AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 F.eks dagpenger eller aap .. Hva gjør dere om dagene? Jeg har vært arbeidsledig så alt for lenge nå pga sykdom, nesten 2 år. Og jeg er 22 år! Savner å jobbe, men nå har jeg en treg saksbehandler så ting har stoppet litt opp og jeg har mistet både motivasjon og energi. Aner ikke hva jeg skal gjøre om dagene, har ikke engang energi til å klare å trene så formen kan bli litt bedre.. :/ Hva gjør dere om dagene?Anonymous poster hash: 45cf1...b2e
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Jeg får AAP. Har fått det siden 2011 og jeg er 21 år. Jeg har kjempelyst til å jobbe, men opplever at NAV faktisk ikke ØNSKER å hjelpe meg. Har prøvd ulike praksiser, men da selvfølgelig de verst tenkelige arbeidsplassene for en som er syk. Skal heller ikke skryte for mye av legene som har gjort ytterst lite for å finne ut hva som er galt med meg. Hva jeg gjør varierer veldig etter formen. Noen perioder klarer jeg nesten bare å ligge på sofaen og type ligger i dusjen og prøver å få dusjet, mens andre perioder klarer jeg å jobbe litt (oppgir selvfølgelig dette til NAV). Ellers går som regel dagene til møter på nav, hos lege, utredning, behandlinger eller lignende. Etter jeg har vært på noe sånt orker jeg ikke noe mer den dagen. Ellers kan jeg rydde/vaske hjemme, lufte naboens hund, besøke en venn/en i familien, drar og handler mat osv, leser, ser på serier, er på dataen, går på kino eller lignende. Er ikke så ofte jeg orker ting, men. Anonymous poster hash: d0249...375 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Trener, spiller i band, øver selvstendig på instrumentet, er med venner, handler, lager god mat, spille ps og data, surfer, reiser, ser serier og filmer, rydder hus og vasker, går turer, er på fjellet, flyr modellhelikopter, tar en biltur, besøker mor og far, fester når det passer meg, fisker, bowler, skyper osv. Kan ikke si jeg kjeder meg, nei:-) Anonymous poster hash: adfef...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Jobber svart. Anonymous poster hash: 966b4...688 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Trener, spiller i band, øver selvstendig på instrumentet, er med venner, handler, lager god mat, spille ps og data, surfer, reiser, ser serier og filmer, rydder hus og vasker, går turer, er på fjellet, flyr modellhelikopter, tar en biltur, besøker mor og far, fester når det passer meg, fisker, bowler, skyper osv. Kan ikke si jeg kjeder meg, nei:-) Anonymous poster hash: adfef...e9c Hvis du orker alt det, hvorfor går du hjemme? Jobber svart. Anonymous poster hash: 966b4...688 ????? Anonymous poster hash: d0249...375 18
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Hvis du orker alt det, hvorfor går du hjemme? Anonymous poster hash: d0249...375 Fordi det passer meg veldig bra. Er ikke noe motivert til å jobbe. Anonymous poster hash: adfef...e9c
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 De første 6 månedene gikk til mye legegreier. Blodprøver, undersøkelser, spesialister rundt om i landet, hit og dit, frem og tilbake, nye prøver, nye tester, nye utredninger, osv. Gjerne 3-4 ganger i uken. Så avtok det. Etter ett år var det bare oppfølging fra fastlege og en psykolog. Tilbudet hos psykolog var mest for å ha et tilbud. Men det var jo til ingen nytte, og vi kom ingen veg. Var mye å titte på klokka og snakke om nyhetssaker. Så ga jeg opp. Etter det ble det mye TV-serier og bøker. Så alle de TV-seriene jeg aldri fikk sett, da jeg gikk på skole og var i full jobb, og leste alle de bøkene jeg aldri hadde fått lest. Så prøvde jeg å holde meg orientert i eget fagmiljø. Leste hele aftenposten hver eneste dag i 6 måneder. ( HELE, ja. selv annonsene og nekrologene ) Etterpå har det glidd ut. Jeg orker ikke lese hele aftenposten, eller holde meg orientert i eget fag. Artiklene er de samme, men med nye datoer og kanskje et par nye navn. Enkelte ledere og tillitsvalgte har blitt skiftet ut, men alt i alt, er det det samme som da jeg jobbet, og de siste 20 årene før jeg startet å jobbe. Jeg skulle ønske at jeg var i stand til å holde på nettverket jeg hadde, men de fleste venner jeg har/har hatt, har flyttet til andre steder av landet, er i full jobb, har stiftet familie og " har et liv ". Dessuten er sykdommen min veldig isolerende og skaper veldig mange begrensninger. I begynnelsen prøvde jeg å ringe folk. Så ble det til tekstmeldinger. Så til gratulasjoner en gang i året, når de har bursdag. " Vi må finne på noe en dag " ble til aldri. Og venner ble til bekjente. Anonymous poster hash: f3404...598 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Nå har jeg ufør, men gikk ett år sykemeldt først. I starten gikk all energi og mer til med til utredning og legebesøk. Nå har jeg fått diagnose og får behandling, og det tar all energi jeg har. Det lille som er igjen går til å være mamma. Men den rollen utfører jeg liggende på sofaen eller dagsengen i stua. Bruker også noe energi på å forfølge saken min via advokaten og holde meg oppdatert på forskning ang sykdommen i håp om at det finnes en kur et sted i verden. Sosial er jeg aldri. Aldri i butikken alene, og sammen med mannen min kanskje en gang i måneden. Den sosiale stigmatisering ved å være ufør har også gjort at jeg har trukket meg helt unna gamle venner, de har ikke forståelse for sykdommen som ikke synes. Naboer, venner og familie lurer stadig på når jeg skal "lette på ræva" og komme meg i jobb igjen. Men sykdommen er kronisk og forverres stadig, jeg vil aldri bli frisk. Etter 25 år i jobb føles det ikke godt å være hjemme. Men jeg har ikke noe valg. Så ja hva brukes dagene til? Ligge på sofaen og håpe at jeg skal klare å hjelpe barna med lekser når de kommer hjem. Anonymous poster hash: a7e7c...a10 1
mie23 Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Begynte på AAP og nav lovet meg jobb. Det skjedde aldri, jeg var visst for syk. Utfallet ble at jeg ble enda sykere. Fire år senere: Fortsatt på AAP.. men nå tar jeg opp vgs.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Jeg har AAP på femte året. Dagene mine går til å vente på at BPA kommer, kroppsvask og mat. Seng. Hvile. Se litt TV, lese litt, internett. Sove. Er ute av huset en håndfull ganger i året, men med en skikkelig forverring i etterkant. Har ingen venner eller bekjente lenger. Situasjonen var helt annerledes for ti år siden da jeg ble syk. Da gikk jeg tur et par gamger i uken, spiste middag med venner, gikk litt på shopping, gikk på en utstilling osv. Var ute av huset tre ganger i uken. Så gikk det gradvis nedover. Anonymous poster hash: dd50d...52c
altflyter Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Da jeg var i dine sko, var jeg så syk at jeg var ute av stand til å gjøre noe som helst. Jeg leste en del bøker og så mye på film... og så lærte jeg meg å strikke Har du hørt om "fontenehuset"? Det finnes i en god del norske byer og er et flott tiltak for dem som ikke har så mye å fylle dagene med.
altflyter Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Trener, spiller i band, øver selvstendig på instrumentet, er med venner, handler, lager god mat, spille ps og data, surfer, reiser, ser serier og filmer, rydder hus og vasker, går turer, er på fjellet, flyr modellhelikopter, tar en biltur, besøker mor og far, fester når det passer meg, fisker, bowler, skyper osv. Kan ikke si jeg kjeder meg, nei:-) Anonymous poster hash: adfef...e9c Da lurer jeg alvorlig på hvorfor i alle dager du er hjemmeværende og får penger fra felleskapet... 6
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Da lurer jeg alvorlig på hvorfor i alle dager du er hjemmeværende og får penger fra felleskapet... Lurer på om samme vedkommende svarte at h*n ikke var motivert til å jobbe noe som ødelegger for oss andre som vil, men ikke kan... Jeg er selv på overtid på AAP, det står ikke på innsatsen fra min side. Jeg har prøvd det som er å prøve og jeg har mast på alle saksbehandlere jeg har hatt for å få fortgang i ting, men nå har jeg ikke mer krefter igjen å kjempe med. Dagene kan fort bli lange og like, men jeg prøver å holde meg selv aktiv så langt det lar seg gjøre. Gå en liten tur, gjøre litt husarbeid om formen er bra nok...generelt prøver jeg å ha noe å gjøre som ikke innebærer å sitte i sofaen fra morgen til kveld, det er jo ikke mye til liv. Om du sliter med energien, men ikke sliter med sykdom...ta deg selv i nakken og begynn i det små, gå deg en tur eller gjør noe som får deg opp fra sofaen. Mas på saksbehandler, du er jo så ung at det er en skam at du ikke får mer hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet. Stå på Anonymous poster hash: 1d211...ad7
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Lurer på om samme vedkommende svarte at h*n ikke var motivert til å jobbe noe som ødelegger for oss andre som vil, men ikke kan... Jeg er selv på overtid på AAP, det står ikke på innsatsen fra min side. Jeg har prøvd det som er å prøve og jeg har mast på alle saksbehandlere jeg har hatt for å få fortgang i ting, men nå har jeg ikke mer krefter igjen å kjempe med. Dagene kan fort bli lange og like, men jeg prøver å holde meg selv aktiv så langt det lar seg gjøre. Gå en liten tur, gjøre litt husarbeid om formen er bra nok...generelt prøver jeg å ha noe å gjøre som ikke innebærer å sitte i sofaen fra morgen til kveld, det er jo ikke mye til liv. Om du sliter med energien, men ikke sliter med sykdom...ta deg selv i nakken og begynn i det små, gå deg en tur eller gjør noe som får deg opp fra sofaen. Mas på saksbehandler, du er jo så ung at det er en skam at du ikke får mer hjelp til å komme deg ut i arbeidslivet. Stå på Anonymous poster hash: 1d211...ad7 Ja, det stemmer. Jeg er ikke motivert til å jobbe. Liker det faktisk ikke i det hele tatt. Jeg trives bedre når jeg får gjøre som jeg vil og ikke stresse med jobb og sånn. Anonymous poster hash: adfef...e9c 1
Gjest 3.gangsgravid Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Jeg er også nav-bruker. Jeg håper å få bli satt ut på utdanning i stedet for arbeidstrening. For jeg tror det vil være bedre for samfunnet på sikt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Jeg er også nav-bruker. Jeg håper å få bli satt ut på utdanning i stedet for arbeidstrening. For jeg tror det vil være bedre for samfunnet på sikt. Men du kan da ikke studere hele livet. Hvem skulle liksom finansiere det? Meningen med et studie er at det skal være midlertidig og lede til jobb.Anonymous poster hash: f0f0a...d17 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Men du kan da ikke studere hele livet. Hvem skulle liksom finansiere det? Meningen med et studie er at det skal være midlertidig og lede til jobb.Anonymous poster hash: f0f0a...d17 Hvis det er alt du kom til denne tråden for å si så kan du var så god ta hatten din og gå. Hva du synser, mener, etc. er helt irrelevant for denne tråden. Hvis du ikke får penger fra NAV og ønsker å dele med deg hva det er du fyller dagene med så har du ingenting i denne tråden å gjøre. Sjysj! Se nå å gå med seg! Anonymous poster hash: fd34f...db0 1
Gjest 3.gangsgravid Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 Men du kan da ikke studere hele livet. Hvem skulle liksom finansiere det? Meningen med et studie er at det skal være midlertidig og lede til jobb.Anonymous poster hash: f0f0a...d17 ?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Data reddet meg. Brukte mye tid på kg og andre steder. Spilte, men bare lette spill. Så litt på tv. Dagene gikk greit. Opplevde sjeldent at jeg kjedet meg. Jeg var rett og slett for syk til å bry meg. Bøker og strikking ble det også lite av..Anonymous poster hash: 8875f...4aa
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Men dere som føler at dere ikke trenger AAP osv lenger... Saksbehandler ditt, og saksbehandler datt... Kan dere ikke kontakte arbeidssteder, og komme litt i gang selv...? Anonymous poster hash: a8527...bc4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå