AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 HVa tror dere? Har ikke sett den selv, men har hørt at mange har fine minner av denne som liten. Jenta har aldri vært på ballett/opera tidligere.. Anbefaler du? Anonymous poster hash: ba963...345
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 NØTTEKNEKKEREN selvsagt ;-) Anonymous poster hash: ba963...345
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 For noen, ja, for andre nei. Det beror på personlighet og interesse. Noen synes dette er spennende og interessant å se på (jeg!), andre synes dette er kjedelige greier. Anonymous poster hash: 4c18b...ada
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Det var noe av det mest spennende jeg visste om da jeg var liten.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0 3
Lillemini Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Jeg elsket ballett og opera som liten. Det mine foreldre gjorde var å alltid sette seg ned meg meg først og snakke i gjennom hele historien. De fortalte det som et eventyr på en måte, og fikk meg engasjert i historien. Under stykket satt de alltid å hvisket meg i øret og minte meg på ting. "Se der, der er den jenta vi fortalte deg om, hun med den fine kjolen". De gjorde historien levende før vi så stykket, og det gjorde det hele magisk. Du kan trygt ta med en 7-åring, Nøtteknekkeren er fantastisk. Min lille kusine danser i den, så kan love deg den er bra. Kan anbefale deg å gå igjennom historien først, slik at jenta klarer å henge med i hva som skjer. 4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Jeg elsket ballett og opera som liten. Det mine foreldre gjorde var å alltid sette seg ned meg meg først og snakke i gjennom hele historien. De fortalte det som et eventyr på en måte, og fikk meg engasjert i historien. Under stykket satt de alltid å hvisket meg i øret og minte meg på ting. "Se der, der er den jenta vi fortalte deg om, hun med den fine kjolen". De gjorde historien levende før vi så stykket, og det gjorde det hele magisk. Du kan trygt ta med en 7-åring, Nøtteknekkeren er fantastisk. Min lille kusine danser i den, så kan love deg den er bra. Kan anbefale deg å gå igjennom historien først, slik at jenta klarer å henge med i hva som skjer. Takk for tipset! Vet du hvor jeg kan finne historien? Den er ukjent for meg :-) Anonymous poster hash: ba963...345
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Husker jeg så den selv da jeg var på den alderen. Det var min første eller andre "teateropplevelse", det er det eneste jeg husker. Fikk ikke så mye ut av det, annet enn at det var nye inntrykk. Husker bare mange folk som danset ballett. Like greit å få det inn tidlig, selv om man kanskje ikke får så mye ut av selve innholdet. Anonymous poster hash: f65f4...bd6
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Mulig dumt spørsmål, snakker de ingenting - kun musikk og ballett? :-) TS Anonymous poster hash: ba963...345
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #9 Skrevet 7. september 2014 Jeg elsket ballett og opera som liten. Det mine foreldre gjorde var å alltid sette seg ned meg meg først og snakke i gjennom hele historien. De fortalte det som et eventyr på en måte, og fikk meg engasjert i historien. Under stykket satt de alltid å hvisket meg i øret og minte meg på ting. "Se der, der er den jenta vi fortalte deg om, hun med den fine kjolen". De gjorde historien levende før vi så stykket, og det gjorde det hele magisk. Du kan trygt ta med en 7-åring, Nøtteknekkeren er fantastisk. Min lille kusine danser i den, så kan love deg den er bra. Kan anbefale deg å gå igjennom historien først, slik at jenta klarer å henge med i hva som skjer. Ooooohhh!! Det må jeg si var veldig pedagogisk og bra måte! Det skal jeg selv huske på. Selv om det er dine besteforeldre som fant på det så likevel, takk for tipset! Anonymous poster hash: 4c18b...ada 2
minister-mio Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Du kjenner ditt barn best. Mnge 7-åringer vil digge det, andre ikke. Jeg ville gitt det en sjanse, syntes hun den er kjedelig, så har det ikke vært verre enn at hun har fått kjede seg
Lillemini Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Takk for tipset! Vet du hvor jeg kan finne historien? Den er ukjent for meg :-)Anonymous poster hash: ba963...345 Kort fortalt finner du den på wikipedia. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Nøtteknekkeren Du finner også masse bilder fra stykket om du googler det, alltid lettere å like noe du gjenkjenner, spesielt for de små.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 Takk for tipset! Vet du hvor jeg kan finne historien? Den er ukjent for meg :-) Anonymous poster hash: ba963...345 Vær så god:http://classicalmusic.about.com/od/balletsynopses/a/thenutcracker.htm Mine foreldre fortalte også for meg på forhånd. Det gjorde at jeg var sprekkeferdig av nysgjerrighet etter å se alle de spennende figurene og situasjonene komme til liv. Jeg lærte å elske opera og ballett på den måten. Å sende et barn helt uforberedt inn i en slik forestilling kan kanskje virke mot sin hensikt.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0
Lillemini Skrevet 7. september 2014 #13 Skrevet 7. september 2014 Mulig dumt spørsmål, snakker de ingenting - kun musikk og ballett? :-) TSAnonymous poster hash: ba963...345 De snakker litt, men ikke mye. Noen replikker innmellom for å bære handlingen videre.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #14 Skrevet 7. september 2014 De snakker litt, men ikke mye. Noen replikker innmellom for å bære handlingen videre. I ballett er det ingen replikker eller snakking.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0 5
Alice123 Skrevet 7. september 2014 #15 Skrevet 7. september 2014 I ballett er det ingen replikker eller snakking.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0 Jeg har heller aldri sett noen ballett med tale? 1
Lillemini Skrevet 7. september 2014 #16 Skrevet 7. september 2014 (endret) Herr Drosselmeyer har noen replikker i den norske operas oppsetning. Endret 7. september 2014 av Lillemini
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #17 Skrevet 7. september 2014 Jeg har heller aldri sett noen ballett med tale? Jeg har sett veldig mye ballett, og aldri opplevd tale. Det nærmeste jeg kan huske er Giselle 1943-produksjonen til nasjonalballetten i 1999 (koreografert av Michael Pink) der danserne måtte synge (men ikke med tekst) i én scene.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #18 Skrevet 7. september 2014 Herr Drosselmeyer har noen replikker i den norske operas oppsetning. Sikker? Det hadde han i hvert fall ikke i den gamle koreografien til Dinna Bjørn.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0
Lillemini Skrevet 7. september 2014 #19 Skrevet 7. september 2014 Sikker? Det hadde han i hvert fall ikke i den gamle koreografien til Dinna Bjørn.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0 Nei jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg syns å huske det var slik i 2013 i alle fall. Mener det var jubileumsforestilling da? Er også vant med ballett helt uten tale, hadde ikke sett nøtteknekkeren på årevis da jeg så den sist jul, men gikk pga en i familien danset. Og jeg mener virkelig han snakket. Gikk rundt på scenen alene med nøtteknekker-dukken og snakket. Men jeg kan huske feil, mulig jeg lagde replikker i mitt eget hode. 😂 Får få ts til å oppdatere oss når hun har vært, eventuelt får jeg spørre min kusine.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Nei jeg skal ikke si det 100% sikkert, men jeg syns å huske det var slik i 2013 i alle fall. Mener det var jubileumsforestilling da? Er også vant med ballett helt uten tale, hadde ikke sett nøtteknekkeren på årevis da jeg så den sist jul, men gikk pga en i familien danset. Og jeg mener virkelig han snakket. Gikk rundt på scenen alene med nøtteknekker-dukken og snakket. Men jeg kan huske feil, mulig jeg lagde replikker i mitt eget hode. Får få ts til å oppdatere oss når hun har vært, eventuelt får jeg spørre min kusine. Jeg har av ulike grunner ikke sett den nye koreografien - men det ville overraske meg om dette stemmer.Anonymous poster hash: 9dc71...2b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå