Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plukka opp noen oppskrifter på amerikansk, men hva er engetlig "shortening" for noe???

Skrevet

Det er sånn hvit guffe (litt søt og fettete tror jeg) man bruker i ameriakanske kaker. Mamma bruke det og icing til å lage kaker av. Nå er dette 20 år siden så jeg husker ikke helt forskjell på shorting og icing, men tror man blandet shorting med noe for å lage icing. (eller kanskje det var motsatt. Hukommelsen min er ikke så god fra før skolealder).

De solgte ikke shorting i Norge da, men det er sikkert mulig å få tak i nå på en av de større matbutikkene.

Vet ikke om dette var til særlig hjelp. Sikkert noen av de som baker sånne kaker i dag som vet mer enn meg.

Skrevet

Icing er glasur - så det er nok ikke det sammen nei, men shortening skal i en oppskrift på glasur...

Får se om det er mulig å oppdrive her på innlandet... :-?

Skrevet

Shortening er vegetabilsk olje som er behandlet slik at det blir fast, sk "dehydrenated vegetable oil". Jeg vet ikke dette sikkert, men jeg tror det nærmest er lik med transfett. I de fleste sammenhenger kan du bruke vegetabilsk margarin istedenfor shortening.

Hvis du gjerne vil ha akkurat shortening, så er det å få kjøpt på Centra mat ved Colosseum i Oslo. De hadde merket Crisco sist jeg var innom. Vika kolonial nede ved Klingenberg bruker også å føre shortening.

• Liker 1
Skrevet

I ordboken min står "shortening" oversatt med "matfett" ;)

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Shortening minner om Delfiafett.

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo, så det blir nok ikke noe av å kjøre to timer i ens ærend for å kjøpe shortening... MEN er det noen som vet om det er greit å bruke Delfiafett eller Flott matfett istedet??

Fant en oppskrift på Angel food cake og har lyst til å teste den ut MED glasur i helga :wink:

Skrevet

Er det noen sak!

Tusken takk Lyna!! :-)

Skrevet

Jo, bare hyggelig. Utrolig hva man kan finne ut hvis man kjeder seg på jobb :oops:

Men jeg har altså ikke prøvd selv så ikke skyld på meg hvis det går galt!

Skrevet
Jo, bare hyggelig. Utrolig hva man kan finne ut hvis man kjeder seg på jobb :oops:

Men jeg har altså ikke prøvd selv så ikke skyld på meg hvis det går galt!

Skal sørge for å kjøre en uavhengig testrunde på kremen før det blir alvor - ingen fare :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...