Cec- Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Hei! Jeg har noen spørsmål og håper på å få noen vektige svar fra noen som er/har vært i samme situasjon. Det har seg slik at jeg og samboeren min bor i en felles kjøpt leilighet(lån på 2mill), begge har fast jobb. Jeg på min side har et lån på bil som jeg fint klarer å betale. Han har ca 400.000 i lån utenom huset der han har kjøpt bil, båt og utstyr til båten (fiskebåt). Jeg fikset opp i økonomien min med feriepengene og kom meg helt ovenpå , med dette betalte jeg også et etterslep på 10.000 i regninger for samboeren, jeg reddet han også ut med 15.000kr her i februar. Etter å ha sett konvoluttene forbli uåpnet en stund nå, så fikk jeg han til å gå gjennom alle idag, han har nå et etterslep på 22.000kr. Dette tar livet av meg og min økonomi. Vi må ha økonomien splittet damene regninger ellers blir nedprioritert fordi jeg syntese så synd i han (grunnen til at jeg måtte rydde opp i egen økonomi i sommer). Jeg betaler alt av strøm, bossAvgift, tv/Internett, vann/kloakk osv. Eneste med huset han betaler er NRK-Lisensen.. Båten opptar hele økonomien hans, forsikring på den, utstyr, drivstoff, teiner, garn osv. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger! Å for 3.gang i år ligge i etterslep med så mange tusen tar knekken på meg. Hva kan jeg gjøre?? Første gangen i år reddet jeg han med 15.000kr jeg (som alle barnebarna) fikk av mormor og morfar i forskudd på arv. Hun hadde flydd i taket hadde hun fått vite hva de ble brukt på. Andre gang var det feriepengene. Han måtte ta ut feriepengene sine i februar for å betale de inn i etterslepet den gang, i tillegg til de fra mormor. Det resulterte i at når han tok ut ferie i sommer, jobbet jeg hele sommeren med unntak av en uke fordi jeg visste at vi kom til å gå konk om ikke. Det går altså så utover min økonomi.. Hva kan jeg gjøre?? Jeg holder sånn fast i håpet om at han skal skjønne at båten må selges inntil økonomien er stabil men han skjønner det ikke. Huset og forholdet går planen før båten.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Hva kan jeg gjøre?? Jeg holder sånn fast i håpet om at han skal skjønne at båten må selges inntil økonomien er stabil men han skjønner det ikke. Huset og forholdet går planen før båten. Han forstår det kun når du slutter å redde ham hver gang han ligger bakpå. Anonymous poster hash: 52832...aea 13
Cec- Skrevet 7. september 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2014 Han forstår det kun når du slutter å redde ham hver gang han ligger bakpå. Anonymous poster hash: 52832...aea Problemet er at huslånet trekkes fra hans konto da jeg ikke har samme bank (lånet er uansett 50/50) og det vil da gå utover det og jeg vil få meg en smell
Gjest Whitestripes Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Han må først og fremst selge de største pengeslukene som bil, båt og båtutstyr. Dette har han jo helt klart ikke råd til. Slutt å redde han ut av knipa, sørg for å få huslånet trukket fra din konto, bytt bank om du må (eller dere kan flytte lånet til din bank). Dette blir ikke bedre hvis han aldri må stå til ansvar for noe. 6
Cec- Skrevet 7. september 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. september 2014 Han må først og fremst selge de største pengeslukene som bil, båt og båtutstyr. Dette har han jo helt klart ikke råd til. Slutt å redde han ut av knipa, sørg for å få huslånet trukket fra din konto, bytt bank om du må (eller dere kan flytte lånet til din bank). Dette blir ikke bedre hvis han aldri må stå til ansvar for noe. Han har dessverre gjort det ganske klart at å selge båten er uaktuelt, bilen innebærer kun ca 50.000 og han trenger den i forbindelse med jobb så båten og huset er eneste alternativ.. Takk for tips! Skal se på å evt få flyttet lån til min bank! Kan ikke forfra hans, nettbanksystemet der er helt forferdelig så vil ikke over dit
Pengebingen Skrevet 8. september 2014 #6 Skrevet 8. september 2014 Jeg tror jeg hadde flyttet ut og funnet meg en voksen mann. Tror ikke jeg hadde holdt ut med det der særlig lenge. Hadde vært mest bekymret over hans umodenhet og mangel på evne til å prioritere. Båten er viktigere enn deg, og det er et hint man bør ta på alvor før det er for sent. Dersom det ikke allerede er barn i bildet ville jeg sterkt revurdert forholdet. (Og er du heldig er det det eneste som får han til å våkne...og gjør han ikke det, ja da var båten faktisk viktigere for han enn deg, og han var lite å spare på.) 15
debattanten Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Støtter siste innlegg! Denne mannen din vil dra deg ned og ødelegge for din fremtid! Han må kunne prioritere mellom det å ha en båt, luksusforbruk og det å betale regningene sine!!! 2
Gjest C'est la vie:) Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Å få trekket pengene på huslånet fra din konto er første prioritet. Da vil ikke du være bakpå med dine regninger, hvor du må forklare han hvor du har fått tak i pengene. Arv og feriepenger skal ikke gå til hans manglende evne til å betale regninger. I neste omgang ville jeg ha fått i gang en god kommunikasjon om hva som gjør at han er bakpå, for å få han til å innse at det han bruker penger på ikke strekker til... Skulle ikke det fungere, vil jeg anbefale deg å vurdere om du kanskje burde komme deg ut før han trekker deg ned sammen med han... Økonomi kan være vanskelig mellom et par, men det er viktig at ikke det går utover deg på noen måte. Har dere generelt budsjett over hva dere bruker i måneden? Kunne du ha satt deg ned sammen med han og sett hva han/dere kunne kuttet ned på av generelle regninger?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Håper du skriver opp alt du har lagt ut for han på lånet og andre ting som er hans personlige lån. Dere er samboere og det er du som vil sitte som svarteper ved et evnt brudd. Dette har jeg vært gjennom selv ved og legge ut for en sambo som ikke hadde snøring på økonomien. Han skyldte meg tilslutt et 6 sifret beløp som var hans personlige ting. Heldigvis at alt var skrevet opp for da vi gikk hver til vårt fikk jeg disse pengene igjen. Takket være at vi hadde en samboerkontrakt. Håper og for din skyld at dere har en samboerkontrakt. Synd at han ikke ser selv at han må forsake noe for å få økonomien til å gå opp. Jeg orka ikke leve sånn med en som ikke tok ansvar, var sammen i 10 år. Da jeg tilslutt fant, atter en gang, en stor bunke med inkasso til han gjorde jeg det slutt. Anonymous poster hash: ed292...55c 3
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Jeg hadde overhodet ikke akseptert at han tviholder på båten! Anonymous poster hash: 750eb...245 5
Cec- Skrevet 8. september 2014 Forfatter #11 Skrevet 8. september 2014 Har snakket litt med han idag. Vi skulle til ett vennepar av oss og jeg foreslo å kjøpe med en brus, men nei det kunne vi ikke ifølge han fordi han "gadd ikke".. Vi kommer til venneparet og etterhvert kom bestekompisen til minnsamboer og han som vi var hos, han hadde kjøpt med rosebuketter til meg og venninnen min fordi vi tok så godt vare på bestekompisene hans (han er flyttet vekk og er hjemme noen ganger i året). Dette ble tatt opp på vei hjem og med det kom vi innpå det. "Kan selge den til neste år" sa han, fordi han skulle ha med seg hummersesongen i år. Jeg snakket, han var stille og svarte med "ja", "nei" "vet ikke" Når jeg sa at jeg håpte at båten ikke var verdt det at jeg ble til å flytte ut svarte han bare med "nei" Faaen jeg er så frustrert Har dere generelt budsjett over hva dere bruker i måneden? Kunne du ha satt deg ned sammen med han og sett hva han/dere kunne kuttet ned på av generelle regninger? Har laget til et par ganger men det går til dunders hver gang. Vi har prøvd, båtlånet og utgiftene kveler alt. Det blir forsåvidt ikke betalt regninger nesten, etter lånene har han ca 5000kr igjen, de går med til mat, snus og lunsj på jobbHåper du skriver opp alt du har lagt ut for han på lånet og andre ting som er hans personlige lån. Dere er samboere og det er du som vil sitte som svarteper ved et evnt brudd. Dette har jeg vært gjennom selv ved og legge ut for en sambo som ikke hadde snøring på økonomien. Han skyldte meg tilslutt et 6 sifret beløp som var hans personlige ting. Heldigvis at alt var skrevet opp for da vi gikk hver til vårt fikk jeg disse pengene igjen. Takket være at vi hadde en samboerkontrakt. Håper og for din skyld at dere har en samboerkontrakt. Synd at han ikke ser selv at han må forsake noe for å få økonomien til å gå opp. Jeg orka ikke leve sånn med en som ikke tok ansvar, var sammen i 10 år. Da jeg tilslutt fant, atter en gang, en stor bunke med inkasso til han gjorde jeg det slutt. Anonymous poster hash: ed292...55c Jeg har ikke skrevet opp nei, fordi jeg er så dumsnill at jeg bare får vondt av han. Foreldrene er lik (om ikke verre).. Der går det i inkasso på inkasso, hun jobber ikke, de betaler nesten ingenting i skatt for å klare seg (aka kommer i et planlagt baksmell hvert år, som svir herfra til månen med type nesten sekssifret) han har jo nesten blitt lært til det her..
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Som flere har nevnt, få over huslånet på din konto. Så ville jeg fått en skikkelig oversikt over alt som kommer inn og går ut av kontoer. Og da kommer det fram at båten er for dyr. Sett deg ned med han en kveld, legg fram alt for han og sett ultimatum at enten går båten, eller så går du. Velger han båten da vet du hvor du har han... Anonymous poster hash: 44d3d...310
Cec- Skrevet 8. september 2014 Forfatter #13 Skrevet 8. september 2014 Han er veldig klar over at det er båten som ødelegger hele økonomien
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Han er veldig klar over at det er båten som ødelegger hele økonomien Hadde likevel lagt ned regnestykket for han. Så du kan peke på det og si at så og så mye går dere med underskudd hver mnd. Fordumme det rett og slett litt. Og så stilt ultimatumet at den skal gå nå. Så har han ingen muligheter til noen som helst "jammen". Jeg har vært sammen med en slik mann. Vi rakk aldri å komme så langt som samboer heldigvis, for han valgte båt fremfor meg når som helst erfarte jeg...Anonymous poster hash: 44d3d...310 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Ville faktisk organisert med å dele huslånet, så du kan betale eget lån uten å måtte dekke opp for ham også. Og så må du under ingen omstendighet gi/låne ham mer penger. Anonymous poster hash: 54514...2bb 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2014 #16 Skrevet 9. september 2014 Hvorfor unner han ikke deg en hobby som koster 50.000+++ som dere ikke har råd til? Hvorfor er han så frekk at han tror det er OK å fortsette å sløse vekk dine penger - for det er DET han gjør - på noe han ikke har råd til? Helt alvorlig, dette trådstarter hadde jeg ikke giddet en uke til. Jeg hadde satt et helt klart ultimatum: båten går i løpet av september ellers går du. Det har ingenting med at du ikke unner han gøy eller noe som helst slikt, det handler om at han ikke forstår virkeligheten. Setter du et slikt ultimatum må du være klar for konsekvensen, men det tror jeg du er. Å utsette et halvt år selge båten når dere begge vet innerst inne at du må rake han ut av glørne igjen med dine penger hadde jeg ikke akseptert.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #17 Skrevet 9. september 2014 Her er det bare å sette hardt mot hardt. Enten tar du over økonomistyringen, ellers er det rett ut. Opprett konto i banken dere har lån i, overfor betaling av lånet til denne. Sett opp et regnestykke over alle faste utgifter i løpet av ett år, del på 12, og få han til å overføre halvparten av summen til deg på lønningsdag. Ha felles husholdningskonto med to kort, begge overfører fast sum til denne i måneden. Restsum etter dette er den enkeltes lommepenger.Anonymous poster hash: 0d12a...409 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2014 #18 Skrevet 9. september 2014 Se en episode av Luksusfellen, vis han fysisk med monopolpenger hvor mye dere hver får inn hver mnd og hva som går ut hver mnd. Vis han hva båten koster og legg frem hvor mye du har brukt på å redde han ut x antall ganger. Dette burde dere også etterhvert lage en gjeldsavtalr på hvor han betaler deg tilbake jevnlig det du har lagt ut, etter alle andre dyre smålån er cashet ut.Anonymous poster hash: af21c...f99
Gjest Lille-pus Skrevet 9. september 2014 #19 Skrevet 9. september 2014 Dette kan du ikke leve med, TS. Den enkleste løsningen, før du pakker sammen og går, og huset legges ut for salg på det åpne markedet, er denne: Egen konto som huslån trekkes fra. Penger går di på autoppdrag på lønningsdag, kontoen fjernes fra nettbank. Det er altså den typen konto som man må aktivt og personlig oppsøke banken for å føre penger over fra (utenom huslånet som går på auto). Og når det er i orden, så er det bare å starte med å kontakte en megler. Jeg sier det fordi ette går ikke, og fordi jeg har sett det før. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2014 #20 Skrevet 9. september 2014 Alt dette med felles konto for utgifter og flytte lån og alt sånt - det er etter båtsalget. Dette forholdet er dødt dersom båten som koster 50.000+++ mer enn han har råd til pr år ikke blir solgt. Deretter kan man diskutere hvordan man løser fellesøkonomien - inkludert hvordan han skal betale tilbake de pengene hun nå tre ganger har reddet han med. Det er vel neppe håp om at det blir noen pluss ved salg av av båten utover å dekke lån på denne, men et gjeldsbrev som viser de tre utleggene og hvordan de skal betales tilbake med renter er jo minste kravet. Som sagt: etter at båten er solgt. Hvis båten fortsatt er i bildet er det jo ikke noe å bygge et forhold på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå