AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Hei jeg har kjøpt meg leilighet, vant budrundern. Ingen benyttet seg av forskjøpsretten. Kontrakten skrev vi under for noen dager siden. Men jeg kjenner at jeg angrer. Er det noe vei ut? finnes det "angre rett" eller noe? Takk Anonymous poster hash: cf924...e87
Gjest Cevita Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Nei, dessverre. Muligheten din er kanskje å finne de som kom på andreplass, og tilby de leiligheten mot at du betaler mellomlegget, men det er jo tap for deg. Eller du kan selge, men der risikerer du også å gå i minus. For å si det sånn, det er en grunn til at man ALDRI skal by på to boliger samtidig, og det er at man faktisk kan bli sittende med begge, fordi man ikke kan angre. 8
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Jeg har da ikke byd på 2 leiligheter. Jeg angrer bare på kjøpet. Skal jeg se kontakte den jeg hadde buddkrig med eller? Takk for svar Anonymous poster hash: cf924...e87
Gjest Cevita Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Jeg har da ikke byd på 2 leiligheter. Jeg angrer bare på kjøpet. Skal jeg se kontakte den jeg hadde buddkrig med eller? Takk for svarAnonymous poster hash: cf924...e87 Jeg ser jo at du ikke har bydd på to leiligheter, det var bare for å understreke poenget mitt og forklare hvor alvorlig det er å vinne en budrunde ;-) 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Jeg har da ikke byd på 2 leiligheter. Jeg angrer bare på kjøpet. Skal jeg se kontakte den jeg hadde buddkrig med eller? Takk for svar Anonymous poster hash: cf924...e87 Du kan jo prøve.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Hvorfor angrer du? Anonymous poster hash: 9e845...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Jeg har da ikke byd på 2 leiligheter. Jeg angrer bare på kjøpet. Skal jeg se kontakte den jeg hadde buddkrig med eller? Takk for svar Anonymous poster hash: cf924...e87 Fordi der ikke er angrerett er det ikke lurt å by på to boliger samtidig, fordi bud er bindende avtale mellom to parter. Byr du på to samtidig og får ja på begge budene må du cashe ut begge boligene. Der er ingen angrerett ved boligkjøp. Du lan selge, du kan som den andre over her tilby budgiver med budet under deg å overta mot at du dekker det selger taper og alle omkostninger, om sleger går med på dette er en annen sak. Finner du derimot store feil og mangler ved boligen som selger ikke har oppgitt, har du hevingsgrunn på kjøpet. Men før du får hevet er det ikke uvanlig med dyre og langvarige prosesser med advokater og rettsaker. Bedre førevar enn ettersnar!Anonymous poster hash: bf269...34e
Pengebingen Skrevet 8. september 2014 #8 Skrevet 8. september 2014 Som kjøper: nei, dessverre ingen angrerett Som selger: nei, heldigvis ingen angrerett Men det er ikke unormalt å føle anger etter slikt kjøp, utrolig nok. Les om buyers remorse. Skrives lite/ingenting om dette i Norge, men i USA skrives det mer om det. 5
Puny Skrevet 8. september 2014 #9 Skrevet 8. september 2014 Jeg vil bare skyte inn at jeg tror det er veldig vanlig å angre. Det gjorde jeg også da vi vandt vår første budrunde, bare fordi det er så avsindig mye penger og man blir med en gang usikker på valget sitt. Men vi endte jo opp med å bo der i 2 år og stortrivdes kanskje du burde gi det en sjanse? Kanskje du bare er redd for å ha tatt en feil beslutning? 4
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #10 Skrevet 8. september 2014 Nei, ingen mulighet utover det noen foreslår over, nemlig å kontakte nr. 2 i budrunden (eller i teorien lenger nedover hvis nr. 2 sier nei) og tilby å betale mellomlegg. Det koster jo en del, men er en mulig løsning. Det går ikke an å angre her, og godt er det, for det ville vært en helvetes dyr og usikker ordning for enhver som skulle selge bolig. Anonymous poster hash: efa37...0ef 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #11 Skrevet 8. september 2014 Forstår ikke hvordan noen kan by på to boliger samtidig. Det kan jo medføre personlig ruin! Anonymous poster hash: 5675e...40c 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #12 Skrevet 8. september 2014 Forstår ikke hvordan noen kan by på to boliger samtidig. Det kan jo medføre personlig ruin! Anonymous poster hash: 5675e...40c Jeg er enig i det, men kan ikke alle dere som prater om det nå ta den praten i en annen tråd? TS har jo ikke budt på to leiligheter samtidig, det har hun understreket ettertrykkelig, hun bare angrer på den eneste hun har. Det er helt vanvittig dumt å by på to boliger samtidig, men det har altså ingen her gjort. Mye annet som også er dumt, men jeg prater jo ikke om det i mer eller mindre tilfeldige tråder likevel. Anonymous poster hash: efa37...0ef 13
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #13 Skrevet 8. september 2014 Egentlig er det jo galskap at vi kan bruke ukesvis på å kjøpe en tv, men må bestemme oss for en bolig til mange millioner på et par timer, dagen etter vi så boligen første gang. I stedet for kl 12 neste dag synes jeg det burde være kl 12 en uke fram i tid, så fikk folk litt tid til å la inntrykkene synke og tenke seg om. Anonymous poster hash: 94b8d...303 3
Nasse1 Skrevet 8. september 2014 #14 Skrevet 8. september 2014 Egentlig er det jo galskap at vi kan bruke ukesvis på å kjøpe en tv, men må bestemme oss for en bolig til mange millioner på et par timer, dagen etter vi så boligen første gang. I stedet for kl 12 neste dag synes jeg det burde være kl 12 en uke fram i tid, så fikk folk litt tid til å la inntrykkene synke og tenke seg om. Anonymous poster hash: 94b8d...303 Det ville jo vært forferdelig. Synes de timene frem til budrunden var ferdig dagen etter varte horribelt lenge I forhold til TS, så kan du ikke angre på kjøpet, men det er jo lov å legge boligen ut for salg igjen. Problemet er at om du selger innen at du har bodd der et år, må du skatte av eventuelt overskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #15 Skrevet 8. september 2014 Vet noen som gjorde det, men måtte betale 70 000 kr for å få kontrakten annulert. Anonymous poster hash: eaf6f...f3e 2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #16 Skrevet 8. september 2014 Jeg tror veldig mange har en følelse av anger i forbindelse med boligkjøp. Vi angret skrekkelig med en gang etter kjøpet sist, og så angret vi skrekkelig igjen dagen før overtagelse. Vi har snart bodd her i ti år og vil aldri flytte Anonymous poster hash: 57411...51a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #17 Skrevet 8. september 2014 Jeg vil råde deg til å gi det en sjanse å bo der, med mindre den skulle være i så dårlig forfatning at det ikke skulle være mulig å bo der og du ikke har blitt informert om dette før salg. (men i så fall kan du rette krav mot selger) Det er gjerne dyrt å selge en bolig tidlig, siden man umiddelbart får utgifter til nytt salg, megler etc. Og man har typisk ikke fått noen verdistigning heller. For det andre er det skattemessig ugunstig å selge enn bolig før 1 år da man i så fall må skatte av eventuell gevinst (her får man også tilbake 28% av eventuelt tap så det er i det minst en viss symmetri i det). Typisk bør man kjøpe en bolig for ikke mindre enn et par tre år hvertfall. Anonymous poster hash: 1de47...893
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #18 Skrevet 8. september 2014 TS her: tusen takk for svar alle sammen. Jeg er førstegangs kjøper, og har vært i grunn på boligjakt ganske lenge. Jeg bare følte/føler at jeg ble revet med på budrunden og at det ble kanskje litt for dyrt. Men jeg har uansett bestemt meg som de fleste foreslår, å gi det en sjanse. Man vet aldri. Kan hende jeg trives veldig godt også Og nei jeg har ikke byd for 2 boliger. Anonymous poster hash: cf924...e87
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #19 Skrevet 8. september 2014 Men det er ikke unormalt å føle anger etter slikt kjøp, utrolig nok. Les om buyers remorse. Skrives lite/ingenting om dette i Norge, men i USA skrives det mer om det. Vi har også angret etter to av boligkjøpene våre Men vi har trivdes godt og ikke angret etter innflytting Anonymous poster hash: e58fe...35a
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #20 Skrevet 8. september 2014 Nasse1, on 08 Sept 2014 - 11:24, said: Problemet er at om du selger innen at du har bodd der et år, må du skatte av eventuelt overskudd. Nå tviler jeg på om skatt på OVERSKUDD ved salg er det største problemet for TS... Når en angrer handler det nok mest om å begrense tapet. Anonymous poster hash: 06757...04c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå