjemme fra 2-4 da jeg var så gammel. det lærte meg å bli selvstendig :) tok ingen skade av det :)

Anonymous poster hash: 85d64...57d
  • Liker 1
Skrevet

Mine barn var alene fra første klasse den stunden det tok før jeg kom hjem. De likte seg heller aldri på SFO og syns det var altfor mye bråk der.

Nå var de veldig rolige da og satt som regel med noe skolearbeid. Hvis noe skulle skje, så hadde de slekt i nærmeste huset heldigvis. Men vi hadde en regel om ingen elektriske apparater på, slik som stekeovn osv, og heller ALDRI stearinlys.

Du må som sagt før her, vurdere dette. Noen greier det fint, andre ikke.

• Liker 1
Skrevet

Min 7 åring er alene hjemme 1-2 t når det er nødvendig (ikke faste dager men jevnlig). Ser ikke noe problem i der så lenge barnet ønsker det selv og du mener han er voksen nok.

Anonymous poster hash: cda02...5f2

Gjest chisandra
Skrevet

Hvis han er en moden 7-åring, og du kan ha kontakt med han når han/du vil i den timen, ser jeg ingen problemer. :)

Skrevet (endret)

*slett*

Endret av Howl
Skrevet

Ser ikke noe problem med det ut fra hva du forteller om ham. Mine barn på 6 og 9 år er også alene hjemme en liten time etter skoletid.

Skrevet

Det var slett ikke uvanlig at man var nøkkelbarn fra man begynte i 1. klasse, da det var 9-årig grunnskole, så jeg ser ikke problemet så lenge barnet ønsker det selv.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 7 år, så var det ingen andre enn meg i 2.klasse som gikk på Fritidshjemmet (som det het da)..

Vi var vel rundt 30 i klassen, og jeg tviler på at alle hadde hjemmeværende foreldre..

Det tror jeg absolutt ikke er noe problem nei, TS. ;)

Skrevet

Det burde absolutt ikke være noe problem å la en 7-åring være alene hjemme et par timer et par dager i uka. Det kommer selvsagt ann på 7-åringen, men om han vil foretrekke det ovenfor å misstrives på sfo så burde det ikke være noen tvil. 7-åringer er små mennesker, og om du lar ham prøve vil han helt sikkert si fra om han etterhvert heller vil være på sfo.

Jeg var selv hjemme alene i flere timer, flere ganger i uka fra jeg var 7år og har ingen vonde minner om det, bortsett fra at jeg husker det var litt ensomt og kjedelig noen dager... Om ikke annet er jeg sikker på at jeg ble mer ansvarsfull og selvstendig av dette.

:)

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier over så kommer det jo veldig ann på 7åringen. Er han moden, vet å ikke åpne døren for fremmede, bruke tlf etc er det sikkert ingen problem :) Min er bare 6, men kan aldri se for meg å la henne være alene hjemme en time neste år :P

Skrevet

Høres ikke ut til å være noe problem, det. Jeg ville nok også latt ham være alene hjemme, TS.

Anonymous poster hash: 3733e...8d0
Skrevet

Det kommer jo helt an på barnet, så du må nesten vurdere selv om din syvåring kan være hjemme alene den tiden uten problemer. Dere kan jo prøve for en periode og se hvordan det går før dere sier opp plassen på sfo?

Mine tantebarn på seks og ni går ikke på sfo, den eldste har heller aldri gjort det. Her er det en dag i uka hvor skolen slutter kl 11 og enkelte dager har de da vært hjemme frem til mor/far kommer hjem fra jobb (mor jobber turnus, så er ikke alltid de kommer hjem til tomt hus). De drar hjem og legger fra seg sekker og klær, og drar som regel ut med venner som heller ikke går på sfo. Dette er selvstendige barn som vet hvordan de ordner seg enkel mat (skiver eller varme noe i mikroen f.eks), de vet hvordan de får tak i hjelp om nødvendig og har så langt ikke funnet på tull. Ingen av dem ønsker å være på sfo og vet at om de skal fortsette å få dra hjem alene slik de ønsker (og mestrer veldig godt), så må oppførselen fortsette å være på plussiden.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så gammel at da jeg var syv år var det vanlig å være alene hjemme noen timer til foreldrene kom. Fritidshjemmet var stort sett for vanskeligstilte i min bydel.

Anonymous poster hash: c9353...03f
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...