Gjest Aella Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Kaller det reisepass da kun pass kan bli forstått som noe annet. Det jeg lurer på, er hvor mye og hva skal man gjennom for å få pass til hund? Og hva ligger prisen på? Noen som vet noe om dette? Tenkte å skaffe det til min snart 4 år gamle hund, da vi ofte er i sverige, og ønsker å kunne ta henne med. =)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Koster 150-200 kr ofte. Eneste krav er at den er ID merket for å få det.Anonymous poster hash: dae49...6d3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Husk også på at det er nye regler som bl.a. gjelder ormebehandling før hunden kan returnere til Norge! http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/paa_sverigetur_med_hunden_husk_nye_regler.9240 Anonymous poster hash: 47dbf...23e
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Det kreves ganske mye mer enn id-merking og det koster veldig mye mer enn 200kr og det tar lang tid! Hunden må vaksineres mot rabies flere ganger og dette tar tilsammen ett år, så må blodprøver tas etter noen måneder for å sjekke om vaksinene fungerte, om alt er i orden da så kan hunden få pass, men den må fortsatt vaksineres en gang i året. Anonymous poster hash: 893ef...7a9
Portvinpiken Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Jeg var nettopp i Sverige med hunden og reisepass og ormkuren kostet 255 kr her hos veterinæren min. For å reise til Sverige må du til vet å ta ormkuren som varer i 24 - 120 timer før innreise til Norge. Er du lengre i Sverige enn 120 timer må du til vet i Sverige å ta ormkuren før du kommer tilbake til Norge. Er du ofte i Sverige kan kuren tas hver 28 dag. Står alt på Mattilsynet. Ikke noe stress, og relativt enkelt alt sammen. 1
Gjest Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Det kreves ganske mye mer enn id-merking og det koster veldig mye mer enn 200kr og det tar lang tid! Hunden må vaksineres mot rabies flere ganger og dette tar tilsammen ett år, så må blodprøver tas etter noen måneder for å sjekke om vaksinene fungerte, om alt er i orden da så kan hunden få pass, men den må fortsatt vaksineres en gang i året. Anonymous poster hash: 893ef...7a9 Det er etter gamle regler! Nå er det 1-2 mnd fra første sprøyte til de kan dra!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Det er etter gamle regler! Nå er det 1-2 mnd fra første sprøyte til de kan dra! Fikk pass til hunden min etter 5 min og kostet hos min vet 180,- Hunden må väre chippet og alle ordinäre vaksiner må väre tatt. Skal du til Sverige må ormekur gis 24 timer FÖR du krysser grensen til Norge igjen. Så dvs skal du en dagstur til Sverige må ormekuren gis dagen för du reiser for at det skal gå 24 timer innen du krysser grensen tilbake. Den er gyldig i 120 timer. Anonymous poster hash: 6d770...860
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Det kreves ganske mye mer enn id-merking og det koster veldig mye mer enn 200kr og det tar lang tid! Hunden må vaksineres mot rabies flere ganger og dette tar tilsammen ett år, så må blodprøver tas etter noen måneder for å sjekke om vaksinene fungerte, om alt er i orden da så kan hunden få pass, men den må fortsatt vaksineres en gang i året. Anonymous poster hash: 893ef...7a9 Les deg opp på litt regler du. Rabies vaksine er ikke et krav for å reise til Sverige (eller komme tilbake til Norge som egentlig er regelen). Det er ikke krav om å ha gyldig vaksine, ormekur eller rabiesblodprøver for å få et pass. Svært få hunder med pass i dette landet har det til en hver tid. Så TS sin hund kan få pass i morgen og være klar til å reise til Sverige også bare de reglene blir fulgt for å komme hjem igjen. Anonymous poster hash: dae49...6d3
Gjest Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Fikk pass til hunden min etter 5 min og kostet hos min vet 180,- Hunden må väre chippet og alle ordinäre vaksiner må väre tatt. Skal du til Sverige må ormekur gis 24 timer FÖR du krysser grensen til Norge igjen. Så dvs skal du en dagstur til Sverige må ormekuren gis dagen för du reiser for at det skal gå 24 timer innen du krysser grensen tilbake. Den er gyldig i 120 timer.Anonymous poster hash: 6d770...860 Ormkur ja, de jeg siterte snakket om rabies :-)
Kontormus Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 En trenger ikke Rabies-vaksine for å få pass/reisepass. Det kan også brukes til å føre vaksiner og kurer, eller brukes til å dokumentere et eierforhold. Men hvis du skal ha hunden med ut av landet (bortsett fra Sverige) skal den være Rabiesvaksinert, og dette skal føres inn i et slikt pass. Selve passet koster 250 kroner.
Kontormus Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Det kreves ganske mye mer enn id-merking og det koster veldig mye mer enn 200kr og det tar lang tid! Hunden må vaksineres mot rabies flere ganger og dette tar tilsammen ett år, så må blodprøver tas etter noen måneder for å sjekke om vaksinene fungerte, om alt er i orden da så kan hunden få pass, men den må fortsatt vaksineres en gang i året. Anonymous poster hash: 893ef...7a9 Etter de gamle reglene: Rabies-vaksine må settes, kostet under 1000-lappen mener jeg. Deretter skulle det gå minimum 120 dager før det kunne taes blodprøve som ble sendt til England for analyse. Kostet rundt 700 kr. Hvis hunden hadde utviklet en visst antall antistoffer fikk den "godkjent" i passet (verdiene ble også notert). Deretter var det revaksine en gang i året. Ingen flere prøver.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Les deg opp på litt regler du. Rabies vaksine er ikke et krav for å reise til Sverige (eller komme tilbake til Norge som egentlig er regelen). Det er ikke krav om å ha gyldig vaksine, ormekur eller rabiesblodprøver for å få et pass. Svært få hunder med pass i dette landet har det til en hver tid. Så TS sin hund kan få pass i morgen og være klar til å reise til Sverige også bare de reglene blir fulgt for å komme hjem igjen. Anonymous poster hash: dae49...6d3 Nei, det er heller ikke helt riktig. Første gang så må hunden ha tablett mot revebendelorm to ganger i løpet av fem dager. Først da får den et godkjent pass. Senere må behandlingen gjentas hver 28 dag. I tillegg må hunden være chippet og ha andre vanlige vaksiner, som flere andre også har nevnt.Anonymous poster hash: 5ad26...ec6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Nei, det er heller ikke helt riktig. Første gang så må hunden ha tablett mot revebendelorm to ganger i løpet av fem dager. Først da får den et godkjent pass. Senere må behandlingen gjentas hver 28 dag. I tillegg må hunden være chippet og ha andre vanlige vaksiner, som flere andre også har nevnt.Anonymous poster hash: 5ad26...ec6 Feil igjen. Det er to måter å orme hunden på. Enten hver 28 dag som du sier, eller en gang med innreise mellom 24 og 72 time etter. Dvs i praksis trenger jeg ikke å orme hunden min for å reise inn så lenge jeg har ormekuren i orden før innreise til Norge igjen. Den kan også taes i Sverige. Anonymous poster hash: dae49...6d3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #14 Skrevet 9. september 2014 Her er det myyyyye feil! TS, ta kontakt med Mattilsynet hvis du vil ha 100% riktig svar og ikke alt mulig tull her. Anonymous poster hash: 6d770...860
Gjest Skrevet 9. september 2014 #15 Skrevet 9. september 2014 Enkelt og greit! Man riser jo fritt inn i Sverige, er når du skal tilbake du må planlegge http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/?self=true&young=false&dogs=1&countriesSource=9817&countries=9817&showRules=showResult#skjema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå