Gå til innhold

Kaputt vaskemaskin :/

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en Siemens vaskemaskin som jeg kjøpte brukt (altså uten garanti) for to uker siden. Den fungerte utmerket de fem første vask, men nå har trommelen sluttet å gå rundt.

Jeg har sjekket filteret, reimen er i orden, ingenting som sitter fast. Likevel er det eneste som skjer når jeg setter på en vask at vann kommer inn, og så lager den noen klikkelyder, og så skjer det ikke mer.

Jeg har googlet meg ihjel for å finne tips, men håper på at noen av dere har et tips jeg ennå ikke har prøvd :)

Har bestilt ny maskin som kommer på tirsdag, så dette er mine siste krampeforsøk på å spare noen tusenlapper.

Anonymous poster hash: 2b187...460
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjedde med min og, heldigvis hadde jeg garanti så det kom en mann å så på den. Var visst en ledning som hadde falt ut, sikkert pga. sentrifugeringen, er jo litt bevegelse da, ledning på plass og vaskemaskinen gikk igjen :)

Har du sjekket bak vaskemaskinen, ligger det en løs ledning der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget til personen som solgte deg maskinen. Du har visse rettigheter selv om maskinen er kjøpt på finn eller facebook f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet ikke hva lasteskruer er.

Har fjernet bakdekselet og tittet inn i maskinen. Er ingenting iøyenfallende der, men så vet jeg jo ca null om slikt.

Tør heller ikke rote rundt for mye, er kjemperedd for støt selv om kontakten er ute.

Har ikke kontaktet selger, det er jo dette som er risken med å benytte seg av finn. Og det blir veldig dyrt å frakte den tilbake til ham, eventuelt, da jeg bor et stykke unna. Det var en maskin som fulgte med leiligheten, men som ble satt på loftet da han heller ville benytte sin egen.

Jeg har brukt uendelig mange timer på dette. Hvis den er ødelagt, så javel, greit. Men fy søren så surt hvis jeg kunne ha fikset den med en skrue fra Rimi til femten kroner, for eksempel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet ikke hva lasteskruer er.

Transportsikring. Dette skjer til å begynne med hvis de ikke fjernes. Til slutt skjer ingenting. Maskinen går ikke lenger rundt.

Anonymous poster hash: 1c186...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, hmm... Tror ikke det er det som er problemet heller. Den fungerte helt ypperlig, uten lyd og rist, helt til den plutselig stoppet.

Takk for alle svar :)

Kan nok ikke avbestille den nye helt ennå, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med lqsteskruer ville ikke maskinen funket fordi lasteskruene holder trommelen i ro så den ikke blir skjev under transport. Lasteskruer er lett å se bakpå maskinen.

Forresten når jeg nå skriver dette kan forklaringen like godt være at maskinen er flyttet UTEN lasteskruer. Har maskinen stått og vugget på en bil evt. Blitt flyttet og bikket på uten lasteskruer kan det som lasteskruene skal hjelpe for ha blitt feil/skjevbelastet.

Har dette skjedd, så er tusen og ett ute for den maskinen.

Anonymous poster hash: 4f193...868

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det er meget mulig det var mangel på lasteskruer som forårsaket det hele, ja, det har jeg aldri hørt om før, så det benyttet jeg jo ikke under flyttingen. Er lasteskruer og låseskruer det samme, forresten? Jeg har googlet litt rundt for å forsøke å se hvor disse isåfall sitter. Ny maskin er i hus, og jeg vil gjerne fjerne eventuelle skruer som skal vekk før jeg setter den på. Men jeg kan ikke se noen skruer som åpenbart ikke skal være der :/

Er de lette å få øye på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Med den nye maskinen fulgte det vel en brukerhåndbok eller en bruksanvisning?

Fjerning av transportssikringen er alltid ett av de første punktene i en bruksanvisning (transportsikringen låser trommelen slik at det ikke skal bli kast/ubalanse i den under trasporten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låse skruer, lasteskruer og andre begrep brukt her er samme sak, med ulike navn.

Disse står på baksiden av maskinen. Det er bare skruer du ser på utsiden. Inni maskinen mellom bakdekselet og trommel el. Er der en lang plastikkdings. Skruene skrus ut på litt ulik måte og de ser ulike ut på en wirlpool og en AEG, (har hatt begge deler). Men pointet er å få skruen og plastdingen ut enten ved å skru skruen ut og la plastdinsene ramle ned og ut undermaskinen, eller få hele trekkspillplastdingsen ut gjennom hullet i bakveggen. Alt må ut før du prøver maskina. Pleier være fire stykker.

PS det er lurt å ta vare på skruene på et lurt sted til mawkina evt. Skal flyttes. Men dette har du vel lært, alt?

Anonymous poster hash: 4f193...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...