Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som lager julegavene selv, hvorfor gjør dere det?

For å spare penger? For at alle skal få den "perfekte" gaven som passer han/henne? Jeg vet det er noen som liker å lage ting, og mer eller mindre masseproduserer samme gave til alle.

Jeg har en ca sum jeg kjøper gaver for, det antar jeg de fleste har. Hvis dere kjøper noe til bror nr. 1 og lager noe til bror nr. 2, hvordan gjør dere det da når dere bestemmer "verdien"? Bruker dere like mye på materialer til den hjemmelagde gaven, eller teller dere med "verdi av arbeidsinnsats"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange i Norge har mer enn nok ting og penger til å kjøpe seg det de ønsker. Da er det litt nytteløst å kjøpe mer til de som "har alt".

En hjemmelaget gave er noe man ikke kan kjøpe seg selv uansett hvor mye penger man har og er derfor av stor verdi.

• Liker 14
Skrevet

Jeg har en begrenset økonomi, mens alle mine besteforeldre, tanter og onkler har god økonomi og mer ting en de har bruk for. Jeg kan selvfølgelig be foreldrene mine om å skrive meg på gaven fra dem, men jeg vil gjerne gi noe eget for å vise at jeg bryr meg nok til å gi dem en egen gave.

Derfor lager jeg drops. Det er litt billigere enn å kjøpe ørten konfektesker, og jeg vet at de får konfekt fra mange andre. Det viser også at jeg er villig til å bruke tid på gaven til dem. Det er også lettere å tilpasse mengden drops etter hvor mye de får brukt, og jeg kan lage de helt uten spor av nøtter til familiens nøtteallergiker.

Når jeg strikker gaver har jeg også muligheten til å tilpasse gaven etter mottakeren på en helt annen måte. F.eks strikket jeg et digert men fint sjal til mamma i yndlingsfargen hennes. Hun bruker det ofte når hun skal være fin om vinteren, så jeg vet hun er glad for gaven. Jeg ville ikke funnet et like fint og varmt sjal i den fargen til en fornuftig pris i noen butikk.

• Liker 6
Skrevet

Jeg lager litt strikkede ting fordi jeg har lyst. Jeg lager etter hva jeg tror passer til de. Ikke noe masse produksjon her.

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg har lyst og synes det er koselig med juleverksted,må man ha en økonomisk grunn egentlig?

• Liker 2
Skrevet

Dere som lager julegavene selv, hvorfor gjør dere det?

For å spare penger? For at alle skal få den "perfekte" gaven som passer han/henne? Jeg vet det er noen som liker å lage ting, og mer eller mindre masseproduserer samme gave til alle.

Jeg har en ca sum jeg kjøper gaver for, det antar jeg de fleste har. Hvis dere kjøper noe til bror nr. 1 og lager noe til bror nr. 2, hvordan gjør dere det da når dere bestemmer "verdien"? Bruker dere like mye på materialer til den hjemmelagde gaven, eller teller dere med "verdi av arbeidsinnsats"?

I tilfeldig rekkefølge:

1. Jeg liker å produsere ting:)

2. Økonomisk

3. Jeg elsker selv å motta gaver som er helt unike, som giver har lagt ned tid og tanke i, og som ofte er tilpasset min personlighet eller noe internt mellom oss. Viser jo at vi virkelig kjenner hverandre! Og jeg vil jo gjerne gjøre det samme:)

4. Det hender jeg har masseprodusert enkelte gaver, stort sett ting som man kan gi alle(konfekt, brente mandler, karameller osv.), men da har det stort sett vært en "støttegave," så har de fått noe annet mer personlig på siden, enten laget eller kjøpt.

Nå har jeg kun voksne mottakere, men skulle jeg gitt til barn eller ungdom ville jeg nok gitt det samme til f.eks. to søsken i form av verdi eller arbeidsinnsats; altså enten laget noe til begge eller kjøpt noe til begge.

Men det hender at jeg synes at en hjemmelagd gave er mer verdt enn en jeg har kjøpt. Kjøpte en venn en gave fra Ebay i fjor, samtidig som jeg satt natt til lille julaften til klokka 05 for å sy ferdig et prosjekt som egentlig var alt for stort for mine sy-kunnskaper til en annen venn(de kjenner ikke hverandre forøvrig). Klart det var litt mer deilig å pakke inn det jeg hadde laget enn det jeg hadde kjøpt og fikk levert i posten. Det gikk jo til slutt da, og det var verdt det :fnise: Fjeset på mottaker kunne ikke ha blitt kjøpt for penger...:)

Anonymous poster hash: 28f42...d8f

• Liker 6
Skrevet

Den hjemmelagde gaven jeg ga i fjor laget jeg fordi jeg vet de setter pris på denslags ting, og det jeg lager er bedre enn det som selges til blodpris i butikkene, og som jeg vet de har kjøpt tidligere.

Men jeg vet jo at det er noen som gir hjemmelagde ting og som ikke bryr seg om mottaker liker det eller ikke. Sist jeg leste det var faktisk for kun noen dager siden, på et amerikansk forum. Vedkommende ga hjemmelagde gaver i protest mot forbrukersamfunnet; hennes mål var ikke å glede mottakeren.

Da kan man like gjerne la vær å gi noe i det hele tatt mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 29003...582
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke gjort det før, men jeg tror dette året blir det første.

I år har jeg tenkt å lage bla. hjemmelaget Baileys og helle over på fine flasker, og legge ved noe. Dette blir gave til 2-3 stykker som jeg vet liker Baileys. Jeg gjør det ikke for å spare penger. Men jeg vet virkelig ikke hva man kjøper til par i 40-50 årene som har alt de trenger, og har råd til å kjøpe det de vil ha. I tillegg er jeg student, så de siste mnd før jul er stressende nok fra før om man ikke skal bruke all tiden på å tenke på hva man skal kjøpe til alle.

Jeg synes det er mye bedre med hjemmelaget gave som er tilpasset meg og samboer, enn en kjøpt gave med noe vi ikke vil ha/ikke passer oss. Hjemmelaget feks. Baileys, hjemmebrygget øl, brente mandler, konfekt etc er gode gaver til den som liker det. Men som sagt, gavene bør være gjennomtenkte og skikkelig.Jeg og samboer mottar årlig dårlige hjemmelagede gaver av en av hans eksentriske inngiftede slektninger. Sist gang fikk vi 3 hjemmebakte kjeks i en fyrstikkeske. Året før var det et dårlig malt sylteglass. Det er ikke noe særlig når man selv bruker flere hundre på å kjøpe nyttige gaver i retur.

• Liker 1
Gjest daisydaisy
Skrevet

"Hjemmelagde" julegaver kan jo koste minst like mye som om man skulle kjøpt et ferdig produkt. Bare for å påpeke det. Så man sparer ikke nødvendigvis penger på det, men dette avhenger jo selvfølgelig av hva det er man gir.

• Liker 3
Skrevet

Mange i Norge har mer enn nok ting og penger til å kjøpe seg det de ønsker. Da er det litt nytteløst å kjøpe mer til de som "har alt".

En hjemmelaget gave er noe man ikke kan kjøpe seg selv uansett hvor mye penger man har og er derfor av stor verdi.

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg kan få kjøpt gode raggsokker, vinflaskeholdere og påmalte juggelkuler på ethvert marked eller på nett.

Om en gave skal ha verdi for meg er det viktige at avsender har tenkt "hva vil denne vennen/slektningen ha?" (jeg bidrar gjerne med ønsker) og så gir noe som jeg ville likt.

En masseprodusert telysholder fra butikken og en hjemmeprodusert i 20 eksemplarer til hele slekta telysholder er begge deler verdiløst juggel.

Anonymous poster hash: 233a7...370

• Liker 3
Skrevet

Har nesten slutta helt med julegaver hos oss heldigvis, siden det ikke er barn i aller nærmeste familie. Derfor særger vi bare for å ha en liten ting til de vi feirer sammen med. Dette er som regel enten en flaske vin, matvarer eller noe hjemmelaget. Vi har alle det vi trenger og prioriterer heller å ha penger til å kjøpe noe vi har lyst på selv, i stedet for å kjøpe ting til andre som de mest sannsynlig ikke trenger eller ønsker deg.

Hjemmelaget er spesielt. F.eks noe å henge på treet, som ikke er masseprodusert, hjemmestrikkede sokker osv. Hjemmelaget syltetøy/vin/konfekt e.l. er også fint. Det koster ikke nødvendigvis mindre enn en flaske vin fra polet, men det er litt mer spesielt.

Personlig har jeg fått nok av kjøpefesten.

Anonymous poster hash: 10214...579
  • Liker 1
Skrevet

jeg liker hjemmelaget fordi jeg blir nærmest forbanna av å gå rundt og lete etter noe å kjøpe når vedkommende faktisk har ALT.....

• Liker 2
Skrevet

Det er en sannhet med store modifikasjoner. Jeg kan få kjøpt gode raggsokker, vinflaskeholdere og påmalte juggelkuler på ethvert marked eller på nett.

Om en gave skal ha verdi for meg er det viktige at avsender har tenkt "hva vil denne vennen/slektningen ha?" (jeg bidrar gjerne med ønsker) og så gir noe som jeg ville likt.

En masseprodusert telysholder fra butikken og en hjemmeprodusert i 20 eksemplarer til hele slekta telysholder er begge deler verdiløst juggel.

Enig med deg.

Et tilleggsproblem med noe hjemmelaget ræl er jo også at man ikke kan dumpe det på et loppemarked i tilfelle giveren skulle finne på å titte innom. I tillegg føler man seg gjerne forpliktet til å ta vare på det fordi det er hjemmelaget, ikke fordi man ønsker å ta vare på det.

Og ja, jeg setter pris på hjemmelagde gaver og jeg har heldigvis ikke fått noe jeg ikke setter pris på. Så jeg skriver ikke av egen erfaring her, men generelt. Har jo lest noen skrekkeksempler her og der; det er ikke alle som er like flinke til å tenke ut passende gaver.

Anonymous poster hash: 29003...582

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det fordi jeg strikker/hekler/syr noe som familie og venner får se, og så ønsker alle seg noe lignende til jul. Strikka f.eks skjerf, lue og pulsvarmere til meg selv, så har 2 venner som ønsker seg det samme "settet" men i andre farger - da er det morsomt å gi det bort i julegave, når man vet mottakeren kommer til å sette pris på det :)

Jeg tenker ikke så mye på penger/hva det koster til forskjellige venner, tenker vel egentlig om dette blir en bra julegave eller ikke. Garnet kom vel på ca 80 kroner til hver (2 nøster), men det tok mange timer å få det ferdig, så har ikke noe dårlig samvittighet for at en annen kompis fikk en bok han ønsket seg til 170 kroner.

Lager sjeldent mye av det samme, men heklet bokmerker til de leseglade i familien med fine farger og motiv jeg vet passet hver enkelt, dette ble bare en liten del av gaven og forhåpentligvis ikke noe som "ligger og tar opp plass og ikke kan kastes fordi noen har laget det selv".

Er ikke glad i å få hjemmelaget "spiselig" til jul selv, da jeg er litt sær på mat og ikke vet hvordan holdbarheten etc er. Har f.eks fått hjemmelaget syltetøy en gang, og kastet det da jeg var skeptisk.

Anonymous poster hash: 501a1...cff
Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Jeg strikket alle gavene i fjor (45 strikka saker). Begynte tidlig og koste meg med å lage julegavene selv. Fikk utrolig mye koselige kommentarer på hvor personlig og fint det var, og skal lære meg å strikke noe annet i år. Det går ikke på grunn av økonomi, men jeg mener at julegaver handler om å gi fra hjertet. En kan også kjøpe gaver, men er lei av å "kjøpe for å kjøpe" som samfunnet har blitt til for de fleste...

Skrevet

Fordi mange av dem jeg gir gaver til, er veletablerte folk som absolutt alt, bortsett fra tid og kunnskap til å lage gode, hjemmelagede matvarer. Derfor setter de stor pris på å få hjemmelagede likører, bærsiruper, syltetøy, karameller og andre ting jeg lager hjemme på kjøkkenet. Prismessig blir ofte disse gavene dyrere enn det jeg kunne kjøpt, men mottakerne vet å sette pris på den tid og omtanke som ligger bak gavene.

Anonymous poster hash: 61ff6...40e
Gjest BrienneOfTarth
Skrevet

Jeg ser an mottakeren litt, så lager kun gaver til de jeg vet kommer til å sette pris på det. Ikke alle vil ha hjemmelagde ting, men virker jo som de "ser" mer på prislappen enn om det er noe de personlig kommer til å like.

Jeg liker å lage ting, men masseproduserer ikke. Da blir det jo like upersonlig som å kjøpe noe, og da er litt av poenget borte for min del.

Skrevet

For å spare penger, men jeg sitter også dagen lang og hekler eller strikker, så hvorfor ikke gi bort noe av det? Er jo ikke alt en får brukt selv. Og mye av det jeg lager er slik at jeg tenker at dette hadde bestemor likt eller dette er yndlingsfargene til tante osv. Jeg lager ingenting de ikke vil bruke eller liker. Tar hensyn til om de liker ull eller ikke.

Skrevet

*snipp*

Det er jeg enig i! Men jeg ville ikke gitt bort noen av delene så fremt ikke personen eksplisitt ønsket seg det. For meg handler hjemmelagde julegaver om å "skreddersy" gaver, noen ganger fordi ideen min rett og slett ikke mulig å få kjøpt. Så er selvsagt mulig å lage dårlige julegaver like mye som det er mulig å kjøpe dårlige julegaver.

Anonymous poster hash: 28f42...d8f

• Liker 1
Skrevet

Fordi jeg liker å lage ting og fordi de fleste har det de trenger og dermed blir de glad for noe man gjerne har brukt tid på, som f.eks strikkede votter/luer/skjerf o.l. Jeg lager bare noe lite til de minste, de får "kjøpegave" også, men f.eks foreldre blir mer glad for hjemmestrikka votter enn dill.

Det er ikke noe masseprodusering her i gården iallefall, jeg er ikke så kjapp med pinnene, men jeg koser meg med håndarbeid og hvorfor ikke gi det til noen, så lenge det er fint laget? Jeg vil ikke tro at det er så mye mer økonomisk enn kjøpegaver, et kvalitetsnøste koster gjerne litt. Sist jeg handlet til babyplagg (luer osv) var det 79 kr pr nøste...legger man til tiden man ofte bruker på hjemmelaget er det neppe billigere å strikke en genser enn å kjøpe, men det er langt hyggeligere å få en hjemmestrikka genser (synes nå jeg). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...