Gå til innhold

Dere med klassisk stil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finner dere inspirasjon?

Jeg har en klassisk stil, elsker alt som varer og ikke går av moten år etter år. Glad i rette linjer og litt preppy og maritimt innblandet...

Men det blir ofte så likt ...Knelangt sort skjørt, hvit skjorte under en grå kasjmirgenser, halvhøye ankelstøvletter. Går mye i trenchcoat og kåper, samt store skinnvesker i sort eller brunt. Og klassiske Chanel-solbriller jeg har hatt i flere år...

Jeg trenger tips til ny inspirasjon. For tiden er jeg også på budsjett pga reiseplaner, så det er fint med linker evt til rimeligere klær...

Takk!!

Anonymous poster hash: 1fccb...0df
Gjest Lille-pus
Skrevet

Prøv å se etter litt andre farver enn kun sort, grått og marineblått.

Både for skjørt, gensere og bluser/skjorter.

Det skal ikke mer til.

Kan lønne seg å handle utenfor våre egne grenser, - dette siden spesielt skjørt her hjemme nærmest kun selges i sort og marineblått.

Vi har mye å lære, og noen av oss prøver 'å brøyte løype'.

Skrevet

Eg brukar alltid å ha eit eller anna som bryt med den klassiske stilen. I dag har eg til dømes Doc Martens-sko i staden for herreskoa mine (sjølv om det var eigentleg mest av di det er blautt ute, og DMane har litt høgare såler enn dei andre skoa mine, og vil tole at det regner).

Jau, og for Guds skuld: bruk fargar! Eg har alltid eitt eller anna som har litt farge. Det er greitt å halde seg litt unna bibliotekarstilen, altså.

Skrevet

Som de andre sier, farger frisker opp antrekket.

Jeg bruker også ofte å handle litt mer spesielle plagg i klassisk snitt for å sprite opp stilen litt.

Inspirasjon får jeg i motemagasiner (Vogue, Harpers, Marie C. osv), pinit og moteblogger. Det er mye fint der ute ;)

Skrevet

Har selv en klassisk og preppy stil, får mye inspirasjon fra http://www.classygirlswearpearls.com/, men Gossip Girl (serien) mye fine klær og hente inspirasjon fra!

Ellers anbefaler og gå for mer farger, spesielt fargerikt tilbehør! En fargerik veske, skjerf eller smykker vil gjøre et hvert antrekk mer spennende. Jeg har mye mørke klær som jeg går med på høsten, men jeg bruker f.eks. å gå med røde skinnhansker kombinert med dette så jeg ikke ser ut som en gother :fnise:

Skrevet

Enig i fargerikt tilbehør eller et plagg i en sprek farge, har du sort buke og hvit topp så kan du godt ha knall rød jakke/blazer! Sko i spreke farger, knallfarge på buksen eller toppen. Finnes mange fine stripet skjørt som har innslag av farge.

Ikke vær redd for farger :)

Skrevet

Sats på tilbehør som strømper, belter og skjerf, evt. hansker og hatter i ulike farger. Stømpene bør helst være i mørkere farger. Jeg selv har blitt veldig glad i brosjer, det frisker veldig opp. Synes ikke der er så mange smykker som går til klassisk stil, det er liksom perler og diamanter som passer best, men når det gjelder brosjer kan man heller være litt vågal.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Og jeg synes helt fint litt mer 'vågale' smykker som Ole Lynggaard eller David Andersen emaljesmykker fra 70-80 tallet passer supert til såkalt klassisk stil.

Tenk hva som passer, ikke hva som begrenser.

Når stilen blir en begrensning istedet for bare en retningslinje så er det noe alvorlig galt, - da har man fullstendig misforstått, da har man i praksis ingen stil, man er kun en kopi av noe 'de andre' har bestemt.

Skjef, belter, hansker, sko, støvletter, strømper som passer til resten av det du har på deg.

Gensere, skjørt, bluser/skjorter i farver som kler deg.

Lek deg sier jeg bare. Det er bare her på berget at 'klassisk' kun er mer konservativt enn Paven.

Andre steder har de funnet farver og syr i klassisk snitt, men disse plaggene finner vi som regel ikke her fordi markedet vurderes å være for lite og innkjøpssjefene selvsagt må velge utifra hva de tror vil slå an, og da blir det det man finner 13 på dusinet av, det 'alltid trygge'.

Ekspeditører skryter av mine røde skjørt, blå skjørt, grønne skjørt, lærskjørt - og de fører av og til det samme merket og den samme modellen..... i sort... og om de ekstra vågale også i marine.

Prøv gjerne kongeblå strømper til sort skjørt og sorte sko om du kan plukke opp det kongeblå i mønster på en skjorte/bluse eller i et skjerf.

Det er lite jeg finner like lite flatterende som mørke strømper til en pudderrosa kjole, prøv andre farver.

Et strømpepar eller en strømpebukse koster ikke en million, vær litt spennende, velg farver og snitt du selv liker. Kombiner det på din egen måte, - og du kan risikere å bli en stilfigur for andre.

Lek.

• Liker 3
Skrevet

Då kastar eg ut eit spørsmål:

Kva meiner vi om nåler og brosjer?

Eg har arva ein heil haug med nåler og brosjer, men mor mi likar å bruke nåler, og eg lurer på: er nåler liksom første steg mot kjerring? Eg har testa det på husbonden eit par gonger, og han seier det er pent, men eg assosierer det altså veldig med mor mi. Det bør vel seiast at mor mi har ein ekstremt klassisk garderobe, ho er alltid strøkent kledd, men ho er mor mi, liksom...

Skrevet

Eg har arva ein heil haug med nåler og brosjer, men mor mi likar å bruke nåler, og eg lurer på: er nåler liksom første steg mot kjerring? Eg har testa det på husbonden eit par gonger, og han seier det er pent, men eg assosierer det altså veldig med mor mi. Det bør vel seiast at mor mi har ein ekstremt klassisk garderobe, ho er alltid strøkent kledd, men ho er mor mi, liksom...

Jeg elsker nåler og brosjer.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Og jeg har samlet meg en del snasne nåler og brosjer oppgjennom tidene.

Fra den første David Andersen sommerfugl brosjen/nålen og tilhørende øredobber en gang på 70 tallet (noen av de første smykkene jeg kjøpte selv).

Siden har det 'ballet på seg' med å heller kjøpe en gull nål eller et smykke når jeg har vært ute og reist.

Arno Malinowsi for Georg Jensen, nordiske emaljenåler kjøpt i brukbutikker før de på nytt kom 'på mote',

Dette er nok en av dem jeg er mest glad i, men den er tung, så den må festes på en dressjakke.

Edit: Den fant jeg hos et Dansk auksjonshus for noen år siden, og forelsket meg fullstendig.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Følger denne tråden med stor interesse!

Jeg er ganske dårlig med farger, og safer alltid med å bruke svart. Det har jeg gjort siden jeg var liten.

Jeg er mørk i huden, og er så redd for å blitt tatt for å være sirkusartist, når jeg går med farger. Det hender selvsagt at jeg blir "vågal" og går får andre farger, men det er ytterst sjeldent.

I klesskapet mitt står det mange fargerike sko og plagg som forblir ubrukt. Dessverre.

Anonymous poster hash: e2184...e0d
Skrevet

Følger denne tråden med stor interesse!

Jeg er ganske dårlig med farger, og safer alltid med å bruke svart. Det har jeg gjort siden jeg var liten.

Jeg er mørk i huden, og er så redd for å blitt tatt for å være sirkusartist, når jeg går med farger. Det hender selvsagt at jeg blir "vågal" og går får andre farger, men det er ytterst sjeldent.

I klesskapet mitt står det mange fargerike sko og plagg som forblir ubrukt. Dessverre.

Slapp av, klovnane er jo heilt kvite i trynet (litt som meg...)!

Men alvarleg tala: er du mørk i huda så synest i alle fall eg at sterkare fargar framstår som meir nøytrale, om du skjønar. Der eg må halde meg til ei gulkvit skjorte kan ein med olivenhud kan kan hende bruke ei guloransj skjorte og få same effekten, for å seie det slik.

Skrevet

Tusen takk for alle innspill folkens. Jeg hører budskapet : Mer farger, mer tilbehør som skjerf,belter, vesker,smykker etc også gjerne med farger for å sprite opp - og mer leking med sammensetninger.

Ok will do. Resten av uken lover jeg på tro å ære å alldri gå i kun svart eller marineblått, men sprite opp med noe farger. Rødt skjørt syns jeg forresten hørtes lekkert ut, det samme med en veske i en frisk farge til mørkt antrekk evt.

Jeg elsker forresten lyseblått og bruker mye det til mørke bukser, men skjønner jeg bør kjøre på med litt friskere farger som jeg vet jeg kler, knallblå for eksempel :)

hi

Ps. hvilke butikker har dere som favoritter, dere med klassisk stil?

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle innspill folkens. Jeg hører budskapet : Mer farger, mer tilbehør som skjerf,belter, vesker,smykker etc også gjerne med farger for å sprite opp - og mer leking med sammensetninger.

Ok will do. Resten av uken lover jeg på tro å ære å alldri gå i kun svart eller marineblått, men sprite opp med noe farger. Rødt skjørt syns jeg forresten hørtes lekkert ut, det samme med en veske i en frisk farge til mørkt antrekk evt.

Jeg elsker forresten lyseblått og bruker mye det til mørke bukser, men skjønner jeg bør kjøre på med litt friskere farger som jeg vet jeg kler, knallblå for eksempel :)

hi

Ps. hvilke butikker har dere som favoritter, dere med klassisk stil?

Jeg handler ofte på Høyer eller i utlandet.

Det hender at jeg er på Ganni, Magmalou eller Zara.

Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Høyer har ofte en del bra ja.

Jeg sunblet ved et 'uhell' over Matchesfashon.com en gang sømmen i ett av mine DVF skjørt (New Koto modellen) hadde løsnet.

Hentet og sjekket ikke før jeg kastet posen med skjørtet i reisebag'en.

Jeg hadde fått en annen kvinnes skjørt. Da jeg kom hjem startet jeg nettjakten på tilsvarende skjørt, - fordi jeg var ganske sikker på at den heldige kvinnen som hadde hentet mitt skjørt aldri kom til å levere det tilbake mot et skjørt av en betydelig dårligere kvalitet.

Nåja, dermed havnet jeg hos Matchesfashion i London, og der ble jeg værende selv om jeg fikk skjøtet mitt tilbake.

Det er der jeg finner mine farverike skjørt.

Noen favorittdesignere må jeg si jeg har:

L'Wren Scott (hvordan det går med merket etter at Laura Bambrough avsluttet sitt eget liv i vår, det vet jeg desverre ikke, men designen hennes var nydelig)

Diane Von Furstenberg (DVF): Ikke dyre plagg, svært kledelige, gode materialer, nøytralt nok, varmt anbefalt. Definitivt value for money.

Vivienne Westwood: Herlig dame. Klassisk design med snert og sting. Anglomania serien hennes er digg, men du må tåle at kanskje skjørtet ditt trekker oppmerksomhet. Mange av dem er sydd over denne lesten hennes.

En passform som er som sydd for min kropp, og garantert mange andres kropper også.

WOV1KS870002PKM_1_large.jpgWOV1KS860002NAV_1_large.jpgWOV1KS870003GYM_1_large.jpg

Med en ensfarvet, nøytal skjorte eller en myk silkebluse i sort eller offwhite til det øverste skjøtet. Gul, rød, purpur, hvit, grønn eller blå til det sorte skjøtet. Med strømper i skjortefarven og med sorte sko er det gull.

Erdem og Preen by Thornton Bregazzi er også på lsiten over mine favorittdesignere, sammen med by Malene Birger og Sand.

I Italia finner jeg perfekte skjorteprodusenter som syr skorter som passer den som gjerne vil ha skjortene kroppsnære og med stretch.

Når vi er inne på Italia... Dondup produsere de nydeligste silkeskjorter og ullkåper lette som luften selv, men varme og gode.

Veldig mye av klærne mine kjøper jeg på nett, noe kjøper jeg når jeg er på jobbreise,

Geddon Female i Stavangerdistriktet er en bra butikk, foretrekker den på Kvadrat da betjeningen er hyggeligere der enn inne i byen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...