Gå til innhold

Tidenes kleineste bryllyp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen måneder siden ble vi invitert i bryllupet til en slektning av samboeren min. Hyggelig det, helt til vi leste siste de siste linjene i invitasjonen; "Om du/dere takker ja vennligst innbetal kr. XXX pr kuvert til kontonummer XXXX.XX.XXXXX. Vi ønsker ikke gaver - at du/dere ønsker å dele dagen med oss er gave nok."

Med andre ord; de ba til bryllup, men hadde egentlig ikke råd til det. Ikke overraskende da begge er studenter. Personlig var jeg klar for å takke nei, men samboeren insisterte på at vi skulle takke ja.

I går var bryllupet. Vielsen og alt det gikk greit. Problemet var festen etterpå. Den ble holdt på et typisk grendehus i bygde-Norge. Maten var tapas. Etter første servering av mat var det tomt for flere ting, så på runde to var det ikke mye å velge i. Jeg tror mange ikke ble mette. Det var også knapt med kaker - de siste som fikk fikk VELDIG små kakestykker. Det var fri bar, men den gikk tom ganske kjapt. Festen endte som et nachspiel på den lokale puben....

Føler at dette burde vært et kapittel i en bok om hvordan man IKKE arrangerer bryllup...

Anonymous poster hash: 90e22...08a
  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og jeg kan faktisk stave bryllup... Jævla autocorrect!!! :fnise::grine::sjokkert::plystre::rodme::omg::frustrert:

Anonymous poster hash: 9f174...04e
  • Liker 2
Skrevet

Hva brukte de kuvertpengene på da? Ikke mat og drikke tydeligvis :P

Anonymous poster hash: b4708...07c

Skrevet

Det må da vel være greit med penger i stedet for gaver? Kjipt at det var for lite mat da.

Anonymous poster hash: f4d5f...ac2

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Anonymine
  • Liker 9
Skrevet

Det er vel opptil de som skal gifte seg hvordan de feirer bryllupet, vel?! Skjønner godt at de ikke vil bruke flere titallstusen på bryllupsfeiring, syns det er sprøtt hvor mye penger folk kan legge i slike ting. At du sier "Føler at dette burde vært et kapittel i en bok om hvordan man IKKE arrangerer bryllup..." syns jeg er ganske frekt av deg. At mennesker har lyst å gifte seg, tross at de ikke har råd, burde ikke vært noe hinder. De skal ha for en meget kreativ løsning, heller gifte seg på denne måten enn å ikke gifte seg i det hele tatt.

At det var tomt for NOE av maten i runde to betyr ikke nødvendigvis at de hadde bestilt for lite. Finnes nok av folk som er altfor flink til å forsyne seg overstadig av maten i bryllup, fordi det er "gratis", og fordi de vil være garantert å spise seg helt mett. Dessuten er en bryllupsfeiring hva du gjør det til selv- ikke hvordan det blir arrangert, og det skal ikke ha noe å si på om du blir stappmett av maten. Det viktigste er at du får i deg nok mat til å klare deg gjennom dagen, og så vidt det ser ut for meg så lever du fortsatt.

Standarden på bryllup i Norge er høy, og det virker som nordmenn tilogmed blir bortskjemt på det også. Synes det er flaut å være nordmann til tider.

• Liker 8
Skrevet

Hadde vært noe annet om de hadde krevd penger OG gave, da hadde jeg forstått deg bedre.

• Liker 2
Skrevet

Det spiller vel ikke så stor rolle om man gir pengene før eller i bryllupet? Det er jo praktisk talt det som er forskjellen på å betale inngang og gave.

Anonymous poster hash: 87d78...cbc
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva "inngangsprisen" var.. :eeeh: For folk flest vil jo selv bestemme hvor mye man gir i gave, og skal man se på inngangspengene som gave så har selv brudeparet bestemt summen..Brudeparet er sikkert fornøyd med hvordan de valgte å gjøre det, men tror nok ikke jeg hadde ville gjort det selv og heller ikke ville jeg ha gått dit heller! :fnise:

• Liker 3
Gjest Olivia Benson
Skrevet

Det spiller vel ikke så stor rolle om man gir pengene før eller i bryllupet? Det er jo praktisk talt det som er forskjellen på å betale inngang og gave.

Anonymous poster hash: 87d78...cbc

Det, og at man stort sett bestemmer selv hva man vil gi i gave. Hvis jeg hadde syntes det var passende med 500,- i gave, hadde jeg ansett det som frekt av brudeparet å kreve 1000,- bare for å få lov til å komme.

Å sørge for at det er nok mat og drikke er vel det minste man kan forvente av verter, bryllup eller ikke. Det trenger ikke nødvendigvis være dyrt heller, det bare krever god planlegging.

• Liker 6
Skrevet

For noen måneder siden ble vi invitert i bryllupet til en slektning av samboeren min. Hyggelig det, helt til vi leste siste de siste linjene i invitasjonen; "Om du/dere takker ja vennligst innbetal kr. XXX pr kuvert til kontonummer XXXX.XX.XXXXX. Vi ønsker ikke gaver - at du/dere ønsker å dele dagen med oss er gave nok."

Med andre ord; de ba til bryllup, men hadde egentlig ikke råd til det. Ikke overraskende da begge er studenter. Personlig var jeg klar for å takke nei, men samboeren insisterte på at vi skulle takke ja.

I går var bryllupet. Vielsen og alt det gikk greit. Problemet var festen etterpå. Den ble holdt på et typisk grendehus i bygde-Norge. Maten var tapas. Etter første servering av mat var det tomt for flere ting, så på runde to var det ikke mye å velge i. Jeg tror mange ikke ble mette. Det var også knapt med kaker - de siste som fikk fikk VELDIG små kakestykker. Det var fri bar, men den gikk tom ganske kjapt. Festen endte som et nachspiel på den lokale puben....

Føler at dette burde vært et kapittel i en bok om hvordan man IKKE arrangerer bryllup...

Anonymous poster hash: 90e22...08a

Jeg skjønner at dette ble rart. Hadde vært bedre om summen var blank, så kunne dere fylle ut selv.

Anonymous poster hash: 5e42f...a05

Skrevet

Det er vel opptil de som skal gifte seg hvordan de feirer bryllupet, vel?! Skjønner godt at de ikke vil bruke flere titallstusen på bryllupsfeiring, syns det er sprøtt hvor mye penger folk kan legge i slike ting. At du sier "Føler at dette burde vært et kapittel i en bok om hvordan man IKKE arrangerer bryllup..." syns jeg er ganske frekt av deg. At mennesker har lyst å gifte seg, tross at de ikke har råd, burde ikke vært noe hinder. De skal ha for en meget kreativ løsning, heller gifte seg på denne måten enn å ikke gifte seg i det hele tatt.

At det var tomt for NOE av maten i runde to betyr ikke nødvendigvis at de hadde bestilt for lite. Finnes nok av folk som er altfor flink til å forsyne seg overstadig av maten i bryllup, fordi det er "gratis", og fordi de vil være garantert å spise seg helt mett. Dessuten er en bryllupsfeiring hva du gjør det til selv- ikke hvordan det blir arrangert, og det skal ikke ha noe å si på om du blir stappmett av maten. Det viktigste er at du får i deg nok mat til å klare deg gjennom dagen, og så vidt det ser ut for meg så lever du fortsatt.

Standarden på bryllup i Norge er høy, og det virker som nordmenn tilogmed blir bortskjemt på det også. Synes det er flaut å være nordmann til tider.

Har man ikke råd til bryllup så gifter man seg i tingretten/på rådhuset med kun nærmeste venner og forlovere til stede. Man steller ikke til et digert kalas med for lite av alt, betalt av gjestene. DET er frekt.

Anonymous poster hash: fc12a...c24

• Liker 9
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Hadde brudeparet og gjestene det fint der generelt? Alle er forskjellig og velger å feire dagen slik de ønsker selv, men ikke alle har økonomien til det... Dersom de ikke ønsket gaver, kan betaling for å hjelpe dem med å få sin dag være en god ting, dersom de har lite med penger. (Merkelig måte å gjøre det på, men...)

Meg og min forlovede skal gifte oss neste sommer. Vi ønsker heller ikke å bruke særlig mye penger, men fokusere på menneskene vi inviterer slik at det blir en god dag. Vi ønsker oss heller ingenting annet enn at gjestene kommer og gjerne er med på å stelle i stand med mat og kaker. (Får satse på at det blir nok, så ingen går halvsultne hjem...). :)

Skrevet

Angående at det er bedre å feire byllup på denne måten enn ikke å gifte seg i det hele tatt. Det finnes andre alternativer. Eller enkel servering, gjerne kombinert med at gjestene selv tar med drikke. Hva med et lite, enkelt bryllup? Eller mer tradisjonelt spleiselag hvor alle tar med seg en rett hver og det de vil drikke? Når jeg gir gaver vil jeg selv bestemme hvor mye jeg vil gi, ut fra egen økonomi og hvilket forhold jeg har til mottakerene. På denne måten ville jeg ikke hatt mulighet til det.

TS. Hvor mye måtte dere betale for å få komme? Sto det i rimelig forhold til det dere fikk servert av mat og drikke eller virker det som brudeparet gikk med "overskudd"?

• Liker 5
Skrevet

Ser det er delte meninger her.

Vi betalte 800 kr per kuvert, så det ble 1.600 kr for mannen og meg. Hadde vi gitt gave hadde vi nok gitt for ca 1.000 kr.

Maten var som sagt i første innlegg tapas. Det var buffet og det var ikke mange rettene å velge i (8 eller 10 totalt). Varmrettene var kjøttboller i tomatsaus, spicy poteter, scampi og kyllingklubber. Disse tingene gikk det tomt for, bortsett fra scampi. Jeg snakket med en venninne av meg som også var i bryllupet i går og hun fortalte at hun hadde vært en av de siste som hentet mat på første runde og da hadde det bare vært scampi igjen av varmrettene. Hun hadde spurt en av servitørene om de kunne fylle på det som manglet og da hadde hun fått beskjed om at det var tomt. De gikk altså tom for disse før alle gjestene hadde tatt mat første gang.

Min erfaring fra selskaper der det har blitt servert tapas er at det stort sett går mer av varmrettene enn de kalde tingene, så det er lurt å bestille litt ekstra av dette. Dette gjelder særlig i sammenhenger der det er en del "godt voksne" som forventer å få en skikkelig middag tilstede (hadde tapas i 30-års laget til søsteren min og besteforeldrene våre var grådige på varmrettene...de spiste ikke mye melon og skinke for å si det sånn).

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at man kan spise seg mett når man er invitert i selskap med middag - særlig siden dette gikk av stabelen på et lite sted uti 'huttiheita' hvor eneste mulighet for å få seg mat i timene mellom vielsen og selskapet var et slitent gatekjøkken. Tror de fleste var ganske sultne når det omsider var middag. At baren i tillegg gikk tom for det meste et par timer etter at middagen var over gjorde det ikke bedre. Det vitner om dårlig planlegging - og når man tar 'inngangspenger' fra gjestene synes jeg det er enda verre.

Jeg synes faktisk at man får sette tæring etter næring når man skal feire bryllup. Ønsker man å gifte seg, men har ikke råd til å be inn til stor fest er det faktisk mulig å gifte seg på rådhuset/tinghuset med bare forlovere (og evt nære venner/familie tilstede). Eller man får vente til man har økonomi til den store festen.

-TS

Anonymous poster hash: 9f174...04e
  • Liker 10
Skrevet

Helt enig i at man må sette tæring etter næring. En spleisefest kan også være veldig artig, og et bra alternativ når man har dårlig råd og lyst til å feire litt større enn man kan bekoste selv. Å ta betalt for middagen på forhånd er temmelig ufint.

TS: må skyte inn at det selvfølgelig er mulig å gifte seg i kirken med bare forlovere/nære til stede og ikke be til stor fest selv om man gifter seg i kirken. Det virker ofte her i forumet som om det settes likhetstegn mellom tinghus=enkelt og kirke=overdådig, og sånn er det jo ikke.

Anonymous poster hash: 2f97a...656
  • Liker 6
Skrevet

Med de prisene der hadde jeg søren meg klagd og bedt om å få tilbakebetalt noe av beløpet! Skal man gjøre bryllupet sitt om til business må man tåle såpass, da blir gjestene kunder med full rett til å klage. Kan ikke sammenlignes med spleisefest overhodet.

• Liker 3
Skrevet

De burde i alle fall hatt nok mat og nok drikke! Jeg ville ikke betalt for min mat, dersom jeg viste at jeg ikke ble mett.

• Liker 3
Skrevet

1600!!! Den dyreste middag noen sinne! :hakeslepp: Kan vel se det sånn siden dere faktisk måtte betale selv!! :opplyser: ...og ikke ble mette en gang...

• Liker 3
Skrevet

Det kan høres ut som gjestene har finansiert mer enn bare maten de spiste selv. Det er jo litt sært og skulle holde 0-utgiftsbryllup med mange gjester...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...