Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pleier dere å bake/lage før jul? Og hva kjøper eller får dere av andre?

Jeg lager stortsett kokkosboller, sara bernard og pepperkaker. Kjøper smultringer, ellers pleier jeg å ha litt tvist og annet snop. Kunnevært gøy å prøve noe nytt :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må bake pepperkaker, peppernøtter og berlinerkranser, i tillegg til 4 andre slag. Det er mulig jeg kjøper krasekakemasse på butikken, men jeg lager alt annet fra bunnen. Jeg lager også marsipankonfekt hvis jeg får tid. Jeg skal også lage drops siden hele slekta skal få det til jul.

Jeg får julekake av mamma (sånn formkake med tørket frukt). Det er mulig jeg skal be lillebroren min lage peppernøtter til meg, for med sitt spesielle talent er han fire ganger så rask som meg.

Skrevet

Berlinerkranser,pepperkaker,sara bernard,biscotti,risboller,kanelsnurrer og konfekt.

Skrevet

Jeg lager chocolate chip cookies. Det er kanskje ikke spesiell julebakst, men er så usunt og så godt at jeg kan ikke lage dem oftere. Og så har vi alltid et lass med clementiner/mandariner (husker aldri hvilken type vi har i Norge). Siden vi ikke har barn eller selskaper hjemme holder dette i massevis for oss.

Skrevet

Lager brente mandler, kransekake(-stenger/ -kuler), fløtekarameller, bountysjokolader, lussekatter og snøballer. Og kanskje pepperkaker. Mye av dette gis bort eller serveres gjester, er ikke så lurt å spise alt selv :fnise:

Gjest avocadoen
Skrevet

Brente mandler, jødekaker og stort pepperkakehjerte som jeg henger i vinduet :) Jeg drar alltid hjem i jula da, så derfor lager jeg ikke mer enn dette

Skrevet

Sjokoladepinner, kjøper inn ferske smulteringer(gidder ikke lage selv) kjøper inn billigpepperkaker(synes de er ganske gode).

Anonymous poster hash: e1353...672
Skrevet

Her lager jeg alltid troika sjokolade,og som regel karameller eller fudge. Ellers baker jeg vepsebol,steker pepperkaker av ferdigdeig,serinakaker,havreflarn og vi lager julekaker sammen med mamma.

Skrevet (endret)

Har ikke noe fast - lager det som frister der og da.

I fjor laget jeg pepperkaker, pepperkakehus, marengs, kokosmakroner, krumkaker, Oreokuler og kokosboller.

Av og til lager jeg også berlinerkranser og kakemenn.

Edit: glemte noe.

Endret av *Emma*
Skrevet

Lager brente mandler, kransekake(-stenger/ -kuler), fløtekarameller, bountysjokolader, lussekatter og snøballer. Og kanskje pepperkaker. Mye av dette gis bort eller serveres gjester, er ikke så lurt å spise alt selv :fnise:

Hvordan lager du bountysjokolade? Oppskrift? Ligner smaken på de du kjøper i butikken?

Brente mandler, jødekaker og stort pepperkakehjerte som jeg henger i vinduet :) Jeg drar alltid hjem i jula da, så derfor lager jeg ikke mer enn dette

Jødekaker. Har lenge vært på leting etter en god og "riktig" oppskrift. Er du villig til å dele din?

Her lager jeg alltid troika sjokolade,og som regel karameller eller fudge. Ellers baker jeg vepsebol,steker pepperkaker av ferdigdeig,serinakaker,havreflarn og vi lager julekaker sammen med mamma.

Hvordan lager du troikasjokolade? Oppskrift? Og hva er vepsebol (når det gjelder bakst)?

For å svare for meg selv: Pepperkaker og pepperkakehus er fast takst hvert eneste år. Det samme gjelder peppermynter, som gis bort i gave. Kransekaker pleier jeg også å lage og gi bort, men i fjor ble det ikke tid til det.

Ellers liker jeg å bake litt til jul, hva kommer an på hvor mye tid jeg har og hva jeg har lyst på. Og så får jeg ofte litt vørterbrød og krumkaker av min mor.

Gjest avocadoen
Skrevet

Hvordan lager du bountysjokolade? Oppskrift? Ligner smaken på de du kjøper i butikken?

Jødekaker. Har lenge vært på leting etter en god og "riktig" oppskrift. Er du villig til å dele din?

Hvordan lager du troikasjokolade? Oppskrift? Og hva er vepsebol (når det gjelder bakst)?

For å svare for meg selv: Pepperkaker og pepperkakehus er fast takst hvert eneste år. Det samme gjelder peppermynter, som gis bort i gave. Kransekaker pleier jeg også å lage og gi bort, men i fjor ble det ikke tid til det.

Ellers liker jeg å bake litt til jul, hva kommer an på hvor mye tid jeg har og hva jeg har lyst på. Og så får jeg ofte litt vørterbrød og krumkaker av min mor.

Den er dessverre hjemme hos min mor i oppskriftsboken hennes, men legger den ut her om noen uker jeg :) Er vel uansett lenge til jul så er ikke så mye hast helt enda :P
Skrevet

Bountykuler . Jeg syns de likner i smak. Men helt det samme blir det selvfølgelig ikke. Disse er kanskje litt søtere, vurderer å trekke de i mørk sjokolade i år.

Skrevet

Lager dessverre bare rundstykker og pepperkake menn med melis og nonstop:P Mamma står for lefser og tårnkakepinner, pappa for krumkaker og multe. Kjøper smultringer. Tenkte å prøve meg på brente mandler i år da:)

Anonymous poster hash: 0be7c...115
Skrevet (endret)

Bountykuler . Jeg syns de likner i smak. Men helt det samme blir det selvfølgelig ikke. Disse er kanskje litt søtere, vurderer å trekke de i mørk sjokolade i år.

http://www.godt.no/#!/oppskrift/1865/hjemmelaget-bounty-med-bare-fire-ingredienser eller noe sånn :)

Endret av melatonin
Skrevet

Hei,vepsebol er kaker laget av marengs fylt med hakkede mandler eller nøtter og hakket sjokolade,de settes med teskje på bakebrettet.

Og troika sjokolade lager jeg av marsipan som jeg kjevler og legger i en form,så smelter jeg nougat og heller over marsipanen,så lager jeg bringebærgele med halv vannmenge og heller over i formen.Når det er stivnet,heller jeg over smeltet sjokolade. Oppbevares i kjøleskapet.

Skrevet

Vi lager krumkaker, for det er veldig enkelt. Bruker dem til å fylle moltekrem i, til dessert, både julaften og andre dager, i romjula.

Så baker jeg eller min søster en eplekake. Ut over det har vi frukt og vanlig julegodt.

Skrevet

Fløtekarameller.

Anonymous poster hash: e2483...147
Skrevet

Gud, så mye folk lager da :sjokkert:

Jeg lager kun pepperkaker :fnise:

Skrevet

Lager dessverre bare rundstykker og pepperkake menn med melis og nonstop:P Mamma står for lefser og tårnkakepinner, pappa for krumkaker og multe. Kjøper smultringer. Tenkte å prøve meg på brente mandler i år da:)

Anonymous poster hash: 0be7c...115

Hvorfor ikke smelle til med en kransekake? Ringene kan man lage, steke og fryse ned 15. november om man vil (det gjør jeg). Den tar ca en time å klargjøre f.eks. den 23. desember. Dette gjør jeg hvert år og alltid like populært. Vi har alltid hatt kranskekake så lenge jeg kan huske. Da jeg var liten fikk vi den av en slektning, men når er det jeg som har overtatt stafettpinnen.

Skrevet

Vil få pyngsle inn min favoritt:

Royale kronekaker.

100 gr smør, 1 dl sukker, 100 gr bakekakao, 1 ts vaniljeekstrakt, 2egg, 100 ml Johnny Walker Black Lable eller Crown Royal Maple Whiskey, 1/2 ts natron, 1/2 ts salt og 1/2 kg siktet hvetemel.

Stek på 190 °C i ca 12 minutter.

:nissevink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...