AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Synes det er greit å av og til lage for mye mat, slik at man kan spise det samme feks dagen etter. Fårikål er jo en klassiker når det gjelder dette, synes også lapskaus er enda bedre dagen etter. Men det beste eksempelet er kokt pal(sei) med kokte poteter. I seg selv ikke så fantastisk godt, men lager man litt så det blir rester, kan man ha plukkfisk dagen etterpå, og det er godt! Men det stopper ikke her! Har man rester fra plukkfisken også kan man lage plukkfiskekaker til dagen etter det igjen, og det er enda bedre igjen!! Andre som har tips til mat som er ekstra god etter en dag eller to i kjøleskapet?Anonymous poster hash: f1f73...fe0 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Gryterett, lasagne Anonymous poster hash: 99c7c...9bb 3
Gjest Lille-pus Skrevet 7. september 2014 #6 Skrevet 7. september 2014 Kjøttkaker i brun saus. - fra bunnen av, med kjøttdeig uten tilsatt salt og vann (å tilsette salt i kjøttdeigen for å binde vann og øke vekten før deigen selges er Fandens eget verk!) 2
Brunhilde Skrevet 7. september 2014 #7 Skrevet 7. september 2014 Får-i-kål er best dagen etter. Bollefrikasse også. Har du rester av pasta og saus kan du blande det sammen og steke dagen etter. Legg i form med tomatskiver og ost, kjempegodt.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #8 Skrevet 7. september 2014 Biff stroganoff i porsjonstr :-) Smaker godt selv ut av frysern.Anonymous poster hash: 313fe...13d
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 7. september 2014 #10 Skrevet 7. september 2014 Lasagne og chili con carne er best dag 2 1
Anglofil Skrevet 7. september 2014 #11 Skrevet 7. september 2014 Lapskaus, medisterkaker med poteter i brun saus og pizza. Mvh Yvonne
Nevian Skrevet 7. september 2014 #12 Skrevet 7. september 2014 Det har hendt at jeg har laget pizza bare for å la hele greia stå til neste dag fordi jeg synes pizza er bedre kald. 3
Gjest Olivia Benson Skrevet 7. september 2014 #15 Skrevet 7. september 2014 Lasagne! Jeg syns stort sett alle matretter i form er bedre oppvarmet dagen etter enn rett fra ovnen samme dag. 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #16 Skrevet 7. september 2014 Hater restemat. Anonymous poster hash: c3e76...dce 2
AloeVera Skrevet 7. september 2014 #17 Skrevet 7. september 2014 Lasagne! Men her blir det aldri rester av den :/ Kanskje man skal lage to i samme slengen å bruke en til middag dagen etter ;p Lapskaus og gryteretter Fårikål Grønnsakssuppe Utrolig hvor mange retter det er som faktisk er bedre etter de har ligget en natt i kjøleskap ;p
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #19 Skrevet 7. september 2014 Pizza som flere skriver er jeg helt uenig i. Min pizza er i hvert fall best nystekt og rykende varm rett fra ovnen. Jeg lager italiensk-inspirerte pizzaer med tynn bunn, og gjerne med friske urter eller ruccola over ved servering.Helt ok dagen derpå også, men må varmes opp, og skorpe etc blir jo ikke den samme neste dag. Vi snakker tross alt lyst gjærbakst, og det er alltid best ferskest mulig. Sånn generelt synes jeg gryteretter og alt som trenger å blande smaker blir best dagen derpå, eller til og med etter et opphold i fryseren. Jeg liker tilberedt (hjemmelaget) mat som kan gjenbrukes i nye sammenhenger (slik TS forklarer om palen). Feks chili con carne som jeg bruker rester av til å lage fyll i quesadillas, eller viltgryte eller lammegryte som kan bli til hunter's/shepherd's pie med potetmoslokk. Men den aller, aller beste restematen her i huset er rosastekte kjøttstykker av feks hjort, lam, storfe eller andebryst som tas opp av fryseren og tines i kjøleskapet, freses i panne slik at de får fersk og fin stekeskorpe igjen, og så skjæres tynt og brukes i sandwicher à la BLT eller club sandwich. Enten i dobbeldekkersmørbrød av halvgrovt formbrød jeg har bakt, eller (aller helst) i nybakt focaccia. Med garnityr av feks grønn salat, sitronmarinert løk, semitørkede tomater, aïoli, avokado og litt sprøstekt bacon. Og ovnbakte potetbåter ved siden. Seriøst best! Anonymous poster hash: ffc05...2be 2
Lady Skrevet 7. september 2014 #20 Skrevet 7. september 2014 Pizza som flere skriver er jeg helt uenig i. Min pizza er i hvert fall best nystekt og rykende varm rett fra ovnen. Jeg lager italiensk-inspirerte pizzaer med tynn bunn, og gjerne med friske urter eller ruccola over ved servering.Helt ok dagen derpå også, men må varmes opp, og skorpe etc blir jo ikke den samme neste dag. Vi snakker tross alt lyst gjærbakst, og det er alltid best ferskest mulig. Sånn generelt synes jeg gryteretter og alt som trenger å blande smaker blir best dagen derpå, eller til og med etter et opphold i fryseren. Jeg liker tilberedt (hjemmelaget) mat som kan gjenbrukes i nye sammenhenger (slik TS forklarer om palen). Feks chili con carne som jeg bruker rester av til å lage fyll i quesadillas, eller viltgryte eller lammegryte som kan bli til hunter's/shepherd's pie med potetmoslokk. Men den aller, aller beste restematen her i huset er rosastekte kjøttstykker av feks hjort, lam, storfe eller andebryst som tas opp av fryseren og tines i kjøleskapet, freses i panne slik at de får fersk og fin stekeskorpe igjen, og så skjæres tynt og brukes i sandwicher à la BLT eller club sandwich. Enten i dobbeldekkersmørbrød av halvgrovt formbrød jeg har bakt, eller (aller helst) i nybakt focaccia. Med garnityr av feks grønn salat, sitronmarinert løk, semitørkede tomater, aïoli, avokado og litt sprøstekt bacon. Og ovnbakte potetbåter ved siden. Seriøst best! Anonymous poster hash: ffc05...2be Naaam Gud, DET hørtes godt ut!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå