Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått påvist glukoseintoleranse/lett svangerskapsdiabetes, og blir derfor henvist til kostholdsveiledning. Dette er i og for seg helt greit, jeg lurer bare veldig på hva ernæringsfysiologen har tenkt til å ta opp med meg, siden jeg allerede spiser veldig sunt (og har gjort det i mange år før svangerskapet) og ellers er slank og i god form.

I det hele tatt synes jeg at det er underlig at jeg fikk denne diagnosen, jeg leser jo om andre som spiser godteri nærmest daglig hele svangerskapet gjennom, men likevel ikke får svangerskapsdiabetes. Mitt kosthold består i all hovedsak av grove karbohydrater, mye grønnsaker (men også litt frukt, ofte for eksempel både en banan og et eple hver dag, men er dette virkelig nok til å trigge svangerskapsdiabetes??) og magert kjøtt. Jeg spiser litt søtt, enten sjokolade (type én Snickers eller én Daim) eller kake, men stort sett kun på lørdager, eller innimellom både litt på fredag og litt på lørdag.

Jordmor ba meg forsøke å kutte ut alt av karbohydrater frem til neste kontroll (om fire uker), så kanskje jeg da ikke lenger har sukker i urinen. Så nå lever jeg tilnærmet lavkarbo (siden jeg jo ikke hadde så fryktelig mye karbohydrater å kutte ut i utgangspunktet), men jeg trodde egentlig at ikke dette heller var så gunstig når man er gravid.

Noen som har vært i samme situasjon??

Anonymous poster hash: b214e...ed5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg fått påvist dette, men pga. At jeg har. BMI over 27 så har jeg snakket med legen om det bare for å forbygge.. Han anbefalte meg å være forsiktig med karbohydratene. Og så er det lurt å huske på at sukker ikke bare finnes i godteri, men også melkeprodukter og frukt. Juice og slik inneholder også mye sukker.. Bananer kan være "døden" for diabetikere.

Har du vert til glucosebelastning elelr har du bare påvist sukker i urinen?:)

Skrevet

Slik jeg har skjønt det er det arvelig. Tanten min hadde svangerskapsdiabetes i begge svangerskapene og det samme har moren og søsteren hennes hatt. De er alle tre personer med normalt sunt kosthold.

Skrevet

Og foresten, man trenger ikke å få svangerskapsdiabetes pga at man spiser for mye sukker/frukt/andre karbohydrater. Men kroppen trenger ekstra insulin i svangerskapet og det er ikke alltid kroppen klarer å øke produksjonen av seg selv. :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har fått det påvist gjennom glukosebelastning, det er derfor jeg er blitt henvist til kostholdsveiledning. Jeg er fullt klar over at for eksempel juice inneholder mye karbohydrater, og derfor drikker jeg det heller ikke (nå ingenting, tidligere kanskje 1-2 glass pr uke). Som nevnt spiste jeg tidligere i svangerskapet 1-2 frukt pr dag, men nå har jeg altså kuttet ut også dette (synes imidlertid uansett at det er litt rart at for eksempel et eple og en banan pr dag er nok til å trigge diabetes hos én person, mens andre kan spise godteri hver eneste dag og likevel ikke få dette.

Men det er jo mulig at det også er arvelige faktorer tilstede, jeg har en far som er glukoseintolerant og en besteforelder som har diabetes type 2. (Men trodde i utgangspunktet ikke at dia type 2 var arvelig).

Er det noen som vet om det er ok å leve lavkarbo som gravid, da? For det er mer eller mindre det jeg gjør nå (har levd lavkarbo tidligere, så jeg vet godt hva det går ut på), og jeg vil vel antakelig gå i ketose i løpet av de nærmeste dagene. Men hvis dette er helt ufarlig å gjøre selv om man er gravid, så er det jo greit nok.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har fått det påvist gjennom glukosebelastning, det er derfor jeg er blitt henvist til kostholdsveiledning. Jeg er fullt klar over at for eksempel juice inneholder mye karbohydrater, og derfor drikker jeg det heller ikke (nå ingenting, tidligere kanskje 1-2 glass pr uke). Som nevnt spiste jeg tidligere i svangerskapet 1-2 frukt pr dag, men nå har jeg altså kuttet ut også dette (synes imidlertid uansett at det er litt rart at for eksempel et eple og en banan pr dag er nok til å trigge diabetes hos én person, mens andre kan spise godteri hver eneste dag og likevel ikke få dette.

Men det er jo mulig at det også er arvelige faktorer tilstede, jeg har en far som er glukoseintolerant og en besteforelder som har diabetes type 2. (Men trodde i utgangspunktet ikke at dia type 2 var arvelig).

Er det noen som vet om det er ok å leve lavkarbo som gravid, da? For det er mer eller mindre det jeg gjør nå (har levd lavkarbo tidligere, så jeg vet godt hva det går ut på), og jeg vil vel antakelig gå i ketose i løpet av de nærmeste dagene. Men hvis dette er helt ufarlig å gjøre selv om man er gravid, så er det jo greit nok.Anonymous poster hash: b214e...ed5

Som sagt så er det ikke sikkert at det er maten som gjør st du har fått påvist det. Men om man ikke bryr seg om kostholdet og bare spiser sukker, så er det såklart mye større sjanse for at det skjer. Dia type 2 er i utgangspunktet ikke arvelig, men det lan nok være noen genetiske faktorer inne i bildet uansett. Som f.eks hvor mye ekstre belastning kroppen tåler før den ikke klarer å produsere nok insulin.

Jeg ville spurt legen ang. Det å leve lavkarbo, eller er det lenge til du skal til kostveiledning?:)

Bare vær obs på at om du får utslag på ketoner sammen med sukker i urin, så er det nok mange leger som får litt fnatt. Utslag på disse to sammen kan være tegn på at man er i ketoacidose ( du kan lese mer om det her: http://nhi.no/forside/forstehjelp/akuttmedisin/diabetisk-ketoacidose-14986.html) og er noe som er en akutt situasjon som fører til sykehusinnleggelse. Så kan være greit å fortelle at du spiser lavkarbo og kan derfor få utslag på ketoner, de vil nok sjekke det ekstra med et blodukker også bare for å se at alt er ok:)

Skrevet

Hei. Jeg har diabetes type 1, så det var jo allerede der da jeg ble gravid. Jeg kjenner endel folk som har fått svangerskapsdiabetes,blandt annet tanten min. Jeg syns det er merkelig at så lite skulle til for å trigge, men legene tar vel ikke feil. Noen har nevnt her at de ikke tror at diabetes type 2 er arverlig,og det stemmer ift hva jeg har lært av diabeteslegen. Diabetes type en derimot ble jeg fortalt at kan komme av blanding mellom blodet til diabetikerens foreldre. Lykke til med svangerskapet og baby ihvertfall!:)

Skrevet

Hvis du spiser sunt og uten store mengder av sukker så kan det godt være arvelig.

Anonymous poster hash: 0fdcd...4b2
Skrevet

Fikk beskjed at frukt måtte jeg stort seg holde meg unna, vanligvis tenker man jo "det er sunt!" men ikke hvis man har svangerskapsdiabetes.

Anonymous poster hash: df119...557
Skrevet

Virker som du tar det som en slags kritikk av deg og ditt kosthold at du må på kostholdsveiledning. Ikke gjør det. Og ikke vær så defensiv. Sikkert bare noe rutinegreier som de sender alle som har fått påvist symptomer til :-)

Kanske du uansett lærer noe der?

Anonymous poster hash: d0319...c80

Skrevet

Virker som du tar det som en slags kritikk av deg og ditt kosthold at du må på kostholdsveiledning. Ikke gjør det. Og ikke vær så defensiv. Sikkert bare noe rutinegreier som de sender alle som har fått påvist symptomer til :-)

Kanske du uansett lærer noe der?Anonymous poster hash: d0319...c80

Ja, det er nok det. Men har mat fåå det påvist så må man jo faktisk følge mes blodukkeret gjennom svangerskapet. Noen trenger også insulin.

Anonymous poster hash: 023ff...81d

Skrevet

Kanske du uansett lærer noe der?Anonymous poster hash: d0319...c80

Jeg tar det litt som en kritikk av mitt kosthold ja, siden jeg fikk beskjed av jordmor om at dette i all hovedsak rammet kvinner i fire grupper: overvektige, kvinner med et kosthold med mye raske karbohydrater (disse to henger jo ofte sammen) og lite fiber, asiatiske kvinner eller "eldre" gravide (nærmere 40). Siden jeg verken er overvektig, asiatisk eller "eldre", er det jo kun gruppen for dårlig kosthold jeg passer inn i. Dette stemmer som sagt imidlertid heller ikke, men jordmor tror jo selvsagt det, siden jeg ikke passer inn i noen av de andre gruppene.

Men takk for innspill om at det kanskje også kan være arvelig, da er det vel i såfall antakelig det som er årsaken hos meg. Jeg skal spørre kostholdsveilederen om hvorvidt det er ok å leve lavkarbo som gravid, men det er to uker til jeg har time der, det var derfor jeg spurte her om noen visste noe om det :)

Skrevet

Jeg tar det litt som en kritikk av mitt kosthold ja, siden jeg fikk beskjed av jordmor om at dette i all hovedsak rammet kvinner i fire grupper: overvektige, kvinner med et kosthold med mye raske karbohydrater (disse to henger jo ofte sammen) og lite fiber, asiatiske kvinner eller "eldre" gravide (nærmere 40). Siden jeg verken er overvektig, asiatisk eller "eldre", er det jo kun gruppen for dårlig kosthold jeg passer inn i. Dette stemmer som sagt imidlertid heller ikke, men jordmor tror jo selvsagt det, siden jeg ikke passer inn i noen av de andre gruppene.

Men takk for innspill om at det kanskje også kan være arvelig, da er det vel i såfall antakelig det som er årsaken hos meg. Jeg skal spørre kostholdsveilederen om hvorvidt det er ok å leve lavkarbo som gravid, men det er to uker til jeg har time der, det var derfor jeg spurte her om noen visste noe om det :)

Send meg gjerne pm :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...