Gå til innhold

Hvor mye er det realistisk at vi skal kunne spare i mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

2voksne, ingen barn. Vi har ingen bo utgifter eller internett/kabel utgifter. Ca 300 i strøm, vi trener begge på treningssenter til 400kr i mnd til sammen for begge, har begge spotify (200kr). Han har 2000 og jeg har 3000 i mnd i studielån.

Vi liker å lage god mat fra bunden av ( mye trines matblogg), har pleid å spise en del ute, men det er det stopp på nå, men jeg aner helt ærlig ikke hva vi bruker i mnd. på mat. Tror ca 4000 til sammen. Vi har veldig liten fryseplass/kjøleskapsplass så vi småhandler mye. Vi er vanlig sosiale og kjøper oss som regel øl og vin i helgene, så litt av matbudsjettet går jo der. Vi tjener ca 22000 hver i mnd og målet er nå å spare til en ny bolig. Vi trenger å spare ca 400 000 for å få det til.

Vi er jo i en god situasjon siden vi ikke har boutgifter, men det vil jo likevel ta oss en god stund å spare så mye, hva tror dere er realistisk? Jeg har tenkt at det burde så på ca 18 mnd om vi er flinke, er dette helt urealistisk? 18 mnd er jo veldig lang tid også, så føler ikke vi kan leve helt ekstremt sparsomt heller....

Anonymous poster hash: 31fe7...927

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne dere eventuelt hatt plass til et fryseskap, slik at matbudsjettet kunne gått noe ned? Vi kjøpte ett til rundt 1.700, noe vi fort gikk i pluss på...

Anonymous poster hash: 911fc...ba6
  • Liker 1
Gjest Sådetså
Skrevet (endret)

Faste utgifter i første avsnitt utgjør 5900 kr.

Mat setter vi til ca 6000 kr.

Så kan man sette av 6000 til kos, forbruksartikler (shampoo, deo) og klær.

Da har dere 26100 igjen som kan brukes til sparing, ville da satt av 20.000 på en sparekonto med høy rente/(sett det dere kan inn på BSU er vel en grense der). så har dere 6.100 til uforutsette utgifter.

Om 20 måneder har dere da spart 400.000.

16 måneder om dere sparer 26100.

Endret av Sådetså
Skrevet

Kunne dere eventuelt hatt plass til et fryseskap, slik at matbudsjettet kunne gått noe ned? Vi kjøpte ett til rundt 1.700, noe vi fort gikk i pluss på... Anonymous poster hash: 911fc...ba6

Nei absolutt ikke. Grunnen til at vi har 0 boutgifter er at vi nå bor i den bittelite utleiedelen av vår leilighet, og der er det absolutt ikke plass til noe mer... Da må vi liksom ofre spisebord for å få plass ;)

Men tror du ellers det går? At det er realistisk med 18 mnd?

TS

Skrevet

Faste utgifter i første avsnitt utgjør 5900 kr.

Mat setter vi til ca 6000 kr.

Så kan man sette av 6000 til kos, forbruksartikler (shampoo, deo) og klær.

Da har dere 26100 igjen som kan brukes til sparing, ville da satt av 20.000 på en sparekonto med høy rente/(sett det dere kan inn på BSU er vel en grense der). så har dere 6.100 til uforutsette utgifter.

Om 20 måneder har dere da spart 400.000.

16 måneder om dere sparer 26100.

Ja da virker det jo ikke helt uoverkommelig da, bortsett fra at vi bruker jo noen penger utover det vi spiser og faste utgifter da, litt reise ( ikke ferie, men besøke foreldre) litt småforbruk, en tannlegetime her og en bursdagsgave der... Det er kanskje ikke så realistisk med totalt shoppestopp i 18 mnd heller, men vi kan jo selvfølgelig begrense oss.

TS

Skrevet

Vi har samme inntekter, men høyere boutgifter (12 000 kr) og vi sparer 20 000 kr hver mnd lett. Det skulle være mulig for dere og.

Anonymous poster hash: b1351...b13
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener dere burde klart å spare 27.500 kr per mnd. Da har dere 400.000 kr om litt over 14 mnd!

Forresten, er det virkelig nødvendig med to spotify-avtaler? ;)

Anonymous poster hash: 49450...3bf

• Liker 2
Skrevet

Jeg tjener 10k i mnd og samboer 20k. Vi har spart 100k i år.

Anonymous poster hash: 1a95a...e99
Skrevet

2voksne, ingen barn. Vi har ingen bo utgifter eller internett/kabel utgifter. Ca 300 i strøm, vi trener begge på treningssenter til 400kr i mnd til sammen for begge, har begge spotify (200kr). Han har 2000 og jeg har 3000 i mnd i studielån.

Vi liker å lage god mat fra bunden av ( mye trines matblogg), har pleid å spise en del ute, men det er det stopp på nå, men jeg aner helt ærlig ikke hva vi bruker i mnd. på mat. Tror ca 4000 til sammen. Vi har veldig liten fryseplass/kjøleskapsplass så vi småhandler mye. Vi er vanlig sosiale og kjøper oss som regel øl og vin i helgene, så litt av matbudsjettet går jo der. Vi tjener ca 22000 hver i mnd og målet er nå å spare til en ny bolig. Vi trenger å spare ca 400 000 for å få det til.

Vi er jo i en god situasjon siden vi ikke har boutgifter, men det vil jo likevel ta oss en god stund å spare så mye, hva tror dere er realistisk? Jeg har tenkt at det burde så på ca 18 mnd om vi er flinke, er dette helt urealistisk? 18 mnd er jo veldig lang tid også, så føler ikke vi kan leve helt ekstremt sparsomt heller....

Om dere tjener 44.000 etter skatt og kun bruker penger på det dere MÅ ha så er 18 mnd på 400.000 rikelig. Ut fra de utgiftene du har skissert over så bør dere sitte igjen med 33.000 i mnd til sammen. Da er dere i mål på et år.

Til sammenligning har jeg 25.000 inn i mnd og utgifter til hus, bil, mat (jeg bruker nesten like mye som dere til en person) og luksus som ferie. Hver år sparer jeg minst 120.000 kr, og jeg merker det ikke engang.

Anonymous poster hash: f58f8...2b3

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dere setter dere som mål å spare 11.000 (50 % av inntekten) hver vil dere mangle kr 4.000 på å være i land med sparemålene på 18 mnd.

Så da må dere se på om dere kan leve for det som i praksis er en av inntektene. Det er snakk om 1,5 år og da burde det også gå å kutte i slike ting som uteliv og restaurantbesøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...