AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Er så lei av alle disse som påstår at "det lønner seg å handle inn stort". 1: Det er så å si umulig å huske alt man trenger i en hel uke. 2: Den som sier at INGENTING blir kastet når man kun handler en gang i uken lyver. Dett er umulig å unngå. 3: Hvordan kan jeg vite hva jeg vil spise hver dag fremover i en uke? 4: Om man er tilbudsjeger, er det lettere å handle smått. Da får man utnyttet alle tilbudene til hver enkelt butikk gundig. Hva pokker er det som så er å galt med å handle hver dag om man ønsker det? Da vet jeg nøyaktig hva jeg har lyst på, vet nøyaktig hvor mye jeg trenger, og kan evn gå dit det er billigst å få tak i det. Ingenting blir kastet, da jeg vet hvor mye jeg spiser. Jeg vet ikke hva jeg vil ha i morgen, derfor venter jeg til i morgen med å handle det:-). Er tidenes løgn at det lønner seg å handle stort. Anonymous poster hash: c5fa0...67f 8
Gjest Whitestripes Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Mitt problem med å handle hver dag, er at da blir det gjerne med mer i handlekurven enn jeg hadde tenkt - hver gang. Da blir det selvfølgelig dyrere å handle hver dag. Jeg klarer heller ikke å storhandle en dag i uka, men jeg handler gjerne inn basisvarer jeg vet jeg trenger + middagsmat for mange dager, slik at jeg bare trenger å handle et par ganger i uka. 2
Anastacia Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Jeg er helt enig med mange av punktene. Handler nå hver dag og kaster mye mindre mat enn da jeg ukeshandlet. Planer blir endret, plutselig er vi færre/flere til middag og noen ganger må jeg plutselig jobbe litt ekstra. Jeg setter fortsatt opp ukesmeny som jeg går ut i fra. 4
BritneyBitch Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Det kommer an på hvor strukturert du er. Jeg sparer masse tid og penger på å handle stort, og det funker best for meg. 6
Ananas. Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Er så lei av alle disse som påstår at "det lønner seg å handle inn stort". 1: Det er så å si umulig å huske alt man trenger i en hel uke. 2: Den som sier at INGENTING blir kastet når man kun handler en gang i uken lyver. Dett er umulig å unngå. 3: Hvordan kan jeg vite hva jeg vil spise hver dag fremover i en uke? 4: Om man er tilbudsjeger, er det lettere å handle smått. Da får man utnyttet alle tilbudene til hver enkelt butikk gundig. Hva pokker er det som så er å galt med å handle hver dag om man ønsker det? Da vet jeg nøyaktig hva jeg har lyst på, vet nøyaktig hvor mye jeg trenger, og kan evn gå dit det er billigst å få tak i det. Ingenting blir kastet, da jeg vet hvor mye jeg spiser. Jeg vet ikke hva jeg vil ha i morgen, derfor venter jeg til i morgen med å handle det:-). Er tidenes løgn at det lønner seg å handle stort. Anonymous poster hash: c5fa0...67f Innlegget ditt mangler det vesentlige premisset at det for deg ikke lønner seg å handle inn stort. 1.De som er trent i å ukehandle, husker faktisk alt de trenger på en uke, eller finner løsninger for å erstatte det de mangler. Og det er ikke slik at det er forbudt å gå en tur på butikken for å kjøpe en ting man har glemt. 2.Det er lett å bruke opp tingene man handler, dersom man planlegger for å bruke dem opp. 3. Det er her problemet ditt med ukehandel dukker opp. Jeg er akkurat likedan. De som gjør slikt, er også flinkere til å lage seg et måltid som ikke frister like mye lenger, eller bruke mange av de samme tingene til å lage noe annet som frister mer. Handler man (og spiser) lystbasert, vil det å planlegge for en hel uke av gangen være vrient. Jeg kan handler for en uke, ombestemme meg, og gå tilbake til butikken og kjøpe tre nye middager, det sier seg selv at det for sånne som meg ikke nødvendigvis lønner seg å ukehandle (jeg pleier riktignok å få brukt opp alt, men det er mindre lønnsomt). 4. Ingen har sagt at man må ukehandle på EN butikk, det handler heller om å lage seg en lise, handle på et tidspunkt, og kjøpe for hele uken på en gang. Jeg kan godt være innom 3 dagligvarebutikker for å få til en ukehandel, de ukene jeg gjør det. MEN det er ingen verdens ting som er galt med å handle hver dag. Jeg ukehandler noen ganger, er på butikken hver dag andre uker, de ukene jeg handler for en hel uke og holder meg til planen, er billigere enn de ukene der jeg ikke gjør det, fordi jeg tenker mer helhetlig og får utnyttet råvarene bedre (ikke bare mtp. kasting, men også kombinasjoner osv.) 5
Kjempeliten Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Du gjør da som du vil Selv gjør jeg litt begge deler. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Det kommer an på hvor strukturert du er. Jeg sparer masse tid og penger på å handle stort, og det funker best for meg. Du gjør som du vil. Men sparer penger gjør du ikke. Når man kun handler det man skal, kjøper man bare det man trenger. At du sparer tid, gjør du garantert. Jeg går selfølgelig ut i fra at man i begge eksemplene kun handler det man trenger. Om noen har så dårlig selvdisiplin at de hiver mer enn de trenger oppi kurven, får jo begge regnestykkene til å rase... Anonymous poster hash: c5fa0...67f 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Er så lei av alle disse som påstår at "det lønner seg å handle inn stort". 1: Det er så å si umulig å huske alt man trenger i en hel uke. 2: Den som sier at INGENTING blir kastet når man kun handler en gang i uken lyver. Dett er umulig å unngå. 3: Hvordan kan jeg vite hva jeg vil spise hver dag fremover i en uke? 4: Om man er tilbudsjeger, er det lettere å handle smått. Da får man utnyttet alle tilbudene til hver enkelt butikk gundig. Hva pokker er det som så er å galt med å handle hver dag om man ønsker det? Da vet jeg nøyaktig hva jeg har lyst på, vet nøyaktig hvor mye jeg trenger, og kan evn gå dit det er billigst å få tak i det. Ingenting blir kastet, da jeg vet hvor mye jeg spiser. Jeg vet ikke hva jeg vil ha i morgen, derfor venter jeg til i morgen med å handle det:-). Er tidenes løgn at det lønner seg å handle stort. Anonymous poster hash: c5fa0...67f Går du i butikken hverdag så kjøper du garantert noe som frister der og da. Kjøper du for hele uken vil du spare mer på det om du holder deg til budsjettet ditt og maten du har kjøpt inn. Greier du ikke det så er ikke 1 dag i uken noe for det. Vi handler 1 gang i uken og det fungerer perfekt. Og om du skal kjøre rundt i alle butikker som har tilbud så må du gjerne gjøre det, men da har du virkelig ikke en travel hverdag. Noe som ser ut som du ikke har. Skaff deg unger, 100% jobb og ha et hus.. så se om det lønner seg og handle 1 gang i uka. Tenk igjennom ting er jo litt smart. Anonymous poster hash: 937f4...bc8 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #9 Skrevet 7. september 2014 Går du i butikken hverdag så kjøper du garantert noe som frister der og da. Kjøper du for hele uken vil du spare mer på det om du holder deg til budsjettet ditt og maten du har kjøpt inn. Greier du ikke det så er ikke 1 dag i uken noe for det. Vi handler 1 gang i uken og det fungerer perfekt. Og om du skal kjøre rundt i alle butikker som har tilbud så må du gjerne gjøre det, men da har du virkelig ikke en travel hverdag. Noe som ser ut som du ikke har. Skaff deg unger, 100% jobb og ha et hus.. så se om det lønner seg og handle 1 gang i uka. Tenk igjennom ting er jo litt smart. Anonymous poster hash: 937f4...bc8 Jeg ville heller aldri satt meg i slikt et uføre at jeg ikke hadde hatt tid å handle når jeg ville...om så hver eneste dag uken gjennom. Har man så mye stress på seg, kan ikke det være særlig kjekt heller... Anonymous poster hash: c5fa0...67f 2
Djungelvrål Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Blåser egentlig i om jeg sparer penger eller ei men det kjedeligste i hele verden er nettopp å handle. Derfor handler jeg for 4-5 dager. Det er det letteste i verden og gjør det uten handlelapp. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Blåser egentlig i om jeg sparer penger eller ei men det kjedeligste i hele verden er nettopp å handle. Derfor handler jeg for 4-5 dager. Det er det letteste i verden og gjør det uten handlelapp. Både det kjedeligste OG det letteste i verden, altså. Anonymous poster hash: c5fa0...67f 1
masekopp Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 For meg lønner det seg, fordi da slipper jeg å bruke bilen unødvendig. Handler for 1-3 uker når jeg likevel kjører forbi butikken. Slipper mange småturer i butikken. 1: Det går helt fint å huske hva man trenger i mye lenger enn en uke hvis man har handlet en stund. 2: Jeg kaster aldri noe. Jeg skriver liste med hvilke middager jeg har kjøpt inn og dato for når det går ut, og spiser det i rekkefølgen etter det som først går ut. 3: For min del så kjøper jeg ting jeg vet jeg liker. Ergo: Jeg vet jo at jeg liker det i en uke til. 4: Ser for meg at hvis man småhandler overalt til en hver tid - bruker man ikke mye bensin hvis man kjører rundt etter tilbud da? 1
Pengebingen Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Er så lei av alle disse som påstår at "det lønner seg å handle inn stort". 1: Det er så å si umulig å huske alt man trenger i en hel uke. 2: Den som sier at INGENTING blir kastet når man kun handler en gang i uken lyver. Dett er umulig å unngå. 3: Hvordan kan jeg vite hva jeg vil spise hver dag fremover i en uke? 4: Om man er tilbudsjeger, er det lettere å handle smått. Da får man utnyttet alle tilbudene til hver enkelt butikk gundig. Hva pokker er det som så er å galt med å handle hver dag om man ønsker det? Da vet jeg nøyaktig hva jeg har lyst på, vet nøyaktig hvor mye jeg trenger, og kan evn gå dit det er billigst å få tak i det. Ingenting blir kastet, da jeg vet hvor mye jeg spiser. Jeg vet ikke hva jeg vil ha i morgen, derfor venter jeg til i morgen med å handle det:-). Er tidenes løgn at det lønner seg å handle stort. Anonymous poster hash: c5fa0...67f Du ser det slik fordi det er et par ting man bør endre på for å få det til å lønne seg å handle en gang i uka.. Det hele starter med nr 3: du er voksen, du kan faktisk bestemme middag for en hel uke, og så lager du de planlagte middagene og spiser de. Du vet hva du liker, så lag en meny med middager du liker. Fordelen er om det samtidig er ønske om å spise sunnere f.eks, da lager man en meny med noen litt sunnere middager også. Du må slutte å være en tre-åring som skal ha akkurat det du har lyst på akkurat nå. Du klarer fint å komme på 7 ting du har lyst på til middag. Deretter løser resten seg også. 1: Mens du skriver ned middagsplan sjekker du skuffer/skap og skriver handleliste over det du trenger. Etter noen uker med erfaring kan du også han en liste over "ekstra-tingene" du ofte har glemt, som du kan sjekke mot når du skriver handleliste. Noen har også lister som henger eks på kjøleskapet hvor de skriver ned når det er tomt for noe. 2. Det er sant, vanskelig å unngå at ingenting kastes, men ved å handle inn det du trenger, og ikke masse mer, så begrenser det i alle fall problemet. 4. Ikke noe problem å legge inn tilbudsvarene man vil ha på en ukentlig handleliste. Vi sjekker tilbudsavisene samtidig som vi lager middagsplan og skriver handleliste. Vurderer tilbudene ut i fra om de er reelle, om det er noe vi trenger påfyll av osv. Det vi vil ha setter vi på lista! Handleturen blir en fryd, kjapt unnagjort, da det egentlig bare er å plukke det som står på lista. Og ang det med hva man har lyst på til middag: vi handler gjerne fredag kveld eller lørdag morgen, så det er klart at vi da for lørdag og søndag planlegger god helgemat, hva enn vi har lyst på. For da er det kort tid til den gleden skal innfris Resten av uka spiller det egentlig liten rolle hva som er middag, så lenge det smaker godt og er næringsrikt og relativt sunt. Noe sier meg at du ikke har prøvd å gjøre dette ordentlig 5
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Vi spiser en del tørrvarer som kan stå lenge, så selv om vi skulle gå tom for det vi kjøpe inn for uka, så kan vi alltids spise noe ris med frosne grønnsaker søndagen. Vi kjøper omtrent dette av mat som faktisk må spises opp i løpet av uken: 1 agurk tomater 1 squash 2-4 paprika Kjøper av og til noe annet grønt alt etter hva vi vil ha den uken. Noen ganger et salathode, andre ganger en aubergine. Resten er stort sett tørrvarer og frossen mat. Vi spiser den middagen vi har mest lyst på basert på hvilken mat vi har. Anonymous poster hash: 68012...e18 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 For meg lønner det seg, fordi da slipper jeg å bruke bilen unødvendig. Handler for 1-3 uker når jeg likevel kjører forbi butikken. Slipper mange småturer i butikken. 1: Det går helt fint å huske hva man trenger i mye lenger enn en uke hvis man har handlet en stund. 2: Jeg kaster aldri noe. Jeg skriver liste med hvilke middager jeg har kjøpt inn og dato for når det går ut, og spiser det i rekkefølgen etter det som først går ut. 3: For min del så kjøper jeg ting jeg vet jeg liker. Ergo: Jeg vet jo at jeg liker det i en uke til. 4: Ser for meg at hvis man småhandler overalt til en hver tid - bruker man ikke mye bensin hvis man kjører rundt etter tilbud da? Vi har barn, og da kan vi i alle fall ikke handle hver dag. Det ville jo betydd at flere timer med barna gikk bort hver uke. Så jeg tenker som deg. Ungene syns det er moro å være med på storhandelen, og de får være med å planlegge hva vi skal ha til middag kommende uke når vi skriver handlelappen hjemme. Når vi handler får de samtidig kjøpe lørdagsgodtet sitt. Ved å handle en gang i uka slipper vi at ungene maser om godteri når vi handler, for de får jo velge lørdagsgodtet sitt og er fornøyd med det. Vi slipper hyling på tirsdag fordi de små ikke "liker" spagetti, for de har jo hatt et ord med i laget når ukeplanen ble satt opp i utgangspunktet. Så: - Ukeshandling gir oss mer tid med ungene. - Det fører til mindre mas om godteri og færre forekomster av "jeg liker ikke dette". Derfor er ukeshandling mest praktisk for oss. Anonymous poster hash: 6b1c3...532 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Anbefaler for øvrig appen "mattilbud". Jeg syns det er så tungvint med kundeavisene, mye greiere med en app :-)Anonymous poster hash: 6b1c3...532
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Jeg ville heller aldri satt meg i slikt et uføre at jeg ikke hadde hatt tid å handle når jeg ville...om så hver eneste dag uken gjennom. Har man så mye stress på seg, kan ikke det være særlig kjekt heller... Anonymous poster hash: c5fa0...67f Nei, men da får du stå på og handle hver eneste dag ! Om det er det du gjør, men det lønner seg og handle stort for folk flest. Bare du som ikke har en travelt hverdag å ikke greier og holde deg til maten du har kjøpt inn. Er vel kanskje dårlig med vilje inne i bilde her. Man kan ikke spise alltid hva man har mest lyst på, ellers kommer man til og se ut som en låvedør. Så handle sunt og godt. Anonymous poster hash: 937f4...bc8
debattanten Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 (endret) Er så lei av alle disse som påstår at "det lønner seg å handle inn stort". 1: Det er så å si umulig å huske alt man trenger i en hel uke. 2: Den som sier at INGENTING blir kastet når man kun handler en gang i uken lyver. Dett er umulig å unngå. 3: Hvordan kan jeg vite hva jeg vil spise hver dag fremover i en uke? 4: Om man er tilbudsjeger, er det lettere å handle smått. Da får man utnyttet alle tilbudene til hver enkelt butikk gundig. Hva pokker er det som så er å galt med å handle hver dag om man ønsker det? Da vet jeg nøyaktig hva jeg har lyst på, vet nøyaktig hvor mye jeg trenger, og kan evn gå dit det er billigst å få tak i det. Ingenting blir kastet, da jeg vet hvor mye jeg spiser. Jeg vet ikke hva jeg vil ha i morgen, derfor venter jeg til i morgen med å handle det:-). Er tidenes løgn at det lønner seg å handle stort. Anonymous poster hash: c5fa0...67f 1: Dette går ganske fint for oss, men en sjelden gang må man ut for en småting eller om det skjer noe spesielt som gjør at planene må endres. 2: Utrolig lite mat blir kastet hos oss, vil igrunn si det er så godt som 0. Når vi handler tenker vi fremover slik at f.eks råvarene kan brukes til flere av middagene den uka og ikke bare den ene. Det blir kastet mye mindre enn om man handler hver dag til en spesifikk middag. 3: Dette er jo ikke noe problem i det hele tatt. Det er bare å bestemme seg det, og vi spiser bare god mat så spiller veldig liten rolle hva vi tenker om 4 dager frem i tid. 4: Dette med tilbudsjeger er faktisk et godt poeng, men det er veldig ofte alltid tilbud uansett og dette kan man benytte seg av når man handler inn for uken, evt kan man hente noen flere tilbud den ene dagen du kanske må kjøpe noe du glemte. Det er bare å handle hver eneste dag, men det koster nok mere uansett hvordan man vrir og vender på det. Ikke bare i kroner og øre i kassen på butikken, men du har også tidsbruk, tid er penger! Kanskje må du igjennom en ekstra bomstasjon? Ekstra drivstoff og slitasje på bilen? Alt teller med I tillegg så har folk en tendens til å kjøpe flere ting de ikke trenger ved flere handleturer i uken, men dette har mer med selvkontroll å gjøre. Jaja, poenget mitt er at jeg er uenig. Det å handle ca 1 gang i uken er klart best. Både med tanke på økonomi og bruk av min og familiens fritid! Endret 8. september 2014 av debattanten 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Du ser det slik fordi det er et par ting man bør endre på for å få det til å lønne seg å handle en gang i uka.. Det hele starter med nr 3: du er voksen, du kan faktisk bestemme middag for en hel uke, og så lager du de planlagte middagene og spiser de. Du vet hva du liker, så lag en meny med middager du liker. Fordelen er om det samtidig er ønske om å spise sunnere f.eks, da lager man en meny med noen litt sunnere middager også. Du må slutte å være en tre-åring som skal ha akkurat det du har lyst på akkurat nå. Du klarer fint å komme på 7 ting du har lyst på til middag. Deretter løser resten seg også. 1: Mens du skriver ned middagsplan sjekker du skuffer/skap og skriver handleliste over det du trenger. Etter noen uker med erfaring kan du også han en liste over "ekstra-tingene" du ofte har glemt, som du kan sjekke mot når du skriver handleliste. Noen har også lister som henger eks på kjøleskapet hvor de skriver ned når det er tomt for noe. 2. Det er sant, vanskelig å unngå at ingenting kastes, men ved å handle inn det du trenger, og ikke masse mer, så begrenser det i alle fall problemet. 4. Ikke noe problem å legge inn tilbudsvarene man vil ha på en ukentlig handleliste. Vi sjekker tilbudsavisene samtidig som vi lager middagsplan og skriver handleliste. Vurderer tilbudene ut i fra om de er reelle, om det er noe vi trenger påfyll av osv. Det vi vil ha setter vi på lista! Handleturen blir en fryd, kjapt unnagjort, da det egentlig bare er å plukke det som står på lista. Og ang det med hva man har lyst på til middag: vi handler gjerne fredag kveld eller lørdag morgen, så det er klart at vi da for lørdag og søndag planlegger god helgemat, hva enn vi har lyst på. For da er det kort tid til den gleden skal innfris Resten av uka spiller det egentlig liten rolle hva som er middag, så lenge det smaker godt og er næringsrikt og relativt sunt. Noe sier meg at du ikke har prøvd å gjøre dette ordentlig Så fordi jeg ikke vet 7 dager frem i tid hva jeg vil ha av de 100-150 middagene jeg liker, er jeg en 3-åring...? Noe sier meg at det funker for meg. Ikke noen av dine argument heller mot å på liv og død måtte kun handle en dag i uken. Anonymous poster hash: c5fa0...67f
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Nei, men da får du stå på og handle hver eneste dag ! Om det er det du gjør, men det lønner seg og handle stort for folk flest. Bare du som ikke har en travelt hverdag å ikke greier og holde deg til maten du har kjøpt inn. Er vel kanskje dårlig med vilje inne i bilde her. Man kan ikke spise alltid hva man har mest lyst på, ellers kommer man til og se ut som en låvedør. Så handle sunt og godt. Anonymous poster hash: 937f4...bc8 Er vel kanskje større valgfrihet og spontanitet jeg liker? Man kan selvfølgelig fint handle sunt og godt hver dag, og ikke se ut som en låvedør. Og ingenting tilsier at det lønner seg å handle stort. Er vel heller de med dårlig vilje og selvkontroll som må tvinge seg til å handle en gang i uken, pga at de ikke klarer å motstå frstelsene i godtedisken... Høres ut som alkoholikertendenser mtp snop og fristelser. Anonymous poster hash: c5fa0...67f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå