stammis Skrevet 7. september 2014 #1 Skrevet 7. september 2014 Jeg har måttet overta en katt på 8 uker da moren hennes forsvant. Ikke ideelt men sånn ble det nå. Har en voksen hannkatt fra før og håper dette kan hjelpe siden katten er så ung? At den lærer av han store her? Jeg lot de møte hverandre med en gang og det gikk finfint 😊 Men kattungen har litt mørkt puss i øynene, det stivner fort og er lett å få bort. Er dette bare "søvn"? Vi mennesker får jo også det, og jeg har sett det flere ganger på hundene. Det virker ikke som hun plages og er ikke rød i og rundt øynene. Skjønner det er vanskelig å svare på siden dere ikke ser kattungen, men tenkte kanskje noen hadde litt peiling! Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #2 Skrevet 7. september 2014 Dette har mange katter og hunder. Kok opp litt kamillete og ha på en flaske i kjøleskapet, ha litt på en bommulspad og tørk forsiktig rundt øynene ti katten. Anonymous poster hash: c721c...1f0
AnonymBruker Skrevet 7. september 2014 #3 Skrevet 7. september 2014 Kattunger får ofte øyebetennelse, da er det gjerne litt ekstra gugge og tendens til litt rennende/blanke øyne, behandles vanligvis raskt med øyesalve. Jeg ville tatt med kattungen på en helsesjekk og få første vaksine, da slipper du bekymre deg også Anonymous poster hash: 2d9c3...fee 1
Minya Skrevet 7. september 2014 #4 Skrevet 7. september 2014 Så lenge øynene og øyekantene er fine og ikke hissig røde eller ser betent ut, så er den stivnede gugga i øyekroken helt normalt. Forekommer litt oftere på kattunger og gamle katter enn voksne katter, og det går helt fint å plukke det vekk så lenge pus aksepterer behandlingen. Det er i praksis søvn i øynene, slik som vi også får. Samme med svart bøss i neseborene, det er bare tegn på at kattungen er nysgjerrig og snuser på ALT slik at den får støv og bøss i nesa.
Sphynx Skrevet 8. september 2014 #5 Skrevet 8. september 2014 Synes ikke kamillete høres veldig lurt ut? Jeg bruker saltvann på bomullspads.
stammis Skrevet 8. september 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2014 Takk for svar alle sammen 😄 føreløpig har jeg ikke gjort noe med det, annet enn å fjerne det. Kommer ikke så mye heller. Var helst første døgnet hun var her det kom endel.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2014 #7 Skrevet 8. september 2014 Så lenge hannkatten er vennlig mot henne er dette veldig bra, og han vil lære henne mye katteadferd hun ellers ville gått glipp av ved å ikke være med mor/søsken i de neste fire ukene. Noen hannkatter kan også ta over omsorgen for kattunger, hvis de får mulighet. Hold et øye med dem i begynnelsen, men dersom han er gjennomgående snill er det bare å la dem være sammen. Anonymous poster hash: fb8c3...b13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå