Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg selger en greie via en annonse på Finn (til kr. 250,-) og har en interessert kjøper. Først spurte hun etter kontonummeret mitt, hvilket hun fikk. Jeg ble litt overrasket og spurte henne om det var slik hun ville gjøre det (tenkte at det for henne var litt risikabelt å overføre penger før hun har fått produktet, og jeg er heller ikke interessert i å sende noe før jeg vet at jeg får betaling), men sa at ok, hun skulle bare varsle når penger er overført, jeg sjekker og sender. Foreslo at vi skulle spleise på porto.

Men nå spør hun om jeg kan sende det i oppkrav til henne. Jeg kunne vel egentlig tenkt meg å benytte Finns eget betalingsopplegg, men sliter litt med kommunikasjonen her... (hun skriver dårlig norsk). Med oppkrav er det vel jeg som betaler ekstra? Er egentlig oppkrav særlig egnet i en slik situasjon? Hva om jeg sender og hun aldri henter det ut? Ikke at det blir snakk om store summer, men da har i hvertfall jeg brukt penger på porto som jeg ikke får igjen - og får heller ikke solgt produktet, men får det i retur...

??

Anonymous poster hash: 884ad...39c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man kjøper/selger noe til kr 250,- virker det litt overkill og sende det i oppkrav til kr 230,- ;)

På såpass små summer velger vel de fleste å betale prisen + porto på forskudd.

Anonymous poster hash: 1e304...3af

• Liker 1
Skrevet

Når man kjøper/selger noe til kr 250,- virker det litt overkill og sende det i oppkrav til kr 230,- ;)

På såpass små summer velger vel de fleste å betale prisen + porto på forskudd.

Anonymous poster hash: 1e304...3af

Oj, koster det 230 kroner å sende oppkrav?? Det var nytt for meg...

Skrevet

Ok, 230 kroner, men bare porto vil uansett komme seg på 150. Ergo er oppkravsgebyret på 80 kroner.

Skrevet

Si at du kun sender med FINN betalingsgaranti, det koster kjøper 20kr og er en sikkerhet for begge. Du får prøve på engelsk istedet da.

Anonymous poster hash: c51d5...3fe

Skrevet

Oppkrav er ikke trygt for selger. En person som ber om å få billige ting tilsendt i oppkrav, er sannsynligvis ikke helt pålitelig (med mindre produktet er verdt veldig mye mer og fremstår som et kupp for kjøper).

Når jeg har solgt ting i oppkrav, har kjøper forskuddsbetalt porto og oppkravsgebyr.

Om dere skal bruke Finn betalingsgaranti anbefaler jeg at du sender varen i sporbar pakke, ellers kan kjøper påstå at han/hun ikke har mottatt varen - og du får altså ikke utbetalt pengene dine.

Anonymous poster hash: c294d...263
Skrevet

Har kjøpt mye på finn.no, særlig tupperware til 1/2 pris. Da pleier jeg alltid å sette penger for varer og porto inn på kont til selger når jeg får beskjed om hvor mye dette totalt blir. Når selger har fått pengene sender hun varene.

Da jeg kjøpte et dyrt heklet sengeteppe bad jeg om å få dette sendt i oppkrav. Jeg var skeptisk til,å overfør pengene på konto til selger fordi det var snakk om en del penger. Men selvfølgelig selger kunne sendt meg en pakke med aviser eller småstein.

Jeg har solgt et stort servise på finn.no. Kjøper ville ha dette sendt med ekspressbuss, da skrev jeg at jeg ville ha pengene på konto før jeg sendte varene. Dette gikk og fint, vi tekstet da jeg sendte og hun da hun mottok varene på bussen.

De aller fleste på finn er ok mennesker, sikrer en seg med skriftlig kommunikasjon så kan en i verste tenkelige situasjon gå til Forliksrådet og få en dom. Men å gjøre seg til kjeltring for noen hundrede kroner er bare for dumt i mitt hode.

Anonymous poster hash: 453bf...e33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...