Gå til innhold

Erfarne ebay brukere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bestille noe på ebay, og jeg kommer jo selvsagt over den berømte 200kr grensa med sånn 14 kroner. Kan jeg unngå den om jeg bestiller dem hver for seg, altså gjøre 2 individuelle betalinger? Eller bør jeg vente noen dager mellom hver bestilling? Er fra to ulike kjøpere om det spiller noen rolle...

Anonymous poster hash: 6b02b...447
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er fra to ulike kjøpere gjør det ingenting. Pakkene fra ulike kjøpere sendes seperat fra ulike steder, så så lenge verdien på hver pakke er under 200 NOK er du innenfor grensen. Så er bare å betale det sammen :) Dersom det hadde vært fra samme selger derimot, kunne det bli sendt i samme pakke og dermed blitt over 200.

• Liker 1
Skrevet

Ville nok bestilt det fra to forskjellige, men på en annen side så har jeg erfart at 90% huker av som gave.

• Liker 1
Skrevet

Selv om selger skriver ned verdien eller krysser som gave (ulovlig både ifølge norske tollregler og eBay sine regler) så kan pakken bli åpnet i tollen. Ligger det en pakkseddel med riktig verdi inni må kjøper betale moms og evt. toll. Ligger det ingen seddel inni holdes pakken i tollen til kjøper har sendt inn faktisk verdi.

Så jeg ville så absolutt ha kjøpt fra forskjellige selgere. Det er også en mulighet å bestille, vente til varen er merket som sendt og så bestilt en pakke til fra samme selger.

Men siden det er to ulike selgere i ts sitt tilfelle så spiller det ingen rolle.

Skrevet

Konge, takk folkens:)

Anonymous poster hash: 6b02b...447
Skrevet

Hver gang jeg kjøper fra eBay, kontakter jeg selger i forkant og spesifiserer at jeg ønsker at pakken skal merkes som "gave". Jeg beskriver gjerne hvor store ekstrakostnader det vil medføre for meg, dersom pakken blir fortollet ved ankomst i Norge. Har bare gode erfaringer med dette så langt og jeg har bare blitt møtt med forståelse fra de jeg har kjøpt fra.

Jeg mener det er diskuterbart hvorvidt denne praksisen er ulovlig eller ikke, i all den tid det er handel mellom privatpersoner. Ja, jeg har kanskje sendt noen penger til en fyr i England og han har etterpå sendt meg en pakke, men dette har skjedd mellom oss to som privatpersoner

Skrevet

Hver gang jeg kjøper fra eBay, kontakter jeg selger i forkant og spesifiserer at jeg ønsker at pakken skal merkes som "gave". Jeg beskriver gjerne hvor store ekstrakostnader det vil medføre for meg, dersom pakken blir fortollet ved ankomst i Norge. Har bare gode erfaringer med dette så langt og jeg har bare blitt møtt med forståelse fra de jeg har kjøpt fra.

Jeg mener det er diskuterbart hvorvidt denne praksisen er ulovlig eller ikke, i all den tid det er handel mellom privatpersoner. Ja, jeg har kanskje sendt noen penger til en fyr i England og han har etterpå sendt meg en pakke, men dette har skjedd mellom oss to som privatpersoner

Selvfølgelig er det ikke lov. Hvorfor er grensen på 200,- der ellers?

Her og her.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke lov. Hvorfor er grensen på 200,- der ellers?

Her og her.

Joda, men jeg har aldri handlet med firmaer gjennom ebay, ikke meg bekjent i hvertfall. For å sitere den NRK-artikkelen du linker til:

"– Gaver er litt verre å finne ut av. Men om avsenderen er et firma, og forsendelsen er merket som gave, kan det tyde på at noe ikke stemmer. En gave er en forsendelse fra en privatperson til en annen privatperson, sier Aspelund."

Det er helt klart ikke i tråd med ebay's egen policy, men det er såvidt jeg kan se bare selger det kan gå utover.

Sålenge handelen foregår mellom to privatpersoner, slik tilfellet nesten alltid er på ebay, har du i de fleste tilfeller ikke begått et lovbrudd som Tollvesenet vil være i stand til å bevise.

Når det er sagt, så handlet jeg ganske mye på ebay mens jeg studerte i Danmark, og da behøvde jeg ikke bekymre meg for toll ettersom jeg var innenfor EU. Og likevel opplevde jeg at alle mine pakker ble merket enten som "gift" eller "commercial sample" uten at jeg hadde bedt om det.

200 kroners grensen er uansett en unaturlig og urettferdig lov og jeg har ikke dårlig samvittighet dersom jeg slipper unna.

Skrevet

Dette koker jo ned til én ting, nemlig at du ikke liker 200-kronersgrensen og derfor ikke har imot å bryte loven. De fleste gjør sånn, og det må de jo bare gjøre. Uansett, det er ulovlig å merke en pakke som gave dersom den ikke er det. Hvem det går utover hvis det oppdages er ikke poenget.

Jeg kan godt se at når selger uoppfordret skriver ned verdi eller merker som gave så er det ikke kjøpers ansvar. Selvsagt kan en be selger spesifikt om å la være, men det er vel å strekke ærligheten litt langt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...