AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Nei,dette er ikke tulletråd. Bare en 21 år gammel jente med dårlig selvtillit. Tok meg selv i være trist i dag fordi jeg kom på at for 5 år siden før jeg og min kjæreste(han er også 21)ble sammen så "likte" han bilde av en annen jente på facebook. Vi er for øyeblikket i avstandsforhold av diverse grunner og mangel på bekreftelse har gjort meg gal. Jeg har selvsagt ikke tatt det opp med han eller noen andre,fordi dette er rett og slet galskap,og jeg skjønner det og søker hjelp. Jeg innser også at det ikke er forholdet mitt som er problemet, det er meg. Fordi selv når vi var sammen så var jeg sjalu av helt dumme grunner. Hvordan skal jeg klare å "fikse" meg selv? hvordan få opp selvtillit ? Anonymous poster hash: 6a04d...bf4
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Psykolog, dette er ikke normalt.Anonymous poster hash: 2b2e9...8fb 11
Cambria Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 (endret) Det er bra du forstår at dette er noe du trenger hjelp og søker hjelp. Hvis du tar høyere utdanning så er det mange høyskoler og universitet har de studenthelsetjeneste som er til for å hjelpe elevene. Ellers vil jeg anbefale deg psykolog. Håper du får en ordning på dette Endret 7. september 2014 av Cambria
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Psykolog, dette er ikke normalt.Anonymous poster hash: 2b2e9...8fb Jeg har prøvd det før,uten at det har gått noen vei.. Vet egentlig ikke helt hvordan en psykolog kan hjelpe. Jeg kan fortelle hva jeg føler, psykologen kan kanskje si "du føler det fordi.." men vi finner aldri en løsning på hvordan slutte å føle det.. Anonymous poster hash: 011ea...6cf
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #5 Skrevet 7. september 2014 Det er bra du forstår at dette er noe du trenger hjelp og søker det. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men på mange høyskoler og universitet har de studenthelsetjeneste som er til for å hjelpe elevene. Ellers vil jeg anbefale deg psykolog. Håper du får en ordning på dette Ts her. Jeg er 21. Kan noen fortelle meg hvordan en psykolog skal få ordne opp i det? og er det virkelig så unormalt at jeg burde kontakte psykolog? som jeg skrev lengre oppe, jeg har prøvd psykolog før uten at det har kommet noe vei.. Anonymous poster hash: 011ea...6cf
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Du vil aldri få intimiteten og bekreftelsen ved et forhold i et avstandsforhold. Mesteparten av kommunikasjon er ikke-verbal, og fysisk intimitet blir umulig under slike omstendigheter. Det er ikke rart folk blir sjalu under avstandsforhold, det er ofte med god grunn. Jeg håper det er veldig midlertidig, og at dere snart kommer til å bo i samme by, ellers leder det ingen vei. Anonymous poster hash: f8e92...370 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Du vil aldri få intimiteten og bekreftelsen ved et forhold i et avstandsforhold. Mesteparten av kommunikasjon er ikke-verbal, og fysisk intimitet blir umulig under slike omstendigheter. Det er ikke rart folk blir sjalu under avstandsforhold, det er ofte med god grunn. Jeg håper det er veldig midlertidig, og at dere snart kommer til å bo i samme by, ellers leder det ingen vei. Anonymous poster hash: f8e92...370 Vi har vert sammen i et par år nå,og skal ha sånn forhold de 3 årene jeg studerer her. Vi skal selvfølgelig møtes under alle feriene og fridagene, og avstandsforholdet har et ende- dato. Problemet er at jeg har alltid vært sånn, til og med når vi ikke hadde avstandsforhold. Jeg tror det er jeg som er problemet og ikke forholdet. -Ts Anonymous poster hash: 011ea...6cf
Cambria Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Ts her. Jeg er 21. Kan noen fortelle meg hvordan en psykolog skal få ordne opp i det? og er det virkelig så unormalt at jeg burde kontakte psykolog? som jeg skrev lengre oppe, jeg har prøvd psykolog før uten at det har kommet noe vei..Anonymous poster hash: 011ea...6cf En psykolog kan hjelpe med å gi deg konkrete tips om hva du kan gjøre for å forbedre din selvtillit blant annet. Nå vet ikke jeg noe om din historie, men om du har opplevelser som har gjort at du f.eks sliter med å stole på folk kan en psykolog også hjelpe med dette. Om det ikke har hjulpet før kan det være mange grunner. Kanskje det ikke passer for deg, kanskje det var feil psykolog, kanskje du ikke var klar for det eller ærlig nok. Jeg hadde mange psykologer når jeg var ung før jeg fant den som klarte å hjelpe meg. Min alder, åpenhet og kjemien med psykologen hadde veldig mye å si for min del. Men du bør også prate med kjærestendin. Si hvordan du føler det. Kanskje han har noen gode råd?
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #9 Skrevet 7. september 2014 Prøv en ny, og slett deg fra FB etc når du har så store og unormale problemer med det. Anonymous poster hash: fa8ed...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Vi har vert sammen i et par år nå,og skal ha sånn forhold de 3 årene jeg studerer her. Vi skal selvfølgelig møtes under alle feriene og fridagene, og avstandsforholdet har et ende- dato. Problemet er at jeg har alltid vært sånn, til og med når vi ikke hadde avstandsforhold. Jeg tror det er jeg som er problemet og ikke forholdet. -Ts Anonymous poster hash: 011ea...6cf Hvorfor gjør du dette mot deg selv. Anonymous poster hash: 0bab9...8c2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Prøv en ny, og slett deg fra FB etc når du har så store og unormale problemer med det.Anonymous poster hash: fa8ed...a4c Igjen: det er ikke FB som er problemet. Prøv en ny? hvorfor skal det hjelpe? Hvorfor gjør du dette mot deg selv. Anonymous poster hash: 0bab9...8c2 kan du lese hva jeg skriver? Det har alltid vert sånn,ikke bare nå Dette bunner i mine følelser,ikke mitt forhold,ikke facebook.. Anonymous poster hash: 011ea...6cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 Ts her igjen: jeg håpet på en annen løsning enn å bare fjerne meg fra situasjonen, fordi selv om det er det letteste og mest åpenbare løsning så fjerner den ikke problemet. Og hvis jeg slår opp med han,og slutter å ha kjærlighets sorg om to år og dermed fjerner "det å ha kjæreste" som problemet, vil jeg likevel ha samme problemet om 2 år: null selvtillit. Jeg tar til meg dere som anbefaler psykolog og jeg skal prøve å lage ny time på mandag hvis jeg tør. Men selvtilliten min sier meg "dine problemer er ikke verdt psykologens tid og kan ikke fikses", Anonymous poster hash: 011ea...6cf
Cambria Skrevet 7. september 2014 #13 Skrevet 7. september 2014 Ts her igjen: jeg håpet på en annen løsning enn å bare fjerne meg fra situasjonen, fordi selv om det er det letteste og mest åpenbare løsning så fjerner den ikke problemet. Og hvis jeg slår opp med han,og slutter å ha kjærlighets sorg om to år og dermed fjerner "det å ha kjæreste" som problemet, vil jeg likevel ha samme problemet om 2 år: null selvtillit. Jeg tar til meg dere som anbefaler psykolog og jeg skal prøve å lage ny time på mandag hvis jeg tør. Men selvtilliten min sier meg "dine problemer er ikke verdt psykologens tid og kan ikke fikses", Anonymous poster hash: 011ea...6cf Det er kjempebra om du får en time! Husk st når en psykolog tar imot en pasient, så er det fordi problemene er verdt det. De tar ikke imot folk som faktisk ikke trenger hjelp. Dermed så er dine problemer verdt paykologens tid at du tenker de ikke kan løses er et problem. Det første du må gjøre er å endre denne tankegangen (noe en psykolog kan hjelpe til med). De første skrittene for å bli bra er å innse man trenger hjelp, skaffe seg hjelp og forstå at det kan løses
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #14 Skrevet 7. september 2014 Ts her igjen: jeg håpet på en annen løsning enn å bare fjerne meg fra situasjonen, fordi selv om det er det letteste og mest åpenbare løsning så fjerner den ikke problemet. Og hvis jeg slår opp med han,og slutter å ha kjærlighets sorg om to år og dermed fjerner "det å ha kjæreste" som problemet, vil jeg likevel ha samme problemet om 2 år: null selvtillit. Jeg tar til meg dere som anbefaler psykolog og jeg skal prøve å lage ny time på mandag hvis jeg tør. Men selvtilliten min sier meg "dine problemer er ikke verdt psykologens tid og kan ikke fikses", Anonymous poster hash: 011ea...6cf Psykologen jobber blant annet med å hjelpe folk som har dårlig selvtillitt, så dine problemer er akkurat det psykologen får betalt for å prøve å fikse. Du kan ikke si at problemene dine ikke kan fikses før noen med 5 års psykologutdannelse sier at de ikke kan fikses. Du er ikke utdannet psykolog, så du har ikke kompetanse til å gi opp. Hvis det ikke er mulig å fikse problemene dine er de så alvorlige at du må til psykolog uansett. Da er det psykologens jobb å hjelpe deg med å finne måter å håndtere problemene slik at de påvirker livet ditt minst mulig. Ta kontakt med psykolog eller fastlege på mandag. Det kan ta tid å få time hos psykolog, det er ikke fordi dine problemer er mindre viktige enn andres, men fordi det er så få psykologer at alle må vente. Det du ikke må gjøre er å avslutte forholdet til kjæresten din. Du trenger all støtten du kan få, så det er bedre å snakke ærlig med ham og si at du har lav selvtillitt. Det er heller ikke snilt mot ham å la han sitte der med kjærlighetssorg og tusen spørsmål. Han elsker deg sikkert, for han er tross alt villig til å leve i et avstandsforhold til deg mens du studerer. Anonymous poster hash: 2e3c1...de4 1
Gjest Lille-pus Skrevet 7. september 2014 #15 Skrevet 7. september 2014 Om jeg skal prøve litt her: Jeg tror det ligger en usikkerhet dypt i deg. Dette sier jeg fordi at å bruke tid på å henge seg opp i at en nåværende kjæreste en gang for lenge siden, før dere ble sammen, likte et bilde på FB av en annen jente, - det ville ikke plaget et menenske med det vi kaller en vanlig trygghet på seg selv.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #16 Skrevet 7. september 2014 Det er kjempebra om du får en time! Husk st når en psykolog tar imot en pasient, så er det fordi problemene er verdt det. De tar ikke imot folk som faktisk ikke trenger hjelp. Dermed så er dine problemer verdt paykologens tid at du tenker de ikke kan løses er et problem. Det første du må gjøre er å endre denne tankegangen (noe en psykolog kan hjelpe til med). De første skrittene for å bli bra er å innse man trenger hjelp, skaffe seg hjelp og forstå at det kan løses Du har veldig rett! Psykologen jobber blant annet med å hjelpe folk som har dårlig selvtillitt, så dine problemer er akkurat det psykologen får betalt for å prøve å fikse. Du kan ikke si at problemene dine ikke kan fikses før noen med 5 års psykologutdannelse sier at de ikke kan fikses. Du er ikke utdannet psykolog, så du har ikke kompetanse til å gi opp. Hvis det ikke er mulig å fikse problemene dine er de så alvorlige at du må til psykolog uansett. Da er det psykologens jobb å hjelpe deg med å finne måter å håndtere problemene slik at de påvirker livet ditt minst mulig. Ta kontakt med psykolog eller fastlege på mandag. Det kan ta tid å få time hos psykolog, det er ikke fordi dine problemer er mindre viktige enn andres, men fordi det er så få psykologer at alle må vente. Det du ikke må gjøre er å avslutte forholdet til kjæresten din. Du trenger all støtten du kan få, så det er bedre å snakke ærlig med ham og si at du har lav selvtillitt. Det er heller ikke snilt mot ham å la han sitte der med kjærlighetssorg og tusen spørsmål. Han elsker deg sikkert, for han er tross alt villig til å leve i et avstandsforhold til deg mens du studerer. Anonymous poster hash: 2e3c1...de4 Takk, du sier noe veldig smart her. Jeg har flere problemer enn det, med vanskelig barndom og mye angst og depresjon, men akkurat at jeg ble lei meg fordi typen min likte facebook bilde fra før vi ble sammen var det som fikk meg til å åpne opp øynene litt for hvordan jeg har det. Det vanskeligste for meg er å innse at jeg egentlig trenger hjelp. Sist jeg søkte psykolog hjelp fortalte jeg om alle mine problemer til legen med engang og han tenkte at det lureste var å sette meg høyt på ventelisten, fordi han mente at det var veldig akutt.. Så kanskje han hadde rett.. Om jeg skal prøve litt her: Jeg tror det ligger en usikkerhet dypt i deg. Dette sier jeg fordi at å bruke tid på å henge seg opp i at en nåværende kjæreste en gang for lenge siden, før dere ble sammen, likte et bilde på FB av en annen jente, - det ville ikke plaget et menenske med det vi kaller en vanlig trygghet på seg selv. Du har helt rett Det er bare vanskelig å fikse noe som ligger dypt inn i meg og lettere å skarpe opp det som ligget på toppen som feks urealistisk sjalusi.. - TS. Anonymous poster hash: 011ea...6cf
Gjest Sitrondrops Skrevet 7. september 2014 #17 Skrevet 7. september 2014 Hva tror du kan gjøre at du får bedre selvtillit da? Som du kan gjøre noe med selv?
Cambria Skrevet 7. september 2014 #18 Skrevet 7. september 2014 Når du nå skriver at du har hatt mye angst og depresjon er jeg ikke i tvil om at du trenger en psykolog! Det viktige er da at du åpner deg, det er noe du må ta i ditt tempo, men for at psykologen skal kunne hjelpe deg må du til slutt åpne deg helt om dine problemer fra du var ung også (noe det virker som du vil gjøre). Det er jo ikke rart at du sliter med usikkerhet og lav selvtillit om du har slitt mye når du var yngre og aldri ha kommet helt over det. Det er nok også veldig viktig at du er helt åpen med kjæresten din. Han vil bli en veldig viktig støttespiller, og siden han har investert såppas i forholdet med deg at dere nå har avstandsforhold, så tviler jeg ikke på at han vil være der for å støtte deg Dette kommer til å ordne seg til slutt, det kan ta veldig lang tid, men det er viktig å bruke den tiden du trenger PS. Det trenger ikke ta lang tid heller, men du må være klar over at det kan ta veldig lang tid, det kommer veldig Ann på deg som person, hvor dypt problemene ligger etc.
MunaMadan Skrevet 7. september 2014 #19 Skrevet 7. september 2014 Har du likt et bilde av en annen gutt på facebook da, nå i det siste, for fem år siden eller i løpet av de siste fem årene? og isåfall, hvor mye legger du i det hvis du liker et bilde en annen gutt legger ut? Noe å tenke over. Har du i disse årene opplevd at en guttevenn/bekjent liker dine bilder? Hva legger du i det, tror du da at dette er en hemmelig beundrer, eller tar du det som en hyggelig gest, noen ga deg tommel opp på bildet. (Du trenger ikke svare på spørsmålene, jeg prøver bare å sette i gang en tankegang der du kan rasjonalisere litt hva du legger i det å like et bilde, og hvorfor du tillegger kjæresten din så mange motiver for en "like" han mest sannsynlig slang ut og glemte i neste øyeblikk) Når slike tanker får grobunn så gjelder det å ha noe å distrahere seg med. Dvs det høres for meg ut som du har altfor mye tid til å gruble. Begynn med noen aktiviteter som kan få opp selvtilliten din, gjerne fysisk aktivitet som feks klatring. Utfordre deg selv litt, og fokuser på deg selv. Eller begynn å engasjer deg frivillig - meld deg inn i Røde Kors, Turistforeningen, Amnesty eller noe annet sted der du kan møte andre unge, engasjerte mennesker. Få deg flere guttevenner - og da mener jeg ikke flørting, bare gode venner og bekjente. Bra du vil gjøre noe med tankegangen din, det er først steg! 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Du kjenner jo igjen tankene når de kommer. Jeg får på følelsen av at disse tankene har gitt seg til kjenne før? Det vil si etter at den stakkars fyren likte det bildet for fem år siden. Jeg tror det kan være bra for deg om du finner en liten blokk eller lignende å skrive ned når disse tankene kommer på. Kommer de til faste tidspunkt på dagen, eller er det heller ved bestemte situasjoner som for eksempel når du kjeder deg eller surfer på Facebook? Så må du jo prøve å holde deg opptatt med ting til disse tidspunktene om det skjer ved faste tidspunkt på dagen. Om det skjer når du er på sosiale medier i år 2014 som vi er i nå så burde du nok slette kontoen din der. Når disse tankene kommer må du prøve så godt du kan å tenke på noe annet med det samme. Ikke dvele ved dem siden det er ikke sunt. Anonymous poster hash: 64253...a42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå