Gå til innhold

Motivasjon for trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en jente på 23 år gammel som gjerne ønsker å kunne starte trene.

Jeg sliter med å finne frem motivasjon til å dra på treningsenter, jeg klarer liksom ikke komme meg dit en gang.

Tenker på å dra å trene hverdag, men så ender jeg bare opp i sofaen fordi jeg er så sliten etter jobb.

KOm gjerne med kosthold tips å!:)
Hva spiser du i løp av en dag, trenger å få et sunnere kosthold i livetmitt.

Noen som har motivasjontips for å starte i gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror kanskjedu har en terskel du må komme over, at om du greier å komme inn i en god rutine så vil det gå lettere etterhvert.

Noen tanker:

- Ta med deg treningstøyet og gå direkte på senteret etter jobb, ikke gi deg selv muligheten til å gå hjem og synke ned i soafen

- Begynn med hver 2. dag, ikke hver dag.

- Skriv opp en plan - hvilken dag du skal gå, hvor lenge du skal være og hva du skal gjøre. Del gjerne planen med noen andre (ikke på facebook). Noen har vel feks laget logger her på forumet

- Gi deg selv en belønning dersom du greier å gjennomføre en uke etter planen, evt en sraff dersom ikke (hva som funker for deg).

Oppsummert - flytt tidspunktet du tar valget om du skal trene eller ikke til et annet tidspunkt enn når du er sliten, akkurat hjemme fra jobb.

Skrevet

Den viktigste formen for motivasjon er et indre driv til å ønske å gjøre treningen. Dersom du gjør det kun av ytre årsaker som f.eks. belønning, så er det ikke like lett å motivere seg.

Det hjelper også å ha noe å tro på. Altså et dogma, eller en treningsfilosofi man kan identifisere seg med. Enten det er yoga, turn, vektløfting, friluftsliv eller hvilken-som-helst idrett. Metodene for trening varierer stort innenfor de forskjellige grenene, og i noen grener er samhold en stor del av "treningslivet". Det er nok her det er lettest å knytte seg til. Enten via lagsport eller felles mål. Ulempen med lagsport er at man trenger å ha litt ferdigheter for å bli inkludert. Crossfit er et eksempel på det motsatte. Her trenger man gjerne ikke ferdighetene og miljøet bygges gjerne på at man i fellesskapet oppnår ferdigheter eller resultater. Noe som sannsynligvis er med på å forklare suksessen treningsformen har hatt med å rekruttere folk til seg.

Skrevet

Sett opp mål for treningen, både på kort og lang sikt.

Anonymous poster hash: 1a9a1...b3a
Skrevet

Det er lurt å ikke sette seg så store mål. Kankje er 3 - 4 dager trening i uken nok i begynnelsen? Skift til treningstøy med en gang du kommer hjem! Og så blir det lettere for hver gang du kommer deg ut døren :) Finn noe som du synes er gøy å trene. Jeg har lagt min elsk i zumba, så de dagene jeg er veldig umotivert så tar jeg meg en lett zumbaøkt for det er (for meg) bare morsomt!

Skrevet

Det er gjerne sånn at man må tvinge seg de første gangene, og så kommer man inn i en rutine hvor man faktisk har lyst å trene og det er enkelt å komme seg på senteret.

De første gangene er det ren viljestyrke. Bestem deg for at du skal trene en dag, sett deg gjerne opp på en time, si det til en venn eller noen på jobben som du vet kommer til å spørre deg dagen etter om hvordan treningen gikk. Ta med treningstøy på jobben og gå innom treningsenter på vei hjem (spis gjerne en yoghurt eller en muslibar eller noe annet lett en times tid før sånn at du ikke er så sliten og har lavt blodsukker). "Må" du hjem først, så ta på deg treningstøy med en gang du er hjemme, ikke kosebuksa. Ikke la deg selv begynne og vurdere "skal, skal ikke". Ikke tenk, just do it, som Nike sier. Selv om du ikke har så lyst eller føler deg slapp, så skal du iallefall komme deg inn på senteret og snøre på joggeskoene og se hvordan det går. Det er bare dette som er første skritt, og så blir det lettere.

Jeg er litt sånn av og på i treningen, jeg har nettopp gått fra en lang av-periode hvor jeg ikke helt klarte å presse meg til trening (alltid en unnskyldning), til å bli litt sånn at jeg synes det er kjipt hvis jeg ikke får tid til å trene en dag!

Anonymous poster hash: 1f9af...a9d
  • Liker 2
Skrevet

Som andre sier; man kommer inn i en rutine. Jeg føler noe mangler om jeg ikke får trent de dagene jeg har tenkt å trene. Trodde aldri jeg skulle komme dit, men det går an :)

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Du må bare tvinge deg selv i starten.

Jeg hadde verdens dårligste kondis og bestemte meg for at jeg SKULLE komme i bedre form!

Startet i det små med powerwalking og så med små joggeintervaller. Det var et helvete, men det var trossalt min egen feil at jeg var i så ræva form som jeg var i.

Nøkkelen var kontinuitet og bare kjøre på uansett. Lagde en ukesplan for hvor mange km jeg skulle legge bak meg uke for uke og fulgte planen.

Plutselig var jeg en jogger som jogget 3 km 3 ganger i uka til en jogger som klarte mila på 43 min og som idag jogger ca. 4 mil per uke.

Just Do It! Er vel det rette å si.

Skrevet

Bestem deg for når, hvor og hva du skal trene på forhånd og legg det inn i kalenderen. Planlegg gjerne trening for hele uka med en gang, og hold deg til planene selv om det dukker opp andre alternativer.

Sett deg små enkle mål i starten. Første mål kan feks være å klare å gjennomføre 2 treninger i uka 4 uker på rad. Så kan du fortsette med hva du skal klare å gjøre på treningene, enten det er styrke eller kondisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...