AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #1 Skrevet 8. september 2014 Vi er interessert i å anskaffe en hund, men bor i et borettslag(4 etasjer, 8 leiligheter). Ordensreglene sier at man må søke om lov til å ha hund. Vet at dere ikke kan gi noe svar på om vi får godkjenning, men sjansen burde vel øke med tanke på at han som bor på andre siden av trappa har en irsk setter? Det er en fransk bulldog vi eventuelt skal ha. Anonymous poster hash: 43ce7...168
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #2 Skrevet 8. september 2014 Må vel være en god grunn, og han med den andre er kanskje enslig og trenger selskap? Anonymous poster hash: 48448...027
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #3 Skrevet 8. september 2014 Søk og begrunn søknaden med hvorfor dere vil ha hund. Ikke begynn å blande andre beboere inn i deres søknad. Noen steder er det bare en formalitet å søke andre steder er det vanskelig, hvilken kattegori ditt brl. Styre tilhører ser du når du har fått svar på søknaden. Kan være lurt å skrive at det er voksne som lufter og at hindebæsj vil bli plukket opp, fordi det ofte er der problemene ligger mht. Uvilje mot hund i brl. Var en sak på tv for x år siden om noen som kjøpte brl. Leilighet og ikke fikk ha med seg hunden når de flyttet inn, de måtte selge igjen!Anonymous poster hash: 795e0...129
Steele Skrevet 8. september 2014 #4 Skrevet 8. september 2014 Så lenge hundeholdet ikke er til noen vesentlig ulempe for andre beboere, kan ingen nekte deg å ha dyr, uansett om det er selveier, borettslag, om du leier osv. Ref Emmeline-dommen. Jeg ville dermed skrevet en enkel "søknad" der du presiserer at du kommer til å følge ordensreglene vedrørende lyd, at du selvfølgelig vil plukke opp etter hunden, holde den i bånd i fellesarealene ute så den ikke "skremmer" naboer. Og litt om grunnene til at du vil ha hund Og så lenge dette blir fulgt kan ikke noen nekte deg. Selv om det finnes mange styreledere som prøver å heve seg over loven. 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Et godt tips til deg som vil ha hund i borettslag: ikke la den gjøre fra seg på borettslagets eiendom. Lær den å vente til den er på offentlig vei. Dette kan medbringe mye goodwill. Anonymous poster hash: f41c2...e2e
altflyter Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Last ned standard søknad fra nettet, så har du ditt på det rene. Mener de må ha en spesifikk grunn til å si nei. Når naboene har hund så er det veldig liten sannsynlighet for at de vil si nei til dere. Da bør de ha en heidundranes god forklaring på avslaget. 1
altflyter Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 http://www.vansjobbl.no/Portals/Vansjobbl/Søknd%20skjema%20erklæring%20dyrehold.pdf
Sphynx Skrevet 9. september 2014 #8 Skrevet 9. september 2014 I borettslag kan de ikke nekte dere å ha dyr.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 I borettslag kan de ikke nekte dere å ha dyr. Jo, det kan de. Innedyr kan ikke nektes (med mindre de er til sjenanse lyd- og/eller luktmessig), men dyr som må bruke fellesareal og uteområdene kan nektes. Ulempen med å ha hund i fellesarealene på vei inn og ut, og i uteområdene under lufting er større enn fordelen med å ha hund, med mindre hundeholdet kan begrunnes medisinsk, eller at det er tjenestehund som bor hos hundefører. Vi er et hundefritt borettslag. Det vil si at ca annenhvert år er sak vedr. dyrehold oppe på genealforsamlingen, og hver gang nedstemmes endring i reglene vedr. dette med stort flertall. Jeg har sittet i styret i et par år nå, og av bortimot ti søknader om hundehold har vi kun godkjent en. Der hadde alle naboene skrevet under på at hundeholdet var greit, samt at det var diverse spesialisterklæringer fra leger, BUP etc (eneforelder med alvorlig sykdom som vil ha dødelig utgang innen få år med tenåringsbarn med psykiske problemer grunnet foreldrens sykdom). Hadde en av naboene i oppgangen vært allergisk mot hund, hadde vi måttet avslå søknaden. Anonymous poster hash: e33a1...1cc
airetsyH Skrevet 10. september 2014 #10 Skrevet 10. september 2014 Hei! Jeg har gode nyheter til deg! Dette er noe jeg undersøkte nøye når jeg skulle anskaffe meg hund. Jeg vil sterkt anbefale at du leser denne: http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm#Hund og katt i leilighet Kort oppsummert vil det si at Borettslag IKKE kan nekte deg å ha hund, personer som Anonym over som sitter i styret tror det har all verdens makt, men de er ikke hevet over norsk lov. Og norsk lov sier at du kan skaffe deg hund, enten borettslaget vil eller ei! Dette har vært oppe i høyesterett og flere andre rettsinstanser. Dersom du skaffer deg hund vil det være opp til motparten å bevise at den er til vesentlig ulempe for andre. Allergiske må bevise at de faktisk blir MER allergisk pga. hunden. Dersom de påstår at den bjeffer hele dagen er de nødt til å fremlegge bevis for dette. Litt bjeffing og bjeffing når noen ringer på døra er helt ok og noe folk må finne seg i. Dersom borettslaget skulle finne på å prøve å kvitte seg med hunden dere skaffer, vil innboforsikringen deres dekke opp til 80 000,- for advokatutgifter i en tvistesak. Stå på, skaff dere hund og nyt livet med den! Hilsen en med 2 Border Collier i et borettslag. 7
Sphynx Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Hei! Jeg har gode nyheter til deg! Dette er noe jeg undersøkte nøye når jeg skulle anskaffe meg hund. Jeg vil sterkt anbefale at du leser denne: http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm#Hund og katt i leilighet Kort oppsummert vil det si at Borettslag IKKE kan nekte deg å ha hund, personer som Anonym over som sitter i styret tror det har all verdens makt, men de er ikke hevet over norsk lov. Og norsk lov sier at du kan skaffe deg hund, enten borettslaget vil eller ei! Dette har vært oppe i høyesterett og flere andre rettsinstanser. Dersom du skaffer deg hund vil det være opp til motparten å bevise at den er til vesentlig ulempe for andre. Allergiske må bevise at de faktisk blir MER allergisk pga. hunden. Dersom de påstår at den bjeffer hele dagen er de nødt til å fremlegge bevis for dette. Litt bjeffing og bjeffing når noen ringer på døra er helt ok og noe folk må finne seg i. Dersom borettslaget skulle finne på å prøve å kvitte seg med hunden dere skaffer, vil innboforsikringen deres dekke opp til 80 000,- for advokatutgifter i en tvistesak. Stå på, skaff dere hund og nyt livet med den! Hilsen en med 2 Border Collier i et borettslag. Akkurat!!! 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Stemmer ikke så lenge borettslagets beboere vedtar forbud i Generalforsamling. Anonymous poster hash: e33a1...1cc
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Hei! Jeg vet ikke om du er klar over det, men franske bulldoger har ofte dårlig helse. Det er stor sjanse for at du ender opp med en hund med puste- og kondisjonsproblemer, som vil plages livet ut. De har leddproblemer, øyeproblemer, hudproblemer, og sliter med allergi. Mange allergikere avlives etter få år da allergien plager dem så mye at det ikke er forsvarlig å la dem leve. Etisk sett er det ikke bra å kjøpe denne rasen, da hvert kjøp fører til mer etterspørsel av en rase hvor helseproblemene ikke gjøres nok med. Spesielt om hundene det er avlet på er høyt premiert vil ledd og respirasjon kunne bli en utfordring, da korte snuter og tunge hunder premieres. Forsikringsselskapene har også laaange lister med sykdommer de ikke dekker for FB, da de vet om alle helseplagene. Så det kan bli svindyrt å ta sjansen på en FB. Hvorfor kjøpe en hund hvor 61% av eierne oppgir helseproblemer, når det finnes mange fine friske raser? http://www.norskbulldogklubb.net/pdf/Helseundersokelse_2011_FB.pdf Anonymous poster hash: cdbec...e09 7
airetsyH Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Joda det stemmer helt. Uansett hva beboere, styremedlemmer eller formenn måtte mene og bestemme, så må de følge norsk lov. Og norsk lov gjelder før noen husordensregler. Norsk lov sier at du kan ha husdyr. Som sagt, les linken som er skrevet av en høyesterettsadvokat som faktisk kan jusen bak dette. 4
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #15 Skrevet 11. september 2014 Jo, det kan de. Innedyr kan ikke nektes (med mindre de er til sjenanse lyd- og/eller luktmessig), men dyr som må bruke fellesareal og uteområdene kan nektes. Ulempen med å ha hund i fellesarealene på vei inn og ut, og i uteområdene under lufting er større enn fordelen med å ha hund, med mindre hundeholdet kan begrunnes medisinsk, eller at det er tjenestehund som bor hos hundefører. Vi er et hundefritt borettslag. Det vil si at ca annenhvert år er sak vedr. dyrehold oppe på genealforsamlingen, og hver gang nedstemmes endring i reglene vedr. dette med stort flertall. Jeg har sittet i styret i et par år nå, og av bortimot ti søknader om hundehold har vi kun godkjent en. Der hadde alle naboene skrevet under på at hundeholdet var greit, samt at det var diverse spesialisterklæringer fra leger, BUP etc (eneforelder med alvorlig sykdom som vil ha dødelig utgang innen få år med tenåringsbarn med psykiske problemer grunnet foreldrens sykdom). Hadde en av naboene i oppgangen vært allergisk mot hund, hadde vi måttet avslå søknaden.Anonymous poster hash: e33a1...1cc Høres ut som ett ræva borettslag. Haha glad jeg ikke bor det for å si det sånn. Og du høres ut som en ræva leder i borettslaget som tror du sitter på all maktAnonymous poster hash: 52d9b...9ff 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #16 Skrevet 11. september 2014 Hei! Jeg vet ikke om du er klar over det, men franske bulldoger har ofte dårlig helse. Det er stor sjanse for at du ender opp med en hund med puste- og kondisjonsproblemer, som vil plages livet ut. De har leddproblemer, øyeproblemer, hudproblemer, og sliter med allergi. Mange allergikere avlives etter få år da allergien plager dem så mye at det ikke er forsvarlig å la dem leve. Etisk sett er det ikke bra å kjøpe denne rasen, da hvert kjøp fører til mer etterspørsel av en rase hvor helseproblemene ikke gjøres nok med. Spesielt om hundene det er avlet på er høyt premiert vil ledd og respirasjon kunne bli en utfordring, da korte snuter og tunge hunder premieres. Forsikringsselskapene har også laaange lister med sykdommer de ikke dekker for FB, da de vet om alle helseplagene. Så det kan bli svindyrt å ta sjansen på en FB. Hvorfor kjøpe en hund hvor 61% av eierne oppgir helseproblemer, når det finnes mange fine friske raser? http://www.norskbulldogklubb.net/pdf/Helseundersokelse_2011_FB.pdf Anonymous poster hash: cdbec...e09 Takk for info, dette visste vi fra før. Vi velger ikke rase uten å vite noe om helseplager og utfordringer. Til dere andre, takk for svar! Vi har fått godkjent søknaden Anonymous poster hash: 43ce7...168
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #17 Skrevet 11. september 2014 Visstnok kan bikkjepiss svi hull i gressplen og ødelegge busker, så ikke luft dyret deres på felles gressplen og la det ikke pisse ned naboenes hekk. Anonymous poster hash: 8d709...f9e
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #18 Skrevet 11. september 2014 Takk for info, dette visste vi fra før. Vi velger ikke rase uten å vite noe om helseplager og utfordringer. Til dere andre, takk for svar! Vi har fått godkjent søknaden Anonymous poster hash: 43ce7...168 Bra du har undersøkt:) Håper dere får et friskt eksemplar som lever i mange år! Anonymous poster hash: cdbec...e09 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2014 #19 Skrevet 11. september 2014 Stemmer ikke så lenge borettslagets beboere vedtar forbud i Generalforsamling.Anonymous poster hash: e33a1...1cc Sukk, enda et styre som ikke klarer å forholde seg til loven. Eneste grunnen til at dere har sluppet unna er at beboerne som har fått avslag ikke har dratt saken videre... Anonymous poster hash: 85595...77a 5
Sphynx Skrevet 15. september 2014 #20 Skrevet 15. september 2014 Visstnok kan bikkjepiss svi hull i gressplen og ødelegge busker, så ikke luft dyret deres på felles gressplen og la det ikke pisse ned naboenes hekk. Anonymous poster hash: 8d709...f9e Visstnok? Det hørest ut som du ikke var helt sikker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå