AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Lager en tråd for alle som studerer eller har studert juss, så kan vi snakke om og spørre hverandre om hva det måtte være. Jeg har nettopp startet på første året, og tar gjerne i mot gode råd Anonymous poster hash: 0545f...179
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 God idè Jeg går 2.avd. Anonymous poster hash: cd29e...667
esmer Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Går første året jeg også "Leser" til exphil akkurat nå, haha
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 God idè Jeg går 2.avd. Anonymous poster hash: cd29e...667 Hvorfor kaller de det 2. avd? Er det det samme som 2. året? Anonymous poster hash: d6974...cc9
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Hvorfor kaller de det 2. avd? Er det det samme som 2. året? Anonymous poster hash: d6974...cc9 Det er det samme som det andre året ja. Jeg vet ikke hvorfor det kalles avdelinger, men det er litt morsomt at det er annerledes Det er sikkert bare en gammel tradisjon. Mye jussrelatert som er tradisjon. Anonymous poster hash: cd29e...667
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Kan også hive meg inn, går 3. avdeling akkurat nå, og prokrastinerer som vanlig... men etter å ha kommentert på mine medstudenters oppgave for tredje året på rad, må jeg si; lær dere metode! Når jeg kommenterer oppgaver nå er det en rekke ting som er så grunnleggende at jeg ikke engang kommenterer på det når folk ikke gjør det / gjør det galt, men kan ærlig talt ikke skjønne at en person på 3. avdeling fortsatt ikke kan noe så grunnleggende som... ordlyd. Eller konklusjon. Eller de småtingene som at alle minst alle tall under ti skrives med bokstaver og ikke tall. Anonymous poster hash: b2706...dc8
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Jusstudenter er nesten uten unntak noen arrogante og pretensiøse kvalminger. Spyr av den gjengse jusstudent. Anonymous poster hash: 3be5d...2a2 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Jusstudenter er nesten uten unntak noen arrogante og pretensiøse kvalminger. Spyr av den gjengse jusstudent. Anonymous poster hash: 3be5d...2a2 Jeg bor med en jusstudent, og jeg synes hun er veldig trivelig. Ikke arrogant i det hele tatt. Anonymous poster hash: d6974...cc9 9
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #9 Skrevet 9. september 2014 Jus 2.året UiB, holder på med hjemmeeksamen. AB9 Anonymous poster hash: d3a79...c60
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #10 Skrevet 9. september 2014 Hvordan skal jusstudenter bruke kilder? Kildehenvisning Anonymous poster hash: 0545f...179
globalagogo Skrevet 10. september 2014 #11 Skrevet 10. september 2014 Jusstudenter er nesten uten unntak noen arrogante og pretensiøse kvalminger. Spyr av den gjengse jusstudent.Anonymous poster hash: 3be5d...2a2 Spyr av anonyme brukere. Arrogant kan du være sjøl 2
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #12 Skrevet 10. september 2014 Jusstudenter er nesten uten unntak noen arrogante og pretensiøse kvalminger. Spyr av den gjengse jusstudent. Anonymous poster hash: 3be5d...2a2 Du kommer til å bli så skuffa når du innser at vi er akkurat som alle andre studenter. Anonymous poster hash: cd29e...667 1
Edie Skrevet 10. september 2014 #13 Skrevet 10. september 2014 Eller de småtingene som at alle minst alle tall under ti skrives med bokstaver og ikke tall. Anonymous poster hash: b2706...dc8 Beklager off-topic (og jeg studerer ikke juss engang): Jeg lærte at tall under 13, altså t.o.m. tolv skulle skrives med bokstaver. Har det kommet nye regler, eller lærte min lærer meg feil for ørten år sida?
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #14 Skrevet 10. september 2014 Hvor mye tid bruker dere på å gjøre andre ting enn lese pensum da? Og hva gjør dere? Eks: oppgaver og lignende? Anonymous poster hash: cd29e...667
AnonymBruker Skrevet 10. september 2014 #15 Skrevet 10. september 2014 Hvordan markere dere i lovsamlingen? Går 1. Avdeling og trenger alle tips jeg kan få på dette områdetAnonymous poster hash: 0545f...179
lepetite Skrevet 10. september 2014 #16 Skrevet 10. september 2014 Hvordan markere dere i lovsamlingen? Går 1. Avdeling og trenger alle tips jeg kan få på dette områdetAnonymous poster hash: 0545f...179 Det beste er nok å lage sitt eget system, du kommer inn i det etterhvert. Jeg har det slik i domssamling og lovsamling: - Rosa: Vilkår i lovs. og viktig i doms. - Grønn: Unntak og juridisk teori - Sort: Ord/setninger man burde legge vekt på, feks i forhold til tolkning av ordlyd, eller som er sitert i pensum - Lilla: Rettspraksis eller mild tolkning - Blå: Forarbeid - Oransje: Streng tolkning Har også måtte bruke andre farger i blant, feks når jeg har lest dommer spesifikt med tanke på metode. Konklusjon: Spesielt domssamlingen ser ut som en regnbue, men det funker for meg. Jeg har gått på jussen i snart fem år, har hatt god tid til å utvikle mitt system. Bruker jeg samme farge på flere ting, skiller jeg mellom understreking og å tusje hele ordet/setninger
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #17 Skrevet 12. september 2014 Det beste er nok å lage sitt eget system, du kommer inn i det etterhvert. Jeg har det slik i domssamling og lovsamling: - Rosa: Vilkår i lovs. og viktig i doms. - Grønn: Unntak og juridisk teori - Sort: Ord/setninger man burde legge vekt på, feks i forhold til tolkning av ordlyd, eller som er sitert i pensum - Lilla: Rettspraksis eller mild tolkning - Blå: Forarbeid - Oransje: Streng tolkning Har også måtte bruke andre farger i blant, feks når jeg har lest dommer spesifikt med tanke på metode. Konklusjon: Spesielt domssamlingen ser ut som en regnbue, men det funker for meg. Jeg har gått på jussen i snart fem år, har hatt god tid til å utvikle mitt system. Bruker jeg samme farge på flere ting, skiller jeg mellom understreking og å tusje hele ordet/setninger Dette regnbuetrikset ditt syns jeg høres litt rotete ut for å være ærlig. Dessuten kan det være litt risikabel i forbindelse med å bli tatt for juks osv. Her oppe i nord er de i hvert fall veldige strenge med lovsamlingen og hvordan den skal se ut på eksamen... Å markere i mange forskjellige farger er betegnet som forsøk på juks! Så man bør holde seg til maks 3 farger. Jeg har 3. Bruker gul, rosa og oransje. Sant skal sies, bruker nesten ikke oransje da... Pleier som regel å markere hovedregler med gult, og unntak av hovedregelen med rosa. Det hender også at jeg streker under vilkårene i paragrafen. Ellers prøver jeg å la være å styre så mye med lovsamlingen. Godt innarbeidet lovsamling er omtrent et must på eksamen, men det er selvfølgelig grenser! Anonymous poster hash: cd29e...667
katharinak Skrevet 12. september 2014 #18 Skrevet 12. september 2014 Jeg skal begynne nå i januar, men er veldig usikker på om det er dette jeg vil. Vi får se
AnonymBruker Skrevet 12. september 2014 #19 Skrevet 12. september 2014 Kan også hive meg inn, går 3. avdeling akkurat nå, og prokrastinerer som vanlig... men etter å ha kommentert på mine medstudenters oppgave for tredje året på rad, må jeg si; lær dere metode! Når jeg kommenterer oppgaver nå er det en rekke ting som er så grunnleggende at jeg ikke engang kommenterer på det når folk ikke gjør det / gjør det galt, men kan ærlig talt ikke skjønne at en person på 3. avdeling fortsatt ikke kan noe så grunnleggende som... ordlyd. Eller konklusjon. Eller de småtingene som at alle minst alle tall under ti skrives med bokstaver og ikke tall. Anonymous poster hash: b2706...dc8 Alle tall under tretten (altså til og med tolv) skal skrives med bokstaver, men det er også ansett som noe dårlig form å blande tall og bokstaver hvis man har flere tall av forskjellig størrelse. Anonymous poster hash: 12d4c...e8b
lepetite Skrevet 12. september 2014 #20 Skrevet 12. september 2014 Dette regnbuetrikset ditt syns jeg høres litt rotete ut for å være ærlig. Dessuten kan det være litt risikabel i forbindelse med å bli tatt for juks osv. Her oppe i nord er de i hvert fall veldige strenge med lovsamlingen og hvordan den skal se ut på eksamen... Å markere i mange forskjellige farger er betegnet som forsøk på juks! Så man bør holde seg til maks 3 farger. Jeg har 3. Bruker gul, rosa og oransje. Sant skal sies, bruker nesten ikke oransje da... Pleier som regel å markere hovedregler med gult, og unntak av hovedregelen med rosa. Det hender også at jeg streker under vilkårene i paragrafen. Ellers prøver jeg å la være å styre så mye med lovsamlingen. Godt innarbeidet lovsamling er omtrent et must på eksamen, men det er selvfølgelig grenser! Anonymous poster hash: cd29e...667 Det er ikke noe triks, jeg bare innrømmet at den ser ut som en regnbue. Og som jeg skrev, det funker for meg, jeg kjenner mitt system, men ikke nødvendigvis for alle andre. Jeg går ikke i nord, der jeg studerer kan vi bruke så mange farger vi vil. Og jeg kjenner til reglementet vi har for innarbeidelser, så holder meg unna markeringer som kan føre til inndragelse på eksamen. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå